Aineita

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Naketti, 14.4.2020.

  1. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Onko raadilla ajatusta, mitä mahtaisi alemman kuvan mukainen harmaa, aika kiiltävä töhnä?
    Töhnän alkuperä on '56 Buick-projektin kori, tuulilasin alapuolella olevat peltipokkaukset.
    Oletuksena on, että töhnä on jo tehtaalla sivelty.
    Muualle autoon on kaikkiin kulmiin ja kolosiin kylvetty vissiin bitumia (ylempi kuva) aika reippaasti. Tätä harmaata taikatöhnää on vain tuossa tuulilasin alla. Bitumin alta löytyy joitain kohdista hyväkuntoinen pelti, joistain kohdista ei mitään. :oops:
    Sen takia alkoi kiinnostelemaan, sillä tuon harmaan töhnän alta löytyi aivan kirkas pelti, siis täysin virheetön.
    Vrt. parikymmentä senttiä alaspäin, bitumisivelyn alta löytyi mukavasti muhinutta ruostetta.
    Muutenkin tuo kojelaudan alusta on yltäpäältä tasaisen ruostehunnun peitossa, paitsi tämän harmaan taikatöhnän alta.

    Samaan topikkiin kyselen, että mitä on ilmeisesti ainakin ikkunoiden tiivisteissä käytetty musta mömmö, joka säilyy sellaisena purukumimaisena vuosia ja vuosia? Hämmästyin, kun takalasin irrottelin, ja ilmeisesti vuotoja joskus paikattu sellaisella, ja se oli vieläkin ihan muovattavaa ja kuin juuri purkista tullutta.

    Kunhan sinne asti pääsen, varmaan tosin suojailen koloset ja paikat jollain nykyaikaisella kotelsuojalla tms.
    [​IMG]
     
  2. Rusty

    Rusty Gearhead

    Butyylia.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Butyyliä saa massana, tarranauhana, ja pyöreenä "lakuna". 3M myy orggistyyppistä Strip-caulkia, saa ulkomailta tilaamalla, ja jos mahiksia ostaa, wurthilta saa kanssa vastaavaa pyöreetä "lakua" ihan suomenmaalta.
     
  4. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Kiitos!
    Lattiapintoja rupesin rapsuttelemaan. Joku vekkuli on joskus hölvännyt vaihtelevan paksuisen kerroksen kittiä koko lattian alalle ja piilotellut pikkureiät teipillä, niin on aika hauska savotta raaputella puhtaaksi. :rolleyes:
    Tästä asiasta on varmaan yhtä monta mielipidettä, kun on kertojaakin, mutta mikähän se olisi paras pintakäsittely tämmöiselle peltipinnalle? Tuo siis hiomalaikalla vedelty, ja teräsharjalla perään sipistelty. Arvelin ensin, että vetelisi epoksipohjamaalin ja normadurin pinnalle, mutta varmaan tuosta kuitenkin jotain jämiä jää ja hitsisaumaakin siihen on tulossa joku metri, ettei heti lähtisi kukkimaan uudelleen. Kannattaisko siihen kuitenkin joku kotelosuoja, sinkkimaali tai joku muu noheva tökötti kuitenkin hölvätä?
    [​IMG]
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Jos haluat pohjasta siistin ja ”ikuisen” niin ruosteen kuin mekaanisen kulutuksen suhteen, vedä pohjille tuo Mastonin Rost Stop ”ruosteenpysäyttäjä” ja päälle Teknodur 2-komponenttinen yksikerroksinen polyuretaani 3430-05:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Fosforihapolla käsittely, myös ne saumat. Sitten maalit päälle.
     
  7. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Tiedät jo onnistumisen reseptin. Maalinvalmistajakin meni mielestäni oikein.
     
    Naketti tykkää tästä.
  8. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Veljen kanssa oli yks päivä puhetta tosta butyylinauhasta, käyttää sitä itse venehommissa. Sanoi ostaneensa nauhaa Etrasta, eli jos ei Wurthia halua käyttää, niin sieltäkin löytyy.
     
    Naketti tykkää tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Isäukon tuttu puhalsi Corollasta kaikki auton pohjasta pois, massat ja maalit. Hän veti auton pohjaan jäänmurtajissa käytetyn maalin. (jonka alla oli joku pohjamaali). 15 vuotta myöhemmin samassa autossa oli ongelma, että pohjassa ei ollut enään peltiä, mutta maalia oli kyllä... se jotenkin ruostui maalin toiselta puolelta pois. Mikään ei ole ikuista. Tässä tapauksessa ongelmana oli että pohjaa hankala hitsata kun niin vahva maalaus...
     
  10. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Jäänmurtajat maalataan kuten muutkin teräksestä valmistetut laivat, eli epoksipohja ja uretaani pintaan. Huoltomaalaus taajuus voi ehkä olla hieman tiheämpi.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Tuo Teknodur sisältää kaikki kolme pinnansuojauksen elementtiä yhdellä vedolla. Tämä oikeasti kestää loputtomiin raskaissakin olosuhteissa. Kaikki muu on oikeasti kikkailua.
     
  12. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Hieman kärjistetysti toki, mutta miksei ne sitten maalaa vaikkapa junat tuolla combilla jos se riittää?
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Niinhän ne maalaakin. Samoin myös linja-autojen ja muun raskaan kaluston pohja/rungot nykyisin.
    Tämä on ollut meillä testissä ja monessa mukana jo pian 10-vuotta ja aivan käsittämätön aine.
    Samassa yhdessä paketissa siis happopohja, hionta/sulku ja pinta. Vanhalle pistesyöpyneelle pinnalle (jopa galvanoidulle) kun sutaisee lisäksi vielä ennen tätä tuon Mastonin ruosteenpysäyttäjän, niin ei ole pelkoakaan että sisältäpäin lähtisi mikään ”kesimään”.
     
    Muokattu: 23.4.2020
  14. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Esitä pintakäsittelyn stardandi niin uskon.

    ps. normadur sisältää myös korroosionestopigmenttejä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. f34

    f34 Gearhead

    Tuo aina ihmetyttää kun maalissa on esim. happopohja jonka lisää tartuntaa metalliin, niin väliin kuitenkin laitetaan jotain mastoneita.
    Eikös se estä happopohjien tai sinkkifosfaattien vaikutuksen?
    Itse oken välillä käyttänyt käyttöautojen sipistelyyn tuota mastonin ruosteen muuntajaa.
    Mutta kun otin ruosteiset koepalat joista hioin ruosteen pois, mutta jäi kraatereita. Tein suolasumutestin viidelle erilaiselle käsittelylle, niin luotto meni tuohon ruosteen muuntajaan.
     
    Muokattu: 23.4.2020
  16. jänis2

    jänis2 1st gear

    Minkälaisen testin teit?
     
  17. f34

    f34 Gearhead

    NSS SFS-EN 13523-8:2002 standardin mukaiset testit.
     
  18. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Sinulla on siis suolasumukaappi käytössä.
     
  19. f34

    f34 Gearhead

    On, työpaikalla.
     
    Dataviilaaja ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    F34 ilmoittautuikin juuri sopivasti koehenkilöksi erillaisille testeille, että mikä toimii ja mikä ei :D
    Itsellä 2008 teräskuulapuhaltelin Golffin alustan osat puhtaaksi, PPG happomaalipohjalle ja PPG raskaankaluston mustamaali päälle ja hyvin on kestänyt.
     

Kerro tästä muillekin!