Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mitenköhän mahtaa koskea ulkomaisessa rekisterissä olevia autoja toi co2 verotus? Lähinnä ajattelin näitä viron rekkareilla olevia audeja, 700 bemareita sun muita pakuja muita mitä näyttäis tässä munkin kotikulmilla pyörivän melkein jonoksi asti. Samat autot pyörii päivittäin, ilmeisesti "työmaakäytössä"? Eivät taida maksaa senttiäkään mitään veroa? Varmaan riittää kun käy kääntymässä Tallinnassa kerran puoleen vuoteen. Oliskohan tossa joku porsaanreikä käytössä. Leasingbemari virosta esmes?
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    ^sun täytyy ollla vironkansalainen tai ajoneuvon"hallinta oikeuden"omaava täytyy istuu kyydis jos sinä ajelet virokilpisellä suomessa!! meil oli korjaamolla täs taannoin virolaine pööppeli ja mää menin koelenkil, ehkä hiukan "kovin" ja polliisit toppas :eek: antovat kirjallisen huomautuksen ja isot nuhteet kun ajelin sillä tien päällä ilman omistajaa :oops: mist helvetist mää tommosen olisin tienny :eek:

    omistaa voit mut viron kilpisen, mut suomen kamaralla ajaes täytyy olla se virolainen kyyris
     
  3. Letku

    Letku 3rd gear

    Laskin tuossa nykyisen ja uuden mallisen ajoneuvoveron, et mitä kustantaa ensi vuoden alussa...
    Nykyinen -97 Grand Vogayer,jossa kokonais paino 2830kg ja näin olen vero noin 275€/vuosi.
    Harkitsin et pitäisi vaihtaa veron takia uudempaan(2001-) vastaavaan malliin,niin sääsätäisi verossa jonkun verran vuodessa.
    Eipä kannata vaihtaa,kun erotusta ei ole juurikaan.
    Esim 2001 Grand Vogayerin valmistajan ilmoittama Co2-päästömäärä 297g/km, näin olen vero nousee tuonne noin 240-250€/vuosi paikkeille.
    Eli ei paljoa kannata muutaman kympin takia hyvää autoa ruveta vaihtamaan... :D
     
  4. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Ja jos vaihdat uuteen pienikulutuksiseen koirankoppiin jossa käyttömaksu on huomattavasti pienempi, joudut pistämään roppakaupalla rahaa väliin ja sen investoinnin sitten uudemman koirankopin arvon aleneminen syö melkoisen nopeasti....

    Eli ei kannata vaihtaa vanhoja isoja hyviä autoja uusiin ja pieniin. Halvemmalla pääsee kun maksaa hitusen isompaa käyttömaksua ja ajaa vanhalla....
     
  5. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    sehän alkoi tepsiä valtiontalouteen kun hätääntyivät jo jonkun aikaa sitten siitä että ihmiset on ruvennu nyt ostamaan niitä vähäpäästöisiä niin verokertymä uusien autojen kaupasta on romahtanut... ja taas mietitään lisää kiristyksiä vanhoilla autoilla ajaville. tottakai.
     
  6. gaz169

    gaz169 1st gear

    perhana kun joutuu hommaamaan kuskeja autoihin ku ite ei voi ajaa ku yhellä kerrallaan mut kaikista maksetaan saastevero.
     
  7. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Viilaanko pilkkua muuta eikö tolla kokonaispainolla vero ole n 338e per vuosi
     
  8. Letku

    Letku 3rd gear

    Minun virhe... :oops:
    Kirjohärö oikea paino 2530kg,silloin tulee veroksi tuo 275€/vuosi.
    Capriceni kokonaispaino on reilu 2800kg ja sitä tuossa just ennen kirjoittamista kattelin. :-? 8)
     
  9. Letku

    Letku 3rd gear

    Sehän se.
    Ja vielä kun tarvitaan vähintään kuuden hengen auto. Tuohon nykyiseen Vogayeriin tulee vuodessa noin 10tkm,joten kohdallaan tuo päätövero autossa.
    Omaan käyttikseen tuleekin sit 40-60tkm/vuosi ja siinä on sitten huomattavasti halvempi vero.
     
  10. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Jep saman asian takia toi 275e tuntui niin pieneltä :D kun kans Aken taulukoita tutkailin..
     
  11. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Yhdet tutut suosittelivat dieseliä kun valitin omistamismaksun suuruudesta. Mutta laskin että nykyisellä toveribensan hinnalla voin jatkaa ajelua 70-vuotiaaksi asti, sillä lähes uusi kolopallo maksaa sen verran että saan 400000km bensat venäjältä (vuodessa noin 10000km). Otin laskelmaan 19ke farmarigolfin nettiautosta ja se maksaa rahoituksella 33ke. Tuohon päälle vuotuiset dieselverot niin en kyllä keksi mistä se säästö tulee. Niin ja lisäksi sitten ne merkkiliikkeen hinnat pakollisiin huoltoihin tai takuu loppuu.
    Käyttövoimavero on vielä 200e isompi kuin bensarangen kateusmaksu.

    Suomibensalla ajaisin 16 vuotta, tai maksaisin 90 vuotta sitä käyttömaksua (eli 120-vuotiaaksi asti :eek: ). Tai joka vuosi 25000km enemmän kuunnellen V8-soundeja. Näkyy uuden auton arvo tippuvan aika ravakasti joten sekin pitää huomioida.

    Pointti on: Ei maksu niinkään mutta se valheellinen ja teennäinen "peruste". :mad:
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aivan täysin asian vierestä....

    Eikös bensa ole halvempaa Suomessa kuin itärajan takana? Tai korkeintaan samanhintaista, jos yhtä laadukkaasta tuotteesta puhutaan.

    Ne verot tekee sen eron. Prkle. :)

    Jep!

    Valitettavasti ei tämä tähän taida jäädä. Päivän Hesari oli laskeskellut mitä hallituksen ehdottama ALV:n nosto tarkoittaisi. No, 10% korotusta ALV:hen. Prosenttiyksikköinä tarkoittaisi nykyisen 22% ALV:n nousua noin 25% tasolle. Ja tää siis esimerkiksi bensiinistä. Moottorinosista. Kaikista firmojen myymistä jenkkiautojen osista. Jopa ihan tavallisesta ruuastakin (toki alempi lähtoprosentti). Ja niin edelleen.
     
  13. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Pistetaanpa tahan vahan lisaa keskustelun aihetta niille jotka eivat ole jaksaneet ulkomaisia dokumentteja ja uutislahetyksia katsoa tai joille suomenkieli on englantia huomattavasti tutumpi. Varsin hyva kiteytys siita missa mennaan. Koopenhaminan sopimus, lyhyt oppimaara;

    http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... uomen.html

    Miksi useat suomalaiset(kin) poliitikot ajavat niin sokeasti naita asioita? No, pojat ovat ilmeisesti paasseet "piireihin";

    http://www.vn.fi/ajankohtaista/tiedotte ... &moid=2057

    Bilderberg Group pahkinankuoressa, googlettamalla suomeksi tietoa.

    http://www.globalresearch.ca/index.php? ... &aid=13808

    Taman voisi viela sivuuttaa turhana hysteriana mutta jos on vahankaan seurannut mita Yhdysvaltain tamanhetkinen hallinto puuhastelee niin palaset loksahtavat vahan liiankin hyvin kohdalleen...
     
  14. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    Just mietittiin emännyksen kanssa että muutetaan takasin itäsuomeen...
    Hyvänä puolina olisi ihmisten sosiaalisuus ja venäjän bentsiini..
    vois ajaa käkkylällä vaikka koko vuoden ympäriinsä...
     
  15. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Hyvinpä kyllä puhutaan että pitää olla kovat tavoitteet, mutta entäpä jos tehtäisiinkin jo jotain? 4 vuotta sitten poistettiin rangaistuvero ympäristöystävällisiltä polttoaineilta mutta siihenpä tuo on jäänyt.

    Voinhan minäkin asettaa tavoitteeksi 20 minuutin yhtäjaksoisen pierun mutta eipä se todennäköisesti onnistu. :D

    Saako mitään tukea lähes nollapäästöisen biokaasun käyttöön: Ei, sen sijaan kaikenlaisia käyttömaksuja ja ihme hyväksyntöjä kyllä vaaditaan. Sitäpaitsi kyllä sitä pitää pystyä tankkaamaankin jostain.
    Itä-Suomeen on kuulemma tulossa muutama tankkauspaikka vaan eipä ole vauhdissa hurraamista, 10 vuotta on jo jahkailtu.

    10% etanoli-bensaseos on kyllä säälittävää näpertelyä. :mad: Vaan tavoitehan onkin maksimoida Fortumin voitot ja osingot tms. korruptio.
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    ei nee uskalla"muun kuin bensiinin" haitta veroa poistaa koska suursikafarmrarit pääsis rikastumaan ilman et suomen valtio ja ake sais tossuan tuohon porsaan reijän väliin!!

    tutulla on hanke muutaman muun sikatalollisen kans kerätä liete kaasut yhteen paikkan talteen, ja rupee jalostaa!! mutkun :mad: :mad: ei oll käyttäjii ku niit "rankastaan" ihan liikaa!! ja heil o viel pienet sikalat, eli "pieni" investointi..saatika ku mennään "lakeelle" misä on 100 000-sian"kyliä" ku yhdistetään "pari naapuriii"...
    tai turun kupeessa "se yks" mill on vissiin omal tontil 50 000sikaa!! paskaaki ajetaan keväällä 2kk-ulos :rotfl: siel o tuleva "metaani-miljonääri" mill o säiliöt viel ison-kaupungin naapuris(oiskos ollu Ruskon-kunta??) jolloin käyttäjät o liki!!
     
  17. kma68

    kma68 Gearhead

    Joo ja Lilius on valittu 25:ksi tehokkaimmaksi yritysjohtajaksi maailmassa. :odroll:
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tämä kuvastaa "vapaan ja valvomattoman markkinatalouden" jumalaista viisautta. Jos nämä ylijumalat eivät osaa edes erottaa päästökaupan aikaansaamien "tuulentuomien voittojen" (windfall) vaikutusta veronmaksajien rahoilla rakennetun ja yksityistetyn oligopolistisen energiayrityksen tuloksentekoon, niin voivoi...

    Eräs suomalainen taloustieteilijä väitöstutkimukessaan kuvasi näitä vastaavia "liikkeenjohtaja herran armosta" -johtajien aikaansaannoksia "onnekkaiksi sattumiksi".

    Mutta jos Lilius vaikuttikin Suomen hallitukseen silloin kun päästökauppamaksuista sovittiin ja Fortum pääsi sen johdosta ryöstökalastamaan, eli riistämään asiakkaitaan tämän ansiosta, niin silloin se on kiistattomasti Liliuksen "ylivoimaista liikkeenjohdon osaamista".

    Berlusconi sai turpaansa, onneksi Lilius joutui jo lähtemään....
     
  19. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Mielenkiintoista. Oman Trabantin käyttömaksu ALENEE, kun siirrytään uuteen verojärjestelmään. Onhan se hienoa, kun valtio tietää ne todelliset ekoautot. Kannustetaan muitakin ostamaan tällainen "vähäpäästöinen"
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös tuo metaani päästettynä ilmakehään ole monin kerroin pahempi kasvihuonekaasu kuin C02 vai miten päin sitä ympäristöraamattua pitää lukea??? Jos sikaloille ja navetoille määrättäisiin metaanipäästöjen mukaan vero niin ehkä ne sitten kerättäisiin talteen mutta valtion pitäisi ensin putkittaa koko Suomi mihin ne kaasut voisi työntää.

    Tää kaasuasia on semmoinen muna-kana ongelma ettei päättäjät tajua mitä niiden pitäisi tehdä.
    - Ei ole tankkaajia kun ei ole tankkausasemia.
    - Ei ole tankkausasemia kun ei ole jakeluverkostoa.
    - Ei ole jakeluverkostoa kun ei ole tuottajia.
    - Ei ole tuottajia kun ei ole tankkaajia eli kysyntää.
    Ihmiset kun kiinnostuvat vasta kateuden vaikutuksesta eli vasta sitten kun muillakin jo on.
    :odroll:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!