ajovalojen liitin sulaa alvariinsa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja weard_racing, 28.12.2011.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tosi on, bakeliitti kestää kuumaa ihan eri tavalla kuin muovi ja siellä missä koskettimen läpi kulkee suuria virtoja, syntyy myös lämpöä. Halogeenilamppu kuumenee kannastaan muutenkin.
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eikös se kuitenkin noin niinkun yleisesti mene niin,että kun jännite nousee,niin saman tehon siirtoon tarvitaan pienempi johdin... esim. 6voltin järjestelmissä käytetään paksumpia johtoja...kuin 12 järjestelmässä vaikka esim. polttimon wattimäärä on sama.
    Eli jos jännite matalampi ajovalon kannalla niin lämmittää enemmän polttimon liitintä...
     
  3. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Tuosta on ajovalo automatiikka ohitettu jonkun vian takia..
    Ja mietin vaa sellasta että bakeliitti liittimen vaihto ei välttämättä ole hyvä idea.. Tai kyllään se sulaminen loppuu mutta olis ihan kiva tietää että mikätakia ne liittimet sulaa..

    Tiistaina heiluttelin liitintä ja sai vissii hetkeksi paremman kontaktin ku valo kirkastu normaaliksi. Keskiviikkona oli kuulemma alkanu haista sulanut muovi ja tänää ei tiedä onko parkit vai ajovalot päällä siinä umpios..
     
  4. fe390

    fe390 Gearhead

    Jos se ohitus on keltainen johto kojelaudan alla ratin vasemmalla puolella, johdossa pieni yhden sulakkeen rasia, niin juuri tuo minulta kärähti. Sulake ei palanut, mutta rasia suli ympäriltä.
     
  5. T&S

    T&S Gearhead

    Tässä tapauksessa pysyy polttimon resistanssi samana ja jännite laskee jolloin teho pienenee ja lämmittää vahemmän kantaa.

    Tuo kantojen palaminen alkaa kun niiden lämpeneminen pehmentää sitä muovia ja löystyttää samalla liitospintojen kontakteja, jolloin ne lämpenevät lisää ja kuumetessaa tarpeeksi alkavat oksidoitua nopeammin ja lopulta aiheuttaen pieniä valokaaria jotka tuhoaa kannan kokonaan.
    Umpion muoto ja sen takaosan tuulettuminen vaikuttaa todennäköisesti sen kannan jäähtymiseen koska toisissa autoissa ne on paljon pitkäikäisempiä.
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kun jännite nousee, tarvitaan vähemmän virtaa saman tehon siirtoon ja siksi ohuempi johdin riittää. Virtahan se johdolta paksuutta vaatii, ei jännite. 6 voltin polttimon hehkulangan vastus on puolet 12-volttisen vastaavasta, jos molemmissa on sama wattimäärä.
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Niin eli juuri niin kuin tarkoitinkin... Kun 6voltin polttimon vastus on vain puolet 12 voltinpolttimon vastuksesta polttimoiden tehon ollessa sama.. Tässä tapauksessa siis 6voltin virtapiirirssä kulkee enemmän virtaa... Siis vaaditaan paksumpi johdin juurkin siksi kun virtaa kulkee enemmän niin kuin aikaisemmin mainitsitkin...
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eli juuri kuten ykkössivun kommentissani sanoin... Huono kontakti aiheuttaa ylimenovastusta, liitin lämpenee ja lopulta muovi sulaa.

    Korjaus paremmat liitimet kuten jo monta kertaa mainittu.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Helpottaako, jos kuvitellaan sähkö vedeksi, eli jännite on paine, virtaus on.. no sanastakin voi päätellä :D putken halkaisija on johdon halkaisija!
    Kun painetta nostetaan, mahtuuko ohuemmasta putkesta enemmän vettä?
    Kasvaako virtausvastus putken ohetessa?
    Paksummasta putkesta mahtuu enemmän vettä pienemmällä paineella?
     
  10. Linc

    Linc 3rd gear

    Väärin.

    R = U/I

    I = P/U


    12V 55W

    I = 55W/12V = 4,583A

    R = 12V/4,583A = 2,618ohm



    6V 55W

    I = 55W/6V = 9,166A

    R = 6V/9,166A = 0,654ohm
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Ihan oikein. Ja kaikki ketkä miettivät xenonmuunnosta valotehon saavuttamiseksi niin katsoo ensin että ne umpiot ovat kunnossa. Jos ei, niin ostaa uudet umpiot ja kokeilee josko sitten näkisi...
    On meinaan joskus näkynyt surrkeisiin umpioihin viriteltyjä xenonviritelmiä joilla saa ainakin häikästyä ihmisiä...
     
  12. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Tätä kohtaa mäki olen naureskellut, mikäli valot näyttää 10m päähän niin kaikki yli 36km/h ylittävä nopeus on ns. liikennelain vastaista (siis olettaen että henkilön reaktioaika on erittäin lyhyt). Mutta näkihän sen eilenkin lumimyrskyssä kuinka monilla ihmisillä on vielä lyhyempi reaktioaika sekä ihmerenkaat jotka pysäytävät auton 80km nopeudesta n. 10m matkalla jolla vältetään peräänajo ja ketkukolari...
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Väärin.

    Niin on. Laskin tuon päässä ja en muistanut ottaa huomioon muuta kuin virran tuplaantumisem.
     

Kerro tästä muillekin!