Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ajokielto lienee silti aika harvinainen. Olihan se nykyäänkin pykälässä että oliko co 5 niin sai pukata ajokieltoa. Inssi sano ettei muista että olis siinä asemalla ikinä kieltoja jaettu missä käyn. Eikä saanut kaverikaan kun 6co paukahti tauluun konttorilla.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Päästöistä on vaan niin helppo hylätä-->more money...
     
    rane58, chevytb02 ja jorkat tykkäävät tästä.
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Nojoo, totta, palamaton bensa näkyy HC-lukemissa, ja sen aistii. Joka tapauksessa rikkaalla ollaan ja myrkkyjä molemmat.

    Rivien välistä olen lukevinani, että myrkkypäästöjen vaikutusmekanismit ovat vähän hakusessa. Ne ovat paikallisesti vaikuttavia myrkkyjä, sopivissa olosuhteissa yksikin saastelähde voisi teoriassa aikaansaada terveysvaikutuksia. No se on teoriaa se. Tuo suhteellisuusajattelu kuitenkin toimii vain, jos saastelähteet todella ovat ja pysyvät marginaalissa. Se taas onnistuu vain sillä, että niitä säännellään ja valvotaan riittävästi.

    En ymmärrä sitäkään, miksi kenenkään pitäisi saada saastuttaa autolla, jonka moottori ei ole kunnossa tai seokset muuten ihan päin vittua? Mikä ihmeen ajattelumalli tämmöiseen oikeuttaa?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko sun mielessä näköpiirissä sellasta että jotkut 30 vuotta vanhat autot on lisääntymään päin liikenteessä? Mun mielestä enemmänkin hävinnyt....et kyllä ne on kesäautoistumassa ja muuttumassa ihan vielä enemmän marginaalin touhuiksi. Sen vuoksi mun mielestä sääntelykin voisi joustaa sieltä päästä kun noilla arvoilla ei ole mitään merkitystä enää kokonaisuuden kannalta, eikä ton päästämittauksen lopettaminenkaan näkyisi missään tilastossa vaan hukkuisi kohinaan.

    Omistatko sinä ilman? Siihen oikeuttaa ihan se et ilma on tollanen kaikkien käytettävissä oleva jonkun sortin julkishyödyke. Sille ei ole mitään omistussuhteita, ei sulla, ei mulla, ei kellään muullakaan. Sen vuoksi kannattaa pähkätä onko jotain marginaaliryhmää aiheellista kiusata jollain sääntelyllä jolla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään väliä vaikka sitä koko sääntelyä ei olis ollenkaan.
     
    Muokattu: 30.10.2017
    jorkat tykkää tästä.
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En mä jaksa vaivautua laittamaan linttaani kuntoon. Ajankin niin vähän. Miljardi kiinalaista saastuttaa paljon enemmän.
     
    Nikuzai, jorkat, rane58 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei, mutta tätä nuoremmat autot alkavat saastuttamaan enemmän, ellei niitä koskevien sääntöjen noudattamista valvota. Ei tuota katsastusmääräystä ole 30-vuotiaat autot edellä kirjoitettu.

    En tiedä, mitä tässä yrität selittää. Kun kukaan ei omista ilmaa, sitä saa pilata jos sattuu huvittamaan?

    Ei tässä ole kysymys minkään marginaaliryhmän kiusaamisesta, vaan säännöt koskevat kaikkia autoilijoita. Enimmäkseen siis muita kuin harrasteautoilijoita. Toisaalta, ne harrasteautotkin sietää pitää aikakautensa mittapuulla kondiksessa, jolloin ne menevät päästötestistä läpi.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne ei ole enää nuoria sillon 30 vuoden päästä ja on ihan yhtä marginaalissa mitä jotkut 30 vuotiaat autot nykyään jotka ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään enää.

    Koitan selittää sitä että ilmalla ei ole omistussuhteita. Samalla "moraali" argumentilla sitä ilmaa saa saastuttaa kuka vaan kuin että sitä ei saisi saastuttaa kukaan. Molemmat kuvittelee omistavansa ilman, toinen kuvittelee omaavansa oikeuden puhtaasen ilmaan, toinen oikeuden saastuttaa omistamaansa ilmaa. Sen vuoksi tollanen ajattelu ei toimi jonkun ilman tapauksessa ja täytyy kattoa kokonaisuutta. Sitä mitkä päästölähteet aiheuttaa haittaa ja paljonko sen haitan poisto maksaa, sit kattoa kummalla pääsee halvemmalla, antamalla saastutuksen jatkua tai kieltää se. Perinteisesti valtion ratkasu ongelmaan on ollu pahempi ja kalliimpi mitä itte ongelma mutta kaimma niitä poikkeuksiakin tulee...

    Juuri tosta kiusaamisesta on kyse jos pidetään yllä jotain sääntelyä millä ei ole mitään hyötyjä. Sen vuoksi ihan turha jotain autorakentelijoita, virittelijöitä yms. rajottaa tollasella sääntelyllä mikä ei hyödytä kokonaisuuden kannalta yhtään ketään. Se ei näkyisi yhdessäkään tilastossa että 30 vuotiaista autoista ei katottaisi enää päästöjä. Itte en ymmärrä tollasta kiusaamista mut näemmä sillekkin kannattajansa on jopa ihan autoharrastajienkin joukossa.
     
    Muokattu: 30.10.2017
  8. Aslak

    Aslak Gearhead

    Kumman tehtävä se lämmittely on? Omistajan vai katsurin? Nuokin esimerkit semmosia että niitä leimaa joko harrastajat tai pitkäaikaiset omistajat (jotka varmasti jo tuntee autonsa)..
    "Hmm.. Milläkähän tuo savutesti menis läpi.. TADAA (tähän semmonen idealamppuemoji)! Ajan sillä autolla kymmenen kilometriä! Wau! Loistava idea! Eikä tartte yhtään moittia mulkkua katsuria!" :)
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kun aina ei esim. korjaamolla ole aikaa ajella mitään kymmenien kilsojen lenkkejä vaan se auto jötetään konttorin pihaan että leimasetä kattoo sen kun kerkee.

    Vai maksaisitko itte 70 € tunti siittä että ajelisin sun autolla kylillä?
     
    jorkat ja rane58 tykkäävät tästä.
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En luokittelisi kiusaamiseksi sitä, että liikenteessä olevan auton edellytetään olevan kunnossa. Paremmin se yleensä toimiikin ja kulkee ehjänä.
     
    mcmies tykkää tästä.
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei täältä ilma lopu meidän elinaikanamme, vaikka auton putkesta tulis kuinka paljon tahansa savua:D....
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sangen osuvasti sanottu!:)
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Entä virittäjät ja muut koneen rakentajat? Vai onko joku ränttätänttä kone rikki?

    Et päästöistä pysty päättelemään kenen kone on kunnossa ja kenen ei. Saman koneen saa katti arvoihin, mut saa myös muihin. Voit arvata kummassa vaihtoehdossa kone toimii ja kulkee paremmin.
     
    jorkat tykkää tästä.
  14. Aslak

    Aslak Gearhead

    Eh, puhuit ex valtionkatsastajista jotka ei lämmittele? Ne katsurit (vaikka valtionkin) katsastaa autoja, ei ajele niillä kylillä. Vai haluaisitko että ne katsastuksessa lähtis sun autolla vetään pilistä?

    Miksi halusit sekoittaa asiaan korjaamoporukan?

    Jos ymmärtää ottaa korjaamolla savut ni se on niin nopea toimenpide ettei siihen tartte autoa tunneiksi jättää, soittaa ajan jollon se tehdään, ajaa auton paikalle ja kymmenen minuutin päästä lähtee lappu kourassa poies..
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Huomasitteko että alle 10v bensa autoista ei enää mitata päästöjä ollenkaan, pelkkä obd.

    Autoon softa joka poistaa kaikki vikakoodit ohjainlaitteesta niin ei tuu vikakoodeja ja saa ajella vaikka yhdessä pytyssä olis puumäntä ja tulppa pois kunhan vaan moottori käy.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Päästömittaukseen kuuluu se että kaasutetaan niin kauan kunnes on arvoissa tai päästöt ei enää laske että saadaan oikeet arvot ulos, eli kyllä se on katsurin tehtävä.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Ja lisäksi savumittaus poistuu 2016 ja uudemmilta dieseleiltä, tosin ei henkilökohtaisesti koske pitkään aikaan omia autoja mutta parempaan suuntaan siinä mielessä
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos ei asiakas vaivaudu ajamaan moottoria lämpöiseks ja putsaamaan laseja autosta, kun tuo sen katsastukseen, niin miksi katsurin pitäisi?

    Kuinka pitkä lenkki mielestäsi pitäisi ajaa että saa moottorin lämpimäksi....kymmenen kilometriä?...entä jos käy samalla reissulla syömässä....sopiiko se sulle....sullahan ilmeisesti on aikaa odotella...

    Entä kuinka pitkään pitää "lämmittää" .....kymmenen minuuttia....viistoista....eikä ne kaikki tukkoon ajetut lähde siltikään toimiin kuin ajamalla....
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    koska se kuuluu päästömittaukseen että autosta saa oikeet päästöarvot ulos. Minä maksan siittä että autostani mitataan päästöt oikein eikä vedetä vaan jotain kylmän koneen arvoja autosta siihen lappuun.
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Pakostakin kerkiää mylly/katti jäähtyä varsinkin talvella vai vedättekö pillurallia konttorin pihalla ootosajan? Vai pitääkö katella asema jossa ei oo yhtään autoa jonossa?

    Asian osaava inssi käy vaikka tien päällä lämmittään tarvittaessa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!