Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Tää tarkoittanee sitä, että sulla ei maksa päästömittaus mitään jos ei tulekaan hyväksyttyä arvoa....
     
  2. GMies

    GMies 3rd gear

    Kirjoittelet jamant asian vierestä , tai et ollenkaan asiasta. Kauppaan ei ole kenenkään pakko mennä, laki ei velvoita nääs, ostamaan yhtään mitään, ei tupakkaa ei kaljaa, mutta laki velvoittaa menemään katsatusasemalle päästömittaukseen tai korjaamolle jos mieli autolla ajella.

    ..."Mutta autopuolella kaikki pitäis olla ilmaista..."
    Vai että oikein ilmaista? Minusta ollaan kyllä melko kaukana ilmaisen vaatimuksesta.
    Yrittäjällä ja viranomaisella tuo lainvelvoitus ja vapaaehtoisuus heittää näköjään helposti "häränpyllyä", ei osata pysyä kohtuudessa ( ruokahalu kasvaa syödessä). :odeek:
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lähinnä Jamant taitaa tarkoittaa sitä, että tullaan hakemaan jeeppiin alapalloa ja valitetaan kun miksi se maksaa 30euroa piti ajaakkin 20kilsaa ja sunniin sai vuonna nakki ja heppi alapallon kun vaan viitti romikselta hakea, kaikki on niin kallista saiskos osan 20e ja asennuksenhan tietysti teet kaupan päällisinä kunhan haet sen auton meiltä 40km päästä sunnuntai iltana ja maanataina pitää olla auto valmiina tankkitäytettynä ja sisältä siivottuna


    Toisaalta ei se ihan oikeestaan mene niinkään et kaikilla kasvaa nälkä syödessä, kaikilla ei ole mahdollisuutta nostaa hintoja, asiakkaat vaihtaa korjaamoa siinä vaiheessa
    Katsastus tosiaan on ihan sama mitä maksaa pakko se on maksaa jos ajaa haluaa tai joku verotus aivan sama kuinka korkea se on joidenkin on vaan pakko maksaa
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Voihan joku (monikin) kokea sen nöyryyttävänä jos katsuri kyselee mielestään luonnollisia ja auton omistaja ei osaa niihin vastata, kun intressit on muualla kuin sytytyskeloissa tai öljyn vaihdoissa

    Sit monilla autoilijoilla kaupungeissa työkalut rajoittuu viinipullon avaajaan ja auton avaimiin, sekä talli kadun varren parkkiruutuun jossa ei renkaitakaan voi vaihtaa.
    Ja renkaiden säilytyskin on taloyhtiössä kiellettyä



    Jos itellä ei ois tiloja eikä taitoja korjata autoa, niin kyllä se mun mielestä toisaalta on parempi et se korjaaja käy katsastamassa sen auton, kuin asiakas ja korjaaja yrittää arpoa et mitähän katsuri on tarkoittanut kun on hylätty ulommasta takarengaskotelosta
    Siinä tuli raapittua päätä jo hetken aikaa kun yritti miettiä et mikä hemmetti on ulompi takarengaskotelo.
    Sit kun kävi kysymässä konttorilta et mitä ny tarkoitetaan selvisi että jousitolpan tunneli oli pehminnyt ulkoreunaltaan ja kun sopivassa kulmassa työnsi kätensä sinne jousen ja tolppatunnelin väliin saattoi sormenpäillä löytää sen pehmeän johon rengasrauta oli osunut jousta väännellessä
    Sit kun tolpan poisti näki peilillä et kyllähän siellä pehmyttä oli

    Sit monilla autoilijoilla kaupungeissa työkalut rajoittuu viinipullon avaajaan ja auton avaimiin, sekä talli kadun varren parkkiruutuun
     
    JAMANT tykkää tästä.
  5. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Niinhän mä kirjoitin ja ainakin kaksi asiakasta tältä viikolta voi sen todistaa. Tarviitko puhelinnumeroa? Mulla maksat vain hyväksytystä päästölapusta, jos ei mene läpi, on sun asia korjaatko itse ja tuot uudestaan mitattavaksi vai korjaanko minä, mutta mun tekemänä korjaus sitten maksaa.... Ja kun mitataan uudestaan ja tulee hyväksytty lappu, se maksaa...
     
    J.J., xarper, rane58 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Mutta ei ole pakko mennä edelleenkään korjaamolle, katsastukseen en pysty vaikuttamaan, sorry! Ja joo, kaikki pitäis saada ilmatteeks tai ainakin halvalla...
     
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Joo, suurinpiirtein just noin :rotfl::rotfl:
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos ihminen käyttää sen koslan päästömittauksessa konttorilla niin ei kai se nyt yritäkään ilmatteeks sitä saada. Aikaa kyllä säästää eikä tarvi mennä autokorjaamoon sen takia keskeyttämään toisten työskentelyä.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla tuo käyttis on semmoinen et ei niin väliä mitä osat maksaa vaan sieltä mistä saa ostetaan. Ja ostetaan ne osat mitä vastaan tulee.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Yrittäis, jos tietäis että saa ilmatteeks, mutta kun tietää että ei saa... Ja konttorilla se hylätty päästömittauslappu sitten muuten maksaa ihan saman kuin se hyväksytty lappu, mulla maksaa vain hyväksytty. Halvempaan ei pysty, tai pystyy, mutta tulee kalliiks, jos hylätystä päästömittauksesta annan vielä kympin rahaa asiakkaalle :rotfl::rotfl::rotfl:
     
    Dataviilaaja, xarper, RAL9005 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Tietysti jos auto on ehtoopuolella niin voi olla vaikeeta saada päästöistä läpi mut normaali autoa on turha lähtee korjaamolle viemään. Sit jos on omia tai muiden viritelmiä on eri asia.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Mikä nyt on ehtoopuolen auto.

    Toisten mallien kanssa on enempi ongelmaa kun toisten, ei siinä muuta voi todeta. Vähän ehtoopuolella oleva puola voi tehä kaikkea pöljää ja niitä on suht uusissakin autoissa.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    No noi tälläviikolla mitatut, jotka ei menny läpi päästömittauksesta, on molemmat 2000-luvun autoja, että se siitä kommentista
     
  14. multsi

    multsi 2nd gear

    Valoista tai rekisterikilvistä ei tule hylkyä jatkossakaan käsittääkseni. En oikeastaan näe arvosteluperusteissa mitään suurta muutosta nykyiseen ainakaan henkilöautojen kohdalla?

    Autossa väärä kilpi tai se puuttuu-> hylkäys. Pitäisikö jotain muuta vaihtoehtoa edes tarjota?
    Kulunut tai muutoin epäluettava kilpi->korjauskehoitus

    Valoja puuttuu->hylkäys. Autossa ei siis ole kiinni vaadittavia valoja tai heijastimia.
    Polttimoja palanut->korjauskehotus

    Jos joku apina tuo autonsa sakkoslikseillä ja ilman umpioita katsastukseen, niin miksi se pitäisi palkita muulla kuin ajokiellolla?
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei hyvin uusia välttämättä enää. Kohta jopa 18v. No voihan ne olla jopa uudenkarheita joillekin.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Kaasarien säätö alkaa omien kokemusteni mukaan olla korjaamoillakin katoavaa kansantaitoa. Kun viimeeksi kävin ottamassa päästölapun ennen leimaa kaasari-corollaan, kaksi nuorta asentajaa ihmettelivät vain päästöjä ja kohonnutta lambdaa(jota siis ei tietenkään autossa ole). Mitään hajua niillä ei ollut miten kaasaria säädetään.

    Oneeksi sitten joku vanhempi mekaanikko osasi ruuvata päästöt sallittuihin. Eihän nykyään amiksessa kaasareita käsitellä varmaan ollenkaan, joten sinällään ymmärrettävää.
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    No eikös ne ole niitä nykyautoja, kaasarivehkeitä ei ole paljoa vuoden -91 jälkeen tehtaalta tullut... En nyt sitten ymmärrä pointtia, kun ensin sanotaan että nykyautoissa ei paljon vikaa päästöissä ole ja mulla jo kaksi tällä viikolla, niin nyt ne ei olekkaan nykyautoja... Ööh, toukokuusta jälkeen sitten ei "nyky"autoja tarvitse edes katsastaa kovin usein, kai niihin sitten niitä vikoja tulee kun ne ei enään ole "nyky"autoja vaan katsastuksen myötä muuttuvat näiksi nykyautoiksi :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai siinä on se et ainakin mulla on ruiskuautoissa mil valo joka ilmoittaa kai myös päästöistä jos on pielessä. Ja kaasarivehkeissä isot päöstörajat. Sikäli vois miettiä et onko tuo 90-2000 pahin autoille kun niitä en ole omistanut. Mut nuo vanhat ja uudemmat obd on mennyt aina läpi.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ehkä sun pitää jatkaa maksamista niistä ylihintasista päästömittauksista vaan? Ja anna meidän kenellä on järki mukana käydä siellä korjaamolla.
    Täälläkään ei maksa päästömittaus mitään jos ei tule hyväksyttyä lappua ulos. Tosin ei oo noista tarvinnu pitkään aikaan mitään maksaa muutenkaan, alkaa jo sääästää rahaa kun obd mittaukset niin kalliita konttorilla. Tai eipä ne pelkät päästötkään siellä halpoja oo..
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    49e katsastus obd päästöt. Mitäpä lottoot paljonko maksais kun kävisin erikseen obd ja pakokaasun?
     

Kerro tästä muillekin!