ajoneuvojen prosenttisääntöä lievennetään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jart$u, 1.12.2006.

  1. jart$u

    jart$u Gearhead

  2. jviirret

    jviirret 1st gear

    Toivottavasti kukaan ei nyt ole vuosia rakennellut jotain nippanappa prosenttirajat täyttävää korinvaihtoautoa, olettaen että alkuperäisillä jarruilla saa just prosentit pidettyä alle 50%. Tuon uutisen jälkeen voi olla, että ne jarrujen prosentit siirtyykin johonkin vaihdettuun osaan ja homma kusee pahasti...

    Jukka
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kannattaisi tutkia tuota uudistettua %-taulukkoa.
    Ei ne jarruprosentitkaan ilmaan katoa.....

    Luulisinpa, että kaikien pitäisi olla suhteellisen tyytyväisiä....
     
  4. duster73

    duster73 Gearhead

  5. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Lainaus.
    Jos rakennetun ajoneuvon osista enemmän kuin
    50 prosenttia on peräisin tietynmerkkisestä
    ajoneuvomallista ja rakennetun ajoneuvon
    rekisteriin ilmoittajalla on tavaramerkkilain
    (7/1964) mukainen oikeus ajoneuvon merkin
    käyttämiseen, rakennettu ajoneuvo saadaan
    merkitä rekisteriin sen merkkisenä ja mallisena
    tai mallin muunnoksena, millaisesta
    ajoneuvomallista enemmän kuin 50 prosenttia
    ajoneuvon osista on peräisin.

    Tota pykälää en kattonnu,mutta
    Tarkottaskos tää,
    että jos sulla on esim. 4d satelite ni sen merkki vois kuitenkin olla 2d coronet missä olis vaa % ??
     
  6. No kyllähän tuo siltä vaikuttais.
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Suomeksi tarkoittaa sitä, että auton merkki ei muutu siitä, minkä merkkisenä se on alunperin rekisteröity, niin kauan kuin alkuperäisestä autosta on 50% jäljellä.

    Jos alkuperäisestä autosta ei ole jäljellä 50%, niin silloin auton merkkikin muuttuu Omavalmisteeksi, koska muutosten tekijällä ei kuitenkaan ole oikeutta valmistaa alkuperäisen merkin nimisiä kulkuvälineitä.

    Onhan se tietenkin mahdollista, että 4D Satelitelta näyttävä auto onkin rekisteriotteen mukaan 2D Coronet, mutta hieman epäilen, ettei tuollaista korinvaihtoa menisi kukaan tekemään :rotfl:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosta on muuten joskus poikettu, vaikka se tuskin on pykälien mukaista. Eli, vaikkapa ulkomailla tullissa on aavistuksen helpompaa mennä '70 'cudan papereilla, kuin '63 belvederen papereilla, jos laite ilmiselvästi on '70 'cuda. Samoin avoauto voi toisinaan tuottaa vaikeuksia 4 D sedanin papereilla jne.
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Voin sanoa, että vituttaa kuin pientä oravaa...hampaat poikki ja käpy jäässä...sillä olen käyttänyt ihan riittävästi aikaa suunnitteluvaiheeseen tässä ja nyt samantien voi tuon kansion pistää silppurin läpi.

    Ehkä pitäs olla iloinen, etten kerinnyt aloittamaan, mutta jotenkin en osaa olla iloinen...

    -JJ-
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Noo, ehkä kuitenkin tuo taulukko on nyt parempi, eli ole vaan iloinen....

    Jatkossa osan tuohon suunnitteluvaiheeseen menevästä ajasta voi käyttää vaikkapa sen vehkeen rakentamiseen.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Säästä kansio. Vielä tulee aika, että jälkipolvet eivät usko todeksi näitä prosenttipelleilyjä ; silloin on hyvä olla "kättä pidempää" todistusaineistoa.
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Silloin ei Kuitunen ollut vielä keksinyt tuota auton "Identiteettiä", eikä myöskään sitä, että paljon muutetun auton rekisteröinti kanta-auton merkkisenä, rikkoisi tavaramerkkilakia...

    Näillähän Kuitunen perusteli prosenttisääntöjään kun käytettyjen tuonti tuli käytännössä mahdolliseksi, ja samalla mahdollistui se, että autoa on oleellisesti muutettu jo ennen suomeen tuontia.

    Ennenhän prosentit lyötiin lukkoon verotushetken kokoonpanoon.
     
  13. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tuleekohan vuodenvaihteessa verokeiju ja toteaa kaiken olleen vain osa kokonaisuutta; käyttömaksut vähintään kymmenkertaistuvat yli kolme vuotta vanhoilla autoilla. Kiertäkää vain veroja, takaisin ne maksatte kuitenkin. :eek:

    Jotenkin vain pelkään, ettei kaikki mene niin hyvin kuin nyt näyttää. Toivottavasti skenaario on väärä ja Suomessakin saa vihdoin omaisuuttaan muuttaa mieleisekseen ilman pelkoa hirmuisista veroseuraumuksista.

    Kiitokset jokaiselle jotka ovat tätä muutosta olleet ajamassa uhraten vapaa-aikaansa hyvän asian puolesta.
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Korinvaihtovehkeethän on käytännössä ainoat häviäjät uuden taulukon mukaan mentäessä, mutta ei kai kukaan niitä enää nykyäänkään sen vertaa ole arvostanut, että sellaisesta olisi oikeasti ja vakavasti ruvennut jotain rakentamaan...???

    Uusien pykälien mukaan kun itsekantavassakin vehkeessä, pelkkä peltivalmis, riisuttu kori ja muutama luukku jne. muodostavat jo riittävästi prosentteja, niin kyllä yleisesti ottaen voi todeta, että oli vuosikausiin paras joululahja autoharrastajille.

    Hakee sitten aihion vaikka ruotsista tai saksasta, jollei suomesta oikeaa korimallia löydy.
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Edelleenkin autoveron prosentit määräytyy maahantuotihetkellä (0%) ja teknistä identiteettiä verrataan tehtaan kokoonpanoon.

    Autoverolaki 29.12.1994/1482

    1 luku
    Lain soveltamisala

    3 §
    Ajoneuvo, joka on aikaisemmin verotettu, verotetaan uudelleen ensi kertaa käyttöön otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona, jos sitä käytetään sen jälkeen, kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan aina uudelleen. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään huomioon ottaen ajoneuvojen osien merkitys ajoneuvon kokonaisuudelle ja osien keskimääräiset osuudet ajoneuvon hinnasta sekä yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat, miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan. (4.4.2003/266)

    Edellä 1 momentissa tarkoitettu osuus lasketaan siitä ajoneuvosta, joka on ensi kertaa otettu käyttöön tai rekisteröity Suomessa (kanta-ajoneuvo) ottamatta huomioon ajoneuvoon myöhemmin tehtyjä muutoksia.



    Lähde Finlex

    Esimerkki AKE:n sivulta

    Autoverolain 3 §:ää sovellettaessa kanta-ajoneuvona pidetään ajoneuvoa sellaisena kuin se on Suomessa rekisteröity. Ajoneuvoteknisten säännösten mukaan kanta-ajoneuvo on kuitenkin ajoneuvo sellaisena kuin se on alun perin valmistettu. Ajoneuvon tekninen identiteetti määräytyy ajoneuvoteknisten säännösten mukaan. Esimerkki:

    vuonna 1992 käyttöön otettu auto on rekisteröity Suomessa vuonna 2002
    -autoon on ennen rekisteröintiä Suomeen vaihdettu moottori apulaitteineen (15 %), vaihteisto ja kytkin (9 %) sekä osa etuakselistosta (6 %) eli yhteensä 30 %
    -autoverolain 3 §:n mukaan jäljellä olevista kanta-auton osista saisi vaihtaa ilman veroseuraamuksia 49,9 % (ei kuitenkaan korikehikkoa) mutta
    - ajoneuvon identiteettiä koskevien säännösten mukaan jäljellä olevista kanta-auton osista saa vaihtaa enintään 19,9 %; jos vaihdetaan enemmän, autoa pidetään uutena ajoneuvoyksilönä (rakennettu ajoneuvo), jolloin sen on täytettävä nykyiset uuden auton tekniset vaatimukset
     
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Aiheesta hieman sivuten, mutta onkos kellään tiedossa kuinka tämän jälkeen kohdellaan ns. muuttoautojen prosenttilukuja??

    Eikös niillä ollut (ainakina aiemmin) sallittu muutosprosentti pienempi kuin 50?? Ja onko se yhä voimassa??

    Poistuuko se jossain ajassa auton maahan tulosta, vai jääkö ikuiseksi "taakaksi"??

    Kysyy Ana
     
  17. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Koska nykyään maahantuontihetki ei enää ole välttämättä sama kuin verotushetki, niin verotuksellisten prosenttien virstanpylväs (100% verotettu siinä kokoonpanossa) on kuitenkin se verotushetki.
    Aiemmin verotus olikin sidottu maahantuontihetkeen, jolloin nämä kaksi olivatkin käytännössä samat.

    Nuo identiteettiprosentithan nousivat ilmoille/julkisuuteen, kun verotuksen muututtua, Kuituselle paljastui karmea totuus, että käytettyä autoa on saatettu muuttaa jo ennen tuota verotushetkeäkin.
     
  18. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Eihän muuttoautoilla ennenkään omia prosentteja ollut, mutta suomeen käytettyinä tuolleilla oli, ja säilyi niinkauan kuin kyseinen lakikohtakin oli voimassa.

    Eli, on jo kumottu.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Eräällä tavalla olen iloinen; nimittäin tuossa APU-ryhmässä olleet harrastajat tekivät erinomaista työtä ja onhan tuo taulukko siis edellistä parempi. Ja muutenkin, kun raportin luin läpi, niin siellä oli hyviä pointteja saatu mukaan. Kehitys kehittyy ja odotankin, että tämä on vasta pelinavaus.

    Mutta siltä kannalta en ole iloinen, että oma proggis räjähti paskaksi. Kaippa tää pitää sitten ottaa jotenkin niin, että "yhteinen etu menee oman edun edelle". Ja kuten joku ehdottikin, niin säästän sittenkin kansion...saapahan joskus kaukaisessa tulevaisuudessa lapsenlapset nauraa kippurassa Neuvostosuomen meiningille.

    -JJ-
     
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Periaatteessa autollahan voi (tai ainakin saattoi olla pari vuotta takaperin) kaksi prosenttilukua samaanaikaan. Tuolloin saattoi lainsäädännöstä erottaa "verotuksellisen prosentin" ja "teknisen prosentin". Normaalitilanteessa nämä ovat yksi ja sama asia, mutta sitten, jos maahan tuokin auton, jossa on tehty muutoksia ennen verotusta, niin tilanne mutkistuu:

    Esimerkkinä, jos tuo maahan auton, johon olisi vaikka tehty 20%:n verran muutoksia. Verotuksen jälkeen, verottaja näkee auton 100%:na, mutta AKE näkee auton teknisesti 80% alkuperäisenä.

    Ongelma voi tulla siinä vaiheessa, jos muuttaa autoaan vaikka vielä 35% lisää...sillä tällöin verottajan mielestä auto on 65% alkuperäinen, eli ei mene verotukseen. Mutta AKE näkee auton enää 45% alkuperäisenä eli paukahti se maaginen 50% raja rikki. Sitten mennäänkin piensarjahyväksyntäpelleilyn puolelle eli lue: saattaa tulla ongelma rekisteröinnissä.

    Näin tilanne oli ainakin pari vuotta sitten, kuten mainittu alussa. Lieneekö tilanne edelleen tässä suhteessa sama?

    -JJ-
     

Kerro tästä muillekin!