Ajovalojen pitkät kysymys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ministeri, 4.10.2016.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Elikkäs tuossa minun monacossa on neljä umpioo reunimmaiset on vaihettu semmosis 4h umpiois ja sisemmät on sealed beam umpiot jotka syttyy kun laittaa pitkät päälle valoissa on releet. Mutta siitä huolimatta kun laittaa pitkät päälle niin kaikki valot häviää noin 5 kilomerin ajon jälkeen lyhyet syttyy heti kun ottaa pitkät pois päältä se katkasian lämpö suoja menee päälle. No ongelman ratkasin sillä että otin johdot pois niiltä pelkiltä pitkien umpioilta. Mitenkäs ton sais toimimaan vaihtaa kaikki umpiot sealed beameis vai katkasin vaihtaa ja paksumpaa kaapelia?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Syöttö kaikissa sama? Vedä oma riittävän isot johdot sulakkeilla jokaiselle releelle syöttö puolelle. Ohjaushan ei vie virtaa juurikaan mitään.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei vaan releytät sen järjestelmän.

    Silloin katkaisijalta lähtee se kuorma mikä tuon lämpösuojan laukeamisen aiheuttaa.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meidän Eurooppalaiset halogeenimme ovat tehokkaampia, kuin Ameriikanjoen tekeleet, vaativat enemmän virtoja, joka kuormittaa katkaisijaa, joten releistys on ainoa oikea vaihtoehto.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja nyt, kun luin tarkemmin, olikin jo releistetty, lieneekö rele väsähtänyt?
     
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotain siis sählätty sähköjen kanssa.

    Se lämpösuoja pimentää muistaakseni myös lyhkäset, jos ne palaa edelleen, on pitkien kytkennässä vikaa.
     
  8. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Eli kaikki valot katoaa mutta kun ottaa pitkät pois niin hetken päästä syttyy lyhyet. Paitsi parkit ja takavalot jotka toimii. Paljonkos tommosten sealed beamien tehon? Eli jos karkeesti laskee lyhyet on 50w pitkät 65 w h4 polttimoista tulee jo 230 w siihen lisätään vielä noi sealed beamit. Onko sielä jo liikaa kuormaa?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  10. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Asenettu niin kun ohjeissa on. Pitäskö vielä 2 relettä laittaa noille pitkien valoille. Eli h4 valoilla omat 2 relettä ja sitten noille sealed beameille omat 2 relettä?
     
    Muokattu: 4.10.2016
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yks sitten että bilteman releet voi olla myös paskat. 30a rele mulla 2x55w kestää hyvin.
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Laitoin Corollaan tuollaisen Bilteman setin. Yhdestä liittimestä irtosi johtimet heti asennusvaiheessa. Repisin rikkinäisen abikon pois muovin sisältä, vaihdoin sen ehjään, ja juotin kunnolla kiinni. Sen jälkeen toimii hyvin. Laitoin lisäpitkille oman releen.

    Eli ne liittimet voivat olla huonoja, eikä rele kestä suunniteltua suurempaa kuormaa. Muuten kyllä mainio idea tuo valojen johto/relesetti.
     
  13. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Laitan vielä yhet releet niille erillispitkille. Jos se sitten pelais. Ainakin releet naksuu kun pistää valot päälle tai kytkee pitkät.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei se releiden määrä auta vaan että +jännite tulee useammalla johdolla kuin yhdellä. Ohjaus ok yhden piuhan takaa mutta se valoille tuleva/menevä johto ei voi olla kaikille sama. Releelle tuleva jännite useamman piuhan taakse. Ja sitten ne sulakkeet pitää olla ettei koko auto pala jonkin liikakuorman vuoksi. Akulta (vähintään 2,5 neliön) piuha sitten sulake ja siitä jännite releen sulkeutavalle kärjelle.
     
  15. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Nyt on 2 relettä molemille tulee oma virtajohto akulta sulakkeen takaa.
     
  16. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin laitoin pari relettä lisää niin ei enää valot häviä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jokuhan siinä kytkennässä on väärin kuitenkin. Ei niitä releitä tollasia määria tarvita.
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Tai sit 50 vuotta vanhat katkasia ja johdot. Mut onhan nuissa valoissa jo yhteensä teho 330 wattia ja tuntuuhan nuo neljää relettä käyttävän jos on neljät valot edessä mut nyt toimii.
     
  19. spinneri

    spinneri Gearhead

    330 watin teho tarkoittaa 27,5 ampeerin virtaa jännitteen ollessa 12,0 volttia. Latausjännite on korkeampi, jolloin virran määrä laskee. Eli yhden ainoan 30 ampeerin releen pitäisi kestää; jos releitä tarvitaan neljä, on jossakin jotain pielessä...

    Lainaus eräästä aiemmasta keskustelusta:
    "Spinneri Magazine rakensi releohjatun valojärjestelmän. Artikkeli, josta löytyy myös selkeä kytkentäohje tee-se-itse miehille, julkaistiin numerosta 2/2008".

    Kyseistä numeroa on saatavilla digilehtenä.

    P.S. Lisätään nyt vielä se, ettei kyseistä valojärjestelmää pysty rakentamaan yhdellä releellä, mutta teoriassa enempää ei tarvittaisi.


    Valoa ongelmaan yritti tuoda

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     
  20. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No. Perkele ei kait se auta kun tutkia lisää. Johtosarjat käytin pari vuotta sitten pois ja tarkastin niiden kunnon. Voiskos vika olla polttimossa kun en tiedä miltä vuodelta noi pitkien sealed beamit on.
     

Kerro tästä muillekin!