Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ja autoille on sitten varmaan määrätty maksimi kilometrit mitä saa vuodessa ajaa?? Jaa eikö, niimpä niin taas kusetetaan vain itteänsä ja kiillotetaan kilpeä ja saastutetaan ihan niinkuin ennenkin mistään mitään välittämättä. Silti sormi sojottaa muita kohti :odroll: .
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Verouudistus nostaa dieselin hintaa
    29.3.2010 7:33

    Valtiovarainministeriä aikoo laittaa polttoaineet paremmuusjärjestykseen niiden energiasisällön ja päästöjen mukaan. Turun Sanomien uutisen mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että dieselin hinta nousee yli 30 senttiä. Bensiiniautolla ajaville uudistus ei tiedä lisälaskua.

    Ympäristöperusteinen veromalli on parhaillaan valmistelussa, ja se otettaneen käyttöön ensi vuoden alussa.
     
  3. pile

    pile Gearhead

    tätä päästökirjoitusta aina välillä lukeneena en ole jaksanut kommentoida asiaa sen kummemmin.
    mutta yks asia on mielessä ollut ja ilman vastausta.
    eli kuinka paljon itse ihminen lämmittää maapalloa kun ajattelee että -50 luvulta tähänpäivään on ihminen lisääntynyt moninkerroin. joku jolla on mielenkiintoa ja taitoa vois piruuttaan laskea tuota.
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Muistaakseni olen nähnyt eri lukemia eri lähteissä, eli n. 60-100 W / hlö...joku voi tarkentaa.

    Viimeisen 10 v. aikana ihmismäärä on kasvanut ~miljardilla.
    Jos otetaan yhden ihmisen lämmitystehoksi laskennan selkeyttämiseksi vaikkapa se 100W, tarkoittaa se ~100 000 000 000W jatkuvaa tehonlisäystä 10 vuodessa.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    60 luvulla maailmassa oli 3 miljardia ihmistä. Tällä hetkellä se on 6.8 miljardia ja kasvu sen kun kiihtyy.

    Eli 3.8 miljardia ihmistä lisää 50 vuodessa. Se tekee 380 000 000 000 wattia, jos lasketaan sen perinteisen sadan watin tuoton mukaan.

    Maapallon pinta-ala on noin 510 000 000 kilometriä ja tuosta pikaisella laskutoimituksella saadaan, että ihmisten tuottama lämpö yksistään tekee noin 745 wattia joka ikistä maapallon neliökilometriä kohti. Siis enemmän kuin 60-luvulla. No, eihän se paljoa ole mutta jotain kuitenkin.

    Tällä kasvuvauhdilla ei mene kyllä kauaa siihen isoon rysäykseen. Tiedä sitten, että onko se WW3 vai mikä mutta aletaan olemaan kyllä kantokyvyn rajoilla kohtapuoliin.
     
  6. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kertokaapas tyhmälle että mitä tämä muutos tarkoittaa käytännössä vuoden 1991 GMC suburbanin osalta joka on rekisteröity vähäpäästöiseksi maastohenkilöajoneuvoksi? Oma massa on 2420 ja kok massa 3175.
    Olen yrittänyt noita taulukoita tiirailla mutta en ole saanut mitään järkevää tulosta laskettua?

    Voihan sitä tietysti aina soittaa Akelle ja kysyä myös.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Tänään tulleen käyttömaksulapun mukana tuli Trafin tiedote, jonka mukaan autollesi tulee kokonaispainon mukaan maksettavaa 408,80 vuodelta.
     
  8. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Painoperusteisen veron taulukko
    Ajoneuvon kokonaismassa
    Veron määrä


    kilogrammaa
    senttiä/päivä
    euroa/365 päivää


    3 101–3 200
    112,0
    408,80

    http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... _taulukko/

    Ja tuolta löytyy loput "painoperusteisista" .


    Tuossahan se summa.
     
  9. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kiitoksia! Mutta tuleeko tämä uusi käytäntö voimaan milloin? Vielä ei ole tuollaista veroa minulle laitettu tälle vuodelle.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Mulle nyt tulleen maksun verokausi on 22.0.2010-21.03.2011, josta 21 päivää on tuolla uudella korotetulla maksulla ja 344 päivää vanhalla maksulla eli muutosvaihe on juuri alkanut.
     
  11. Hoke

    Hoke 2nd gear

  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Koska veron on aiemmin voinut maksaa yhdessä tai useammassa erässä niin voisi kuvitella että jos maksaa useammassa erässä niin uuteen järjestelmään siirtyminen tapahtuu vasta kun viimeinen erä on maksettu. Jos se ei näin ole ja että uuteen järjestelmään sirrytäänkin kesken vanhojen maksuerien niin silloinhan tuo edellinen lasku olisi kannattanut maksaa yhdessä erässä...:eek: Ymmärsikö kukaan?
    (oho, tuli pysyttyä aiheessa koko viestin ajan...?)
    - Jani -
     
  13. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Saako verot pienemmäksi jos vaihtaa koneen pienempään? Esim Camaroon 4-cyl "Iron Duke" BBn tilalle :)
    Ja vastaavasti; nouseeko verot jos isontaa konetta?
     
  14. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ei kun menee KOKONAISmassan mukaan. Eli edes auton laihduttaminen ei auta. Se kun vaikuttaa vain omamassaan ja lisäisi vain kantavuutta.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikku lohdutus kaikille jo CO2 verolapun saaneille, niin kiinan CO2 päästöt lisääntyy parin viikon välein sen verran mitä me päästetään vuodessa.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ehkä en ymmärtänyt mitä tarkoitit, mut ei se mitään vaikuta milloin laskun maksaa ja monessako erässä. Jos esim. auto on ostettu 1.2, niin nyt menossa olevan verokauden maksu on laskutettu vanhan systeemin mukaan. Seuraava verokausi alkaa 1.2.2011, ja seuraava lasku kun tulee, niin siihen on laskettu vero vuodeksi eteenpäin muutos huomioiden. 1.2.2011 -28.2.2011 laskutetaan vanhan kaavan mukaan ja siitä eteenpäin uudella systeemillä. Ihan sama maksaako yhdessä vai useammassa erässä.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    No joo pieleen meni mutta tuota juuri ajoin takaa eli kun 1.3.2010 tuli vero voimaan niin se ei tule kesken verokauden vaan siitä kun koko verokausi on maksettu ja jos verokausi päättyy vaikka 30.4.2010 niin seuraava verokausi 1.5.2010 lähtee uuden veron mukaan. Menikö nyt oikein?

    Tuota en ymmärrä miksi 1.2.2011 -28.2.2011 laskutetaan vanhan kaavan mukaan jos C02-vero tuli voimaan jo tänä vuonna???
    Onneksi ei ole vielä tullut tuota kirottua paskapaperia laatikkoon mutta eiköhän se kohta sinne tipahda...
    :mad:
    - Jani -
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei se Co2-vero tullut voimaan tänä vuonna vaan vasta ensi vuonna. Tuon seikan kun huomioit, niin sitten varmaan ymmärrät. Siks asia on kai ollut esillä viime aikoina, kun Maaliskuun alusta alkaen verolapuissa on ollut sekä uudella että vanhalla tavalla laskettua veroa.

    Kato tuolta, sivun alareunassa on vihreitä ja oranssin värisiä nuolia, joilla asiaa sevennetään:

    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen+ajoneuvovero.htm

    Edit: Miksköhän linkistä ei tule toimivaa? Nörteimmät kuitenkin päässee sivulle.
     
  19. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tuonkin mokomat huijarit muuttivat. Minun mielestäni se oli alunperin tarkoitus tulla voimaan tänä vuonna koska Tuulilasin palstalla oli se ohje verokauden aloittamiseksi alusta (viime vuoden lopussa seisontaan päiväksi). Olisin säästänyt 169 euroa sillä mutta nyt tuo kateusmaksu pasahtaa tasapauolisesti kaikille kuin Hiroshiman pommi. :mad:
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Ei se Co2-vero tullut voimaan tänä vuonna vaan vasta ensi vuonna. Tuon seikan kun huomioit, niin sitten varmaan ymmärrät. Siks asia on kai ollut esillä viime aikoina, kun Maaliskuun alusta alkaen verolapuissa on ollut sekä uudella että vanhalla tavalla laskettua veroa.

    Kato tuolta, sivun alareunassa on vihreitä ja oranssin värisiä nuolia, joilla asiaa sevennetään:

    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm
     

Kerro tästä muillekin!