akku rälläkkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 6.2vani, 4.12.2014.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Näyttää pätevältä laitteelta.
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    niin näyttää.Juuri tuli paineilmaräikkä tosin hankittua.
     
  4. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Muutama vuosi takaperin otettiin töissä skaba Makitan akkurälläkkä vs. käytetty rautasaha. Katkaistavana oli 5x30 latan pätkä tai jotain vastaavaa. Akkurälläkkä ei päässyt ihan puoleenväliin siinä ajassa ku rautasahalla oli poikki. Eli oman kokemukseni mukaan täysi lelu, käyttökohteet hyvin rajalliset, jonnekin sellaseen paikkaan minne ei sähköä tuu ja pitää jotain ihan pikkunättiä tehä.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Rälläkässä varmaan sellainen ongelma että katkaisuun vaaditaan aika kovaa kierrosaluetta jota ei ehkä kone pysty pitkään tarjoamaan. Tuskin akkurällään nyt kukaan aikoo täysin perustaa metallitöitään. Akkukoneita kun on työssä tullut jo käyteltyä aikas kauan niin koneet on menneet eteenpäin hirmuisesti.Käyttömukavuus ja nopeus parantuneet hirvittävästi. Autohommissa nuo akkukoneet on ihan a ja o ollut useamman vuoden.Ei siinä käsiräikällä kauaa jaksaa kun on paljon väännettävää...
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Pakoputki katki kyljellään olevasta luupäästä. Takapönttö ja katti on ainoot jota ei ole vielä käytetty takapöntön putkikin on korollassa :poff:
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Piditkö käsin latikasta kiinni kun rautasahalla sahasit?
    Jos jossain on käytössä tukeva pöytä ja ruuvipenkki, saattaa olla käytössä myös sähköä normaalille rälläkälle.
     
  8. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Ruuvipenkissä kiinni oli molemmissa tapauksissa, lelu mikä lelu, kyllä sille jotain käyttökohteitakin keksimällä keksii, mutta itelle ei tulis mieleenkään ostaa.
     
  9. uuze

    uuze 3rd gear

    Työn puolesta testailtiin akkukulmureita pari vuotta sitten. Ylivoimainen ykkönen tehossa oli metabo. Laskennallinen teho vastaa 1000w johtopeliä ja sen huomas myös käytössä. Tehoon vaikuttaa paljonko akku pystyy luovuttamaan ampeereita ja metabolla oli tehokkain akku vaikka joku muu olikin niitten akuista eri mieltä. Kakkonen oli bosch selkeesti kylläkin perässä. Huonoimmat oli panasonic ja makita. Pitää kuitenkin muistaa et testistä on pari vuotta ja akut on sen jälkeen uusiutunu monella merkillä eli tilanne voi olla eri. Mut halpa akkukulmureissa rahat menee taatusti hukkaan, ennemmin kannattaa sijoittaa hyvään rautasahaan, niissäkin on eroja.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos hommaa sellaisen jonkun merkkituotteen kopion ja merkki akun vai onko moottoreissa sitten eroja?


    Monestihhan se auto on matkassa kun sitä akkurällää tarttee niin ottaa akusta kaapeleilla virtaa joku 18v pingpong siihen kun 24v/700amp tarjoo niin luulisi kierroksia olevan :poff:
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Olisiko tuossa kuitenkin ollut pointtina, että kumpi helpompi, kun sahattava kappalale on toisessa kädessä, eikä ruuvipenkissä.
     
  12. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    työn puolesta joo mut me olaan harrastajia. itte oon vielä ton halppis rälläkän kannataja, tonne vara osaautoihin 30 m matka eikä viitsi aina sitä roikaa sinne raahata. on mulakin töissä hyviä vehekeitä mut ne on TÖISSÄ.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jokainen työkalu sopii käyttötarkoitukseensa mihin se on kehitetty.

    Leikkaa se autossa kiinni oleva pakoputki poikki sillä rautasahalla, onnistuuko?
    Vaikka putki olisi 25mm paksu, onnistuuko silti?
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Niin, töissä on eri kalut ja kotona eri kalut... Miksi?

    Jos merkkikone maksaa 150€ ja pilipali 50€, kannattaa se 150€ masiina ostaa, siihen saa parin vuoden päästä varaosia jos tarvitsee, saattaa myös toimia pitempään kuin se pingpong.. Voihan niitä pingpongeja ostaa vaikka joka vuosi ja tapella niiden heikkojen ominaisuuksien kanssa joka vuosi.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Sopis varmaan tähänkin: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Itse jättänyt kokonaan ostamatta (toistaiseks), mutta yrittänyt kyllä kysellä näitten omistajilta toimivuutta. Mä luulen, että mä joudun kans tommosen hommaamaan, mutta jos se ensimmäinen on susi, niin on aivan varma etten toista osta. Ja siksi en edes harkitsis halpiksia.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toikin on hieman, et mille se tarve on, tänä vuonna olisi tarvinnut 2metrin matka 3mm peltiä leikata ja sit 6kpl tuumasta 3mm seinällä olevaa putkea ja 1 pakoputki ja 1 mutteri halkaista.

    Noilla tarpeilla näkisin sen 50e pingpong;in paremmaksi kuin 150e akuttomana olevan merkki koneen josta se akku ei sen paremmin kestä talven yli hyllyssä joutilaana seisoa


    Ainoo, et jos nollasta alkaa hankkimaan rälläkkä, pulttimopo, käsisirkkeli, akkupora jne. niin sit merkki kone ja sormet ristissä, ettei ne muuta akkumallia ens vuonna :odroll:





    Mites onkos porukalla kokemusta ryobi;n tuotteista? niihin kun passaa sama akku kaikkiin
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noissa merkkikoneissa yleensä se akkukin pitää varauksen hyllyssä seisoessaan.
    Toisin on halpiksissa ollut.

    Kennotin AEG:n akkukoneen akut Makitan kennoilla, olivat seisseet mulla hyllyssä ties miten kauan ja sitä ennen "romulaatikossa", ei tarvinnut ennen ensimmäistä kertaa edes ladata.


    Halvoista työkaluista esimerkki:
    Kaveri osti Intialaiset tuumaiset lenkit vuosia sitten.
    Joku lenkki katkesi ensimmäiseen pulttiin, tokaisi että sarja oli niin halpa että voi toisenkin sarjan ostaa katkenneen avaimen tilalle.
    Tosin sen jälkeen ei ollut juttua aukesiko se pultti koskaan sillä uudellakaan avaimella.
     
  18. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    mulle akkuliikessä sanoivat että akku säilyy parhaiten täynnä ja viileässä
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla on joku 7v vanha bosch 12v akkuporakone ja mä olen pitänyt toista akkua aina laturissa kesä talvet tallissa ja aina on yksi täynnä.En ole huomannut että noi ois siitä kärsinyt.Paskahan tuo on jo syntyessään mutta kevyt.Ja ruuvasin sillä kolme vuotta sitten terassiin yli 2000ruuvia
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Jaa tämäkin ketju mennyt taas hifistelyksi :p

    Itsellä sellainen periaate, että jos tarve on hyvin satunnaista, niin sitten välttää se halppisversiokin. Käsityökalut siis koetetaan ostaa vähän parempaa laatua, mutta jos johonkin hommaan tarvitsee satunnaisesti jotain sähköhärveliä, niin sitten on kyllä aika pitkälti tullut tuijoteltua hintaa. Pistosaha on mallia Hong Kong, toimii kuuden vuoden jälkeen vieläkin, ja saa teriä. Sähköhöylä samasta paikasta, vuoden nuorempi, hyvin toimii. Iskuporakone K-Raudan supertarjouksesta (89 e). Tekee paremmin reikää Lammin lämpöharkkoon kuin Boschin samankokoinen kone... Akkupora taasen Metabo, rälläköistä pienempi Metabo ja isompi Bosch. Se siitä OT:stä, sitten aiheeseen...

    itse käyttänyt eri työmailla kolmea eri akkurälläkkää, näistä Makita on osoittautunut aika leluksi. Merkkiä olen aina pitänyt hyvänä, mutta akkurälläkkä tuntuu aika paskalta. Akkuja saa ladata vähän väliä, eikä tehoa juurikaan ole. DeWalt oli aika hyvä, mutta Milwaukee näistä paras. Laikoissakin sitten on eroja; katkaisuun kannattaa käyttää ohutta laikkaa, pystyy ihan eri lailla rautaan. Eikä noita minkään ratakiskon katkaisuun ole tarkoitettukaan... Akkukoneissa kuitenkin noin ihan ylipäätään paskimman vaikutelman on antanut Bosch. Ekasta koneesta hyytyivät akut todella nopeasti, eikä maahantuoja tullut asiassa mitenkään vastaan. Ostin sitten muutaman vuoden päästä akalle(vaimolle)akalle(vaimolle) akalle(vaimolle) akkuporakoneen, jossa oli sitten ihan sama ilmiö. Akku kuoli todella nopeasti. Enää ei Bosch -merkkisiä akkukoneita tähän talouteen tule. :argue:
     

Kerro tästä muillekin!