Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Eilen tuli galluppikyselyaiheena autoveron ja ajoneuvoveron korvaaminen yleisellä tie maksulla,
    Se oli semmoinen rasti ruutuun
    samaa mieltä tai erimieltä, aika tavoitehakuisesti asetetut kysymykset kun yli puolissa haettiin liikenteen vähentämistä eikä niinkään verotuoton tasaisuutta.

    Maksu olis siis kaikille päiväkohtainen tai kilometrit
    mitenkä niitä kilsoja sitte seurattais?
    esim laskelma gallupissa:
    ha/pa 1,3e/pv
    ka 8e/pv
    ka+pv 36e/pv
    tai 15tkm vuodessa ha 550e
    käyttövoimavero jäis pois

    Tai sitten kaikki verot polttoaineveroon

    Siis noita kysyttiin tai siis oli annettu vaihtoehdoiksi ja päästöillä ei ollu vaikutusta verojen määriin.
    Eli aivan päinvastoin kuin nyt on jo edustuskunnassa vahvistettu
    eli siis päästöpohjainen verotus ei kuiteskaan pelasta maailmaa :rotfl: :rotfl:
     
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Eikös täällä ilmasto(kriitikoiden)realistien mukaan ole jo riittävästi todisteltu tuon vallalla olevan ilmastonmuutoshaihattelun olevan huuhaata. :odroll: Todennäköisesti lämpötila säilyy suht. vakiona, vaikka huolestuttaviakin piirteitä löytyy (kuvat sulavista jäätiköistä).
    Se osuus päästöistä minkä jo olemassa oleva vanhenpi autokanta kuitenkin aiheuttaa on häviävän pieni siihen nähden minkä esim. ilmailu, meriliikenne ja räjädysmäisesti kasvanut (uusi)autokanta kehittyvissä maissa aiheuttaa. Näitähän on jo pohdittu ja tilastojakin on esitelty toisaalla OD:n sivuilla. Onko näitä otettu laskelmissa huomioon ja yleensä halutaanko ottaa. :eek: Nythän tapetilla ovat vain nämä vanhemmat autot, joiden ympäristörasitus muutenkin valmistuksesta lähtien on ollut pienempi (vähemmän muoveja ym.) kuin uusissa.
    Tämä ilmastokohkaaminen on kuin joessa oleva lautta joka on menossa karille, mutta jota ei voida/haluta enempää ohjata, sillä ketä ilmastoveropäättäjistä se liikuttaa; muuthan sen lystin maksavat. :soosoo:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin itseasiassa skeptikko ei ole uskovan vastakohta vaan sama asia.
    Uskova haluaa uskoa puolesta ja näkee todisteita vain sille kun taas skeptikko haluaa uskoa vastaan ja näkee todisteita taas vain sille. Molemmat siis muodostavat mielipiteensä vain sen perusteella mitä haluavat uskoa (huom! nyt en puhu uskonnosta).
    Vastakohta on ajatteleva joka perustaa mielipiteensä faktoihin, päätelmiin, johtopäätöksiin ja kokemukseen. (kuten CSI-tv sarjan logiikka, ei oleteta mitään)
    Helpoin tapa saada sitä tietoa ja tehdä päätelmiä on provosoida muita ja katsoa miten se vaikuttaa. Ongelma vaan yleensä on se että kun provosoit niin uskovat ottavat ne suoraan mielipiteeksesi ja soppa on syntynyt.
    Näiden kahden ääripään välissä on sitten vaistonvaraiset ihmiset jotka vaihtavat mielipidettä kuin tuuliviirit ja kääntävät takkinsa riippuen kuka kysyy. Ei selkärankaa eikä omaa tahtoa ja voimaa päättää mitään. Miten tämä liittyy aiheeseen... no siten että jos näitä kolmea ryhmää on päättävillä paikoilla kaikkia yhtä paljon tarkoittaa se sitä että ajattelevia ja loogisia virkamiehiä on 1/3 ja loput 2/3 syöttää huuhaata ja hevon puppua ja tätä kutsutaan sitten demokratiaksi.

    nimim "pepechevy":ä lainaten: "saatana mua vituttaa ihan vitusti koko paska"
    :-?
    - Jani -
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Luulisin että näin on.

    Se mikä yllätti äskettäin oli kollegan kertomaa Pekingin reissulta. Kaksitahtimopot oli kuulemma kielletty kokonaan jättikaupungin alueella.

    Paskaakos minä niistä mopoista. Vielä vähemmän niistä köyhistä jotka joutuivat myymään moponsa ympäröivään maakuntaan.

    Ei toi varmaankaan johtunut hiilodioksidista vaan päästöistä. Kertoo kuitenkin siitä, että köyhää kuritetaan Kiinassakin silloin kun tarve on.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No voi rähmä. Ettäs menitkin paljastamaan. Täytyykin alkaa selvittämään mitä kaikkea mä en vielä halua uskoa. Olisiko sulla hyviä ehdotuksia? :)
     
  6. kma68

    kma68 Gearhead

    Miksi käyttää mopoja, kun pyörälläkin pääsee. Jos haluaa liki mopon veroisen kulkineen, niin ostaa sähköpolkupyörän. Minäkin kerran jo suunnittelin kun töihin piti päästä ja osan saaminen postiin kesti ja kesti ja matkaakin oli niin maan p**... :poff: Siksi toisekseen kiinalaiset ovat ikänsä ja viisi päivää ajelleet pyörillä, mikä hinku siellä on ollut saada maahan tuhottomasti autoja. Selityksenä tietysti markkinatalouden lait (eikös se ollutkaan kommunistinen valtio, siis kaikille auto vai miten se nyt oli). Seuraavana on vuorossa saastumisen kirot, josta seuraa kieltoja ym. kuten aikoinaan länsimaissa jne. Opitaanko ikinä. :odroll:
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tässä on kiteytetty koko asian ydin.

    Epäilen muuten, että joku on hypnotisoinut arvoisat päättäjämme.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    OT mutta tuli mieleen joskus muinoin kun telkussa oli vastakkain joku ufoihin uskova ja skepsiksen piällikkö!! Jossain vaiheessa se skeptikko rupes puhumaan raamatusta siihen malliin että oksat pois. Eli skeptikko uskoi raamattuun josta on ihan yhtä paljon yhtä päteviä todisteita kuin ufoista ja ihmisten vaikutuksesta ilmastoon :rotfl: . Eli kumpi tässä ilmastohuijauksessa onkaan se skeptikko :odroll: . Veronkiertohan on hirveetä mutta luulen että kun tulevia ilmastoveroja riittävästi kierretään niin kohta on kuolemantuomiokin taas lakipykälissä. Uutisissa etusivulla OD:n jäsen xx tuomittu kuolemaan törkeästä ilmastoveron kiertämisestä, tuomio toteutetaan sulkemalla tuomittu siihen vanhaan saastuttavaan autoonsa johon hänen törkeästi maksamatta jääneet CO2 myrkyt pumpataan :rotfl: . Ja perään että muistakaa CO2 on myrkkyä vain jos siitä ei maksa veroa :soosoo: .
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ja mitenkä suomi vuonna 2100?

    Naudanlihalle on asetettu co2 haittavero, ja sen myyntiä rajoitetaan muutenkin.

    Pohjanmaalaiset ovat maksaneet omasta pussistaan viemäreiden uusimisen, jotta pissaa ja paskaa saadaan turvallisesti kuljetettua keski-suomeen vaikka meren pinta nousisikin.

    Sosiaalitoimisto kieltäytyy avustamasta köyhän asumisen tai ruokailun kuluissa jos kuulee että 4-henkisellä perheellä on käytössään auto. (Tämä on jo vuonna 2009 vanha uutinen). :wc:
    Ehkä jo vuonna 2100 sosiaalitoimisto auttaa muuttamaan auton rahaksi.
    Auto tuomitaan valtiolle, ja perhe saa vastineeksi 50€ ja tandem polkupyörän jossa on kahden polkemis paikan lisäksi 2 lastenistuimen paikkaa ja peräkärry ostoksille ja työkalupakille.
    Laitteen kokonaispituudelle kateellisia hurjimmatkin chopperi äijät.

    Maakaasua ja muita vastaavia polttoaineita myydään poikkeusluvalla ostettuihin japanilaisiin autoihin, mutta vain VTT:n myynti pisteiltä.

    Perheen toisesta lapsesta haittaveroa 500€/vuosi. Jos vero jää maksamatta, jää myös lapsi ilman terveydenhuollon palveluita ja koulutusta, ja muutenkin menettää kaikki ihmisoikeutensa.

    Mikäli asunnossasi on liikaa neliöitä, saa maahanmuuttovirasto määrätä sinut majoittamaan maahanmuuttajan. Mikäli tienaat yli 1200€/kk, olet myös elatusvelvollinen.

    Ilmatieteenlaitoksen oma TV:kanava aloittaa propaganda videoiden pyörittämisen ilmastorealistien rauhoittamiseksi. Ohjelmaa tulee 24/7 kaikissa julkisissa tiloissa ja kaupunkien isoilla "scriineillä".

    Ilmastoa palvotaan valkoisissa rakennuksissa joka sunnuntai.
    Saarnataan hiilidioksidista ja rukoillaan IPCC:ltä anteeksiantoa että päästään sitten kuolon koittaessa otsoniin.

    AteV8:n jälkeläisiä tuomitaan ilmastonpilkkaajiksi ja heidät ristiinnaulitaan.


    Vuonna 2105

    United States of Europen:n pääministeri julistaa meneillään olevan jääkauden ihmisen aiheuttamaksi.

    U.S.E.:ssa syttyy sisällissota, ja suomi niminen osavaltio eroaa omaksi valtiokseen.



    Nehän voi tehdä ihan mitä vain jos kukaan ei käy pyyhkäsemässä turpiin niin että tuntuu!

    nimim "pepechevy":ä lainaten: "saatana mua vituttaa ihan vitusti koko paska"
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Osaako kukaan sanoa mitä maksaa esim 1959 Caddyn pitäminen ens vuonna liikenteessä?
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joku yrittää pysyä aiheessa. :-?

    Mulla on paljon hyviä mielipiteitä joihin en itsekään usko. :rotfl:
     
  12. NXR-36

    NXR-36 Gearhead

    Ja pysytään aiheessa, eikä ruveta kinastelemaan hiekkalaatikolla. 8)
     
  13. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    AKE:n taulukko on tuolla

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2F04EB7E ... evyt_2.pdf

    Eli jos pitää puoli vuotta n. 2500 kokonaismassasta harrasteautoa (ei MR) liikenteessä niin ajoneuvovero nousee jotain 80-100e vuodessa. Suoraan sanoen tuolla ei ole paskankaan merkitystä harrastuksen kannalta. Tuommosen rahan laittaa moneen kertaan turhempaankin vuoden aikana. Kuitenkin on vielä mahdollista ajella noilla autoilla ja jos saadaan se harrasteajoneuvoluokkakin vielä aikaiseksi edes joskus niin se voi helpottaa asiaa.


    Se mitä haluaa käyttää käyttöautona on kiinni jokaisen omasta pussista enkä ainakaan jaksa siitä välittää ja täällä rutista. Jokainen voi vaikka miettiä ketä äänestää eduskuntavaaleissa. Päivänselvä asia on ollut jo pitkään ettei "isoilla" käyttöautoilla ajaminen tule halpenemaan tulevaisuudessa. Ne ajat ovat ikävä kyllä ohi. Onko syynä tai mittarina CO2 vai ei niin sillä ei oikeastaan taida olla merkitystä. Saasteiden vähentäminen on pakollista jotta tämä rakas Suomemmekin pysyisi ilmanlaadultaan tälläisenä kuin se on. Eikä palkokasveja nenään... :rotfl:
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just näin, ja liikenteestä poiston voi edelleen tehdä talveksi ja säästää niiden kuukausien maksun. Eli ei mitään merkitystä, tuolla rahalla ei saa edes täyttä tankillista bensaa.

    Aivan turhaa panikoimista, ensi vuosi ei tuota mitään ongelmaa mutta miten 5 tai 10 vuoden päästä mennään onkin toinen juttu. Nyt kannataisi ehkä keskittyä torjumaan tulevaa katastrofia eikä kitistä tämän hetken muutaman kympin korotuksista.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

  16. mke77

    mke77 Gearhead

  17. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Niin. Jos kaupungilla tulee vastaan kaveri joka pyytaa sulta pari sataa koska maapallo onkin littea ja kaikkien pitaa liittya aidanrakennustalkoisiin niin kaivaisitko kuvetta "koska se pieni summa ei vaikuta mitenkaan harrastukseen"? Pointti on siina etta tuo "paastoihin" perustuva vero on taytta huuhaata ja kooltaan vasta alkusoittoa. Ymmartaako kukaan etta Koopenhaminan "ilmasto"kokouksen kustannukset tulevat olemaan TUHANSIA euroja vuodessa/perhe? Ja mita talla saavutetaan?

    Ihmisen aiheuttamista kasvihuonekaasupaastoista (0,28%) alle puolet tulee CO2 sta eli 0,117%. Tama sisaltaa siis kaiken ihmisen toiminnan...autot ovat vain pieni osa. Autoista tulevat paastot ovat niin merkityksettomia etta vaikka kaikki autoliikenne koko maailmassa lopetettaisiin yhtaikaa saavutettavaa paastopudotusta ei pystyttaisi edes mittaamaan koska luontaiset heilahtelut ovat niin suuria. Mielenkiintoisia lukemia taalla;

    http://www.geocraft.com/WVFossils/greenhouse_data.html

    Viela surkuhupaisampaa on se etta CO2 ei edes ole syypaa lampenemiseen vaan sen taso seuraa maan lampotilan heilahteluja noin 800 vuoden viiveella. Tata ei tietenkaan valtamediassa uutisoida lainkaan. Kumma juttu miten miten historian noitavainoja ja Hitlerin valtaannousua jaksetaan ihmetella, kylla nykyajan ihmiset ovat aivan yhta helposti jymaytettavissa. Pelolla on aina ohjattu massoja ja mitaan pelottavampaa ei olekaan kuin suuri valtiokoneisto joka viela lyo katta voimakkaiden etujarjestojen ja suuryritysten kanssa.

    Tassa Al Gore joka on tehnyt satoja miljoonia dollareita paastokaupalla, hanen argumenttinsa jotka horjuvat yhta paljon kuin Oras Tynkkynen lihavan ihmisen alla seka todellisiin mittauksiin perustuvat tosiasiat. Miksi kukaan ei kyseenalaista huijareita jotka tekevat ihmiskunnan kalleinta huijausta ilman minkaanlaisia faktoja?

    http://www.youtube.com/watch?v=XDI2NVTYRXU

    http://www.youtube.com/watch?v=FfHW7KR33IQ

    http://www.youtube.com/watch?v=-zeGY8zbzc8
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tästähän me siis ollaan samaa mieltä. Tää nykyinen" rahastus" on vasta alkua.
     
  19. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Me ei taidata tällä foorumilla saada totuutta selville siitä kuka
    tuossa CO2 asiassa on oikeassa ja kuka ei. Eikä se oikeastaan
    tänne harrasteautofoorumille edes kuulu. Täällä väännetään kättä ja referoidaan
    eri tutkimuksiin monessa topicissa ja jokainen on tietysti just
    se oikea totuus. Kuten sanoin aikaisemmin niin en oikeastaan jaksa
    välittää siitä onko CO2 oikea mittari vai ei. Se pieni vihreä osa
    minussa sanoo että tärkeintä on edes yrittää laskea saasteita ja
    kiinnittää siihen huomiota.

    Tärkeintä olisi saada aikaan se, että vanhojen autojen harrastaminen
    & ajaminen saadaan pysymään edes järkevissä kuluissa. Paukut pitäisi
    saada siihen. Tottakai haluaisin ajaa vaikka tuolla 89 LTD:llä ympäri
    vuoden, mutta bensa & verot maksaa ja sitten on myös tauti nimeltä Sääli (eli
    en viitsi kylvettää sitä tuossa suolasohjossa). Tyydyn siis ajamaan
    käyttöajot 106 Pösöllä kun egokin vielä sopii siihen. Ymmärän kyllä, että moni perheellinen tai paljon ajava tarvitsee myös isomman auton ja niihin tämä uusi ajoneuvovero sattuu kyllä. Ai niin ja Pösön vero laskee ens vuodelle melkein saman verran mitä Lincolnin tai LTDeen nousee kesän ajaksi. :eek:

    Juu ja tämä ajoneuvoveron nosto on tosiaan vasta alkua ja sehän tässä
    pahinta onkin. Monessa Keski-Euroopan maissa asia on pahemmin ainakin
    isojen käyttisten osalta. Harrasteautojen osalta tilanne taitaa olla
    siellä kuitenkin parempi. :mad:
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sopis se mullakin, mutta lastenrattaat, istuimet, ostoskassit ja sen sellaiset ei sovi. Mua ei toi harrasteautojen verotus juurikaan kiinnosta, vaan käyttöautojen. Ja siinä mennään nyt pahasti mettään, jos tulevien veronmaksajien roudaaminen tarhaan tehdään niin kalliiksi että normituloisella perheellä rahat loppuu jo siihen ekaan.

    Vakuutuksista puhumattakaan. Aika koomista, että muutaman tonnin käyttöauton vakuutusmaksut on yli kaksi kertaa kalliimmat kuin isohkon omakotitalon :eek:
     

Kerro tästä muillekin!