Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Paljonko on "CO2 vero"? :odroll: -Meneekö massan vai päästöjen mukaan? :poff:
     
  2. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Valtaosa lapsuudesta tuli asuttua 10 metrin päässä junaradasta/ratapihasta. Muutamat tuhannet kerrat on tullu kuunneltua
    dv12 soundeja olkkarin ikkunan alla tai itse pihalla ollessa. Päästöistä viis, noi on hienoja koneita, jos en olis nykyisissä hommissa niin melko varmasti olisin seurannu faijan jalanjälkiä vr:lle.

    tossa infoa dv12 koneesta. Kohtuullisen kokoinen matalakierroksinen kone:
    Päädieselmoottori
    Tampella SACM MGO V16 BSHR, kahdella Brown Boveri-VTR 200 M-turboahtimella ja ahtoilman välijäähdytyksellä varustettu V16-suoraruiskutusdiesel
    Teho/rpm: 1000 kW/1360 hv, josta vaihteisto ottaa vetovoimaksi enintään 1300 hv, käyntinopeudella 1500 r/min
    Vääntömomentti: 6,366 kNm
    Kulutus: 260 litraa/tunti (täydellä teholla), 15 litraa/tunti (tyhjäkäynnillä)
    Iskutilavuus: 72 l
    Puristussuhde: 14:1
    Max.ahtopaine: 1,0 bar

    Ei se teho vaan se vääntö... Ja kulutus tyhjäkäynnillä vaan 15 litraa/tunti. Nummelassaki noi seiso ja seisoo edelleenki välillä pitkäänki tyhjäkäynnillä jyristäen. Nykyään tosin lyhyemmän aikaa ku joskus ennen. Vuosia sitten jyristelivät helpostikin 1-2 tuntia tyhjäkäynnillä tossa Nummelan aseman edustallaki.
     
  3. pepechevy

    pepechevy 1st gear

  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Luulenpa, että jossain vaiheessa (ehkäpä jonkun kriisin yhteydessä) tullaan EU:n taholta kieltämään isot ja suurikulutukselliset autot ja niiden käyttö. Tämä siinä vaiheessa, kun isot eurooppalaiset auton valmistajat ovat saaneet omat hybridinsä valmiiksi, jonka jälkeen tulilinjalla ovat pelkästään vanhat "oikeat" autot. :cry:

    Ja joka väittää, ettei näin voi tehdä, suosittelen tutustumaan EU:n pienhiukkasia vähentävään direktiiviin, joka Saksassa mm. laittoi käyttökieltoon ennen vuotta 1975 valmistetut tulisijat vaivaisella 7 viikon siirtymäajalla.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo, tuohan se suuntaus on kun halutaan vaan myydä uusia autoja.
    http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 389910.ece

    Kuten on moneen kertaan todettu niin noihin tavoitteisiin päästäisiin helposti kotimaisella biokaasuilla kun osa autokannasta muutettaisiin kaasukäyttöisiksi. Tekniikka on jo käytössä ja myynnissä, puuttuu vain valtion tuki ja halu korjata asia.
    :-?
    - Jani -
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Haluaisin sekä Taalaksen, että Al Goren vastaavaan seuraaviin öljyyn ja hiilidioksidipäästöihin liittyviin kysymyksiin:

    1. Kuinka pitkään öljyä riittää?
    2. Epäiletkö, että kaikkea öljyä ei käytetä loppuun? / Kauanko sitä riittää jos kaikki päästörajotustavoitteet toteutuvat?
    3 Jos se kerran käytetään loppuun (edellisen vastauksen perusteella), niin mitä eroa ilmaston kannalta on, että tapahtuuko tämä kenties 70 vuoden tai 75 vuoden ajanjaksolla?
    4 Eli mikä teidän saarnaamisen tarkoitus on?
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa kuitenkin muistaa että maapallon keskilämpötila jatkaa nousuaan ja että sitä pidetään ihmiskunnan aikaansaannoksena.

    Kylmästä talvesta huolimmatta maapallon keskilämpötila oli 0,66 celsius astetta keskimääräistä lämpimämpi joulu-, tammi- ja helmikuun jaksolla. Väittää Dos. Jouni Räisänen Helsingin yliopistosta Nasan avaruusinstituutin Goddardin (Giss) laskelmien perusteella.
     
  8. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kuka pitää, kuka ei.

    Minäpäs taasen väitän että se Räisäsen tutkimus on fèces.

    Se on ranskaa.
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  10. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    sais helander ampua ihtesä ni pääsis muut vähemmällä, se vasta ois ekoteko
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo joo. Mitä keskimääräistä? Vuosien 90-99 väliseltä lasketulta ajalta, vai kenties -39-41? :rotfl:

    Näytäpä kartalta ne paikat, joista tuo on laskettu, kun joka tuutista on tullut lunta. Sitäpaitsi mitä väliä sillä on vaikka olisi lämpötila noussut 6 astetta? Auringon aktiivisuus senkin voi tehdä joku vuosi, mutta epäilen että trendi on vaikka tuhannen vuoden otannalla aika vahvasti toiseen suuntaan.

    Jengi lisääntyy siihen tahtiin pallolla, että joka ikinen polttoainepisara poltetaan joka tapauksessa taivaalle ja sen tiedät itekin. Miks tapella väistämätöntä vastaan, kun sen ajan ja energian voisi käyttää vaikka tuohon varautumiseen ja kehitellä muita ratkaisuja sen sijaan että lentelee ympäri maailmaa pelottelemassa ihmisiä ja keräämässä aneita omaan taskuun.

    Jos sulle annetaan sata litraa vettä käytettäväksi, niin yritätkö säästää sitä niin pitkään kuin pystyt kärvistelemällä ja kuolet lopulta kuitenkin nestehukkaan, mikä on väistämätöntä jossain välissä? Vai yritätkö funtsia, että mistähän sitä saisi lisää?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun siitä pitää jakaa puolet joillekkin "kehittyville" ja sitten vasta kuollaan kituen pikkuhiljaa yhdessä :soosoo: .
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotkut laitaa silmät kiinni ja uskottelevat itselleen että ei tämä vesi koskaan lopu. Fanaattisimmat vielä vöyhkäävät kavereilleenkin että ei se vesi lopu :poff:
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Voihan sen ratkaista myös niin että valtio perii janoveroa.
    Mitä painavampi kaveri, sitä janoisempi ja sitä enemmän kulutta vettä.
    Lopputulos on sama, se vesi loppuu joskus kumminkin.
    :-?
    - Jani -
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Noin niinkuin omakohtaisena kokemuksena maailman kehityksestä on se että meidän firmassa työsuhdeautoiksi ei saa yli 210g hiilidioksidia päästäviä autoja. Ja määräys on tullut suoraan amerikan pääkonttorilta.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Toihan oli täysin odotettavissa, kun dieseleiden suosio kasvoi. Nyt joudutaan jalostamaan dieseläljyä entistä enemmän ja sen sivutuotteena tulevaa bensaa tulee myös huomattavat määrät enemmän kuin ennen ja valtion logiikan mukaan siitä "ylimääräisestä" bensasta ei voida veroja pienentää, jotta tasopaino taas saataisiin aikaiseksi vaan dieselin veroa korotetaan ja yksityiskäytössä sitä pitäisikin korottaa todella rajusti. Ammattikäyttö on sitten eri jutuu ja siihen korotuksen ei pitäisi vaikuttaa.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kenties, mutta ei ne sentään uskottele koko maailmalle, että kun juot ne vedet siitä naamariisi, niin siitä kämpästäsi tulee sauna.

    Ja mitä tulee tohon öölin loppumiseen, niin sitä ei kait ole kukaan kieltänytkään? Ihmettelen vaan, että luuleeko joku että verottamalla sitä muodostuu lisää? :odroll:
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuka on uskotellut ja kenelle että se ööli ei koskaan lopu? Just joku ranskalaisen ööliyhtiön dirikka kertoi että tällä hetkellä tiedossa olevista ja löydetyistä öljyvaroista noin puolet on kulutettu. Äijä oli vielä aivan varma että korvaava energia"muoto" löytyy sitä loppumista ennen. Mistäs sen tietää vaikka sellainen olisi jo ja öölistä vain kerätään niin paljon fyrkkaa kuin siitä vaan voi :odroll: .
    Tosin ruoka taitaa loppua paljon ennen ööliä ja sen suhteen täällä ollaan pikkasen paremmassa asemassa vielä, ennenkuin tää on täynnä nälkäpakolaisia.
    Turpeestä saatava polttoaine riittäis tän pikkuruisen maan tarpeisiin muutamaksi tuhanneksi vuodeksi.
     
  19. ata

    ata Gearhead

    Meillä taas yhdessä Suomen suurimmista firmoista tuo työsuhdeautojen maksimi"päästö" on 199 g/100 km. Ja jos haluaa maksimaalisen työnantajan edun, päästön pitää olla alle 100 g/100 km eli vain kourallinen automallien erikois-eko-versioita pääsee siihen. Itselläni ei työsuhdeautoa ole eikä tule, mieluummin ajan veekasilla.
     
  20. Laaki

    Laaki 1st gear

Kerro tästä muillekin!