Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Mukaillen

    " Co2 Ihanan kallista "
    maksamme velkaa

    :mad:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nykyautojen päästöt ja kulutukset mitataan laboratorioissa ja konetta ilmeisesti säädellään niin kauan että saadaan riittävän pieni tulos joka on sitten veronmaksuperuste :eek: . Kukaan ei koskaan pääse siis missään olosuhteessa niin pieneen kulutukseen mutta se ei vaikuta sitten mihinkään kun on tarpeeksi uusi auto :soosoo: .
     
  3. drive over

    drive over 1st gear

    F U C K THE ICCP! AKElle maksettu ilma on ihan saatanan kallista :x
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pikku autolla pienet päästömaksut,sitten webasto höyryää parkissa ja ajossa,ei näillä säädöksillä ole oikeasti tekemistä ilmaston kanssa.ruotsin/tallinnan uivat tavaratalot jauhaa parkissa ollessaan sähköjään vissiin ilman päästöjä.tavallisen työmatkalaisen putkesta tulee vaan ne pahat käryt.
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Matkailuautoihmisiä tää painovero kans varmaan vituttaa. Sehän onkin ekologisempaa ja turvallisempaa, kun hinaa sitä kiimaliiteriä aisan jatkona jollain vähäpäästöisellä pikkuautolla....
     
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Odota vain hetken kuluttua joku :argue: "fiksu" :poff: keksii sen koukkuveron samoin kuin Kuorma-autoissa jo olevan.

    Tilaavat vaikka Tilastokeskukselta kyselyn ja maksat maximi vetokyvystä sitä "Vetokoukkuveroa /Co2" + autokohtainen Co2+ käyttövoimaveroa"

    Älkää kertoko ideaa :wc: Grön,lle ja muille :mad: veropelleille.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös tuon kokonaispainon mukaan tapahtuvan omistusveron voisi jo viedä oikeuteen kun siinä verotetaan kuormasta jota ei ole vai pitäisikö anoa veronpalautusta sen mukaan paljonko on ollut tyhjää kuormatilaa ajossa???
    Nyt taas joku viemään asiaa Euroopan oikeusistuimiin ja vaatimaan verotusta omapainon mukaan kun siihen voi vielä vaikuttaa.
    :-?
    - Jani -
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Tämä kokonaispainohan on vain yhdistävä tekijä käyttövoimaveron kanssa. Se on aina peritty kokonaispainon mukaan. Varmuuden vuoksim on parasta verottaa aina täyden kuorman mukaan, niin tulee varmasti riittävästi. Jos verotetaan pienemmän mukaan, niin joku voi vielä "hyötyä" kun ajaa vajaalla verolla ja täydellä kuormalla. :poff: :poff: :poff:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika vekkuli kuva lämmöstä ja COkakkosesta.
    [​IMG]

    Kannattaisko sitä veroa kuitenkin pikkasen laskea että saatais toi lämpökäppyrä takaisin noususuuntaan :odroll: .
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä oon varautunu tulevaisuuteen ja visiot on selvät. Jagge painaa ny 1690 kg ja se laihtuu vielä. Alu V8 ahdettuna E85. Mutta kokonaispaino on vieläkin V12 mukaan. Tämä tulee muuttumaan. Painia odotettavissa. Tää on mun vika ja viimeinen Auto. Sen eteen teen kaiken että sillä saa ajaa. Laiesta riippumatta. Kapina jatkuu pikku rex epelillä.
     
  11. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Joku vois kyllä yrittää puolustusvoimien avustuksella saada aikaan edes lakiehdotus maastoajoneuvojen ajoneuvoverovapaudesta.
    Voisi suoda vapautuksen ajoneuvoverosta niille autoille, jotka on otettavissa puolustusvoimien käyttöön sota tilanteessa. Eli käytännössä siis esim. vanhat Land Cruiserit, Blazerit yms. Eli käytännössä maastoon kelpaamattomat cityökymaasturit jäis armotta tämän helpotuksen ulkopuolelle.

    Noita Ruisereitahan niillä on ilmeisesti ollutkin käytössä, mutta milläs ne nykyään ajelee? BMW X5? Honda crv? :rotfl:

    No joo, oli vero mikä hyvänsä, niin aijon vielä toisen Land Cruiserin hommata, kun edellinen kummittelee vielä mielessä päivittäin. Jos vero tuntuu kohtuuttoman kovalta, nii ajellaanpa sitten vaikka tuulilasi täynnä punaisia ajokielto tarroja. :mad:
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tappakaa kuitunen. Nyt tais ex repeliltä tulla liian paha ja karkukopöa tekee kohta rynnäkön? Tehköön.
    Pitkällä juoksulla kaikki ajettelee kestävää kehitystä. Nyt nää piipertäjät menee liian kovaa liian äkkiä. Ei näin!
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo. Alareunassa lukee "tuhansia vuosia sitten", eli nykyaika on ilmeisesti tossa käppyrän vasemmassa reunassa? Lukematarkkuus on tuhansien vuosien luokkaa. En mä ainakaan oikein osaa tosta sanoa, että mihin suuntaan lämpötilakäppyrä on viimeisinä vuosituhansina ollu menossa. :eek:
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jokaisesta lämpöhuipusta on aina melko jyrkkä alamäki ja jos nyt vaan tupruteltais niin saatais ne kesäkelit takaisin :rotfl: .
    Vaikken nyt talvea varsinaisesti vihaa niin kyllä se lämpö tuntuu tässä iässä paljon mukavammalta kuin kylmä. Ja voitaishan sitä ruveta tosissaan tappelemaan tulevaa jääkautta vastaan jo nyt päästämällä sitä kamalaa CO2 myrkkyä vaan tasaiseen tahtiin kun se on poliittisesti päätetty lämmönlähteeksi ja sitä kautta koko suomen pelastaja siis :poff: .
     
  15. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Terve!
    Minua vituttaa tässä ketjussa kaksi asiaa:
    1) Tietenkin AKEn epäreilu painoperustainen auton OMISTUSvero
    2) Amatöörisäätieteilijöiden spekuloinnit ilmastonmuutoksesta.
    Siis teidän rakkaiden harrastekavereiden päätelmät, esim. Mudracerin postaama jääkausikäyrä. Olen itsekkin amatööri, mutta minua tuossa käyrässä hämmästyttää lähinnä, miten tarkasti ilmakehän CO2 pitoisuus on korrelaatiossa lämpätilan kanssa. Tuo käppyrä siis todistaa, että CO2:lla on tosiaan suora vaikutusyhteys pitkäaikaiseen lämpötilan keskiarvoon.

    Vielä enemmän huvittaa/vituttaa nämä kommentit liittyen kuluvan vuoden lämpötiloihin. Pitäisi jokaisen puupään sentään ymmärtää, että globaalin lämpötilan puolen asteen muutosta ei todellakaan havaita jonkin tammikuun lämpötilassa kiuruvedellä. Sillä, että esim. 2006-07 Suomessa elettiin vuosituhannen lämpimimmät talvet tai että kuluva tammikuu on vuosikymmenen kylmin, ei ole mitään suoraa todistusyhteyttä ilmastomuutokseen. Sen sijaan Karibianmeren lisääntyneillä trooppisilla myrskyillä saataa olla. Jos pohjoiskalotin jääpeite jatkaa nykyistä sulamistaan, meillä Suomessa on edessä ilmaston kylmeneminen, kun golf virta pysähtyy jäämeren suolapitoisuuden laskettua. Semmoinen on ilmastomuutos, jolle jenkkilässä on keksitty päiväntasaajakeskeinen nimi "global warming".

    Keskitytään me täällä ruuvaamaan webastoja harrasteutoihimme ja puristelemaan nyrkkiä taskunpohjalla. Siitäkin on ihan turha täällä kirjoitella, kuinka epäoikeudenmukaista autoilun verotus Suomessa on, kun emme kuitenkaan ole tarpeeksi yhtenäisiä saadaksemme jonkun ajamaan asioitamme sinne, missä oikeasti päätetään.

    Terve!
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Omistusverohan tuo pitkälti on. Siitä huolimatta koetetaanpa muistaa, että veroperusteena on CO2-päästö. Koska tarkkaa tietoa CO2-päästöistä ei vanhemmissa rakkineissa ole saatavilla, tämä päästötaso "arvioidaan" suhteuttamalla se kokonaispainoon. Ja tämän "arvioinnin" seurauksena varsinkin amerikanautoporukka itse asiassa saa verohelpotuksen.

    Ken ei usko, laskekoon itse, mitä maksaisi vaikka isolohko-Caddyn vero, jos se perittäisiin samalla tavalla määritellyn CO2-päästötason mukaan kuin uusissa autoissa. Tätä tasoa voi arvioida laskemalla keskimääräisestä bensankulutuksesta CO2-päästöt... :odroll:

    Muuten olen sitä mieltä, että sekä auto- että ajoneuvoverotus on perseestä. Ainoa edes jotenkin järkevästi perusteltavissa oleva liikennettä koskeva veromuoto on polttoaineverotus. :wc:
     
  17. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Täysin samaa mieltä.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Keskittykää toki.

    Sinäkö olet sitten sitä mieltä, että toi sahalaitakuvio muuttuu jotenkin erinäköiseksi ihmisten päästöjen takia, ja että tuleva trendi on jotain muuta kuin mitä tuosta kuvasta voi päätellä?
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Älkää nyt hermostuko. Kun tuo CO2-omistusvero on nyt saatu läpi niin kyllä teidänkin äänenne saadaan varmasti kuulumaan ja näitä suosittuja polttoaineveroja tullaan korottamaan. :wc:
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sehän on jo todistettu tuhanteen kertaan että ekaks lämpenee js sitten CO2 pitoisuus nousee, mutta sou not kukin uskoo mitä haluaa.
    Mutta jos ja kun uusien autojen päästöt mitataan laboratoriossa, niin sehän on sitten lähinnä synninpäästö uuden auton omistajalle ja saat ajaa ja saastuttaa niin paljon kuin huvittaa sillä pikkurahalla!! Tai myös saa olla ajamatta, mutta ei tällä verotsydeemillä ole mitään tekemistä saastuttamisen ja päästöjen määrän kanssa!! Maksat aina kun omistat ajat tai et.
     

Kerro tästä muillekin!