"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. leemu

    leemu Gearhead

    Nuorena kloppina tuli viriteltyä kaikenlaista kyseenalaistakin, lähinnä persaukisuudesta ja kiireestä johtuen. Kulkemaan piti päästä, mutta aina ei ollut varaa hankkia tarvittavia osia.
    Tunturi-mopedista katkesi kaasuvaijeri kahvan päästä, niin solmin vaijerin pään isoon ruuvimeisseliin. Ja taas mentiin.
    70-luvun tojotasta petti takaa jarrusylinterin tiiviste, niin kiersin rasvanipan t-kappaleeseen akselin päälle. Volkkarissa oli raidepää pahasti väljä. Moska vasteeksi ja kimakka lyönti nivelen kuppiin. Ja katso, nivel oli vähemmän väljä.
    Mersusta meni myös tiiviste takajarrusatulasta. Rasvanippaa ei ollut saatavilla, mutta löytyi isogenopak-niitti joka sopi tukkimaan letkun pään.

    On sitä varmasti muutakin tullut tehtyä, mutta nämä nyt tuli ensin mieleen. Aika armahtaa pikkuhiljaa vanhoilta typeryyksiltä:D Onneksi ei tullut milloinkaan lisävahinkoa tekemilläni virityksillä, potentiaalia olisi kyllä ollut. Samaten romuja ei ole muljutettu eteenpäin tällaisten viritysten kera..

    Nykyään ei ole niin kova hoppu, rahaa ei ole vieläkään mutta on visa-kortti, ja laitteet yleensä siinä kunnossa ettei vaaranneta omaa ja muiden terveyttä..
     
    riviera56 tykkää tästä.
  2. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Takalasi tulee tiivisteellä ja etulasi liimalla. Kuvakulma ja ruoste vie vähän vaikutelmaa kuvassa. Nykyisellään siellä on ikkunalle siistimpi kiinnityspinta...

    [​IMG]
     
    rane58, atobee, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. timant

    timant 2nd gear

    rane58 tykkää tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Vai oisko virallinen korjausohje ollut se teräksinen nippari joka kestää oliko 1000kg voiman

    Ja suomalian volskarilla sinne on laitettu kourallinen eurolla kätsykalle nippari
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Teräksisen nipparin voisi kuvitella hankaavan vyön hajalle. Hyvissä kantimissa on kyllä saksalainen autotekniikka, kun nippuside turvavyössä on ihan tehtaan virallinen patentti...
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Vag.... :rolleyes:
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Eiköhän tuo oikeesti ole ihan huippu ratkaisu ottaen valmistajan huomioon.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Käyttääkö joku edes takapenkillä turvavyötä?
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Kyllä käyttää ja itse vaadin sitä myös alaikäisiltä kyytiläisiltä
     
    rane58, Nikuzai, -Skeletor- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nimim. Takapenkillä kyydissä kun päästiin kattokerhoon niin ihan on hyvät ne vyöt olla ;)
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Täytyy yhtyä tähän kirjoitukseen. Nuorena kuvittelee olevansa kuolematon. Nyt viittäkymppii lähestyessä ei edes uskalla kuvitella mitään virityksiä kun ei ne kestä kuitenkaan. Ja jotenkin huolella pyrin aina kaikki laittamaan että edes näkis sen viiskymppii tai vähän enemmänki
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse etupenkillä, puiden läpi ja katon kautta.... sitä ennen en käyttänyt vöitä, enkä oikein tiedä miksi sillä kertaa käytin, mut ihan hyvä et oli. Ja meillä kans varmistetaan että ne alaikäiset pitää vyötä. Ja toi nelivetoletukka jopa itkee myös takapenkkien vöistä. Ei se vyö niin hirveä vaiva ole.
     
    rane58 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. T&S

    T&S Gearhead

    Tuttavapiirissä yksi kaveri joka putosi autosta kattokerhoon pääsyn yhteydessä, jäi auton alle ja pyörätuolissa lopun ikäänsä.
    Ei ehkä vaikuta omaan turvavyön käyttöön mutta aina ne kiinni on.
     
    rane58 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itsellä lähti kans kaveri s10 blazerilla. Pääs kurkkaa ikkunasta kun auto pyörähti. En tiedä olisko vyö estänyt, luultavasti. Vauhti ei vissii ollut kova ja autollekaan oikein mitn käyny kun pellolle käänty. Oli vaan liikaa painoa päälle.
     
  16. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Tätä oon miettiny monesti. Itelle ei oo sattunu onneks mitään ja sillon kun tenava synty ja sitä rupes kuljettaan autolla istuimessa niin,samoihin aikoihin rupesin itekkin käyttään turvavyötä. En mee mihinkää ilman vyötä sama millä paikalla istun.

    Se ihmetyksen juttu oli siis se kun paljon kysellään että miten autossa saa hiljennettyä sen turvavyöhälyttimen ja jos siihen joku kommentoi että laita vyö kiinni niin vastaus on yleensä "turvavyön kiinnittäminen ei oo vaihtoehto".. se vyön kiinnittäminen ja avaaminen vie kuutenkin loppupeleissä aika vähäsen sitä aikaa ja pelastaa kyllä monelta..
     
    rane58, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo tai pidetään vyötä selän takana, tai sit katkaistaan jostain se vyön pää ja lyödään se paikoilleen. Kait se joitain haittaa? Itsellä on kyl pick upis usein jääny vyö pois.... eli ihan hyvä se piippari....mut eihän jenkit kolaroi ;)
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vyö aina kiinni, se kun irtoaa samalla kun käsijarrun nyppäsee päälle, siis ei automaagisesti vaan käsi kuitenkin on jo siinä vieressä

    Scaniassa ei tule vyötä käytettyä, enkä tosin tiiä oisko siinä ees vyötä :odroll:

    Mut scania taitaa olla ainoita valmistajia maailmassa joilla turvavyö on vieläkin 2000 luvulla lisävaruste joka tulee matkassa vaan kalliimmassa penkissä ja muuten tilatessa :poff: Sitä en tiiä onko ne suomessa maahantuojalla ruksinu vyöt, mut ulkomailta katellessa monissa ilmoituksissa jos erikseen mainitaan turvavyö kuljettajalle, "aina" on merkkinä scania


    Talliin sisälle ajaessa, en välttämättä vyötä laita, mut sellainen tapaus on käyny et kaasuhirtti ja kytkin polkimen tanko nytkähti mutkalle, pikkasen sivulle keula ja ois ollu nokka tolpassa, nyt vaan ajo portista pihalle ja sammutti vauhdissa, ei se 30 vauhdista ratin pussaaminen ainakaan purukalustolle tee hyvää
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite olin hirvikolarissa pienenä enkä ymmärtäny että vöistä olis ollu mitään hyötyä takana kun joka tapauksessa kolautti päänsä etummaiseen penkkiin. Ei ollu bägeistäkää kunneivät lauenneet tai tais olla pikemminkin onni etteivät lauenneet.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näin kiina ja taiwan osien aikalaisena mopoilijana pilkkikaasu oli enemmänkin itellä sääntö kuin poikkeus kun vaijerit katkeili noin kuukauden välein. Kuten myös toimimattomat jarrut mopossa. Onneksi auton osat on laadukkaampia ja jopa joku alkeellinen mahis saada jarrut toimimaankin.
     

Kerro tästä muillekin!