"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näin tänään sellasta että pakkasnesteputken klemmarin ruuvin alle oli vedetty maadotus:eek:
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sen kyllä huomaa kun ostaa yli 40 vuotta täällä olleen auton.......
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tällänenkin tullut vastaan, nyt vasta muistin

    Oli hitsannut reiän syylarin putkeen kun johdon kärki siihen oli osunut, tosin ne lisävalotkin oli toimineet

    Tuuria kävi, et oli samalla kun johtoa laittaneet olivat repineet alaletkun irti ja klemmari siihen paukaman päälle, niin sai putken korjattua pukkasemalla paikalleen ja klemmari kiinni


    Ihmetyttää vaan kuinka joku voi olla noin tyhmä
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ilmausruuveissa on eroa... :confused:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kerran tekaisin ilmausruuvi-pultin. Sopi porakoneeseen just se käsillä ollut kuusiokanta pultti ja smirgelissä kartioksi kärjestä toimi hyvin ja pitikin vielä
     
  6. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    jotkut ilmausruuvit on punaisia ja kirottuja

    nuo näyttää juuri sellaisilta
     
    Foggy tykkää tästä.
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ei näy kuvassa, mut ilmeisesti kännipäissään joskus porattu nippa irti noin 45° kulmassa. Näkyy satulassa pieni lovi siitä huolimatta että siihen on askarreltu toi M8 pultti.

    Niin taitaa olla. :D
     
  8. Ranee

    Ranee Gearhead

    Sulla tais sentään olla lähemmäksi oikeaa oleva kierre kuin tuossa FuryIII '71 kuvassa?
    Tai ainakin toivon niin.
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu ei ihan natsannu toi oikea ilmausruuvi ton pultin tilalle. :D
     
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Yks tuttu kertoi, kuinka hänen Fiat Unonsa oli useita vuosia sitten hylätty katsastuksessa; ilmeisesti johonkin ilmausruuviin liittyneen jutun takia. Olisko se ollu poikki tai jotain.

    Toinen tuttu oli sitten korjannut sen poraamalla vanhan ruuvin pois ja laittamalla tilalle uuden isomman, sentään ihan oikean ilmausruuvin. Ei ollut kelvannut katsastajalle tuommoinen ratkaisu, joten tuli uudestaan hylkäys. Sen seurauksena korjauksen tehnyt kaveri oli mennyt katsastusasemalle ja haukkunut pystyyn koko porukan, samalla kertoen muka merkittävänä seikkana, että hän on näissä samoissa tiloissa ollut Vehon korjaamolla töissä kauan ennen kuin tuota katsastusasemaa siihen oli perustettu heidän vanhoja työvälineitä hyödyntäen. Kyseinen purkaus ei arvatenkaan auttanut asiaa niin pätkääkään. :D Oli pitänyt hankkia uusi satula, että oli katsastuksessa kelvannut. Omaan Fiattiini muuten tehtiin muistaakseni ihan korjaamolla vastaava toimenpide, eikä siihen mitään moittimista ole kenelläkään koskaan ollut.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Economy mittarin oli joku pistäänyt jarrutehostimen linjaan niin auto menee pienemmällä kun economy on täysillä koko ajan ja vielä ajon jälkeenkin.

    Se nippa kaasuttimesta mihin economymittarin pitäisi tulla, eli suora alipaine oli vaan jätetty auki.

    Kone on kiinni sellasella nyloc pultilla joka on niin iso että vaan se nyloc osa ottaa kiinni jenkaan ja jenka on tietty monelta osin paskana.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Kova on ollut hinku saada jumputusta Buickkiin, kun on popniittiterällä tikattu 10" subbarille reikä... Äkkiä laskettuna joku 125 reikää on pitänyt porata.

    [​IMG]

    EDIT: Kuva unohtui
     
    Muokattu: 16.1.2017
    helvetinkat tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kierre oli sama, sarjassamme ihmeellisiä pultteja jotka ei sovi minnekkään, lie jopa johonkin jarruihin tarkoitettukkin

    Mitä katellu jarruputken nippoja, niin niitä on normaalilla m kierteellä, sit on tuumasella (nää on harvinaisia) ja sit on varmaan 4 tai 5 erillaista, helpointa putkiremppaa tehdessä käyttää vanhoja päitä jos vaan mahdollista, tai sitten meillä on jäljellä vaan niitä 80 luvulla remppaikäisiä korjausputkia
     
  14. Anza

    Anza Gearhead

    Aivan hyvä patentti oli jarrunesteiden vaihdossa iso lääkeruisku 60ml ja 100ml. Apteekista hain ja imasin ensin säilön tyhjäksi ruiskulla. Kaadoin uutta jarrunestettä säiliöön. Laitoin ruiskuun kumiletkun ja toisen pään tiiviisti ilmausruuviin. Vaseliinia ilmausruuvin kierteen tyveen. Avasin ilmausruuvia ja imin lääkeruiskulla nesteet putkesta. Se oli ihan hyvä patentti. Sain yksin nesteet vaihdeltua, eikä ois ollu mitään hienoja imuvaihtajia tarjolla.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite aattelin toisin päin.
    Isolla lääkeruiskulla työntäsi ilmat säiliöön, ei jäisi lukkoja vaikka ei yhdellä ruiskullisella saiskaan kerralla
     
    Anza tykkää tästä.
  16. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Moottoripyörissä ainakin pelannut aina hyvin alakautta ylös ilmausruuvin kautta tyyli lääkeruiskun kanssa. Jää tosi vähän järjestelmään ilmaa.

    Autoihin en ole kokeillut
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Lääkeruiskut tuppaa jäämään pieneksi autojen kanssa, mutta tähän tarkoitukseen pyhitetyllä tippakannulla homma onnistuu kerralla pumppaillen.
    Samalla kannulla ei sitten kannata öljyä ruikkia ;)
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    600ml lääkeruisku alkaa olemaan kohtuullisen iso sehän on yli puolitraa ja se oli mulla ajatuksena satulalta ilmaamisessa, et silloin työnnetään ilmaa edellä ylöspäin, kun taas pääsylkystä työnnetään se ilma edellä sylinteriin ja toivotaan, ettei jää matkalle mihkään mutkaan kuplaa pumpatessa
    Monissa autoissa on jarruputket ihan utopistisen typerästi tehtaalta, on vaikka kuinka pirun paljon runkopalkin alta nostettu poikki palkin päälle ja takaisin alas
    Sitten polttoaine tankin päältä vedetty runkopalkin alta runkopalkin alle, kun ois sen putken voinu tuoda suoraankin siinä palkin alla, ilman et tankkia kierrellä

    Sit on todella paljon etenkin pakuja joissa akseliin laskevassa putkessa+letkussa on isompi tilavuus kuin pääsylinterin tuotto
    Siksi ne pitää nopeasti polkemalla ilmata, että ilman ehtii työntää edellä satulalle asti, jos yksin ilmaa saa painettua ilman alimpaan kohtaan jossa se lähtee akselin sivulle, mutta jos hiukkaakaan jää ilmaa nousun puolelle se imaisee ilman takaisin ja pumppaamalla tulee vaan nestettä, sit kun ropun laittaa kiinni, poljin on löysä

    Tippakannu varmasti toimii kanssa, mutta siinä on kuitenkin se lyhyt männän liike ja voi tehdä saman ongelman kuin polkimella
    Siksihän alipaineilmain on näppärä, kun vetää kokoajan eikä ilma pääse palaamaan pumppauksen paluun aikana
     
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    alipainepumppu hoitaa nuo ruiskujen hommat hyvin, anzan vinkki on tässä se oikea judanssi. ilmausruuvin kierteiden tilkitseminen on se oikea juttu. mitä hyytelömäisempi ja tarttuvampi rasva niin sitä parempi. go antero!
     
  20. Anza

    Anza Gearhead

    Ilmausruuvin tilkitsemiseen ajattelin ensin jotain kierreteippiä, mutta aika hyvin piti vaseliini. Ruosteet ja kyönät teräsharjalla veke ensi ja köntsä rasvaa päälle.
     

Kerro tästä muillekin!