Ajovalojen pitkät kysymys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ministeri, 4.10.2016.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Vähänhän siellä jotain hämärää on jos enemmän kun 2 relettä tarttee saatika sitten että katkasijalle tulee noin paljon kuormaa vielä.
    Onkohan menny releissä navat sekasin tai jotain? Katkasijalta menee vahingossa ajovaloille eikä maihin piuhat?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näissä on joskus ihmeellisyyksiä, minullakin on yksi autonraato, jossa valot on 5 releellä.
    Neljä relettä näkyi olevan biltema-mallia eli valot on päätetty releyttää (4 lamppua tietysti). Ainut vaan, että se yksi rele on auton alkuperäinen ja se on semmoinen tuplarele, missä on yhdellä ohjauksella kaksi vetokelaa. Siis tavallaan kuusi relettä. Ja vaikka valoja vaihtoi, niin aina paloi kaikissa neljässä pitkät ja lyhyet.
    En ihan sitä systeemiä sisäistänyt mutta loppujen lopuksi lamppujen kannoille tulevista maapiuhoista löytyi ongelma niihin yhtäaikaa palaviin.
     
  3. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Eihän se vika kyllä välttämättä katkasiassa olekkaan. Kun nyt muistelen niin valiantissa valot sytty uudestaan vähänajan kuluttua kun sielähän on vaan se bi-metalli liuska suojana. Mut tässä monacossa ne syttyy samantien kun vaihtaa pitkät pois. Voisko muka biltsun releessä olla sit vikaa no tutkitaan.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  5. KajS

    KajS Gearhead

    Vähän ooteeta: Mulla slanttivanissa kanssa pitkät tippui pois päältä jonkun aikaa päällä oltuaan. Auton myynyt kaveri varoitteli tuosta. Rakensin releet; lyhyille oma ja pitkille oma. Silti pitkät katos. Syyllinen oli se bulkhead-connector eli töpseli tulipellissä, jonka kautta sähköt tulle konehuoneesta kabiiniin. Valojen nastat on siinä töpselissä alarivissä ja ne oli hapettuneet ja pitkien nasta napsahti poikki.

    Vedin sitten omat johdot releille valonvaihtajalta (aiemmin herätteinä toimi alkuperäinen johdotus). Joten, onko aiheen aloittajan valonvaihtaja ehjä? Niissä poljettavissa voi vaihtaa pitkien ja lyhyiden paikkaa. Noin saa selville, jos se pitkien nasta/kytkentä on hapettunut.
     
  6. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Autosähköistäkään mitään ymmärrä, mutta itelle kävi niin, että kun polkasin valonvaihdinta pitkille, niin kaikki valot pimeni.

    No, taskulampun valossa pääsin kotia ja lattiakytkin irti, rämppäsin sitä ja sumutin crc; tä.
    Kytkin paikoilleen ja kaikki toimii taas.

    Chevyn -82 pikkis nelivalomaskilla oli tämä tapaus.
     
  7. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin tutkiskelin ongelmaa käytin johtosarjan pois niin oli se liitin mikä tulee pitkien katkasialle niin vähän lämpöjä saanu eli siihen tulee 3 johtoa vihreä valokatkasialta se oli ok mut sit musta mikä menee katkasialta lyhkäsiin ja punanen joka menee katksialta pitkille niin oli johtojen kuoretkin palaneet eli vika varmaan tuossa pitkien katkasiassa. eli valojen katkasialla oli kaikki ok.
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuo on kyllä aika naurettavia virityksiä noissa vanhemmissa autoissa kun esim. valonvaihtimella kiertää vahvat virrat ilman releitä.
    mutta jos yksittäinen liitin on kuumentunut eli johtimen kuoret korppuuntuneet tai jopa palaneet vika ei ole siinä komponentissa yleensä vaan liittimen huonossa kontaktissa.
    yleensä noista alkaa käry nousta viimeistään siinä vaiheessa kun sealed beamit korvataan halogeeneilla. hyppää amppeerit aika paljon isommiks...lähes tuplaantuu virta.
     
  9. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Eli releet on. no tilasin jenkeistä uuden katkasian ja liittimen sekä varuis orginellit sealed beamit ku eivät montaa euroo maksaneet. Sit varmaan muutan myös nuo valojen johdot niin että ne ei mene sen tulipellin liittimen läpi. Vaan yhtenäisenä valoille asti.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    ne releet, jotta niistä sais parhaan hyödyn täytyy olla mahdollisimman lähellä ajovaloja ettei tarvii kuljetella paksuja johtimia tulipellin läpi.
    jos joku rakentaa ajovaloreleet kojelaudan alle niin siinä jo osittain on ajatus hukassa.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Edelleen oon vähän sitä mieltä, että kytkennän vois tutkia joku asiasta ymmärtävä. Oikein toteutetun releistyksen jälkeen minkään kytkimen pienet kosketushäikät tai johtojen korppuuntumiset ei enää juurikaan vaikuta. Noita kytkentöjä osaa Metro-autonkin asentaja rakennella, lisää on on ilmestynyt 4 relettä valoihin, ja silti kaikki virrat menee alkuperäisten kytkimien kautta... Eli hyödystä tuli negatiivinen, kun kauhea sotku johdoissa, eikä mitään etuja.
     
    Bukero tykkää tästä.
  12. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ne releet on konehuoneessa mistä menee sähköt suoraan valoille. muutan vaan ne piuhat että evät mene sen alkuperäsen läpiviennin kautta. ei voi olla releet väärin kytketty tarkistettu monta kertaa.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    Se valonvaihdin olipa se sitten poljinmalli tai viiksimalli on oltava releiden herätepuolella.
    Silloin sen läpi menee vain milliampeereita jotka ei kovin pitkästi piuhoja sulattele.
    Muuten on edelleen ajatus hukassa...
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Nyt on sen kuulonen homma että elä enää ite tee niille mitään, elä vaiha osia tms vaan kiikuta se jollekki autosähköasentajalle. Tuo on jo todella sekavan kuulonen soppa eikä tule menemään parempaan suuntaan ellei joku asiasta tietävä tee niitä uusiksi.
     
  15. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Jep poljin malli on ja siitä menee johdot releille mistä sitten valoille. en tosin tiedä milloin johdot on lämpöä saanut voi olla vanhakin vika.
     
  16. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ja releille tulee virta suoraan akulta.
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Onko kyseessä luukkulamppu Monaco? Jos on niin releistys ei onnistu samalla tavalla kuin muissa autoissa
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ei oo luukkulamppuja.
     
  19. pptalo

    pptalo Gearhead

    Lyhyet ja pitkät ei pala H4 polttimossa yhtäaikaa. Eli lyhyillä 110w / 8A ja pitkillä 120w + jenkkipitkät n.80w. 12A Eli ei paljon mitään 30A releelle.
    Onko niissä biltema releissä normaalit numeroinnit.
    30 Akulle
    87 Lampuille
    86 heräte eli se alkuperäinen valojohto
    85 maihin
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Lisäpitkät normaaliajoon on ihan turhat.
    Jatkuvasti tulee nyppylöiden takaa pimeessä kuskeja, joilla on lisäpitkät kohdatessa päällä!!!!! Vaikka itse vaihdan lähivaloille ennen vastaantulijan näkymistä. Sen jälkeen ei ite näe hetkeen mitään.
    Eli lisäpitkien käyttäjältä vaaditaan jotan, jota kaikilla niiden käyttäjillä ei ole.:mad:
    Joku vois puhua myös siittä valoseinästäkin (niinkuin sumuvalojen kohdalla), joka johtuu siittä, että on liian iso ero valoisuudessa silmille lähivalot/kaukovalot lisäpitkillä. Meni vähän otsikon tarkoituksen ohi, mutta tulipahan sanottua. :)
     

Kerro tästä muillekin!