Akku aivan tyhjä-lataus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 22.12.2011.

  1. virta

    virta Gearhead

    Auto seissyt viallisena kuukausia ja akku mennyt aivan tyhjiin.Akku on laatumerkki,tämän vuoden puolella ostettu 95amp.Lähtövirtaa taisi olla joku 6 volt,päivän latauksen jälkeen vasta 9 volt eikä startti jaksanut pyöriä,pari päivää mennyt ja jaksaa jo startti pyöriä.
    Saako tuosta akun vielä?Mulla on laturina joku vanhanaikanen aika isokokonen,en oikein tiedä siitä tarkemmin.Mutta automaattilaturillakaan ei vissiin voi tällaista näin kuollutta ruveta lataamaan?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tuolta työkalut, koneet, tarvikkeet osiosta ketju: Akkulaturi mallia Tronic... :rotfl:
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Voipi olla pahoin sulffatoitunut, mutta latausta kannattaa yrittää vielä.
    akunlataus

    Joskus se toiminta saattaa palata normaaliksi, tai ainakin melkein. Yleensä voi käydä niin että akku "tervehtyy" jonkin ajan päästä kunhan sitä ensinnäkin pääsee käyttämään sen ensimmäisen kerran.
     
  4. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Pari kolme vuorokautta latausta näillä uuden mallisilla "elvyttävillä" akkulatureilla niin uskon että herää ihan hyvin.
    Ittellä ollu Ctec ja kyllä se yllättävän hyvin elvyttää, ei tietenkään totalisen raatoa.
    Laturi kokoja on sitten laidasta laitaan ja myynnissä honkkareita myöten.
    http://www.flinkenberg.fi/batteries/ctek.html
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Tuossa taannoin pääsi noin vuoden vanha Exide 95Ah syväpurkautumaan ja oli tyhjänä auton seisoessa varmaan kuukauden-parin päivät. Normaalilla (perus 4-6A) laturilla otti virtaa jonkunverran ja oli parikin vuorokautta laturissa mutta vaivoin pyörähti startti ja akun varaussilmä ei muuttunut vihreäksi, vaikka pariin otteeseen latasin uudelleen (pidemmällä latausajalla -60-70h).

    Liiikkeestä kysyttäessä sanoivat että ei normaalilla laturilla saa enää oikein heräämään, pitäisi ilmeisesti melkoisen isolla virralla ladata laturilla, joka ei ala rajoittaa virtaa huolimattta, että akku alkaa varautua. Jonkuntyylistä shokkihoitoa siis.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    CTEK:illä olen itsekin tyhjäksi päässeitä akkuja lataillut, ovat heränneet ainakin jotenkin.

    Tästä tulikin mieleen, että pitäisi muuten varmaan pistää yhden auton akku lataukseen, se taisi mennä tyhjäksi, kun ei sillä ole ajettu koko vuonna kuin alle 10 km ja sekin siirtolapuilla... ja unohtui irroittaa akun piuhat niin kello ym. ovat sen syöneet taas tyhjäksi ja ajoittaiset keskuslukon ovien availut... sekin aika uusi akku, mutta autossa joka on odotellut korjausta eikä ole ollut ajossa ja siten saanut latausta auton omalta laturiltakaan.

    Noissa CTEK:eissä ja muissa vastaavissa hakkurilatureissa on oma toimintonsa noiden tyhjentyneiden akkujen lataukseen, tavallinen perinteinen laturi ei siinä riitä, tarvitaan tuollainen hakkuri-"äly"-laturi.
     
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tietääkö joku miten tuo elvytys-toiminto tarkalleen toimii nuissa "älylatureissa", eli mikä on se sähköinen toiminta?
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Tästä CTEK:in käyttöohjeesta tuokin selviää, siellä on käyrät latauksen eri vaiheiden pulssityypeistä ym.
    http://www.ctek.nu/Archive/ProductManua ... 3.6_FI.pdf

    Tuollainen laturi on itsellänikin ja en voi olla siihen kuin tyytyväinen, toimii. Eli sellaista pulssiaaltoa sieltä tulee siinä elvytystilassa.
     
  9. leksa

    leksa Gearhead

    Tuo on hyvä laite.
     
  10. palontie

    palontie Double Gearhead

    Jos se on laatumerkki niin onhan siinä takuu,raahaa takasin kauppaan,kyllä ne uuden asntaa mutinoitta.
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Lataa akku täyteen ja käytä varaosaliikkeessä rasitustestissä. Jos potslojo, niin kuitin kanssa uuden hakuun.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt ei puhuta laatumerkistä, mutta uppos pulppari pari viikkoa sitten ja mukana myös bilhelvete hopea-kalsium akku. Ei tietenkään ollu päävirtakytkimestä kulku poikki :rotfl: . Akku oli muutaman päivän suolavedessä ja ikkuna näytti huonoa. Nyt se on mun hylsyssä toisen samanlaisen kanssa ja toimii täysillä ja vaikka se antaa vain 600A virtaa niin pesee zap:in AGM akut jossa 740A pitäis olla mennen tullen.

    Jaa ihan normi laturilla sen sai täyteen.
    p.s. on muuten kummallisia noi bilhelveten akut kun lepojännä on parin päivän seisomisen jälkeen yli 13V :eek: .
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Eikö tuohon auttaisi se että tyhjän akun autossa ollessa kiinni, laittaa auton apuvirta-autolla käyntiin? Tai jos autossa ei toimi laturi / se ei käynnisty niin lataa sitä "kuollutta" akkua silti kaapeleilla toisesta autosta jotta jännite saadaan nousemaan.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Älä seisota liikaa ettei vielä räjähdä jos vielä jännite nousee :poff:
     
  15. virta

    virta Gearhead

    Itse luulen että se työntää virtaa sisään tunnustelematta akun tilaa,eli unohtaa älyakuntoiminnot.

    Akkuun saatu nyt ladattua sisään jo 12 volt joten hyvältä näyttää,starttikin jo pyörii.Kuittia ei vielä ole löytynyt,joten sillee hankalaa kun akun osti aiempi omistaja eikä tuota malttais uutta ostaa...
     

Kerro tästä muillekin!