"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. firebreather

    firebreather 1st gear

    Nämä härvelit kun monesti kiertävät ympäri maata monilla eri omistajilla ja korjauksia tehdään kuka-mitenkin taitojensa mukaan.
    2003 kesällä hommasin ekan harrastehärvelin, niin siinä ainakin näkyy aika monien eri käsien jälkiä.

    Kertokaapa mikä on ihmeellisin/järjettömin/yms. kytkentä/korjaus/tai muu sellainen, mihin olette törmänneet!

    ..tähän mennessä omastani järjettömin oli piuha minkä piti mennä lämpömittarin anturille, menikin laturin hiilelle...!! :odroll:

    ..tuskimpa siitä ikinää uskaltaa luopua, ettei muitten tartte omia patenttejani kirota... :wink:
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    -Toiseen venakoppaan hitsattu pätkä putkea kiinni PCV-venttiilin tilalle, siitä puutarhaletku t-kappaleella ilmanputsarille ja toiselle venakopalle, josta poistettu breatheri ja letku työnnetty ronskisti kopan reijästä. Kun ei ollut mahtunut breatherin kumireunuksen läpi suorana sen letkun pää oli painettu kasaan ja runtattu sisään.


    -Olemattomiin ruostunut helmakotelo "korjattu" käsin väännetyllä pintapellillä, kotelon sisäpuolelle oli sitten riittänyt parin kymmenen sentin lappu peltiä, muuten se helmakotelo oli auki pohjasta.

    -Päävirtajohtoa jatkettu vääntämällä johtojen päät käsin solmuun ja sähköteippiä päälle

    -Puolan (bosch yleismalli jenkissä, mitä v*ttua...) johdoille sama juttu

    -Öljynpainemittarin anturin (EQUUS yleismalli kun orkkiksen saa samaan hintaa, lue uusin Mitä V*ttua?! lehti) johdoille sama juttu

    -Puolen neliömetrin ruostepaikkaus 5x5cm lapuista kasattu palapeli, sovitettuna puikkohitsillä paikoileen (lehden takasivulla sanaristikko..)

    -Perän öljyntäyttöproppu yritetty avata ns. ryssänmeisselillä, vieläpä kahdesta kohtaa (Kestotilaajalle uusin työkaluluettelo lehden mukana, mm. räikät 3/8" vääntiöllä!)

    -Vesipumppu "asennettu" kahdella M8 pultilla, loput tuumakokoja (TeeseItse -extrassa mm. kuinka erotat 5/16" UNC ja M8 pultit!)

    -DIN-radion ja kaiuttimien sovitus kojelautaan ja oviin peltisaksilla
    (Seuraavassa numerossa: Romikselle.com -klubin pojat parantavat DeeÄksän äänentoistoa mm. 250" supparilla ja 15kW vahvistimella)

    Olis vielä lisää monta sivullista mutta kun alkaa pinna kiristymään kun miettii kaikkea mitä on saanut tehdä uusiksi sen takia että joku dorka on luullut liikaa itsestään.
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös sen kuulukkin mennä kutakuikin noin? Ainakin oldsissa. Hantin puoli ilmanputsarin läpi letkulla, ja kuskin puoli kaasarin alle.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No ei tossa mennyt mitään kaasarille vaan venakopalta t-kappaleelle, t-kappaleelta ilmanputsarille ja toiselle venakopalle.

    En mä tiedä miten "päin" ne menee Oldseissa oikeasti, mä korjasin sen noin niinku sanoit eli uudet venakopat joihin kuskin puolelle PCV ja sieltä kaasarin throttle bodyn kautta alipaineeseen ja apukuskin puolelle huohotin josta letku ilmanputsarin koteloon. Voihan ne laittaa toisinkin jos vaihtaa venakopat päittäin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä on ryssänmeisseli? :)
     
  6. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Mahtaiskos tämä "ryssänmeisseli" olla tämä itänaapurivalmisteinen iskumeisseli ? Siis tämä varusesine, jossa on sisässä pyörityskoneisto. Tämmätään terä kohdalleen ja annetaan vasaraa päähän, jolloin koneisto samalla pyöräyttää kärkeä. Ronski peli, tällä joko aukeaa tai rikkkoo loputkin.
     
  7. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Omassa peräkärryn pistokkeeseen oli otettu vilkut suoraan jarruvaloilta, kun ei niitä keltasia vilkkuja ole. Laitoin eka kertaa kärryn perään ja kappas vain! Vasemman puolen parkit palaa kärryssä, vaikka virrat tai valot ei ole päällä. No ei se haittaa. Vilkutkin näytti toimivan... hyvä. Läksin sitten kärryn kanssa pihasta ja kun tulin takasin, niin isi kovasti ihmetteli että miksi siinä kärryssä syttyy välillä molemmat vilkut yhtäaikaa. Nepä toimii myös jarruvaloina...

    Ajovaloille oli patentoitu releet. Ihan hyvä homma, liitokset on vaan huonot ja näyttää koko patentti aika epämääräiseltä. Homman hauskuus piileekin siinä, että pitkät päällä monttuun ajettaessa valot voi sammua kokonaan. Ja sitä vikaa ei löydy mistään, vaikka kuinka niitä piuhoja puistelee! Uusiksi laitettava nekin.

    Takajarrut oli säädetty seisontajarrua kiristämällä. Ei kovin kaksisesti toimineet.

    Pissapoika on jostain syystä siirretty kojelautaan. Sähköt sille on vedetty sulakepesältä ammattimaisesti likistämällä kuorittu johdon pää sopivan abikoliittimen väliin.

    Jarrujen häiriövalo ja anti lock valo on joskus tainneet syttyä. Ongelma on näköjään korjattu poistamalla polttimot niistä.

    Rekisterikilven luona on kummallisia irtojohtoja. Mitähän lienee ovat?
     
  8. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    ..tähän mennessä omastani järjettömin oli piuha minkä piti mennä lämpömittarin anturille, menikin laturin hiilelle...!!


    :mad: voihan perkeles! minä sitten noita virityksiä vihaan niin saatanasti. Serkkupoika on niissä kyllä tosi hyvä, Sehan myi vanhan autonkin(olisko ollut joku fiat) autokauppiaalle niin, että siinä pelkääjän puolen lattian virkaa teki jäädytetty matto. ja keväällä autosta tippui lattia pois. :p jos olis ollut joku muu kui trokari niin sääliks olis käynyt.

    Mun vanhan viritetyn escortin, josta oli lohko halki ja kansi halki, se myi niin, että se ajoi sen seinää vasten(kyljessä runsaasti ruostereikiä), maalasi toisen kyljen ja myi kuppipenkit erikseen(olivat muuten aika hienot). Kun pari oli nostanut mattoa ja todennut mädäksi niin ruuvasi uuden halvan maton kiinni. että näin... hyvän hinnan sain
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ryssänmeisseli: Kilon vasara ja terävä taltta. Pumppumeisseli on se joka pyöräyttää kärkeä kun mättää lekalla.
     
  10. Luulija

    Luulija Gearhead

    Omassa just ennen ostoa leimatussa Coupe Taunuksessa oli etulokarit etuyläkulmistaan yksillä peltiruuveilla "kiinni". Koko lokarin kiinnityslista ruostunut taivaan tuuliin. Yläreunastaan kiinnitys varmistettu jeesusteipillä, alakulmista kitattu väärästä asennuksesta johtuva n 3cm leveä railo kitillä umpeen.

    Samasta autosta riittäisi monta muutakin hitsaustaiteellista luomiskertomusta jälkipolville muisteltavaksi. Ei taida kuitenkaan kenenkään mielenkiinto riittää niitä kaikkia tuskaisia löydöksiä täältä lukemaan, joten antaa olla. Projekti jatkuu edelleen, jo neljättä vuotta... Toivottavasti se turasuutari, joka em. kittailun takana on tuntee piston sydämessään.

    Kaverilla oli joskus 70-luvun Ford LTD-lintta, jossa takavalot olivat kiinni ainoastaan johdoillansa. Johdot olivat tietysti jonkun fiksun aikanaan itse asentamat 1-lankaiset (220V) piuhat, jotka tietysti samalla ajoivat hyvin kiinnitysrautalangan asiaa.

    Eräs takavetotoyota oli aiemmin ollut jollain lisämittari-intoilijalla. Kaikkiin tärkeisiin mittareihin oli valaistus tehty siten, että releeltä lampuille menevä paksu piuha oli kuorittu peukalon mitalta, ja siihen vieri viereen tinattu 1,5mm2 piuhoja, jotka menivät yhdessä maalarinteippinipussa rattipylvään läpiviennistä (kumi sahattu puukolla pois) kojelaudan alle hajaantuen eri mittareille. Sanomattakin on selvää ettei em. tinaklönttiä ollut turhaan suojailtu, heilui parin sentin päässä lähimmästä paljaasta maapaikasta...

    Omasta Dartistani oli ampeerimittarin johdot kytketty yhteen kojelaudan takaa, ruuvilla ja mutterilla vaan piuhat yhteen, ja eristyksistä viis. Aina sopivaan töyssyyn ajettaessa outo sammuminen ja palaneen käryä. Ja kohta taas käyntiin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    sähkövika ohitettu mukamas. Ohitusjohto liittyy samaan johtoon(ryöstäjällä) 15cm päässä
     
  12. makke

    makke 1st gear

    No joo... Onhan näitähelvetin viritelmiä nähty jos jonkinmoisia tässä vuosien saatossa! Mut onko nyt edes järkevää niitä täällä kertoilla ja samalla siirtää oppia eteenpäin?
    Nämä viritelmät eivät tue autoharrastusta millään tasolla ja mieluusti en lukis vinkkejä moiseen täällä OD:ssa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan tässä jutustelussa uudelle harrastajalle se etu, että tietää mitä kaikkee voi tulla vastaan... Osaa siis olla ostaessaan varovainen, ettei osta autoo jossa on lattia vaan talvella ja langattomat ajovalot? Sikäli siis aivan hyvin perusteltavissa oleva kertomussarja :)
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Luin jostain lehdestä liikennepoliisin kertoman härskeimmän virityksen.

    Poliisi oli seurannut maantiellä jotain 80 luvun japsia joka ei meinannut pysyä kaistalla.

    Pysäytyksen jälkeen selvisi syy epävarmaan ajoon.

    Nulikka oli asentanut autoonsa ralliratin sahaamalla vanhan ratin kehän ja puolat pois ja kiinnittänyt alkuperäisen ratin keskiöön ralliratin yhdellä peltiruuvilla. Kiinnitys oli hieman löysä ja poika oli joutunut kaikin voimin painamaan rattia että sai pyöriä käännettyä.

    Varsinainen visionääri. Taitaa olla kaiken lisäksi tosi tarina.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taas yksi aihe mistä ei saisi jutella, mitä se ketään hyödyttää jos on foorumi missä ei voi puhua oikein mistään. :mad:
    Sitäpaitsi kyllä tämän tyyppisten keksintöjen virittelijät osaa tehdä patentit ilman tätä palstaakin.
     
  16. makke

    makke 1st gear

    No ei tarkotus ollut mitään kieltää, toiveita saa toki esittää.
    Puhukaa vaan mun puolesta, mutta sanoinpahan vaan henkilökohtaisen mielipiteeni asiaan. Niin helvatisti on noita viritelmiä vuosien saatossa joutunut korjaamaan, että ei ne paljoa enää naurata.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olikohan täällä OD:ssa kun joku oli ostanut Cadillacin jonka koneesta löytyi yhden männän paikalta pyöreä puuhalko jonka päälle oli vedetty villasukka.

    Se vasta on varsinainen ihmemiehen viritys.
     
  18. bbford

    bbford Gearhead


    :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest


    No toi on se klassinen puumäntäviritys.. Tuttu jo 30-luvulta.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se on hyvä aloittelevien harrastajien kannalta kuulla millaisia viritelmiä tuolla liikkuu. Voi säästyä joltakulta oppirahat ja vaiva..
     

Kerro tästä muillekin!