Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mudracer laitas suora linkki tänne tosta lainauksesta.En löytänyt sitä tuolta forumin sivuilta.
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Pitäs hommata joku auto mitä ei aio ikinä myydä, ainakaan muuta kuin kilpuriksi tai varaosiksi. Vois maksaa verot täsmälleen saman suuruisena kuin ennenkin.
    Minua ette perkele ryöstä! :mad:
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    tossa oli capricemanin sivuilla laskettu paljonko päästöjä on laatikkokoppa caprice sedanilla 305 koneella-->210g
    sata euroo eroo painoihin ja päästöihin varrattuna,aika paljon :eek:
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

  5. lesabre

    lesabre 1st gear

    Lieneekö jo linkitetty(sataan kertaan), mutta tässä tuo verotaulukko vielä AKE:lta suoraan:

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2F04EB7E ... evyt_2.pdf

    Mitä tästä opimme: Edullisinta on hankkia 2001 vanhempi, mahdollisimman kevyt auto. Ei mitään väliä onko motti 1,2 litranen vai 8,2 litranen, kunhan paino pysyy kurissa. Vanhemmat urheiluautot Corvetet, Viperit jne kysyttyjä malleja jos tahtoo AKEN mukaisiin ilmastotalkoisiin!
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Paras ratkaisu on tosiaan hankkia mahdollisimman kevyt ja vanha auto jossa on mahdollisimman iso ja tehokas kone ja joka kuluttaa mahdollisimman paljon bensaa ja mikä tärkeintä tuottaa mahdollisimman paljon päästöjä, sitähän ne haluaa.
    Tällä tavalla saa ainakin parhaan vastineen maksamilleen veroille. :pinup:

    PS.Pyrin osallistumaan talkoisiin parhaani mukaan...hmmm pitäsköhän tilata sittenkin se 572:n sen 502:n sijaan...?? :poff:
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös se ole juuri päin vastoin. Mitä painavammalla autolla ajat sitä enemmän maksat eli sitä suuremmalla summalla osallistut yhteisiin talkoisiin.
    Ei näissä ilmastoasioissa kannata säästää, hyvään tarkoitukseen se raha kuitenkin menee ja maailma pelastuu.
    :-?
    - Jani -
     
  8. Fastfwd

    Fastfwd 1st gear

    Maksoin ennen n. 400e/vuosi, nyt muutosten jälkeen n.1100e/vuosi. No, onhan tuossa pihalla muutama autokin mutta hyvän bisneksen keksivät ja taitaa totuus olla se että maksetaan turhasta. :mad:
    Toivottavasti hyvinkin nopeasti saadaan jotain muutosta aikaiseksi ainakin harrasteauto piireissä, tiedä vaikka puuhastelua siihen suuntaan jo olisi, täältä tulee taatusti allekirjoitus. Per*ele.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Jos CO2 päästöjä ajatellaan, niin omalla kohdallani tuo vero pelkästään nostaa niitä. Kuten aikaisemmin kerroin, olen vaihtanut junan henkilöautoon, jotta saan maksettua kasvaneet verot kilometrikorvauksilla. Tarkoittaa kohdallani 30% lisäystä CO2 päästöihin

    Jos verot vielä merkittävästi nousee, niin laitamme taloudesta pienemmän auton pois ja ajamme kaikki ajot isommalla autolla. Taas CO2 päästöt nousee 30%...

    Ei omistusveroilla mitään päästöjä merkittävästi lasketa. Tämä omistusvero on puhtaasti pelkkää rahastusta, jolla ei ole mitään tekemistä ympäristönsuojelun kannalta.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Täällä sama juttu, koko ajan on kaksi autoa liikenteessä vaikka taloudessa on vain yksi ajokortti. Jos verot nousee pitää käyttöauto pistaa seisontaan.
    Eivät päättäjät tajunneet että tämä vero pienentää kulutuksen merkitystä ja lisää omistamisen kuluja.
    :-?
    - Jani -
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :odroll: .
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Meille vähän ikäänkuin kävi jo niin kun hukattiin kakkosauto. Tosin prosenttilisäys on lähempänä 400 kuin 30 (7 litraa / 25 litraa satkulla kaupungissa), mutta mitä väliä. Näin on vissiin haluttu kun tää sakki säästää pitkässä juoksussa.
     
  13. habzu

    habzu 3rd gear

    on se hyvä että ilmasto on lämmenny,nytkin on pakkasta VAIN 29 astetta!
    Mitenkähän kylmää mahtas olla ilman ilmastonmuutosta...
     
  14. human62

    human62 1st gear

    Keskimäärin Vuosituhannen kylmin vuosi tähän asti edelleen jatkuu.
    Tänä vuonna riippuen asuinpaikastasi keskilämpötila huikeat -15-25 C...

    Sulamisvedet napajäätiköillä ovat sulaneet meriin ja jäähdyttäneet GOLF virtaa jonka lämmittävä vaikutus on lähes lakannut ja siten kylmentää juuri Englantia ja jopa Norjaa/Ruotsia ja ilmavirtausten kautta jopa Suomen alueita sekä suurta osaa eurooppaa.
    Golf virran jäähtymisellä suuri vaikutus koko pohjoiselle pallonpuoliskolle.

    Sateet lisääntyneet moninkertaisesti koska jäätiköiden haihtumisilmiönä ilmakehässä enemmän kosteutta. Ilmiöllä kesäaikaan "jäähdyttävä" vaikutus. Suuri ilmakehän kosteus näin auringonvalo ei pääse kunnolla lämmittämään maata.
    Laskettuna siis vuoden KESKILÄMPÖTILAT nousseet.
    Kylmän huippulukemat kuitenkin korkeammat kuten myös pidempään sateena jatkuvat kesät.

    Seurauksena mm.joillakin alueilla äärimmäinen kuivuus tai kylmyys sekä loputtomat sateet , vaikkakin keskilämpötila hieman noussut...
     
  15. hyde

    hyde Gearhead

    Pitääköhän poliitikoiden perua nyt koko päästövero kun tilanne laukesikin ihan luonnon omin voimin... :rotfl:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitkä vitun sulamisvedet :eek: .
    Saas nähdä koska eka poliitikko kääntää takkinsa oikeinpäin :rotfl: , mutta kääntää tai ei niin tässä maassa noi tuulesta temmatut verot yleensä tulee jäädäkseen :wc: .

    Pannaan nyt tännekkin näytille kuinka hyvissä käsissä meitin politiikka on
    http://www.youtube.com/watch?v=VTKhJj75LQQ :rotfl: .
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ensimmäiset väläytykset koiraveron muuttamisesta päästöihin perustuvaksi on bongattu... :eek: Kun keskikokoinen koira tuottaa saman verran päästöjä, kuin 4,6 litran koneella oleva maasturi, niin koiravero olisi vastaavaa luokkaa, kuin auton päästövero.

    Suomen 700000 koiran ruokien vuoksi teurastetaan kuulemma 1000000 eläintä, joiden ruokkimisesta (ja paskasta tulevasta metaanista) ko. päästöt lasketaan.

    Monikohan autoilua vastustava koiraihminen suostuu maksamaan koiraveroa 1000e/vuosi? :rotfl:
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Se koiravero pitäisi olla myös koiran painon mukaan eli mitä painavampi koira sitä suurempi vero. Onhan se selvä että mitä enemmän haluaa koiraa lihottaa, sitä enemmän energiaa kuluu. Sama koskee myös kissoja, lehmiä, hevosia ja peräkammarin aikamiespoikia... :rotfl:

    - Jani -
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Muistutan täten lukijoita Aussien tutkimuksista, joiden tavoitteena on kehittää vähäpäästöisiä lampaita. Siis sellaisia, jotka röyhtäilevät ja piereskelevät vähemmän. Vaimoni on ollut erittäin kiinnostunut hankkeesta - tosin hänen tavoitteenaan on soveltaa tutkimustuloksia aviomiehiin.
     
  20. wili

    wili 3rd gear

    Meiän koirat vetää napansa hirvijahdin sivutuotteet. PALJONKO SAAN ANTEEKSI KUN POISTAN HIRVIÄ PIEREMÄSTÄ...? :eek:

    Tämä keskustelu alkaa tosiaan karata lapasesta... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!