Aiheena SUV:it

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kaarne, 18.5.2017.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Se sport kait tarkoittaa, että auto on vähä niinku ne rullaportaat kuntosalille, eli tää on se autotyyppi, johon voi kätevästi pakata ne outdoor sportti kamppeet kajakin ja kiväärin ja painua sit kansallispuistoon sporttaileen.

    ...tällä logiikalla urheiluautokin on sellainen, mihin menee golfbägi kätevästi konttiin?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyl sanoin tuolla että jos on joku metsämies yms. niin neliveto on ihan ok, tai jos tekee muuta vastaavaa missä sitä paljon tarttee. Hommaisin itsekkin nelivedon jos jonkin tiettömälle seudulle pitäs mennä usein.

    sillon kun madallus oli se juttu kävin myös sellasella mettässä, mutta se oli perseestä kun spoileri lanas lunta edellä ja koko ajan meinas pohjastaan olla kiinni, en kyl toista kertaa sen ropposn kanssa lähteny tonne ja aika pian hävitin koko auton veks.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko puhuttu jostain lapin miehistä?

    Opi lukemaan ja sisäistämään lukemasi
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onks tää vaan joku turkulaisten keskustelufoorumi?

    Ja jos ihan tarkkoja ollan niin mulle on ihan yhdentekevää nussitko sä sen joulukuuses Littoisista vai Kittilästä :rotfl:
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näin mäkin olen ymmärtänyt.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on jos mahiksia pitää useita. Monesti vaan se ei hirveä lisä se neliveto ole. Esim itseä kaduttaa kun en passattia ottanut nelivetona. Kulutus ois varmaan 0.5-1litraa max noussut eli huimaan 6-6,5. Sitten se olis tarvittaessa käytössä ja kuivalla sitten olemassa. Enempi jäykillä toi turha vetarien pyöritys tulis mieleen.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ole, kyl täällä tussulalaisetkin saa ääntään käyttää, mut jos sanon että niissä ääriolosuhteissa se neliveto on hyvä niin varmaan tarkotin sillon että se niille lapin miehille erämaaääriolosuhteineen on hyvä.

    Enempi ihmettelen noita kun jossain normiteillä ajelee ja pitää nelikkoa ehdottomana mut kukin on vapaa valittemaan ja ei ihmisten valintojaan tartte mulle perustella eikä aina edes itselleenkään.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eikä vetarit jäykilläkään eli tasauspyörättömillä turhaan pyöri mukana. Kun on navat auki ja jakotoosa 2 vedolla ei siellä pyöri mitään ylimääräistä. Kokoaikainen neliveto eri juttu. Varmaan tiedätkin mutta aina välillä joku uunoilee tässäkin kohtaa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siis lähinnä meinasin että jos joku ajaa jäykällä nelikolla "turhaan" ilman tarvetta.


    Kun taas joku quattroaudi menee vaikka kauppakassina.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kai se nelivedon tarve muutu mihinkääm oli kyseessä sit joku quatro tai jäykkä neliveto.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli ihmettelet yhtä paljon jos joku ajaa vaikka v6 pasuunalla mitä ei saa kun nelikkona tai sitten hj60mppisellä?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toinen on henkilöauto, toinen maasturi.....

    Mut mun mielestä ihan sama jos siitä pasaatissa olis karahka tai nappi vrt. jatkuvaan.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paitti että karahka siinä mielessä fiksumpi ettei tartte 99% ajasta turhaan pyöritellä jotain periä.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kauheen kiva.

    Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoikin, neliveto taitaa suurimmaksi osaksi olla mukavuusvaruste, kun siihen on tottunut ilman ei haluaisi olla. Ei mullakaan ole nelivetoa, etelän talvessa päällystetyillä teillä on pärjännyt oikein mainiosti takavedollakin, rouvakin ajellut jo kuutisen vuotta pelkällä takavedolla eikä mitään ongelmaa. Sitä nelivetoa tärkeämpää on kunnon renkaat... Jos asuisi pohjoisessa missä on kunnon talvi varmaan hommaisinkin nelivetoisen, tuskinpa maasturia kuitenkaan.

    Viimeksi kun autoa olin vaihtamassa yksi työkaveri ehdotteli jotain X3 Bemaria tms, totesin että enpäs taida, ajelen ennemmin ihan sedanilla tai farmarilla. En näe mitään etua korkeassa istuma-asennossa, lumisia mökkiteitä ei ole ajettavaksi ja 99% cross-overeista on mielestäni ihan kamalan näköisiä vessoja. Yleensä matala painopiste tekee ajamisesta vakaampaa, mutta pakko myöntää että cross-overeita ei ole tullut ajettua koska ei kiinnosta sitten pätkääkään :rotfl:
     
    isalmela ja sdfsd tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Luettele muutama henkilöauto jäykällä nelikolla? :D Mitä ihan näin Suomessa kun ollaan niin voisi ostaa.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Enpä tiiä kun ei ole nelivedot kiinnostaneet.

    Pointti ei ollu siinä saako jotain vai ei vaan siinä että se ei siihen nelivedon tarpeeseen vaikuta mitenkään onko jatkuvalla vai jäykällä
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä se nyt vähän mielestäni kertoo mitä sillä haetaan.
     
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Suveista sen verran, että käyttöauto Audi vaihtui Range Rover Sportiin viikonloppuna. Kolme päivää nyt ajeltu, ja kokemukset kertyy pikku hiljaa. Kyyti on ollut mukavaa, ja monta ihmettelijää on jo ehtinyt käydä: Herranen aika miten uskalsit tämmöisen ostaa kun pitäminen maksaa niin ja niin paljon tms. Seurataan tilannetta, toistaiseksi mies hymyilee :)
     
    Jussi289, cdv70, Saetkae ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. lpr

    lpr 2nd gear

    Itellä tuommonen katumaasturi on ehdoton käyttöauto. Ajot, iso osa työajostakin, painottuu paljolti Etelä-Savon sivuteille ja metsäautoteille, jossa maavarasta on hyötyä ja neliveto on ehdoton. Silti ei ole tarvetta millekään jäykällä nelikolla ja 45 tuuman pyörillä olevalle kuorma-autoks leimatulle möhkäleelle, jotka on nykyään muotia. Tuollainen katumaasturi on suht edullinen ajaa ja huomattavasti maastokelpoisempi, kuin henkilöauto, mutta silti ihsn hyvä ajaa pikitielläkin lapinreissut. Lisäksi kun perässä roikkuu tonnin kärri n. 10000km vuodessa, alkaa nelivetoa ja pientä lisämassaa arvostamaan.

    Toisena, aika paljon työajossa olevana autona mulla on vanha pikkunen Suzukin maasturi. Se on ehdottoman hyvä, kun mahtuu puikkelehtimaan melkein missä haluaa ja metsätielläkään ei tarvii ettiä kääntö- tai parkkipaikkaa, kun se on niin ketterä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. fishbone

    fishbone Gearhead

    mites Dodge Nitro,tommonen tuli mieleen kun vaimon autoa pitäs päivittää.bensa ja neliveto,tekeekö tolla mitään?
     

Kerro tästä muillekin!