Ajovalojen pitkät kysymys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ministeri, 4.10.2016.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon kyllä ihan toista mieltä,ite ajan vanhalla autolla jossa vakiona ne tuplavalot ja on hyvät pimeällä ja kantama ihan toista luokkaa. Mulla vastaantulija määrittää milloin vaihdan lyhyet eli heti kun vastaantulija vaihtaa vaihdan minäkin.
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tuolla jo aiemmin mainittiinkin, että H4:ssä ei kuulu tulla samaan aikaan virrat sekä lyhyen että pitkän hehkulangoille. Tässä laskukaavassa ne palaisivat yhtä aikaa, eihän se nyt niin ole sentään kytketty? Aika äkkiä hajoaa polttimo, jos samaan aikaan on lähes tuplateho siinä polttimossa, eikä se kyllä umpiollekaan ole hyvä juttu lämmöntuoton vuoksi.

    Ei se tosin selitä sitä, että pitkät häviävät, mut kuitenkin. Kahdella releellähän tuon voi tehdä; useampia kun laittaa, niin saa varmisteltua sitä, että jos yksi rele hajoaa, niin ei samalla katoa niin paljon valoja. Esim. omaan autooni taisin laittaa niin, että lähivaloille on yksi rele ja kaukovaloilla sisemmille umpioille yksi rele ja toinen ulommille umpioille. Lähivaloille olisi voinut vielä laittaa toisen niin, että olisi yhden takana vasen ja toisen takana oikea, mut eipä tullut laitettua...
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Jos Monacossa on alunperin ollut niin, että lyhyillä on omat sealed beamit ja pitkillä omat, niin miten se on toteutettu, palavatko lyhyet ja pitkät samaan aikaan? Ongelmaahan ei ole, jos ne tuikut on omissa umpioissaan. Korkeintaan lakipykälät rajoittavat tuota yhtäaikaa palamista.

    Jossain eurokinnereissähän palaa lyhyet ja pitkät samaan aikaan, kun on omat polttimot.

    Nyt kun siellä on ns. normaali H4 + lisäpitkä, tulee ongelmia, jos valonvaihdin ei oikeasti vaihda valoja, vaan sytyttää pitkät lyhyiden rinnalle.

    Sevilleen rakentelin boksin, jossa oli kolme relettä, ensin vaihtorele, joka vetäneenä kytki virran pois lyhyiltä, sitten lyhyille oma ja pitkille oma. Luulin tarvitsevani tuota, kun vaihdoin jenkkiumpiot euromalleihin. Mutta ei tuossa tarvinnutkaan.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    lainmukaan saa palaa lyhyet ja pitkät yhtaikaa. mutta H4 ei voi palaa teknisistä/(kesto) syistä.
    jalkapainikkeella toimiva valonvaihdin olis monessa nykyaitossakin kova juttu varsinkin kun yhä useampi on automaattivaihteinen niin ois vasemmalla takajallaallakin jotakin hommaa.
     
  5. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Nyt taas käyty ihmettelemässä. tunnin oli pitkät päällä eikä mitään valojen katoamisia tapahtunut eikä johdotkaan lämmeneet. Minkäs se tekee jos valot saapi huonosti maita? Ja lyhyet ei palaneet samaan aikaan.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    jos H4 ei saa maita niin molemmat langat palaa "puoliteholla". ei toki aina koska asia roikkuu hieman kytkentä tavasta.
     
  7. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Tässä ei palanu ollenkaan kun maa johto ei ollu paikoillaan. no vaihdan nuo pitkien umpiot ja katotaan ens syksynä et toimiiko.
     

Kerro tästä muillekin!