Ajoituslamppu. Mikä olisi hyvä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja WBBC, 1.3.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    paska palsta täytyy sanoa kun kysyy asiallisesti niin vaan keljuillaan on ko sähkökynästä mitään apua?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei sähkökynällä saa kuin ykkösen sytytyshetken suunnilleen haettua kärkijakajassa.

    Ja sen saa kyllä ihan silmälläkin niin kohdalleen että saa koneen käymään.

    Kyllä oikeasti ennakonsäätämistä varten tarvitaan ajoituslamppu.
     
  3. Pave

    Pave 1st gear

    Itse olen mitannut kärkien välin aina rakotulkilla. Voisitko neuvoa vielä tarkemmin miten tuon kärkien välin säätö tapahtuu tuolla mittarin avulla?
     
  4. MoparorNocar

    MoparorNocar 1st gear

    Kiitos vihjeestä !

    Hain just (2.8.05) Motonetistä Prolite säädettävän (0-60astetta) lampun/testerin hintaan 41.71€ ja hyvin toimii vielä :wink:
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    On tainnu poistua bilteman valikoimista , mistä tuommosen säädettävän ajotuslampun sais tänäpäivänä ostettua??
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    No katoppa tuolta Motonetistä tuote nro 49-3032.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mistäs sellasen ajoituslampun löytäis joka toimii kierroksillakin ja joka tulis mahdollisesti johdon väliin? Sais toimia vaikka pattereilla ettei niitä johtoja olis niin karseesti. Kokonaisennakon säätöön pakollinen vehje, biltemanni ei välky yli 3000rpm :odroll:
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Taas oli ilmestynyt Motonetin sivuille 0-60 asteen säädettävä ajoituslamppu, noin 35 €. Kannattaa käydä kyselemässä.

    Mitä tarkoitat että tulee johdon väliin? Kaikki kannettavat ajoituslamput mitä minä olen nähnyt ottavat virran akulta. Tämän lisäksi tietysti 1. sylinterin tulpanjohdon ympärille tulee induktiivinen anturi ja puolan miinusnapaan mittausjohto. Tämän vähemmillä johdoilla ja liittimillä mittaaminen ei ole mahdollista.

    Minulla on tallilla lisäksi autokorjaamon vanha moottoritesteri, jossa on mm. ajoituslamppu. Virta isoon keskusykikköön tulee verkkovirrasta, mutta systeemi vaatii myös mittausjohdot akunnapoihin. Jos akulle menevät johdot jättää pois, niin kierroslukumittari ja ajoituslamppu rupeavat näyttämään mitä sattuu. En tiedä vaatiiko sitten jonkun referenssijännitteen auton omalta akulta vai onko jokin muu vika.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Summitilta noita saa mullakin on monta huonoa lamppua summitilta ostin ensimmäisen kunnollisen kierrosnäytöllä ja ennakon säädöllä
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Amatöörinä olen pärjännyt mainiosti tuolla biltemannin lampulla. Mulla on varmaan liian löysiä moottoreita kun kokonaisennakkokin tulee peliin jo 2000rpm mennessä. En ole edes huomannut ettei välkkyisi, eihän vaan magneetti ole tunnistimesta poikki?.

    Peruslampulla pärjää mainiosti kun tekee dampperiin merkinnät millimetrimitalla kokonaisennakolle kaavalla; dampperin halkaisia mm x 3,14(pii) / 360astetta x haluttu ennakko.

    Esim. Olds 350cid, dampperin halkaisija 165mm;
    165mm x 3,14 = 518,1mm.
    518,1mm/360astetta = 1,439mm/aste.
    36astetta x 1,439mm/aste = 51,81mm

    Eli kokonaisennakon merkki noin 52mm nollamerkistä ennakkoon. Kun tämä osuu koneen käydessä ajoitusasteikon 0-merkkiin, on koneessa silloin 36 astetta ennakkoa.
    Samoin voi tehdä vaikkapa 50 asteen merkin joka kertoo osakuorma-kokonaisennakon kun alipaine on liitettynä ja vaikkapa 18 asteen merkin joka kertoo keskipakosäätimen ennakon (ilman alipainetta).
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Paits nää, jotka ei ota sitä virtaa akulta http://tinyurl.com/yh86k3y
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän jotkut virittää ennakkokäyränsä siten että viimeset asteet tulee 5-6000rpm ja siihen ei ainakaan mun biltemannilla pääse. Sitä en tiedä että onko siellä jotai jo rikki uutena mutta epäilen kun oienet kierrokset pelaa ihan hyvin. Tosin aina joutuu vaihtaan ykköselle huonomman jonkun 7mm tulpannarun että pelaa, paksuun johtoon ei biltemanni edes mene.
    Asteikon valmistaminen/merkkaus ei ole ongelma ja kaikki aftermarket dampperit on varustettu asteikolla eli ei tarvita kuin pointteri.
    Kerran mulla oli lainassa vanha mutta kunnollinen ajoituslappu eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia, päinvastoin, huomasin että siellä liki 5000rpm tuli vielä pari astetta lisää ennkakkoa jota en tiennytkään :eek:
    Jza:n tarjooma vaihtoehto vois olla hyvä, johtoviidakkoo sillä yritän valttää että ei tarvita 12v kytkentää. R-P:llä on kans "tarjouksessa" joku msd...
    Johdon väliin tulevalla tarkoitan sitä että se tulee tulpanjohdon väliin, eli nypätään tulpanhattu pois ja laitetaan se lamppuun ja lampusta johto tulppaan, sellasenkin olen joskus nähnyt.
    Kyllähän biltemannilla pitkälle pärjää mutta alko tuntuun siltä että aina ne samat ongelmat riittäis jo, kun kerta kunnollisiakin on olemassa :wink:
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juu, tuo minun viestini ja asteikko-ohje oli tarkoitettu sellaisille harrastajille kuin itse olen. Pärjään normilampulla, mutta eihän paremmastakaan haittaa olisi. Ei mulla ole takapyörädynoakaan käytössä, sittenhän vasta pääsisi tekemään tuo säädön viimeisenpäälle, kun on aina kuitenkin moottori ja voimansiirtojuttu.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onkos suomenamaalla ostettavissa pattereilla varustettua lamppua?

    Käyttömukavuushan on ihan toiselta planeetalta verrattuna akkuun kytkettäviin.

    Muutaman kympin käikäle siis haussa.
     

Kerro tästä muillekin!