Air Cleaner Temp. Sensor (ATS)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja L.P., 26.11.2008.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kysymys liittyen emission controlleihin:
    Olds 307, vm. 1981

    Tarkoitukseni on vaihtaa ilmansuodattimen pohjassa sijaitseva Air Cleaner Temperature Sensor, jota kutsuttakoot nimellä ATS. Joissain yhteyksissä käytetään myös nimeä Thermac-sensor. Sensorille on suodatinkotelon pohjassa kaksi reikää, joista tulee läpi alipaineliittimet. Alipaineliittimiä on siis 2 kpl. Toinen liitetään ilmaputsarin torven alipaineventtiiliin ja toinen alipainelähteeseen.

    Hommasin uuden osan: Standard ATS5.

    Kysymys 1: Miten päin ATS kuuluu asentaa suodattimeen? Huonoista asennusohjeista selviää vain, että oikein päin asentamisella on merkiystä toimintaan.

    Kysymys 2: Miten päin alipaineletkut laitetaan liittimiin. Toisessa liittimessä on aivan pieni reikä ja toisessa liittimessä normaali.

    Kysymys 3: Mistä otetaan alipaine? Alipaineletkukaavioita tutkimalla saman vuoden 307:aan löytyy ainakin 4 erilaista tapaa kytkeä.
    - Suoraan kaasuttimen takaseinästä, jostain alipainelähdöstä
    - ilmaputsarin kyljessä sijaitsevan TVS:n kautta
    - Imusarjassa sijaitsevan TVS:n kautta
    - Suoraan manifold vacuumiin

    Onko Rochesterissa jokin liitin, johon tulee suoraan haluttu alipaine? Koska ilmaläppä on tarkoitus avata kun moottori lämpeee, kuvittelisin että myös alipaine tulee hävitä kuumalla koneella.

    Netistä löytyvät ohjeet tähän mennessä ovat olleet täyttä p#%6kaa. Yleensä ohjeena on vain, että vaihda ATS. Alipainelähtöön ei oteta mitään kantaa.

    http://kuvablogi.com/nayta/1609110/

    Oheisessa kuvassa näkyy kyseinen osa, jonka varmaan suurin osa asiaan perehtyneistä tuntee.

    Vasemmalla ainot TVS, joka koneesta löytyi. 1/2" NPT, 2 x 3/8 letkulähdöt. Kylmänä auki. Sijainti koneen oikea etukulma. Veikkaan että on ollut Canister Purgeen liittyvä venttiili. Vai onko jokin muu?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos se sellainen malli missä toisessa alipaineletkussa on isompi reikä, niin suunnalla on väliä. En muista nyt suuntaa, mutta yritän muistaa tarkastaa Olds 79 huoltomanuaalista, siinä se on kerrottu. Kirja on tallilla ja olen työmatkalla nyt.
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Asiaa hieman pähkäiltyäni päättelin, että alipaineletku tulee liittimeen, jossa on aivan pienenpieni reikä. Muutamasta oppaasta selvisi, että ainakin joissain vuosimalleissa käytetään suoraan man. vacuumin. Itse sensorihan koostuu kamiosta, johon tehdään alipaine ja pakosarjalta tulevan kuuman ilman läppä aukeaa. Kun imuilma lämpiää, kaksoismetalli avaa kammion ja se on yhteydessä ilmapuhdistajaan. Tällöin alipaine katoaa ja kuuman ilman läppä sulkeutuu.

    Jos oletetaan, että systeemi toimii manifold vacuumilla ja alipainesysteemi avataan, muodostuu alipainevuoto. Tällöin olisi syytä käyttää alipaineliitintä, jossa on aivan pieni reikä, jotta vuoto olisi mahdollisimman pieni - suurilla kierroksilla merkityksetön.

    Tämä oli vain omaa päättelyäni, korjatkaa jos olen väärässä.

    Seuraavaksi kysymys kuuluu: Onko sensorin asennolla ilmanpuhdistajassa väliä? Sensorihan sijaitsee aivan kaasuttimen air hornin reunalla. Palikka on kuitenkin melko symmetrinen ja bi-metalli on melko keskellä palikkaa. Mutta jos kuvista selviäisi oikeaa asentoa, niin kertokaa ihmeessä.

    Sitten ATS:n ja vacuum motorin välille pitäisi vielä laittaa Vacuum Delay Valve. Ilmeisesti siksi, että kun alipaine imusarjassa heittelee, niin läppä ei kolisisi kiinni-auki-kiinni.

    Testasin myös TSV:n. Kiehuvassa vedessä ja pakastimessa. Ei vaikutusta, eli toisinsanoen p.a.s.k.a.n.a.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tietääkseni tuon ikäisessä on viive siinä termostaatissa. Suunalla on siinä mielessä väliä, että kun se alipaine termostaatilla kytkeytyy pois, niin sen alipainesevon kammion pitää tuulettua (eli sinne ei saa jäädä alipainelukkoa) kun termsotaatti menee kiinni.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei sinne muodostu alipainevuotoa, se yhteys imusarjaan sulkeutuu ja yhteys ulkoilmaan on ainoastaan sieltä alipainekellolta.

    Ei ole asennolla väliä.

    luultavasti sen pienen reiän tarkoitus on hidastaa sen alipainekellon liikkeitä alipaineen muuttuessa. Mutta sitten kun ajetaan kaasu pohjassa alipaine katoaa ja moottori saa kylmää ilmaa mahdollistaen mahdollisimman hyvän virtauksen ja tehon. Eli ei tarvitse mitään takaiskuja.

    Kun se tunnistin on reilusti lämmin, niin se liitin josta ei ilma kulje imemällä tulee imusarjan alipaineliitäntään ja se josta ilma tulee läpi (ulkoilmasta) kuuluu alipainekellolle.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Näinhän se asia onkin.
    Testailin ATS:ää pistämällä imun päälle pienemmästä reiästä ja taivuttamalla kaksoismetallia ruuvimeisselillä. Ensin aukesi hieman yhteys ulkoilmaan, eli alkoi siirtymävaihe kuuman ilman otosta hieman kylmempään. Sitten kun luiska oli täysin taipunut ja pieni venttiili pohjassa, pienempi alipaineliitin oli täysin tukossa. Isommasta kuitenkin yhteys ulkoilmaan, joten tämä liitin kuuluu alipainemoottorille.

    Mikä sitten on se lämpötila, jossa ilmaläpän on tarkoitus olla täysin kylmän ilman puolella? Se selvinnee testaamalla. Autossa on tällä hetkellä toinen anturi kiinni ja siinä pysyi ilmaläppä hyvin tiukasti kiinni, vaikka moottori oli täysin lämmin. Ilmeisesti täytyy rakentaa uusiksi pakosarjan metallinen lämmintä ilmaa keräävä tötterö, johon ilmansuodattimelta tuleva putki liitetään.

    Kiitoksia kovasti neuvoista. Kokeilen tähänastisilla ja kerron tuloksista.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Usein asennolla (alipaineen suunnalla) on väliä, joskaan ei kaikissa. Toisella puolella (liittimistä) servo kytkytyy "tuuletustilaan" kun termostaattikytin sulkeutuu. Noita on useampaa mallia ja erilailla toimivia. Uusia saa tehtaan orkkiksien mukaan värikoodattuina.

    Jos systeemi on kytketty niin, että tuuletuspuoli on imusarjan puolella, voi servoon jäädä alipaine ja se on aina vetäneenä läpän "kuuma-asentoon". Samoin imusarjaan jää pieni vuoto. Ainakin yhdessä pihassa majailevassa autossa se on kytektty niin että alipaine tulee isompaan reikään, joskaan se ei ole minun omilta jäljiltä vaan jonkun muun. Yritän huomenna tarkastaa tehtaan orkkikirjasta.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Moottorin lämpötila ei vaikuta ilmaläpän toimintaan vaan imuilman lämpötila.
    Jos esilämmitys ei toimi kunnolla ja imuilma ei lämpene pysyy läppä kiinni, mutta sitten kun imuilma lämpenee riittävästi alkaa läppä aueta ja ottaa kylmää ilmaa sekaan.
    Joskus olen jossakin nähnyt oikean lämpötilankin mihin se pitäisi olla säädetty, mutta en kyllä enään muista mitä se oli.
    Sopiva lämpötila voisi olla siinä 20 asteen paikkeilla, eli lämpöisellä kesäkelillä pärjätään sitten jo ilman lämmitystä.

    Sitä lämpötilaa saa muuten säädettyä taivuttamalla kaksoismetalli liuskan esijännitystä sopivaksi. (pitää olla sit varovainen ettei vääntele vallan toimimattomaksi).
    Ja olikohan jossakin mallissa oikein säätöruuvikin sitä varten.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muistan että 24 astetta. uudemmsissa on säätöruuvi, mutta se on siellä muovikuoren sisällä ja säätäminen vaatii sen "muovihitsauksen avaamisen".
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Säätöruuvihan siellä on jonkinlainen, mutta muovinen kuori on laitettu siihen ympärille ja hitsattu kiinni, ettei säätöä pysty tekemään. Joten taidanpa jättää tehtaan säätöihin ja luottaa niihin.

    Systeemi on nyt minulla oikein kytketty. Imuilma ei välttämättä lämpiä tarpeeksi, koska pakosarjasta puuttuu metallihäkkyrä, johon ilmaputki liitetään. En oikein saanut selvää, kuinka tötterö tulee kiinni parkosarjaan, koska ainakaan mitään ylimääräisiä ruuvinreikiä ei ole. Näitä häkkyröitä harvemmassa autossa näkeekään, koska ihmisillä on hirveä vimma poistaa "saastelaitteita" näistä autoista. Olisin kiitollinen valokuvasta tai ohjeista, niin voisin koittaa tse rakennella tötteröä.

    Eli ilman pakosarjan osaa imuilma ei lämpene kuin haaleaksi ja ATS ei ihan äkkiä avaa luukkua kylmälle ilmalle. Tämähän ei tosin ole iso ongelma, sillä systeeminhän on automaattinen ja se pitää imuilman kuitenkin mahdollisimman lähellä tuota 20-24 astetta.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Orkkiksena siinä kuskinpuolen paskosarjassa on kaksiosainen peltinen ilmanohjain. Se/ne on kiinni kolmella erikoismallisella (mutterit ulkopäässä) pakosarjaruuvilla. Itse olen laittanut muutamaan autoon ihan vaan alumiinisen letkun ja muotoillut sen pään siten että ottaa ilmaa tulpankolosta ja pakosarjasta.

    Reijo Vuorelta (puh. 044 314 7531) kerran yhden ilmanohjaimen ostin, häneltä voi löytyä niitä lisää.
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Rakentelin itse ilmanohjaimen 4" x 4" ruostumattomasta peltipalasta, johon reikä keskelle ja hitsaamalla pieni pätkä 2" ruostumatonta putkea reiän kohdalle. Ilmanohjain tulee kiinni venttiilikopan keskimmäisen ruuvin alle.

    Katsoin mallia korjausoppaan kuvasta, jossa kylläkin näkyi hieman huonosti. Ilmeisesti näitäkin on ollut useaa erilaista vuosien varrella. 99% tosin varmasti ruostunut olemattomiin.

    Koitin ottaa kuvankin, mutta sen verran hankalassa paikassa on ettei oikein onnistunut.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!