"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Tuostahan oli noin puolenkymmentävuotta sitten oikein kuva lehdessä. Taisi olla tuulilasi tai tekniikan maailma.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverilla oli 127 Fiiussa ralli ratti kanssa vähän huonosti kiinni. Se kolisi ja veti töötin päälle toiseen suuntaan kääntyessä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olin joku vuosi sitten katsomassa 3.0 Granada Ghiaa. Ostohalut karisi kun katseli rautalankavirityksiä, joista mainittakoon lämppärin säätöviritys: pianolanka vedetty suoraan kojelaudan läpi ja puukalikka kierretty päähän. Automaatin jäähdytyksen hoiti mersun lämppärin kenno joka roikkui akkutelineessä rautalangan varassa.
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tyhmästä päästä kärsii koko ruumis....... ja kanssa-autoilijat !!!!
     
  5. Pitu

    Pitu Gearhead

    Samaa mieltä. Saattaa itsekin uutta rojektia hankkiessa osata varoa jotain viritystä, mistä ei oo osannu edes unta nähdä :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    -74 Dartista oli entinen omistaja repinyt virtalukon irti (haitat kuluneet), ja tietysti vilkkuviiksi oli pitänyt nypätä siinä samalla. Sitten nerokkaana oli keksinyt, että laitetaan molemmat vilkut erillisillä katkaisijoilla toimimaan. "Mutta mitenkäs sitten nämä jarruvalot?". Siihen se innostus oli varmaan lakannut ja auto laitettu myyntiin.
    Myyntihetkellä sain sitten sellaisen oikein kädestä pitäen opetetun vinkin, että "laita tästä kytkimestä päävirta päälle. Sitten otat avaimet ja avaat konepellin, ja laitat ne avaimet tuohon starttireleen kahden navan väliin niin se hörähtää käyntiin" :-?
    Että ensimmäisestä jenkistä lähtien olen osannut varautua LÄHES kaikkeen...
    -Harri-
     
  7. sami

    sami Gearhead

    Kas kun laittanut lukkoon tätäkin topicia.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jees samaa sarjaa.

    Sitten on paljon muuta mm. automaatti-ilmastoinnin puhaltimen ohjaus on otettu pois, kun yksinkertaisesti tuleva virtajohto on jostain poikki. No enpä ole itsekään jaksanut vaivautua mokoman takia. Toimiihan se täydellä teholla kuitenkin.

    Koneenvaihdon yhteydessä turhat johdot pätkitty sivuleikkureilla: liittimet 5 cm päässä.

    Rikkinäisen jarruletkun päälle vedetty ilmastointiteippiä.
    Jarrujen automaattisäätö (takana siis) kasattu väärinpäin eli oikeanpuolen osat vasemmalla ja päin vastoin, arvatkaapa toimiko...

    Onhan näitä kaikenlaisia viritelmiä.

    MS46 Crownissa on lisälämmitystä ja johtoja oikein urakalla, puoliakaan ei tiedä mihin ne pitäisi mennä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onpa tässä omassa projektissa tullut huvittavia ja vähemmän huvittavia asioita eteen mitä ex. omista on värkännyt.

    - Ikkunat on laitettu sikafleksillä kiinni
    - Takakontin pellit on toissaan kiinni sikafleksillä
    - Autoa on kevennyt siihen malliin, että erittäin olennaisia runkokiinnityksiä on pätkitty poikki
    - Pakoputket on hitsattu peltisarjoista asti loppuun asti yhteen, ei mitään väli klemmoja välissä!
    - Vanteeita on itse levennetty
    - Jarruputket on jotain puutarhaletkua
    -
     
  10. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Ja lisättynä tohon mun edelliseen kirjoitukseen, niin:

    - Sähköjohdot kierretty toisiinsa kiinni ja päällä teippiä
    - Hiekkapuhallus hiekkaa on autossa ympäriinsä varmaankin noin 20 - 30 kiloa, vaikka auto on ollut liikenteessä
    - Bensalinjan putket menee pakoputkien vieressä!!!!

    Ja kaikki nämä ja edellä mainitut "sepän säädöt" yhdessä ja samassa autossa...
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Mikäs nyt riepoo? Ainakin Tuosta Hudrodista keskustelun aikoinaan lukitsin (vai moderoinko en nyt muista) ihan sieltä päästä tulleesta pyynnöstä.
     
  12. pena

    pena 1st gear

    Mulla oli Rangessa ex omistaja hitsannut katkenneen simpukan akselin puikolla kiinni,ihmettelin omituista ohjausta kun oli vähän raskas vääntää,eikä palauttanut,ei ollut edes akseli suorassa.Meni simpukka aika nopeesti vaihtoon.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä pari vuotta sitten olleessa '65 Tempestissäkään ei ollut totisesti tehty mitään rautalankaviritelmiä vaan kaikki oli hitsattu kiinni :eek:
    Liekö sitten edellisen omistajan mielestä mutterit olleet kalliita ja työpaikalla hitsauslaitteet työsuhde-etuna vai mikä mut autossa oli mm. puskurit, pakoputket kiinnikkeisiin ja ne kiinnikkeet sitten autoon ja vaikka mitä muuta vetästy hitsaamalla kiinni. No, pysyiväthän paikallaan mut oli pikkusen työläämpiä irroitella uudelleenrakenteluvaiheessa.
     
  14. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Oma '62 New Yorker:

    - Paras tempaus oli hitsaamalla korjattu ohjaustehostimen pumpulta lähtevä metalliputki, joka oli luultavasti joskus kulunut puhki. Ei liene kenellekään suuri yllätys, että neste kulki hieman huonosti läpi kun hitsiaine täytti lähes koko putken.
    - Virtalukko oli aukaistu ja pohjaa paikallaan pitävät nipsut oli kaikki katkaistu. Tilanne oli korjattu kiinnittämällä pohja takaisin sähköteipin avulla. Oli siinä aikanaan ihmettelemistä kun auto alkoi sammuilemaan ajon aikana.
    - Ilmeisesti ihan muuten vaan ja huvin vuoksi takakontin oikeaan reunaan siirretyn akun plus johto jätetty niin lyhyeksi, kun se tulee takapenkin alta vasemmalta ulos niin siitä se kulkee suorassa linjassa akulle. Kaikki akun plusjohdon läpiviennit teräväreunaisia reikiä ilman mitään suojausta.
    - Laatikon öljypohjaan oli tehty/korjattu tyhjennys proppu, jonka pultin alla oli ilmeisesti tiivistämistarkoituksessa asennettuja prikkoja, joista osa jopa jousialuslaattoja.
    - Pultteja ja muttereita oli kiristelty putkitongeilla, jotkut sähköjohdot koostuivat kymmenistä lyhyistä paloista ja rautalankaan ym. virityksiä vaikka kuinka...

    Onneksi kaikki nuo on jo korjattu / vaihdettu uusiin osiin...


    Nämä (onneksi jo) entisillä tallikavereilla (The Järjen Jättiläiset KarKlub (Tampere)) nähtyä:

    - Itse kierretangosta putken avulla väännetyt u-pultit
    - Moottori kiinnitetty runkoon kettingillä lähes olemattomiin kadonneen moottorikumin takia.
    - Pakoputket lähes aina "yhtä pötköä" (kaikki liitokset hitsaamalla) ja muutenkin kaikin mahdollisin keinon päin vi***a tehdyt.
    - "Ei siellä vielä vähään aikaan mitään pakkasta tuu, eikä toi mihkään muutenkaan jäädy/halkee" Moparin isolohko, jota oli seuraavan yön aikana tapahtuneen halkeamisen jälkeen sitten itse korjailtu valurautapuikolla ja sauma pitikin ekan käynnistyksen jälkeen noin 5 minuuttia.
    - Kaasuläppä tehty kengän pohjasta.
    - Auton madaltaminen takaiskarit irroittamalla.
    - Vaihdevivuston puuttuvan osan korvaaminen lenkkiavaimella (joka sitten yllätys yllätys kerran osoittautui motarilla kuuluneen kolinan syyksi)
    - Jarrujen takapiirin tukkiminen putki lyttyyn hakkaamalla idiootti leikkimisen auttamiseksi.
    - Kaikkea mahdollista niin tyhmää, että ei edes yrittämällä normaali ihminen keksisi ja näistä kirjoittaisi vaikka useemman kirjan jos kaiken muistais.
     
  15. villek

    villek 1st gear

    VW LT:n kampiakselin siivapyörä oli hitsattu kiinni, Mercury comet -64 taka jarrurummun sisällä oli metallipanta, siis uusi kulutuspinta kun rumpu oli kulunut puhki :eek: Mersu 300TD:n johtosarja oli täynnä aivan uskomattomia virityksiä joiden tarkoitusta ei voi tajuta.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei autonkorjauspatentteja, mutta telkkarista tuli taannoin ohjelma jossa
    peräkylän aikamiespoika esitteli kotinsa. Ulko-oven saranat oli tehty naulaamalla 2 kpl kumisaappaita saranoiksi!!!

    Keittiön hän oli juuri siivonnut. Täysinäiset roskapussit (20 kpl) oli siististi rivissä lattialla.

    Mies valitteli emännän puutetta........
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Loistavana urbaanilegendana muistan jonkun (Kotkalainen, Kouvolalainen, Kuopiolainen tarinankertoja???) kertoneen A mallin Fordista joka käydessään piti outoa tuhinaa tasaisin väliajoin. Asiaa alettiin tutkimaan ottamalla kansi irti jolloin paljastui että yksi männistä oli sorvattu puusta. Se ei ollut mikään paikoillaan oleva halko vaan toimiva mäntä ilmeisesti jopa männänrenkaita varten sorvatuin urin. Lienee ollut aika kovaa puuta, tosin A:n noin 4:n puristukset ja matalat käyttökierrokset helpottavat männän selviytymistä. Tuhina johtui siitä ettei mäntä enää ollut aivan mitoissaan eli sillä lienee ajettu useampikin vuosi?
     
  18. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Kaverilla dartissa oli semmonen vika että kun käänsi kerran risteyksessä vasemmalle ni tärähtikin P-asento päälle ja aika akki pysähdys..
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ennenhän ne teki saranat paksusta nahasta, jos ei ollut varaa aitoihin saranoihin, tuo kumisaapas on vain modernimpi versio. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!
     
  20. Parempi vaan se kumisaapas oven saranana kuin puslana auton ripustuksessa. :soosoo: Eräs puolituttu "korjasi" välikoppa Escortin eturipustuksen väljät lisäämällä tilkkeeksi kumisaapasta ja kalsareiden kumiresoria :odroll:

    No sama häiskä onnistui tiputtamaan myöhemmän Volvonsakin kulmalleen tunkin lipsahdettua vaihtaessaan talvirenkaita jäisessä kaltevassa ajoluiskassa :rotfl: Mitä sitä suotta autoa tukemaan liukkaalla 15 asteen
    kulmassa.. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!