"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jouduimme muutama vuosi sitten vaihtamaan yhteen Ford Fiestaan (mk2 korinen),Niin uudet hammastangon suojakumit...No omistaja oli ostanut uudet,ja nehän olikin liian ISOT sieltä hammastangon puolelta,mutta sopivat raidepään puolelta....Joten teimme keksinnön sinne liian ISON pään puolelle...Eli leikkasimme auton vesiletkusta sopivat siivut,jotka laitoimme hammastangon rungon päälle....Ja tämän jälkeen se suojakumikin oli sopiva myös tästä päästä,ja ei muuta kun klemmarilla kiinni,ja leiman hakuun :rotfl:
     
  2. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Kerran tuli pajalle toijota, jossa vuotavat ohjaustehostimen stefat oli korjattu vetämällä toiset hammastangon suojakumit entisten päälle. Nekin oli öljystä pinkeinä ja räjähtivät silmille kun tökkäs.
     
  3. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Joskus kauan sitten korjattiin kaverin vanhan 505 pesosen sisempi rtp hienolla patentilla. Sellasta sinistä pakkausnauhaa ujutettiin sieltä kupin ja tangon kuulan välistä. Nauhan päät niparilla tankoon kiinni ja koko viritelmä kuorrutettiin rasvalla ja kumi peitti petoksen. Läpi meni ja kasa vielä kaupaksi tuoreella leimalla. Saatto ostaja ihmetellä jos ja kun joutu korjaamaan raidetangon taas aikanaan.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaako tälläisiä juttuja missä leikitään sivullisten hengellä mainostaa täällä?
     
  5. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    "Oppiihan" näistä uhritkin :rotfl:
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Haluaako ne oppia ja onko opista hyötyä?
     
  7. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ei oppi kuulemma ojaan kaada :poff:
     
  8. JnZm

    JnZm Gearhead

    505 79->91 Raidetangon pää V/O/U "Tarvike" [1979 - 1991] 6.90 €, no aikanaan voinu olla tietenkin kalliimpi, mutta mä en pidä kalliina hintana?
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä mä olen markka aikana kuullut vitosen osaakin valitetun pirun kalliiksi. Sniidu on aina sniidu.
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Od:lla joskus nähnyt tälläisen vinkin.
    Laatikkoa paikalleen jumpatessa, laita "oravapellin" pultin kierteisiin jokin pellin palanen pitämään turbiinia paikallaan.
     
  11. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Eipä se raidetanko sillon ollu mikään halpa ja siihen kasaan ei ollut varaa uhrata enää latiakaan. Kun sen kupin kireämmäksi naputtelukaan ei auttanut, niin lisättiin toi nauha patentti. Hyvin toimi sen aikaa mitä piti. Väittäisin et se patentti kesti komiasti seuraavaan leimaan. Ei sellanen nailon nauha niin pienessä liikkeessä mihinkään juuri kulu. No on tässä opittu kaikkenlaista vuosien varrella ja nykyisin asiat korjataan niin kuin kuluukin eli uusin ja laadukkain osin.
    Sehän on vanha juttu, et lievästi väljistyneen sisemmän raidepään pystyy elvyttämään kuntoon vasaralla sitä kuppiosaa piukempaan naputtelemalla. Kestää yleensä ainakin seuraavaan leimaan kun muistaa laittaa kunnolla rasvaa. Eikä ole mitenkään turvaton kikka eli ei pääse se kuula mulahtamaan kupista kun kupin suuta naputellaan suppuun.
     
  12. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    kymmenisen vuotta sitte olin kaverilta lähössä keskellä yötä kotia (matkaa n. 20 kilometria) ja huomasin pihalla kevaria käyntiin potkiessa että takakumi on tyhjä. aikani siinä kumia tutkiessa huomasin n. 5 x 5 cm peltilätkän menneen renkaasta läpi, eikä siellä ilma enää pysynyt hetkeäkään. Kaverin kanssa siinä hetki asiaa tuumailtiin ja keksittiinki ratkaisu että pääsisin kotia asti, kaivettiin autotallista pullo uretaania, otettiin venttiilistä sielu pois ja ei muuta ku urkkaa sisälle, välillä aina takarengas ilmaan ja rengas pyörimään että leviää tasasesti. No, hommahan toimi, rengas kyllä muistutti hyvin pitkälti aku-ankan auton renkaita (oli aika pullea), ja joka töyssyssä siihen tuli lisää kulmia :D mutta kotia sillä pääsi vaikka aikalailla pomputtikin,eikä tarvinnu työntää :)
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Löytyi aikoinaan yhdestä takaveto mallin Toyota Carinasta helmasta mätäreikä....Noo sehän paikattiin kätevästi ennen katsastusta....Laittamalla siihen reikään sopiva kumitulppa(alunperin siinä kohtaa ei kuulunut olla mitään kumitulppaa) :lol: ....Ja leimasta ko.auto meni läpi että kolina kävi :rotfl:
     
  14. ajomies

    ajomies Gearhead

    Tuo tunne olotila vastaa varmaan huonoa naimista, kun noin on jäänyt mieleen, katsurin huijaaminen.
     
  15. Erska

    Erska Gearhead

    Tänänkin päivänä kyseiseen osaan korjaussarja maksaa motonetissä 9-11 euroa... Eli sama vaiva ja tulos hyvä :poff:

    Edit: Jaa ei se maksa noinkaan paljoa. 504:seen makso hiukan enempi...

    Mutta toimiva patentti on aina hyvä. :D
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vastavuoroisesti se että katsuri tökkii kummitulppia tai niitä volsun kynsillä olevia vedenpoistolätkiä irti ja käskee hitsaamaan umpeen. tuloksena että koko pohja lahoo. tai itse asiassa parempi ku heppaa levyn nurkista kiinni niin valuu sulamisvedet pois. takakonttiin varapyöräkoppaan oon hakannu joskus 6" nauloilla ja vasaralla reikiä että tyhjenee. ikävää tonkia puolillaa jääässä olevaa takakompulaa.
     
  17. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Joskus kevariaikaan -93 > -94 tuli RG Gammasta etujarrupalat tiensä päähän, siis ihan raudoille asti...sattui olemaan hyllyssä jonkun auton uudet jarruhihnat...eikun niistä sahasin rautasahalla sopivat palikat ja tuikkasin ne jarrulevyn ja jarrupalan väliin, hyvin jarrutti useamman viikon kunnes köyhä opiskelija sai jostakin rahaa uusiin paloihin :lol:

    Samoihin aikoihin Honda Monkeystä huomasin nokka-akselin laakerihelan olevan kulunut, siis väljää oli n. 3mm...hela karheaksi hiekkapaperilla ja lasikuitukitillä täyttö, sitten vaan hioin sitä sen verran muotoonsa, että nokka kävi paikoilleen...toimi hyvin niin kauan kun mulla oli, eikä kulunut ollenkaan.
     
  18. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    1) Akku tyhjä ja laturi rikki - kulpalla litteällä 4,5V patterilla sytkään.
    2) Muutama viikko iman kytkintä painelaakerin haarukan katkettua - oppihan välikaasun, mäkilähdön, sopivaan paikkaan pysäköinnin ja kiertotien haun valoristeyksille!
    3) Katsastus ongelmiin esim. "pikkureikä", vanha neuvo = lähelle kasa vaseliinia ja rapaa päälle - huomio kiinnittyy siihen...
    4) Tai sopiva pikkuvika uusintakatsastukselle esim. käsijarru (kun se löytyy jo alussa), kun ne kumminkin haluaa kakkoskierroksen rahan.
     
  19. jake74

    jake74 1st gear

    mukava yllätys ku talvella meni kumipuhki ja ei saanukkaa vararengasta ku kotelo täynnä vettä ja jäätynyt.
     
  20. bathory

    bathory Gearhead

    Sama täällä. Ja yhdessä autossa ei vilkku vaan jostain toiminut (tai en jaksanut tarpeeksi tutkia) niin ryöstöviralla toisesta vilkusta. Ei mielestäni mitään sikaratkaisuja tuollaiset?? vai onko muka?
     

Kerro tästä muillekin!