ajovalojen releen kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Röle, 31.1.2009.

  1. Röle

    Röle 3rd gear

    voisiko taas viisaat kertoa tyhmälle miten pitäisi kytkeä 4 napainen rele pitkille valoille, onko jossain netissä joku kaavio sille olemassa
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Valonvaihtajalta pitkille valoille menevä johto poikki. Valonvaihtajan puoleinen johdon pää releen napaan 85. Napa 86:sta johto maahan. Nuo voi laittaa päinvastoinkin. Pitkille valoille menevä johdonpää napaan 87. Navasta 30 sulakkeen kautta johto akun (+) napaan.
     
  3. Röle

    Röle 3rd gear

    onkos toi sitt samoin puolille valoille? ja ei kait katkaisijoita tarvii vaihdella?
     
  4. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ihan samoin se tulee puolikkaillekin.
    Releen käämin navat 85 ja 86 voi kytkeä kummin päin vain, ellei releessä ole diodia käämin rinnalla jännitepiikkejä vaimentamassa. Tavallisissa tusinareleissä ei ole.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Aivan samoin kun laittaa releet, niin toimii... Eli kaksi relettä (riittää kahdennetuillekkin valoille)...
    Ainoana erona että toiseen ohjaus-virta pitkiltä ja toiseen puolikkailta...
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

  8. audiq

    audiq Gearhead

    Ja sitten mahdollisimman itsenäiset vasen ja oikea puoli, kun releitä asentelee.
    Eli lyhkäisille omat releet molemmin puolin ja omine johdotuksineen alusta loppuun.

    Heräte molemmille puolille otetaan sen puolen alkuperäisestä johdoista, mihin rele kytketään väliin.

    Jos kahdennetut pitkät tai lisäkaukovalot, niin voidaan kytkeä rinnan samaan releeseen, kaks ja kaks.

    Eli käytännössä päämäärä on se, että minkä tahansa jälkikäteen asennetun johdon kun vetää poikki tai maahan, niin koko keula ei pimene.

    Releille on olemassa relesokkeleita ja niillä saa releet nättiin riviin. Relettä lukuun ottamatta kaikki liitokset tinataan ja liimasukka päälle. Sulakerasiaksi kannattaa laittaa kiinni ruuvattava lattasulakkeille tehty malli. Senkin liitokset on parempi tinata. Helpoiten se onnistuu, kun tinaa sen paljaan apikon kiinni ja laittaa liimasukan päälle.

    H4-liittimiä oli ainakin täällä päin vaikea löytää kelvollisia. Tarvikkeissa on niin onnettoman ohkaiset johdot. Joko etsii uusiin liitinrunkoihin liittimet, joissa ei ole vielä niitä 15cm naruja tai sitten purkuautosta käy nappaamassa sopivat.
    Auton alkuperäiset ainakin minä jätin umpioon irrallaan paikoilleen. Ne kun on sitten tarvittaessa kytkettävissä taas helposti takaisin paikoilleen.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mitään vinkkejä mistä vois löytää liittimiä noihin H4-liitinrunkoihin? Joskus metsästin moisia eikä tahtonu löytyä, joutui sitten tinailemaan niihin valmiisiin piuhanpätkiin jatkoa... Sais paljon siistimmän asennuksen kun löytäis uudet liittimet jostain ja samanväristä johtoa koko matkan.

    Mä olen yleensä tehnyt releistyksen vaan kahdella releellä, ja releen jälkeen sulakkeet sekä vasemmalle että oikealle puolelle, just ettei koko keula pimene jos jotain särkyy. Toki jos rele menee pimeeks niin sitten sammuu kaikki, mutta kun käyttää laatureleitä (=Hella) niin aika epätodennäköistä...? Tulee mun makuun turhan paljon releitä jos laittaa molemmile puolelle omansa, välillä kahden releenkin piilottaminen siististi tuntuu olevan hankalaa...
     
  10. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Itellä ajatuksena, että tekis ton rele-ohjauksen vaan pitkille valoille. Silloin ei mee koko keula pimeeks, jos jotain nyykähtää niin käyttöön jää vielä lähivalot.


    TheJonssi
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Motonetissä näkyy olevan tohon polttimoon sopivia jos niitä tarkoitit ja ihan sopivan paksuilla piuhoilla!!
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekkin vain kahdella releellä olen tehnyt (1 pitkille ja 1 lyhyille) ja enpä muista että olisi noinkaan tullut täyttä pimennystä muuten kuin sulakkeen palamisesta johtuen (tietysti silloinkin jää ne toiset valot käyttöön kun on kummallekin valolle oma sulake).
    Eli ei edes kahdennetut valot 80w/100w polttimoilla ole releitä tuhonneet.
    Noita H4 pohjia olen yleensä käyttänyt vanhoja, mutta on noita löytynyt jostain tarvikeliikkeestä sellaisiakin joihin ne johdot tulevat ruuvilla kiinni. Eli niissä ei ole valmiina johtoja pätkääkään, ja saa niin paksun johdon kiinni ettei edes tarvitse niin vahvoja johtoja valoihin...
     
  13. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Asia ei suoranaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta kysäisempä off topicina

    Miksi ei saa maadottaa akun -napaan?
    Tiedän ettei noin saa tehdä, vaan pitää maadottaa runkoon, mutta miksi.

    TheJonssi
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Oho.... :eek:
    No hyvä kun minäkin nyt tuonkin vastaisuudessa tiedän...
    Miksi muuten ei??
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Kerran meni yksisulakejärjestelmällä omaa hölmöyttä sulake, kun en tietenkään laskenut paljonko neljä pitkää vie virtaa ja rajoilla mentiin. Sittemmin on tullut releitä paiskittua ja nyt niitä on NELJÄ (kullekin oma sulake). Yksitellen oikea ja vasen lyhyt, sitten kolmas rele pitkille ja mistä se neljäs? No tietenkin "sisälyhyille". Kabiinissa on irtokatkaisija, josta saan lyhyillä valoilla päättää, poltanko kahta vai neljää lyhyttä valoa kerrallaan. Ai mitä järkeä/virkaa tehdä laiton kahdennus? Ajossa olen katkaisijan avulla huomannut, että selvästi liikaa oikealle suunnatut "sisälyhyet" muuten oikeasti auttavat näkyvyyttä pimeässä. Täällä Etelä-Suomessa kun ei oikeastaan noita pitkiä valoja pahemmin tarvi ja tommosessa Caminossa olevat "jenkkineliöt", pienet neliöumpiot ovat vähän kehnot ja sohjokelillä ilman lampunpesureita myös nopeasti likaantuvaa sorttia.
    Ostin muuten akulta tulevaan isoon johtoon ja siitä sulakerasialle haarautuvaan liitokseen (kuuden sulakkeen sulakerasia, flektillekin omansa ym) jostain autohifikaupasta järkyttävän kalliin kullatun "jakotukin". Kertokaa miten te oikein jaatte noi isoimmat virtajohdot? Hain siis tuloksetta sulakerasiaa, johon olisi tullut yksi johto ja lähtenyt neljä tai kuusi, mutta en löytänyt sellaista.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Onko se jotenkin vähemmän vaarallisempaa, jos keula pimenee sulakkeen takia, eikä releen?
     
  17. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kannattaa muistaa, että kytkentä on syytä tehdä niin, etteivät lyhyet ja pitkät pala yhtäaikaa. Jaa miksi? Useastakin syystä.

    Ensinnäkin näkyvyyden kannalta. Ihmissilmä kun on sellainen "laitos", että se tottuu valaistusolosuhteisiin. Kytkettäessä pitkät päälle, on lyhyiden hyvä sammua, että silmä tottuu pitkiin eikä auton edessä kirkkaampana loistaviin lyhyisiin. Suomeksi sanottuna et näe yhtä hyvin pitkälle, jos autossasi palavat lyhyet valot samaan aikaan pitkien kanssa!

    Toisekseen virrankulutuksen kannalta. Kun lyhyitä ei tarvitse, eikä kannatakaan pitää yhtä aikaa pitkien kanssa päällä, niin miksi niiden pitäisi olla viemässä virtaa? Kyllä niille ampeereille muutakin käyttöä löytyy...

    Kolmannekseen polttimon ja umpion lämpenemisen takia. Jos polttimossa palaa yht'aikaisesti sekä lyhyen että pitkän valon hehkulanka, syntyy kaksinkertainen määrä lämpöä. Tämä kuluttaa polttimoa sekä tummuttaa umpion heijastinpintaa.

    Spinneri Magazine rakensi releohjatun valojärjestelmän. Artikkeli, josta löytyy myös selkeä kytkentäohje tee-se-itse miehille, julkaistiin numerostamme 2/2008. Kyllä, löytyy vielä varastosta...


    Tämänkin vihjaisi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No tuossa tapauksessa kun jää vielä ne toiset valot ettei ihan koko pimeys tule ikuiseksi... Eli valot vaihtamalla näkee ajaa tien sivuun vaihtamaan sulakkeen (jos ei tee kuten itse olen alkanut tekemään, eli kun on opastettu 10 amppeerin sulake laittamaan, niin vähintään sitten 20 amppeerisen laitan... Tai isomman.)
    Eli sulakkeen saanee melkein jokainen korvattua jollain/vaihdettua tien päälläkin, mutta harvallapa taitaa mukana olla noita vara-releitä...

    Onpa tosin joskus ojaan ajon jälkeen ajettu 150 km yöllä kotiin pelkillä parkeillakin...
    Ja sekin ihan turvallista kun ei yritäkkään ajaa kovaa. :poff:
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Itse olen myös kysellyt kaupoista kunnon H4 lampunkantoja. Autoista talteenottamani on jo käytetty, eikä romiksilla juurikaan ole enään H4 lamppuisia, ja jos on niin samassa automallikohtaisessa lampunkannassa on liittimet parkille.

    Kaupoissa tarjoavat aina niitä "puolisylinterin" muotoisia, joiden peltiliittimet löystyvät. Talvella "jouduin" laittamaan em. kaltaisen ja siitä irtosi yksi niistä ohueista johdoista jo ennen kuin ehdin alkaa asennustöihin. Joutui käyttämään lievää väkivaltaa, jotta muovirungosta sai erotettua peltiliittimen johdon tinausta varten. Aikeet tinata kaikkiin liittimiin paksummat johdot saa hylätä.

    Kävin eilen Motonetissa ja siellä tosiaan oli kunnollisia H4 lampunkantoja mukavan paksuilla johdoilla (ainakin 2,5mm2). Niitä oli kahta mallia. Kulmamallissa on autovalmistajien käyttämät alkuperäistyyppiset liittimet, joita saa myös irrallaan, joten liittäminen onnistuu ilman johtojen päiden yhteenturaamista (auton alkuperäisissä johdoissa ei välttämättä riitä pituus). Suoran kannan metalliliittimiä saattaa myös saada irrallisina. Metalliliittimet irtoavat kannasta näppärästi taivuttamalla niiden lukituskieltä. Motonetissa oli näköjään myös pelkkiä metalliliittimiä myyntipussukoissa, mutta ei tullut katsottua oliko just H4 lampunkantoihin sopivia. Omat kulmamalliset liittimeni olen ostanut 20 vuotta sitten Würthiltä. Olen nähnyt niitä myös mm. autosähköliikkeissä.

    Autosähkö Komponentit Oy:n kuvalainassa kulmamalli keskellä ja suoramalli vasemmassa alakulmassa (hiukan venyneessä kuvassa).

    Motonetin tuotenumerot kulmamallille 48-2040 (Vantaalla 1,70€) ja suoralle mallille 48-2041 (1,90€). HUOM! Sillä "puolisylinterisellä" rimpulamallilla oli sama tuotenumero suoran kannan mallin kanssa!

    Tämän pdf luettelon sivulla 21 on kuva kaarevia muotoja omaavasta "puolisylinteisestä" kannasta (tuote 29-2505).

    Noita kunnollisia lampunkantoja saanee muistakin "hyvinvarustetuista" liikkeistä, nyt kun tietää mitä olisi tarjolla. Tai sitten ei....
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    Käytän noissa aina semmoisia kantoja missä ei ole johtoja valmiina vaan sopivat johdot puristetaan irtoliittimiin jotka työnnetään kantaan. Näinollen turhat liitokset jäävät kokonaan pois. Jos kyseisenlaisia kantoja ei löydy muualta niin minulta saa.
     

Kerro tästä muillekin!