Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    AKE:n sivujen mukaan on tehty lakiesitys jonka mukaan samat kokonaispainon mukaan määräytyvät maksut tulisivat pakuille, matkailuautoille ja ennen vuotta 1993 rekisteröidyille erikoisautoille maksut määräytyisivät saman taulukon mukaan kuin henkilöautoille.

    Linkki Finlexin sivulle

    http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090135
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jani on ihan oikeassa. Eihän sitä hiilidioksiidia tänne meidän pallolle mistään tyhjästä tule. Kyllä sitä on maaperässä sitoutuneena tasan tarkkaan se määrä, minkä on joskus mahdollista sieltä vapautua, keinolla taikka toisella.

    Vaikka kuinka autoilua ja omakotitaloasumista rajoitettaisiin taikka kiellettäisiin lemmikkikoirien pito, niin kyllä tuolta maan alta tullaan pumppaamaan joka ikinen mahdollinen öljypisara, mitä sieltä järkevästi saadaan. Ja nuo päästöjen säätelyt vaikuttaa siihen öljyn loppumispäivämäärään maksimissaan +/-50 vuotta, mikä on maapallon historiassa yksi kärpäsen paska meressä. :rotfl:
     
  3. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Eipä puutu enään kun maksut kerättäisiin takautuvasti vaikkapa vuodesta 2000, se olis semmonen sopiva tasaluku. Jo vain alkais valtiolla olemaan rahaa ja lamakin ainakin siirtyis vuodella eteenpäin...
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    vero

    Tätähän perusteltiin käyttöverona! Ei se huomioi eikä hyvitä mitenkään erittäin vähällä käytöllä olevia autoja, mutta rankaisee kyllä kaikkia autoharrastajia.
    Taas menee mulla jatkossa ainakin tonni vuodessa enemmän veroina. Onhan se ihan kiva maksaa kaikista, kun ajaa vm. 90 pikapilla vain pakolliset kuljetustarpeet ehkä 20 päivänä vuodessa n. 2000 km ja vm 31 rodilla noin 5-10 päivänä yhteensä muutama sata kilsaa ja vm. 97 käyttöauto lisäksi.
    Mitähän jos KUKAAN ei maksaisi ja kaikki jatkaisivat ajoja entiseen malliin?
    Kauankohan menisi, että moinen maksu saisi uuden järkevämmän muodon?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Pääosa nykyisesta hiilidioksidista tulee ihan meristä. Taitaa olla 4/5 osaa co2:sta peräisin sieltä muistaakseni?

    Lämmin merivesi vapauttaa ja kylmä sitoo co2:sta. Ilmasto on taas kylmenemään päin eli sitoutuminen tulee kasvamaan. Aika pieni osa co2:sta tulee ihmisten toimista. Valtavat määrät co2 tulevat mm. hiilipaloista ja turvepaloista maan sisällä. Taitavat Kiinassa riehuvat hiilipalot tuottaa enemmän co2:ta kuin koko USA:n liikenne vuodessa..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Coal_seam_fire Tuolla mainitaan Kiinan hiilipalo päästöjen päästöjen olevan arviolta 1% koko maailman co2 pästöistä.

    Turvepalot taas palavat mukavasti: http://en.wikipedia.org/wiki/Peat#Fires "Recent burning of peat bogs in Indonesia, with their large and deep growths containing more than 50 billion tons of carbon, has contributed to increases in world carbon dioxide levels. Peat deposits in southeast Asia could be destroyed by 2040.[11][12]

    In 1997, it is estimated that peat and forest fires in Indonesia released between 0.81 and 2.57 Gt of carbon; equivalent to 13-40 percent of the amount released by global fossil fuel burning, and greater than the carbon uptake of the world's biosphere. These fires may be responsible for the acceleration in the increase in carbon dioxide levels since 1998.[13][14]

    More than 100 peat fires in Kalimantan and East Sumatra continue to burn since 1997. Each year the peat fires in Kalimantan and East Sumatra ignite new forest fires above the ground.


    Eli pelkästään vuonna 1997 Indonesian suo jametsäpalot tuottivat 13-40% KOKO MAAILMAN co2 päästöistä.

    Kaikki öljy tullaan kyllä polttamaan, tehdään Suomessa mitä vaan. Ja onko se pallon historiassa maahan sitoutunut hiili "ulkopuolelta"? Ilmasto, eikä edes maa ole ollut tai tule olemaan vakio.

    Nyt ilmaston lämpotila laskee ja co2 nousee. Co2 ei ohjaa ilmastonlämpötilaa kuin marginaalisesti. Lämpötilan mukana ovat muut kytkennät joita ei tunneta. Myöskään co2 ohjausvaikutusta ei ole missään vaiheessa todistettu. Meillä on vain IPCC:n tietokonemallinnukset, joiden todennäköisyydet ovat ihan sitä, mitä parametreja sinne vaan syötellään. Malleja ei ole mitenkään luotettavasti varmistettu. C02 vaikutus on jo lähes saturoitunut ja enimmäisvaikutus +0,6 C, jossa epävarmuutta 0... +0,6 C. Metaanin vaikutus on pieni sen absorbtiospektrin takia ja sen osumisesta H20-spektriin jne. Kyllä "ne" tutkijat sen kaiken tietää, mutta eivät suostu toteamaan tätä julkisesti, kun menee muuten rahoitus.

    Kannattaa seurailla Svensmarkin tutkimusten tuloksia lähitulevaisuudessa, kun ne varmistetaan tai diskvalifioidaan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Svensmark

    Suurin ongelma nykyään on hillitön väestönkasvu kehitysmaissa. 6-7 miljoonaa uutta ylimääräistä suuta ilmestyy joka kuukausi. Kehitysmaiden väestö on tuplaantunut viimeiset 50 vuotta joka 25:s vuosi. Ja näyttää taas tapahtuvan uusi kaksinkertaistuminen 25:n sisällä.

    Tällä menolla täältä pallolta loppuu ruoka ja resurssit. Jälki tulee olemaan karua - kuolleita tulee kuin ylikasvaneessa sopulipopulaatiossa. Ja tämä ei ole lännen käsissä . Täällä väestön kasvu olisi nollassa tai jo miinuksella ilman maahanmuuttoa noilta väestönkasvualueilta. Eurooppaan muuttaa joka vuosi 3% väestöstä ulkomailta. Siis 3 naamaa vuoden alussa Euroopassa ollutta 97 henkeä koden lisää ulkoa. Seuraavana vuonna ne muuttaneet lasketaan mukaan ja taas lisää.

    Meillä vaan on päätetty puuhastella säästölamppujen ja liikenteen -lue yksityisautoilun, joka tuottaa 10% Suomen 0,3 promillen osuudesta koko ihmiskunnan co2 päästöistä kimpussa. . Vähän semmoista harrastelua omantunnon pettämiseksi.[/i]
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Re: vero

    Minä en ainakaan maksa muuta kuin sen mitä olen tähänasti maksanut, jos sitäkään...
    Auton jälleenmyynti arvo saattaa tippua aika rutkasti, mutta pitää ajaa sitten auto loppuun asti.
    Aika paljon riippuu autosta, että kannattaako maksaa vai ei.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sulla meni mun pointti näköjään kokonaan ohi.
    "Normaaliin" hiilidioksidikiertoon kuuluu tuo merivesi ja sademetsät siinä kuin ihmisen hengityskin. Ne on normaaleja hiilidioksidin käyttäjiä tai luovuttajia. Ei "normaali kierto" olekaan ongelma vaan tämän AJAN ulkopuolelta tuleva. Jos eläisimme nyt tuhat vuotta sitten ei ongelmaa olisi mutta kun se öljy toimii "aikakoneena" joka kuljettaa sen hiilidioksidin tähän aikaan ja nykyiseen ilmakehään siis tähän päivään.

    Mutta kuten sanottu on turha ilmoittaa arabeille ettei heidän öljy enää kelpaa kellekkään tai että mitä sen poltosta seuraa... On vain hyväksyttävä tosiasiat.
    :(
    - Jani -
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niinpä. Ja ihmetyttää tämä säkki päässä kulkeminen tässä asiassa, kun ilmaston kannalta ei luulisi olevan kovin suurta merkitystä, että poltetaanko se viimeinen pisara öljyä 2100 vai kenties 2101. Miksi siis vastustella kun on jo housussa? Anti mennä ja korvaavat polttoaineet kyllä kehittyvät rinnalla vaikka jokaista autoilijaa ei koivuhalolla otsaan lyötäisikään.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuota ei se ohi täysin mennyt, mutta ei sitä kaikkea öljyä saada porattua, koska sitä ei löydetä, eikä esim. kaikkea öljyhiekkaa, jota on lie enemmän kuin öljyä kannata hyödyntää.

    Samaan aikaan taas hiiltä maassa ja turvetta palaa spontaanisti ja vähemmän spontaanisti ilman mitään hyötykäyttöä valtavissa määrin.

    Kun turvepalo pukkaa 13-40% koko maailman co2 päästöistä yhtenä vuonna ilmakehään, keuhkoaminen muista päästöistä on aika naurettavaa?

    Ja muutenkin lämpö laskee ja co2 määrä nousee.. Mikä kusee teorioissa? Olisikohan Aurinko sen tehonvaihtelu sekä sen säteilyn vaikutus pilvisyyteen mahdollisesti takana? Pelkkä vesihöyry on satakertaa tehokkaampi kasvihuonekaasu kuin co2 ja sitä on ilmakehässä enemmän kuin co2:ta. Svensmarkin teorian mukaan kosminen ja sen kausittainen säteily Auringosta vaikuttaa pilvien syntymiseen ja määrään, joka ohjaa lämpötilaa. Teoria on uskottavampi tässä tilanteessa, jossa lämpötila laskee ja co2 nousee kuin co2 teoria.
     
  10. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Re: vero

    Mä oon sitä mieltä että nää hiilidioksidipelleilyverot vanhentavat autokantaa... Sillä osalla kansasta jolla ei oo varaa hukata auton arvossa 300-400€/kk tai enemmänkin, ei oo nyt eikä tulevaisuudessa rahaa ostaa uutta tai uudempaa käytettyä autoa. Mitä isommat verot auton käytöstä, lue: rekisterissä olevan auton omistuksesta, joutuu maksamaan, sitä vanhemmalla autolla pitää ajaa.

    Ja kun käytettyjen autojen arvo putoaa arvailujen mukaan pohjamutiin, kasvaa välirahaa uuteen autoon ihan yhtä paljon. Ja sitä kauemmaksi ajatukset uudesta tai uudenkarheasta autosta katoavat...

    Meillä on puhtaan harrasteauton, 50-lukuinen mopsi, lisäksi emännällä `01 xsara picasso ja itsellä `89 jeep cherokee. Kumpaakaan ei kannata myydä, käyttöarvoa molemmilla on enemmän kuin rahallista arvoa. Jeepillä tota rahallista arvoa saattaa olla jopa enemmän kuin citikalla... Molemmat ajetaan loppuun, ihan sama mitä niistä joutuu käyttömaksuja makselemaan. Uuteen tai uudempaan kun ei vain ole varaa pistää tuhatlappusia pinoon.....

    Tällä autoveropelleilyllä ei oo siis minkäänlaista tarkoitustakaan uudistaa autokantaa saati sitten toimia ympäristön asialla -> nyt kerätään vaan niin paljon verotuloja kuin mahdollista, päättäjien pokka on ainoa rajoittava tekijä... Suoraan eivät kehdanneet käyttömaksua -> ajoneuvoveroa alkaa enään nostelemaan pilviin joten keksivät tällaisen hienon ympäristöajatuksen siihen taustalle. Ja nyt onkin sitten pohjaa nostella verotusta mihin huvittaa, ympäristön nimissä....
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    No hyvä, kun vastauksesta yrittää aina sitten päätellä että miten on ymmärretty...
    joo toivottavasti sitä kaikkea öljyä ei koskaan löydetä mutta valitettavasti se mitä löydetään riittää jo aiheuttamaan liikaa vahinkoa.
    Täytyy tosin myöntää että nuo muut pointit mitä mainitset menee multa ohi kun ei ole asiaa niin paljon tullut opiskeltua ja yritän ymmärtää asiat maalaisjärjellä.

    Jossain muussa vastaavassa keskustelussa joku tiesi sanoa että Suomessakin öljyn jalostuksessa niitä syntyneitä kaasuja poltetaan joka hetki taivaan tuuliin mikä kuulostaa aivan järjettömältä. Jos se kiellettäisiin ja kaasut pullotettaisiin muuhun käyttöön säästyisi varmaan suurempi määrä mitä autoilusta voidaan enää säästää vähentämättä autoilua merkittävästi. Toisaalta taas tuntuu että automäärien lisääntyminen on suurempi ongelma kuin niiden aiheuttamat saasteet varsinkin Suomessa jossa koko maassa on vähemmän ihmisiä kuin naapurimaiden suurkaupungeissa.
    - Jani -
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Valitettavasti ei ole tieteellisesti todistettu vieläkään rummutuksesta huolimatta tuleeko öljyn polttaminen aiheuttamaan todella "vahinkoa" . Toisin kyllä voisi luulla median ja polittisesta kiihkoilusta päätellen.

    Todennäköisesti co2 vaikuttaa jonkin verran ilmakehän lämpöä nostavasti, mutta sen kokonaisvaikutus nykytilanteessa vaikuttaa olevan aika mitätön. Ilmaston lämpötilaa kun näyttää ohjaavan pääasiassa ihan toinen koneisto. CO 2 on ollut se lämpötilan seuraaja > lämmetessä co2 irtoaa meristä. Kylmetessä meret sitovat co2:n. Nyt ihminen on lisännyt polttonsa joukkoon, mutta kokonaisvaikutus taitaa olla aika mitätön.

    Ilmasto on seilannyt ihan kirjoitetun ja mitatun historian aikana laajasti ja ihan vuosikymmenten jaksoissa. Edellisen kerran oli lämminta 30-luvulla, jolloin oli yhtä lämmintä/ lämpimampää kuin 90-luvun lopun lämpöhuipussa. Tammikuussa 1930 Kuopion tammimarkkinoille mentiin laivoilla. Kallavesi jäätyi vasta helmikuussa ja vain muutamiksi viikoiksi. Kolmekymmenluku oli lämmintä aikaa. Kylmeneminen alkoi taas 40 luvulla ja taittui lämpenemiseen 70/80-luvun taitteessa. Nyt ollaan mittausten mukaan käännytty taas kylmenemiseen huolimatta co2:n noususta. Ja lämpötilat tulevat laskemaan huolimatta co2:den noususta tuonne 2020-luvulle saakka, jos mennään aikaisemman mukaan.

    5000 vuotta sitten Suomessa kasvoi vesipähkinää ja tammea perämeren pohjukkaa myöden. Nykyään vesipähkinän pohjoisraja on Latviassa ja tammen Etelä-Suomessa. Vuoden 500 tienoilla oli lämpimämpää kuin nykyään. Pikkujääkaudessa taas oli kylmempää. Kannattaa lukaista Eino Jutikkalan ;"Kuolemalla on aina syynsä"-kirja, jossa väestöhistoria kytketään ilmastonlämpötilan vaihteluihin, jotka vastaavat mm. lustotutkimuksesta saatua tietoa.

    http://openlibrary.org/b/OL2122383M/Kuo ... ynsa%CC%88

    Lustotutkimuksella on Suomessa koottu 8000 vuoden ilmastokalenteri, joka osoittaa välillä olleen nykyistä lämpimämpää ja välillä kylmempää kuin nykyisin. Tilenteet ovat muuttuneet ihan muutamissä kymmenissä vuosissa, aikana ennen katumaastureita ja fossiilisiapolttoaineita polttavaa ihmistä.

    1970-luvulla pelättiin uuden jääkauden olevan tulossa 40-luvulta alkaneen kylmentymisen vuoksi.

    Ja se IPCC:n vuoden 2001 tutkimuksen Mannin kasaama "lätkämaila " on debugattu ja todettu feikiksi. Jopa ajamalla punakohinaa Mannin mallinnukseen saatiin kasaan lätkämailamaisia käyriä. Jopa IPCC on moisesta sanoutunut irti. Syy tutkimiseen oli se, että laajalti tunnettua pikkujääkautta ei näkynyt koko käyrässä.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy

    Fysikaalisilta ominaisuuksiltaan CO2 on surkeimpia kasvihuonekaasuja ja sitä on ilmakehässä sen 3 promillea, eli kokonaismääräkin on pieni, vaikka hiilidioksidin määrä tuplattaisiin.

    On järjetöntä hukata rajattomasti resursseja co2:teen, kun on maailman väestökehitys silmälläpitäen täysin selvää, että kaikki mahdolliset fossiiliset polttoaineet tullaan polttamaan jo pelkästään ylläpidettäessä mekaanista maataloutta, jota ilman ei nykyinen saati tulevaisuuden suurempi väestö pysy hengissä.

    Suuntaamalla resursseja co2:den , joka on kasveille elintärkeä kaasu vähentämiseen ,ne ovat poissa jostain muualta tärkeämmästä ympäristön suojelusta.
     
  13. human62

    human62 1st gear

    Ei se öljy ole mitään ihmeainetta joka loppuu, nyt jo viljasta, puusta ja kasveista voidaan valmistaa polttoainetta jalostamalla. Eri asia on sitten loppuuko köyhistä maista ruoka tai että sen hinta kallistuu.
    Periaatteessa kun öljy tai siihen rinnastettavat jalostuksessa saatva polttoaine loppuu, on maailmakin loppunut.

    Verot kiristetään jostain muualta jos polttoaine olisi halvempaa (tai autoilu), valtio ottaa omansa eri veroina aina ja mielellään takautuvasti.

    Tää on nyt niin Pirun hyvä kohde kiristää veroja puhtaamman luonnon puolesta...

    kannattaa miettiä annatko äänesi seuraavan kerran Vanhaselle/henkilöille joiden allekirjoitus ja hyväksyntä on autoverouudistuksessa.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    :eek: ... oho tulipas asiaa... kiitos siitä ja täytyy pistää taas ylös yksi kirja joka pitää lukea kun on taas lukemisen aika...

    Mitens sitten nää Al Gore:n teoriat ja käyrät? Pelkästään sitä dokumenttia kun katsoi tuli vaan mieleen että Amerikka luulee taas olevansa niin suuri ja mahtava että ne pystyy muuttamaan koko maapallon ilmaston ihan vaan huolimattomuuttaan... :-?

    Jos seitkytluvulla markkinoitiin ydinvoimaa sillä että tulee kylmä ja tarvitaan sähkölämmitystä, nyt sitten sillä että tulee kuuma ja tarvitaan sähköistä ilmastointia ja sähköautoja?
    joo eiköhän tämä riittäne tästä aiheesta ainakin mulle...

    - Jani -
     
  15. Reagan1

    Reagan1 1st gear

    Osaisiko joku kertoa miten ilmaa (1,293 kg/kuutiometri) tiheämpi hiilidioksidi (1,97 kg/kuutiometri) voi nousta ilmakehän yläosiin ja muodostaa sinne "kasvihuoneen" katon ? :eek:
     
  16. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Erikoinen nakemys. Al Gore = Yhdysvallat? Pitaa muistaa etta ainoa todellinen vastustus ilmastohuijaukselle tulee Yhdysvalloista. Samaan aikaan Euroopassa on nielty kaikki ilmastohuijauksen vaitteet ja verot ollaan nostamassa pilviin. Ainoa mita talla saadaan aikaan on tuotannon alasajo ja talouden romahtaminen. Silla valin luonnolliseen ilmastonvaihteluun varautuminen laiminlyodaan taysin.

    http://www.geocraft.com/WVFossils/greenhouse_data.html

    http://www.globalwarminghoax.com/

    http://www.youtube.com/watch?v=hpWa7VW-OME
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead


    Hyvä korjaus, tarkoitin tietenkin että Al Gore luulee että Amerikka on niin suuri ja mahtava että ne pystyy muuttamaan koko maapallon ilmaston ihan vaan huolimattomuuttaan... :D

    Taitaa mennä tämäkin keskustelu kohta salaliittoteorioiden puolelle...
    - Jani -
     
  18. c-305

    c-305 3rd gear

  19. an300

    an300 3rd gear

    Tähän ketjuun tällaista pohdintaa:

    Kyllä tämä länsi-neuvostoliitto on sitten metka paikka: luullaan,että meiltä autoilijoilta ottamalla, ja lyömällä olan takaa maaailma pelastuu!! Hitto, jotkut viherpiipertäjät on keksiny uuden uskonnon (ilmastonmuutos, kasvihuoneilmiö, tms), millä koitetaan saada joidenkin mielestä maailman syöpä eli HENKILÖAUTO jotenkin kielletyksi! Tätähän ne on yrittänyt jo 70 luvulta asti, kaikin mahdollisin veroin ja maksuin. Nyt on sitten keksitty tämä CO2 konsti. Muistaako muuten joku otsooniaukko hysteriaa? Tämä luonnollinen ilmastonmuutos, jota on kyllä esiintynyt kautta aikojen ja on täysin luonnollinen ilmiö, on vaan nyt saatu lanseerattua kansan syviin riveihin autoilijoiden aikaansaamaksi, ja siitä puhuvat jo alle kouluikäisetkin propakannnan kylväjien vankalla rintaäänellä. Hiilijalanjälki, PÖH! Tässä teille hiilijalanjälkeä: laitatin autooni maakaasulaitteiston, arvaattekin varmaan, ettei CO2 päästöjen takia. Autoahan voisi käyttää myös biokaasulla, jos sitä sais jostain. No biokaasu ja maakaasuhan on siis lähes kokonaan metaania, joka on 21 muka kertaa pahempi "kasvihuonekaasu", palkkioksi nyt sitten CO2 pohjainen käyttämaksu nousee 2 kertaiseksi, vaikka minullehan sitä rahaa pitäisi maksaa, kun estän "kasvihuoneilmiötä" muuttamalla metaania CO2: ksi!!!! Mitä enemmän ja raskaamalla jalalla, sitä enemmän MAAILMA PELASTUU!

    Tämmöstä tänään :D
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko tähän asti ollut ajoneuvoverosta vapaa?
    Katso viimeinen rivi!
    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... erosta.htm
     

Kerro tästä muillekin!