Ajokielto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja max, 27.11.2022.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No juu, kerronpa minäkin noista ikämiesten vaivoista. Olin silloin vielä työelämässä ja illalla sitten firaabelihommia tein. Tarkemmin sanoen M16 12.9 aihioista kansipultteja sorvailin.

    Ai että, rupes heikottaa niin pirusti ja perseelleni tippusin.Ajattelin sitten, nyt on vakavampi juttu kyllä, ei oo mpower nyt kunnossa.

    Mää sitten soitin pomolle ja kerroin tilanteen. Hän sanoi, tilaa nyt ihmeessä taksi ja mee sairaalaan. No juu, mää lupasin mennä.

    No mää hikinen ja epäsiisti kai muutenkin, niin suihkuun menin. Eikös uudestaan taas heikotti ja perseelleen suihkussa!
    Huilasin jonkin aikaa, niin helpotti. Sain puettua vaatteet päälle ja hermosauhut raikkaassa ulkoilmassa vedin!

    No, nuukana mitään taksia tilannut, tuntui tilanne jo silloin helpottaneen. Sen aikaisella Audi TT Quattrolla päräytin Lohjan sairaalaan.

    Kyselivät sitten, millä sää tulit? Höh, omalla autolla tietysti, sanoin! Toruivat mua kovasti, ei olisi saanut heidän mukaan saanut ajella! Noo, tommonen lyhyt matka kuitenkin!

    Siellä sitten tutkivat, lievä sydänkohtaus oli diagnoosi ja tutkimuksia vaatii. Putket oli tukossa ja pallolaajennukseen pikimmiten, ei kuitenkaan suoraan. Meilahdessa sitten rassattin sepelvaltimot auki stentit laittaen.

    Olo sitten helpottikin ja työelämään palasinkin. Oli siinä jonkin verran huilia kyllä, juu! Onhan tuossa muitakin vaivoja ollut kyllä juu, mm. oikeasta munuaisesta nappasivat kolmasosan poijes, kai se syöpä oli, ei kai ne muuten?

    Ja sitten se kilpirauhassyöpä oli, se leikattiin ja hyvin meni. Jälkihoitona oli semmosen radiojodikapselin syönti ja eristyksessä olo. Nääs se radiojodin idea on semmonen, kerääntyy mahdollisesti jäljellä olevaan kilpirauhaskudokseen ja tuhoaa loputkin.

    Mää olin aika pöljä ekalla kertaa, mittään juomia en ottanut mukaan, puhelin ja tietokone vain! Mutta sitten tuli kutsu uudestaan samaan hoitoon"varmuuden vuoksi", niin sitten pikkupullon Hennessy konjakkia otin mukaan!

    Mukavasti karanteeni sitten menikin säteilymittaria katsellen ja kahvia tilaillen ja konjakkia nauttien. Oikein hyvä oli palvelu Meilahdessa, kiitos heille! Ja sitten vielä näiden juttujen jälkeen vahingossa huomattiin, vasen kaulavaltimo 70% tukossa! No puukkoa siihenkin sitten.

    Mää sain valita, onko paikallispuudutus vai nukutus, valitsin paikallispuudutuksen. Sanoivat, se on parempi, niin voivat kysellä vointia! Mukava sairaanhoitaja sitten kyselikin, miten männöö ja pyysi hänen kättä satunnaisesti puristelemaan. Kaikki meni hianosti, mutta semmosen vaivan mää sain, vasen korva alkoi "vinkumaan", kai tinnitus? Alussa asia häiritsi,ja radion laitoin yöksi päälle, mutta nyt olen jo tottunut ja ei elämääni häiritse.

    Olihan tuossa semmonenkin aikoinaan, mulla kun tuo 2-tyypin diabetes, niin kolmena näkyi tie, mää sitä keskikaistaa ajelin. Hyvin meni ja sitte vaiva ohi meni. Pillerillä päivässä diabetes nyt kunnossa!
    Ja sitten oli semmonen, mää tietokoneella olin, niin mun pääkoppa suorassa, mutta ruutu noin 30 astetta vinossa!

    Mää sairailaan sitten menin, mutta mitään ei selvinnyt, eikä sen jälkeen ole uudesti tullut! Kaikenlaista vaivaa!!

    Niin, juttuni tarkoitus kertomuksineen on se, vaikka asiat saattavat pahalta kuullostaakin,Suomessa on hyvä terveydenhoito maailmanlaajuisesti ajatellen, ja hyvää hoitoa saatavissa. Tai niin olen itse kokenut!:)
     
    JYR ja max tykkäävät tästä.
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Itsellä molemmat jalat auki revittiin lihaksia poisteltiin. 3kk pyörätuolissa sitten opeteltiin taas
    kävelemään ja jotenkin opittiin.Ei missään vaiheessa kortista kukaan kyselly eikä pohtinut.
    No hetihän sitä piti mennä kun kotiin pääsi niin vähän Harleyllä tuulettumaan:)
    Vaihdejalka toimi jotenkin mutta jarru ei:) Aikamoiset hermovauriot jaloissa.
    Silti vielä lompakossa ABeC on;)
    Jaksamisia kaikille vaivaisille!
     
    max tykkää tästä.
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Kyllä, mulla oli suoranainen ihme että osasin soittaa terveyskeskukseen et katottasko onko kaikki kunnossa, ainoat oireet oli että hengästy tavallista helpommin ja tuntui ettei saanu vedettyä keuhkoja täyteen ilmaa. Sieltä sit kiidätettiinkin sairaalaan... Tsemppiä Max.
     
    max tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Niin eihän minulle tosiaan ole vielä kerrottu oliko se lievä vai massiivinen. Kohtauksen jälkeen palloilin normaalisti 8 päivää kun työarvauslääkäri ei löytänyt mitään vikaa. Vasta keskussairaalan kardiologi kutsui tutkimuksiin ja varjoainekuvauksessa selvisi että oli ollut viikon päällä se keuhkoveritulppa. Tammikuussa arvioidaan lääkityksen jatko.
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    mulle sanottiin siinä sairaalassa että vielä on 15% mahdollisuus kuolla seuraavan viikon sisään. Kuvassa keuhkojen valtimot oli ihan mustana...
     
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Näitä kun lukee niin tuli mieleen seuraava:


    "...Lääkäriin vasta kun verta kustaan." (Olli Halonen - Pohjola).
     
    hmr66 tykkää tästä.
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä, Ollin sanoitukset on niin totta myös omalla kohdalla. Reilu 3v. sitten työntelin lumia katolta ja sit lopuks pihalta, alko väsyttää niin pirusti ja hipsin sisälle lepäämään vähän. No sit meinasin lähtee vessaan , kun nousin ylös tuolista niin tuntui ettei jalat pidä ja sellainen kuuma tunne levis selässä. Soitin sitten tytölle , että ehtiskö lähtee heittään mut polille , kun tuntuu et on jotain hämminkiä. No heitti sinne ja sinne jäin , diaknoosi syöpä ja etäpesäke on murtanut selkänikaman . Meniköhän siinä pari kk. ja sädehoitojen jälkeen alkoi sytostaatti-hoidot , ne poltti ihon ja jouduin Jorviin palovamma osastolle missä hiottiin ja vaihdettiin keino ihoa n.35% , siellä vietin teholla liki pari kk. rasvakääreissä ja sit toipumaan . Kaiken kaikkiaan toi reissu vei n.8kk ja rollan kanssa pääsin kotiin kun jaksoin kävellä n.50m.
    Kotona sit pikkuhiljaa opetteli taas kunnolla käveleen , aluks kepin kanssa ja sit ilman . Kortti oli koko ajan ja autolla aloin ajelemaan vasta n. vuoden päästä, aikaisemmin en luottanut.
    Mut sellasta tää elämä on , nyt oon viimeisen vuoden käynyt monissa auto tapahtumissa , jopa kävin kokeilemassa Vesivehmaalla stripillä tosi varovasti , outo auto ja ei luottoa itseen tarpeeks.
     
    JYR, karra, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Rankkoja tarinoita luin sairauksistanne ja niistä toipumisista. Onneksi olette toipuneet ja hengissä, on varmaan niitäkin jotka ei ole enää palstoilla kirjoittamassa/lukemassa.

    Itse olen menettänyt 3 erittäin hyvää ystävää. Syöpä. Nyt itsekin tarkkailujutuissa käyn vuosittain, oli yksi pahanlaatuinen koepala kolmesta poistosta. Siksi pitää muistaa elää ja käyttää sitä rahaa siihen mihin haluaa, tietenkin niissä rajoissa mitä pystyy. Ei pidä odotella "mää sittekö" meiningillä. Elämä on nyt, vain ja ainoastaan nyt.

    Vapaa-aika ja se että saa tehdä vapaa-aikana mitä haluaa on kalleinta pääomaa !
    Työ on työ ja pakollinen paha.

    Minulla on paljon tuttuja Tornio Hki välillä jotka vaan seuraa osakesijoituksia, kursseja, töitä, sijoituksia,.... kun semmosilla asioilla ei ole paskankaan merkitystä siinä kohtaa kun on jotain vakavaa mitä luin mm. tuosta edeltä.
     
    karra, maxvo2, dart -66 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Asia on juuri näin Aulis kuten sanot.Toteuta haaveet ennenkuin kongi kumahtaa.

    Mulla on ollut aina erittäin vaikea pakkomielle muiden sairauksien ohella 427 BBC mottia kohtaan.
    Haaveissa on ollut tälläinen saada ja rankka sellainen.
    Mikä parasta sellainen on nyt syntymässä!
    Vanhan liiton motti ajalta jolloin perät olivat ylhäällä ja lahkeat leveitä.
    Kannet ovat aivan ensimmäisiä rautaisia virityskansia joita Härmässä oli tarjolla.Tähän tarvittaisiin Rect Port Tunnel Ram kun sitä varten olisi kaksi Predatoria vartomassa,mutta mennään Holley Strip Dominaattorilla kunnes Tunnel Ram löytyy.
    Materiasta hyvää mieltä? Kyllä!!
     
    teippi-mikko, Seevu, menu* ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Samat ajatukset tällä. Kaveri meni seisovilta jaloilta muutamassa viikossa ja viimeiset 3 viikkoa saattohoidossa. Prionitauti iski. Ei pidä olettaa että elämä olisi reilua vaikka sen miten hyvin eläisit
     
  11. Tässä on ainesta ihan omaan ketjuun..;)
     
    kerkko ja max tykkäävät tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Tulee juttua tästä motista.Pitää tässä nyt eka nuolla haavoja ja nostattaa henkistä ja fyysistä kanttia.
     
    maxvo2, 6PPC, fmila ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Koita vaan rauhassa nuolla haavoja ja kuntoutua , mulla meni kai vuosi ennen kuin menin käymään tallilla . Aina ne romut oli mielessä ja kannusti takapiruna jatkamaan kuntoutusta , jos ei mulla olis niitä muutamaa ollut kesken ja niihin jo aikaa tuhlattuna en varmaan olis enää tässä. Antaa vain kummasti voimia jatkaa kun tietää että vielä olis jotain tehtävää ennen sen viimeisen kongin kumahdusta.
    Olen mä useamman auton laittanut kuntoon, ton huilin jälkeen . Vielä pitäis saada ainaski toi -59 Caddy ja yks Vette kuntoon . Sen jälkeen vois alkaa vaikka nauttimaan eläkkeestä , kait se 68 iässä olis jo sallittua.
    Ja jaksamisia myös muille .
     
    Seevu, karra, Kalja imuri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kylähän se ukkoa meinasi syödä, kun 7 vuoden rakentelun jälkeen auton ajoi näyttelyyn näkevä velipoika,, itse en edes viitsinyt käydä paikan päällä.
     
    Vallu 426, Dataviilaaja, esmi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ja tosiaan kannattaa käydä tarkastuttamassa jos tuntuu oudolta.

    Itse olin töissä tässä pari vuotta sitten. Kesken päivän piti vaihtaa toiselle työpisteelle. Kun kävelin autolle tuntui vähän oudolle kun ei portaissa jalkojen koordinaatio meinannut toimia, vaan suomalainen mies kun on niin sitä ajattelee että kylläpä väsyttää. Autolle kun pääsin niin kas kummaa, eipä avainta saanut oveen (onneksi ei ollut kauko-ohjainta). Siinä kun vänkäsin niin tuttu lääkäri käveli sattumalta ohi, ja kysyi että olenko kotiin menossa. En pystynyt vastaamaan. Lääkäri pysähtyi, katsoi kummasti ja kysyi että olenko kunnossa. Juujuu, yritin sanoa. Mutta ei se perkele uskonut vaan sanoi että nyt muuten soitetaan ambulanssi. Minä yritin estellä mutta ei oikein onnistunut kun ei puhe sujunut.

    Ambulanssissa mentiin pillit päällä sairaalaan, ja aivoinfarktihan se oli syynä. Sain hoitoa heti, jos se olisi levinnyt olisi kyllä käynyt huonosti. Entinen luokkakaveri löydettiin vasta aamulla, kuntoutumiseen on mennyt ja kohta pari vuotta.

    Kyllä olen monta kertaa miettinyt että oli se luojan lykky että en saanut auton ovea auki, jos olisin matkaan päässyt niin en olisi varmaan itse tullut autosta enää ulos. Ja onneksi sattumalta käveli tuttu terveydenhuollon ammattilainen ohi. Minähän sain apua ja hoitoa käytännössä niin nopeasti kuin vain voi saada, ja kuntoutuminen oli nopeata.

    Mutta silloin myös otettiin ajokortti pois, minun tapauksessa kolmeksi kuukaudeksi. Lääkärin oli tehtävä ilmoitus viranomaisille. Eipä siinä mitään, piti vaan elää autotta, ei se ollut maailmanloppu. Kaipa sitä oli niin tyytyväinen että oli henki tallella.

    Jälkikäteen olen ajatellut että aamusella aamukuralla istuessani en meinannut saada kännykkää auki. Se oli varmaankin esioire. Ja kyllä, en ujostele tulevaisuudessa jos on oireita vaan käyn tarkastamassa että ei ole mitään pahempaa luvassa. Älkää ujostelko tekään.
     
    Seevu, Gary Grand ja japetalk tykkäävät tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä niin, aivoinfarkti mainittu. Olin alle nelkyönt iältäni kun alko oksettaa ja huimata. Nuorin lapsi pinnasänkyyn ja vessaan oksentamaan. Sitte seinistä kiinni pitäen makaamaan olohuoneen lattialle ja soittamaan apua. Vaimo ehti nopeammin toisen lapsen kanssa kotijo vaikka lanssin kanssa oli sama matka. Maalle kun on pitkä matka. Sillä reissulla sitten hävittivät keskussairaalassa paperit ja jäi osa tutkimuksista tekemättä. Osatonhoitaja tunnusti sen ennen kotiutumista. Sairaalassa ollessa kiinteistönvälittäjä soitteli että milloin tuut tekeen ostosopparin. Vastasin että sitte jos ja kun kykenen. Onneks kävin sitte siellä talolla heti päästyäni. Sielloli suihkulähteet kun sokkelin läpi suihkus kellariin kevään sulamisvedet. Ihmettelinkin miks välittäjällä oli niin helvetin kiire. Sitte toisella kertaa vihlas päästä kesken läppärin selailun ja alko oksettaan. Nyt veivät tällä kertaa aluesairaalaan josta pääsin pois aikanaan. Kolmannella kerralla alko taas oksettamaan ja päässä pyöri. Vpk lanssi oli ekana paikalla tällä kertaa kun kerta maalla asutaan. Joutu riiteleen niitten kanssa kun kysyivät mikä päivä ja kuukausi ja nää urpot ei tienny vaikka minä se olin joka kohtauksen sai. No nyt alko yks kerrankin VIISAS lääkäri ihmetellä asiaa. Laitto huippu kardiologille lähetteen. Reikä sydämessä oli syy kaikkeen. Aikanaan se sitten tulpattiin ja siihen loppu se. Ukkoon tuli muutenkin lisää virtaa kun veret kulki niinkuin ne oli suunniteltu kulkevankin.
    Niin että kannattaa pitää puoliaan tai olla joku kuka valvoo niitä. Varoa kiinteistönvälittäjiä ja muita mulkkuja ketkä hävittää paperisi sekä estää näin pääsemästä tutkimuksiin taikka hoitoon jota tarvitset. Kysyä toiseltakin lääkäriltä mielipidettä. Eikä uskoa kaikkea mitä ne puhuu ilman että mietit ja tarvittaessa kyseenalaistat asiaa. Tapasin näillä reissuilla sellaisenkin lääkärin joka pyyti anteeksi kaikkien lääkärien ja terveydenhoitohenkilökunnan puolesta virhettä johon hänellä ei ollut mitään osuutta.
     
    Seevu, Stang_81, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, siskolla kanssa kortti 3kk pois, nyt vuoden vaihteessa pitäisi saada takaisin. Täytti viime viikolla 25v...

    Lääkärissä vaan määräsivät panadolia 2 viikkoa kestäneeseen päänsärkyyn, sitten pimeni näkö vasemmalta ja sen jälkeen ottivat tutkimuksiin.

    Näkö on palautunut mutta muun autoimmuunisairauden takia on altis veritulpille ja siltikään ei oireita oteta vakavasti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itselläni on ollut kaksi ajokieltoa tänä vuonna silmäleikkauksien vuoksi. Keväällä korjattiin verkkokalvon irtoama. Ajokielto oli määrätty niin pitkäksi aikaa, kunnes silmään leikkauksessa laitettu kaasu oli korvautunut nesteellä. Vähän reilun kuukauden olin ajamatta. Tuo kaasu aiheutti silmään kaihin, joka korjattiin viikko sitten. Tästä lääkäri laittoi viikon ajokiellon. Jo leikkausta seuraavana päivänä näin silmällä paremmin kuin puoleen vuoteen, joten tämä ajokiellon katsoin (kahdella silmällä:cool:) tarpeettomaksi.
     
  19. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Itsellä leikattu molemmat silmät verkkokalvon irtauman takia,suht pitkä toipuminen ja myöhemmin tulee juurikin kaihi ja vielä myöhemmin tuli ns.jälkikaihi,joka poistettiin laserilla...helppo homma.
    30 vuotiaana kuvitteli,ettei ikinä tarvii mitään hoitoja,nyt 56,ni kohta helpompi kertoa mitä ei ole korjattu.

    Tää foorumi nyt kyllä menee sairaskertomuksien osastolle.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainoa ajokieltoni tuli omasta ajattelemattomuudestani. 6kk 1pv. Kirjalliset ja ajokoe.
     

Kerro tästä muillekin!