Ajo-opetus automaatilla

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 20.8.2018.

  1. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Kyllä sen huomaa pumpullakin eikä vaan paperilla... Toki moottoritekniikkakin on vähän kehittynyt mutta tommonen 8-vaihteisella varustettu 1800 kg sakemannisedan menee sillä 5-6 litralla dieseliä 100 kilsaa, paljos vaikka abaut saman painoinen B-kopan GM vie 5.7D:llä? Kulkupuolikin on vähän toista, hämmästyttävän hyvin 2-litranen pikkudiesel kuljettaa noin painavaa autoa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Hydra-Maticissa oli niin paljon vaihteita koska siinä oli momentunmuuntimen sijaan nestekytkimet, samaan aikaan vähäisempi GM-tuote pärjäili kahdella vaihteella. Nelonen on Hydra-Maticissa suora kuten PG:n kakkonen, että ainakaan matka-ajokulutuksessa ei kummoista etua saavutettu... Painava ja monimutkainen kapine semmonen Hydra-Matic, ei ihme että siirtyivät TH400:een Cadillacissakin.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tossakaan vertailussa ei mitää järkeä jos puhutaan vaihteiden määrän suhteesta kulutukseen. Toki sen 8 vaihteisen lootan perään voisi pistää sen 5.7deen ja kauhistella samalla logiikalla sitä kuinka paljon lisävaihteet nostaa kulutusta vrt. joku 2018 vuoden diesel 4 vaihteisella toosalla.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Nestekytkin on vähempi häviöinen kuin momentinmuunnin.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    pitääkin varoa kun tolla v6:lla jyrskii od:lla menemään.

    niin neljää vaihdetta taisin kehua, hyvä jos ne tuolloin jo löytyneet lootasta.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Otapas vertailuun mukaan vaikka kiihtyvyys 0-100 km/h ja 60-120 km/h, väitän että saattaa olla pieniä eroja 4 vaihdetta vs. 8.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Juu, mutta momentinmuunnin sulavampi toiminnallaan, sitä käytön helppoutta ja sulavuutta esim. PG:llä 50 -luvulla lähdettiin tavoittelemaan... Ja momentinmuuntimen ansiosta PG:llä voi lähteä liikkeelle vaikka sillä kakkosella, ja näin alkupään PG:t käsittääkseni toimikin (en ole moisella koskaan ajanut)?
     
  8. Meillä on velipojan kanssa samankoriset 2000-luvun autot, mulla 4-vaihteinen maatti 60-luvun perua olevalla kutosella ja velipojalla 6 vaihteinen ja modernimmalla kasilla ja ei se monivaihteinen ainakaan vähempää vie
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Vielä kun vertaa vanhaa konetta uusiin niin tää väittely on hävitty :D

    Mäkin joskus nuorena ja tyhmänä kehuin kun escort diesel vie 4-5litraa. 50hv ja 850kg. Nykyään saa laitttaa kakkosen helposti hevosvoimalukeman eteen ja ykkösen painon eteen. Kulutuslukemat pysyy samana...


    Ja ne nykyajan isot dieselautotkin painaa sen leppäjeepin verran joten turha on painoaspektiin vedota.
     
    urho3 tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Joo, pieniä. Kulutuksissa vielä pienempiä mikä oli se alkuperänen pointti.
     
    Muokattu: 22.8.2018
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Pgllä maksimoitiin halpuus kun hydramatikki oli kallis tehä. Samaten kun dynaflow.
     
    Muokattu: 22.8.2018
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Jos pointti on verrata eri vaihteiden määrää suhteessa kulutukseen, mitä järkeä sillon on verrata jotai ihan eri aikakauden tuotoksia toisiinsa.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Ihan mielenkiintoisena vertailuna, Popular Science vuodelta -65, Impala 283+PG vs. Fury 318+TorqueFlite, Fury pesee kaikissa mitatuissa kiihtyvyysarvoissa Impalan (esim. 0-80 mph Impala 24,2s vs. Fury 19,7s, Fury on painavampi (3875lb vs. 3750lb) ja kuluttaa vähemmän (16,3 mpg vs. 14,9 mpg). Kiistatta se kolmas vaihde vaikuttaa melko paljon...
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Pg korvattiin th 350 :llä v. -73 ;)
     
  15. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Varmaan sitäkin, Hydra-Maticissa enemmän liikkuvia osia kun PG:ssä... Mutta iso ero myös toimintaperiaatteessa, momentinmuunnin kaksinkertaistaa väännön joten PG:llä pääsee liikkeelle ilman tiheää ykkösvaihdetta, nestekytkin ei tätä tee joten Hydra-Matic tarvitsi tiheän ykkösen (luokkaa 3,5:1) jota käytetään vaan liikkeelle lähtöön. Hydra-Maticia nimiteltiin nimellä "Hydra-Jerk" sen kulmikkaan toiminnan mukaan nestekytkinautomaattiin verrattuna...
     
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Paljonko perävälityksissä eroa ja mitä maantiekulutus oli?

    Etsi vielä testi missä kyseisten moottorien perään on lyöty 8 tai 10 vaihteinen automaatti. Tai vaikka 50 vaihteinen.
     
    Impala76 tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Sillon oli jo ajat muuttunu sen verta että nöhtiin ettei ole fiksua että joka merkkidivisioonalla on oma toosa vaan että vaihteistodivisioona alkaa tekemään kaikkien toosat.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos useampi vaihde tarkoittaisi vähempää tehohäviötä olisi autossa vähintään 100 vaihdetta. Tehohäviön kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman yksinkertainen vaihteisto jossa on mahdollisimman vähän pyöriviä osia.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Totta toikin, silti yleensä tollaseen aikaan vielä kannattaa ettiä talouspuolelta syitä miksi joku tavara tai toimintatapa on hyllytetty. Loppu on vaan sitten ekstraa siihen päälle.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Chevy 3,36:1 ja Fury 2,93:1,ilmoitettu vaan ”overall fuel mileage”. Etsi sä polttomoottori jonka vääntökäyrä on täysin tasainen niin uskon ettei vaihteiden määrällä ole merkitystä
     

Kerro tästä muillekin!