Ajatuksia aiheesta vap.hengittävä vs. ahdettu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Toukka, 20.8.2007.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ite ottaisin stroukkerin, jos koneesta menee joka tapauksesta kaikki uusiksi tai kokonaan uusi kone niin tuossa teholuokassa väitän että stroukkeri on halvempi vrt. saman tehoiseen ahdettuun(ainakin jos ahdettuun hankitaan kunnon moottorinohjausjärjestelmä esim.hestec). Ja saa ahtamattomastakin ihan kivoja tehoja ja ahdettuna saa vaan paljon enemmän.
     
  3. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ittellä ollut autossa joskus 289 semmoisella B&M pikkusekoittimella ja aika "lineaarisesti" siinäkin voimaa oli. Ei varmaan millään muotoa samoja ominaisuuksia kuin +500 cid ja 8/71 mutta pikkulohko ja normiajossa erittäin mukava. Käyttökelpoinen pata välille 1500-7000rpm, normiajossa HUOM!!
    Bensaa paloi joku 15 litraa sataselle ja toimi reissuissa moitteettomasti. Runko vaan ei kestänyt... :(
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Meinasin kirjoittaa pari totuutta VAG:n nykyajan kapistuksien laadusta mutten viitsi.

    T:VAG-mekaanikko, toivottavasti enää tämän viikon.
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    :lol: :lol: :lol: :lol:

    Perustuu ehkä siihen että ko. auton keulilla on julmetun iso ram air mööpeli joka etäältä katsottuna näyttää välijäähyttimeltä. 8)

    Liittyi taas melkein asiaan... :eek:
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ai tuossa TSI:ssä on sekä turbo että kompura. No sillä lailla. :-?

    Mä mietin tuota ratkaisua joskus pikkupoikana ja mietin että eikö olis järkevää laittaa ne samaan mottiin niin saatais kummankin edut käyttöön. Luulin että kellään ei ole sitä tullut mieleen. :lol: No nyt ne on sitten sen tehny. Ihan mielenkiintoiset teho/vääntö lukemat 1.4 L koneelta.

    Samapa tuo, tähän taloon kun ei volkkaria koskaan tule, hyi te... :rotfl:
     
  8. Tweety

    Tweety 1st gear

    Tota ratkaisua on muuten käytetty jo parikymmentä vuotta sitten japanilaisissa autoissa, mm. Nissan Micra Superturbo... Ja ihan sarjatuotantoauto kyseessä 80-luvulta.
     
  9. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ja eikös Lancian S4 B-ryhmäläisessä ollut jotain vastaavaa. Ei toki kuulosta likikään niin rajulta kuin Micra Superturbo :rotfl: :rotfl:
     
  10. Tweety

    Tweety 1st gear

    Kyseisessä superturbossa oli muuten huima 930cc-neloskone, tosiaan remmi- ja turboahtimella 110hv/6400rpm... :rotfl:
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oisit kertonut vaan, mukava mollata saksalaista laatua...

    No kaveri ajaa taksia ja sen ensimmäinen taksiauto oli toyota avensis. reippaat 200 tkm ja autoon ö-vaihtojen lisäksi eteen jarrulevyt vaihdettu.

    Toinen auto Skoda SuperB ja siinäkään ei ollut mitään ihmevikoja vaikka VAG-tekniikkaa onkin. Nyt muutama viikko (kuukausi taitaa jo olla) sitten osti kolmanneksi passatin. Viime perjantaina meni huoltoon, vuotaa nesteitä joko vesipumpusta tai sitten kannentiivisteestä. Huollossa oli sanottu, että vesipumppuja ei kyllä ole kertaakaan tarvinnut vaihtaa. No meni vähän ohi aiheen taas kerran.

    Noissa turbo-ahdetuissa virka-autoissa (VW) olen huomannut, että yhdessä on hirveä turboviive ja sitten "potku" muissa taas ei ole ja samanlaiset autot kyseessä.
    Mikähän tuon potkun voisi aiheuttaa? Ei ole minun asia sitä korjata mutta ihan mielenkiinnosta.

    Meinasin kysyä vielä yhden kysymyksen ihan aiheeseen liittyen mutta keksinkin vastauksen ihan itse tässä kirjoitellessa. :lol: Joten pysykäähän aiheessa muut :oops:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se muuten varmaan opetetaan ensimmäisenä noiden valtuutettujen korjaamoiden kurssituksesta, "ei oo ikinä ennen ollut tällaista vikaa näissä, ihme homma!". Vaikka kyseessä olis ihan selkee tyyppivika, josta on sekä omakohtasia kokemuksia, että netti täynnä juttuja.
     
  13. 302TT

    302TT 1st gear

    Ei pidä nauraa, on tuossa litrateho ihan ok (jos nyt muulla ei voi pröystäillä) :soosoo: :wink: Vastaavalla viritysasteella:

    1l 118hv
    2l 236hv
    3l 354hv
    4l 472hv
    5l 590hv
    6l 708hv
    jne. jne.
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Pakopesässä jumittavat ohjainsiivet?
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    on on, ihan ok.

    mutta se lancia vasta olikin, 1800 cc kone ja yli 500 hp (eihän niiden B ryhmän autojen todellisia tehoja kai kukaan varmasti tiedä) :wink:
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Älä yllytä :lol:
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Suunnilleen noin :lol:
     
  18. JB

    JB 1st gear

    Minkälaisia ajatuksia on kasista single turbotettuna? esim. isolohkoa + kuorma-auto kokoluokan turboa = susi vai toimiva paketti. mitä hyviä huonoja puolia verrattuna vaikkapa pienempiä turboja käytettäessä tuplana?
     
  19. 302TT

    302TT 1st gear

    Kannattaa nyt vähän enemmän paneutua ahtimen oikeaan mitoitukseen, kuin suoraan hankkimalla se "kuorma-auton kokoluokan turbo" :odroll: Tuolla metodilla on helppo tehdä montakin epäonnistunutta kokoonpanoa ja kokeilua. Seuraava sudenkuoppa sitten voi olla moottorinohjaus, jolla joko ryssit koko homman tai sitten saat käytännössä muuten hyväkuntoisen vakiomotin rokkaamaan ilman muita sen ihmeempiä hipo-osia.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Suomessa on aika päteviä turbopajoja ja rakentajia. Jos ei ihan kaikkee halua opetella kantapään kautta ja osoittaa omaa nerouttaan, niin kantsii keskustella noiden kanssa, ja pyytää tarjouksia mottiin sopivista ahtimista. Sama vika tosiaan ton moottorinohjauksen ja oikeestaan kaiken muunkin kanssa, onhan megasquirtti ihan kiva, mut aika lailla helpommalla ja loppupelissä myös usein halvemmalla pääsee, kun käyttää ihan nimekkäitä ja toimiviks todettuja tuotteita.
     

Kerro tästä muillekin!