"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yks fakta on myös se että jo sillon aikana kun autoissa ei ollut mitään turvavöitä, kuolonkolarin ajaminen on ollu todella epätodennäkönen tapahtuma. Tää kun yleensä jää liikennevalistuksessa vallan mainittematta. Nykyään turvavöittä ajaminen on turvallisempaa mitä sillon jollon ton ajan data ei suoraa vertaannu nykypäivään mutta antaa osviittaa. Se jos jossain kohtaa matkaa hetkeksi ottaa vyön auki ei tota todennäkösyyttä kuolla autoon muuta hirveemmin mihinkään suuntaan.

    Järkeä saa tossaki kohtaa käyttää, se turvallisuuden maksimointi tai vastaava nurkka ajattelu harvemmin tuottaa mitään fiksua lopputulemaa missään asiassa. Tää ei tarkota sitä että pitäs mennä toiseen nurkkaan ja olla käyttämättä kaikissa tilanteissa aina vyötä.
     
    Muokattu: 25.6.2018
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Liikennemäärät on monikertaistunut sitten niiden aikojen mutta kuolonkolarien määrä pudonnut murto-osaan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mutta pysähytään 2 kertaa kilometrillä, miten sää viitit?
     
    onoff road, rane58, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aivopesu :eek:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Darwinin evoluutioteorian mukaan luonto korjaa tyhmimmät ja heikoimmat pois ja myös heiltä oppinsa saaneet jälkeläiset.
    Itse käytän aina turvavyötä ja opettanut myös omat lapset käyttämään.
     
    Norri, rane58, pikkupiru ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ihminen sotii nykyään kovasti tuota teoriaa vastaan.....
     
    onoff road, rane58, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ikävä kyllä...
     
    rane58, Nikuzai ja caprice305 tykkäävät tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vai muako tarkoitit :poff:
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juuen :rotfl:
     
    rane58 ja caprice305 tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä vaikka sanonkin että turvallisempi on ajaa kännissä kun 81 prosenttia kuolonkolareista ajetaan selvinpäin niin silti se turvavyö pelastaa henkiä. Mikä lie suhde kuolleissa vöitä käyttäen,käyttämättä?
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. Jooli

    Jooli Gearhead

    Mistäs sen tietää mihin kohtaan sen laittaa, kokeilemalla vaan vai?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No esimerkiks kokeilemalla 90ast välein (helpottaa kun tekee valmiit merkit).

    Mutta itse tein niin, että kuskin kanssa auto nosturille niin että takapyörät ilmassa, sitten D tupaan ja lähestyin varovasti kardaania tussilla niin kauan että se hipaisi pyörivää akselia. Näin löydät kohdan jota keskipakovoima vatkaa ulospäin. Sitten vaan merkin vastapuolelle painoa. Noilla klemmareilla voi kokeilla painon tarpeen ja todeta kokeilemalla kohdan johon voi vaikka hitsata myöhemmin oikean painon.

    Tämä tehtiin kardaanin etu+takapäähän n. 15cm ristikosta.

    edit. Mutta siis tää kokeiltiin kyseisessä autossa todellakin vain väliaikaisratkaisuksi. Ennen tuota autolla ei viittinyt yli 80kmh ajaa. Nyt kuitenkin pystyy, eli konsti oli toimiva. Banaanillahan tuo taitaa olla ja menee todennäköisesti uusiksi koko kardaani.
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin mitä tällä koitat sanoa? Ei se että nykyään liikenteessä on epätodennäkösempää kuolla kuin ennen kumoa mitenkään sitä että niinä kauheina liikenteen mustina vuosina liikenteessä autoon kuoleminen oli todella epätodennäköistä ja on edelleen ilman vyötä ajaessa. Tohon peilaten en ymmärrä miksei sitä vyötä voi ajossa hetkeksi avata jos sillä saavutetaan siinä tilanteessa jotain hyötyä. Riskit ei silti hirveemmin kasva kun todennäkösyys kolarille on edelleen se ihan sama kuin ennen eli häviävän pieni. Huvinpäiten sitä ei tietty kannata avata mun mielestäni.
     
    Muokattu: 25.6.2018
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestä sen voi tohon kategoriaan lukea jos osa totuudeata jätetään sanomatta ja kerrotaan vain toinen puoli asiasta.
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Varmaan joku toinen, kuin Facel Vega, joka käytti Dunlopin jarruja. Niiden käsijarru kyllä pitää hyvin.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mun osalta jää ot tän jälkeen, mutta totean että meitä vissiin ohjeistettu tai aivopesty erilailla. Mulle on sanottu että kolarissa on paremmat saumat jos on vyö. Ei että kuolee jos ajaa ilman vyötä. Mielestäni vyö antaa paremmat saumat, enkä ole vielä ainakaan huomannut sitä jättihaitalliseksi.
     
    rane58, sdfsd ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestä eickoskaan ole tuotu sitä esille kuinka häviävän pieni todennäkösyys sille on että ylipäätään joutuu kolariin. Enemmänkin ollut sellasta että jos ei vyötä-> kuolet liikenteessä. Pitää se tietty omalta osaltaan paikkaansa. Mut jääköön munki puolesta@
     
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Poliisin tietoon tulleet kuolemaan ja loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet[14]


    vuosi kuolleet loukkaantuneet
    1931 113 828
    1935 142 1 234
    1940 181 782
    1945 275 1 161
    1950 365 2 614
    1955 476 4 915
    1960 729 7 325
    1961 750 8 633
    1962 777 9 187
    1963 855 9 410
    1964 899 10 261
    1965 976 11 245
    1966 1 017 10 511
    1967 890 10 682
    1968 860 9 886
    1969 929 10 439
    1970 973 10 466
    1971 1 041 10 424
    1972 1 072 10 481
    1973 980 10 415
    1974 779 9 580
    1975 842 9 495
    1976 724 7 906
    1977 636 7 652
    1978 557 6 444
    1979 582 6 356
    1980 514 6 276
    1981 518 6 655
    1982 525 6 877
    1983 541 7 132
    1984 488 7 055
    1985 499 7 260
    1986 612 8 166
    1987 542 8 114
    1988 590 8 979
    1989 677 9 005
    1990 583 9 592
    1991 570 8 804
    1992 541 7 341
    1993 434 5 713
    1994 423 5 822
    1995 411 7 401
    1996 355 6 919
    1997 391 6 589
    1998 367 6 535
    1999 391 6 606
    2000 354 6 279
    2001 386 6 065
    2002 367 5 829
    2003 346 6 561
    2004 323 6 444
    2005 343 6 679
    2006 324 6 404
    2007 349 6 308
    2008 321 6 560
    2009 255 6 159
    2010 241 5 831
    2011 273 6 135
    2012 235 5 490
    Tuossahan tuota tilastoa.Kaikki ei tietysti ole autoilijoita,lukuun sisältyy kaikki.
    Kyllähän turvavyö on auton tärkein turvavaruste,kuka muuta
    väittää niin ei ole tästä maailmasta.Itsekin aikoinaan ajoin autolla mettään missä ei turvavöitä ollut.Siitä mää lensin tuulilasista läpi,henki olis voinut lähteä mutta oli tuuria.
    Vauhtia noin 60 km/h.Tuossa koordinaatit.
    https://www.google.fi/maps/@60.2885027,24.1009566,165a,35y,123.9h,39.51t/data=!3m1!1e3
     
    Norri tykkää tästä.
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    ^ tilastossa ei ole näkyvissä vuotuista kokonais-ajosuoritetta, mutta jännästi pisti silmään tuo miten muutamassa vuodessa, 80kmh yleisrajoituksen käyttöönoton jälkeen, on alkanut sekä kuolleiden että loukkaantuneiden määrä pudota. Äkkiä katsoen 1970 --> 1980 pudotusta n. 40% kuolleissa + loukkaantuneissa.

    Sen sijaan, esmes pudotus vuoden 1980 kuolleiden + loukkaantuneiden määrästä vuoteen 2012 verraten pudotusta on "enää" n. 15%.

    -JJ-
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Nyt oot käsittänyt väärin :D ei ne siellä metsässä kuulukaan olla, vaan siinä autossa. Ne on sit riista-aitoja.
     

Kerro tästä muillekin!