Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest


    "Keski-ikäiset tulisivat toimeen pienemmilläkin autoilla
    "

    Onko tuossa jotain pahaa? Uudet pikkuautothan ovat suht.turvallisiakin. Kyllä ne saisivatkin yleistyä isojen uusien sijasta. Enkä tarkoita pikkuautolla smarttia, vaan oikeita tavallisia pikkuautoja, joissa on takapenkki.

    Minun yli 20 vuotta vanhoissa pikkuautoissakaan ei ole muuta puutetta isompiin verraten kuin se, ettei sillä voi hinata mitään keskikokoista autoa, se on oikeastaan ainoa merkittävämpi puute ja pienempänä puutteena pienehkö tavaratila ja konetilan ahtaus joissain tapauksissa.

    Yksiakselinen peräkärry kyllä tulee pienenkin perässä.
     
  2. kpj

    kpj Gearhead

    Tulleehan se perässä, mutta ooteko ikinä miettiny mitä sillä saa vetää? Esim. Uusi Corolla, jota ei luokitella edes pikkuautoksi 2.0 TurboDiesel koneella, jarruttoman peräkärrin max. paino 450 kg. Mitähän se mahtaa olla pikkuautolla?
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kohtapuoliin. Autojen verotus ja ennenkaikkea vakuutusmaksut tekevät ainakin meillä sen, että raskain käyttö määrittelee auton tarpeen ja kun ei ole varaa pitää kymmentä autoa liikenteessä, niin ajetaan sitten kaikki ajot tolla monsterilla, jolla voi repiä sitä kolmen tonnin kuormaa perässään. Tätähän kaikki vissiin halusivatkin? :rotfl: :odroll:
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Suomi kuului aikoinaan Venäjään ja ilmeisesti täällä on kirjanoppineita(historiaa lukeneet) jotka haluavat kolhoosi-meininkiä; pitää anoa lupa saako sitä saako tätä... :rotfl:
     
  5. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Mulla on semmonen ens vuonna tod.näköisesti paaliin menevä micra, jossa on vetokoukku :rotfl: en kyllä oo edes kattonu mitä sillä saa vetää.
    Kenties kottikärryä? tai niitä kärryjä joita ei tartte rekisteröidä... tai vain polkupyörän kuljetukseen. :eek:
     
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Toihan on hyvin, neonilla saa vetää jarrullista jotain ton verran, jarruton oli vissiin jotain 200kg :poff:. No hyvin siinä kyllä tarvittaessa 1000kg perässä kulkee kulemmaenhänminätietenkään :soosoo: :D
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Cliolle sallittu kuorma perään on 705 kiloa jarrullisena ja 450 ilman jarruja eli ei kovinkaan paljoa kuormaa saa kärryssä olla.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    4-motion pasuunassa on sentään 750kg jarrutonta...omapaino 1600kg.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuosta tuli mieleen, että en ole muuten koskaan käsittänyt, että miksi jenkeillä saa yleensä kiskoa hirveitä kuormia jarrullista, mutta jarrutonta ei juuri mitään. Mullakin on otteessa vissiin 450 kiloa jarrutonta ja kolme tonnia jarrullista :eek: :rotfl:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Perustuisko niiden (järjettömään) tuote vastuu lakeihin? siis valmistaja ilmoi
    ttaa painot reippaasti alakanttiin ettei jollekin tohelolle ole yllätys että isolla
    jarruttomalla kuormalla jarrutusmatka kasvaa. ja valmistajaoikeuteen----mil-
    joona korvaukset.
     
  11. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Lisää aiheeseen

    Jos kerran ajoneuvovero nousee taas, niin sehän antaa hyvän syyn aloittaa tupakkalakon. :D Rahat menee kyllä jatkossakin peltilehmään. Pitää vaan näköjään pihistää jostain muusta asiasta...vaihteeksi....Jenkkiautoon satsaamalla pysyy terveenpänä... :p ja vanhan auton kanssa tulee harrastettua liikuntaa siinä sivussa..
     
  12. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    samasta asiasta

    Laittaisivat esim. Helsingissä käytäntöön seuraavan idean: Annetaan yhteiseen käyttöön vaikka 30-50 Smart pikkuautoa(sähköautoiksi/hybrideiksi muunnettuna) ja ladattava väliaikainen ajolupa(päivälippu/6 tunnin lippu)
    Ei tarviis hermoilla kun ei mahdu ajokaistalle tai sitä että ei löydy parkkipaikkaa.
    Homma ois silloin vapaaehtoisella pohjalla ja innostaiskin jotenkin. ..Verotuksesta huolimatta jatkaa Dodge kulkuaan.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta peräkärryhommasta vielä, että 80-luvun autoilla saa varmaan yleisemminkin vetää sellaista jarrutonta, joka on 50 % auton painosta, 700-kiloisella pikkuautolla saa vetää 350-kiloista jarrutonta kärryä ja auton painoista jarrullista, ja jos kärry painaa tyhjänä esim. 130 kg, kyllä siihen aika paljon kevyempää roinaa mahtuu. Satojen kilojen painoiset kuormat tietysti ovat eri asia, ja jokainen voi arvioida itse, mitä milläkin autolla kannattaa vetää esim. kytkimen ja kärryn ajettavuudenkin takia.

    Mutta voi olla niin, että sääntö oli ehkä aiemmin se, että jarruton kärry on 50 % auton painosta, nykyään se voi olla tiukentunut jos noissa isommissakin on noin pieni rajoitus. Moneen uudempaan autoonhan on varmaan vaikea edes saada asennettua koukkua. Ja koukusta itsestään varmaan riippuu myös.

    Toisaalta, vanhaan autoon laitettua koukkuahan ei tarvitse nykyään muutoskatsastaa.
     
  14. human62

    human62 1st gear

    Oliskohan tossa Vanissani peräkärryn kanssa jo liikaa painoa; ts ylittää pikku e-ajokortin...
     
  15. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    iha kohtalainen vero tulee mun autoon, limo caddy.. 433,62eur vuosi jes! 118,8cent päivä.. melkee ku diisseli auton ostas :mad: :poff:
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo ja naurattaa maksaminen lisää, kun ilmaston lämpötila laskee kuin lehmän häntä seuraavat 20 vuotta Auringon aktiviteetin laskiessa, vaikka co2 määrä nousee koko ajan samalla. :poff:

    Arvaa kusetettiinko meitä ja kunnolla "ihmisen aiheuttamalla ilmastonmuutoksella". :odroll:
     
  17. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    joo ja rahalla maailma pelastuu!!! (jos se raha on valtiolla)
     
  18. an300

    an300 3rd gear

    Tänään tuli MOT-ohjelma telkkarista... Tulipas kerrankin ilmastomuutos-uskonnon vastainen asiaohjelma! Koko tää h....tin ilmastomuutosteoria perustuu yhden äijän 10:stä puusta ottamaan näytteeseen!!!! Tutkimukset ja "ilmastomallit" hienosti tarkotushakuisia tuloksia.. Kivahan tässä olis sanoa: mitä mä sanoin, mutta eipä paljon lohduta, kun tyhmät päättäjämme ovat hienosti sisäistäneet ilmastomuutosuskonnon perusteesit: auto hyi, maksakoot lisää rahaa valtiolle; lisää ydinvoimaa, joo otetaan vielä muittenkin ydinjätepaskat tänne, saadaan vielä hölmöt kansalaiset ostamaan sähköautoja, kyllä nyt maailma pelastuu. Pannaan vielä vähän kireemmäks talojen eristysmääräykset, saadaan lisää hometaloja!! Kiva olla maassa, jossa on kaikkein edistyksellisin ilmastomuutospolitiikka V....U
     
  19. sani

    sani 1st gear

    Jos kaikki ajaisi wanhalla autolla säästä raha ja energia,Onhan se hirveä luonnon ja energian tuhlaus tehdä uusia autoja.Ja varsinkin kun niissä joku pieni nippeli mene rikki pitää vaihta puoli auto. :D
     
  20. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kaikkein kivointa tässä on ehkä kuitenkin se että "suomalainen huippu osaaminen" on verottamista ja kiinassa teettämistä, ja molempia tehdään ilmastonmuutoksen nimissä.
    Raha karkaa suomesta.
     

Kerro tästä muillekin!