Akku simahtaa puolen vuoden välein

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tapi, 18.6.2002.

  1. Tapi

    Tapi Gearhead

    Ostin uuden akun vajaa kaksi vuotta sitten. Ajoin muutaman viikon autollani ja jätin akun talveksi lämpimään talliin. Keväällä se ei jaksanut startata, mutta virtaa kuitenkin muuten riitti. ajattelin, että lataamaton ja koskematon talviaika teki sen ja ostin uuden akun kesäksi. Tämä akku saikin sitten seuraavana talvena osakseen silloin tällöin kulutusta ja latausta. Se pelasi tämän kevää ihan hyvin, kunnes lähdin 1,5 viikoksi reissuun ja irrotin akun + navan. Palatessani laitoin plussan paikalleen, eipä inahtanutkaan enää!

    Akku ei edes ota laturilla virtaa vastaan enää. Onkohan autossani jotain vikaa, kun ei uudet akut kestä tämän kauempaa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Riippuu niin paljon akuistakin.
    Huoltoasemalta ostettu 100 mkn akku saattaa olla lojunut huoltsikan kellarissa jo kauankin, eli kyseessä saattaa olla varsin vanhakin akku.
    Toisekseen halvat akut ei kestä juuri mitään, vaan niiden laatu on mitä on.
    Oma juttunsa on talviseisonnalla. Suositeltu säilytyspaikka olisi nimittäin viileä (ei kylmä) paikka ja sitä kannattaisi silti ladata edes kerran talven aikana.
    Kaikki vaikuttaa kaikkeen, you know.

    Hanki kunnon akku. Se maksaa paljon, mutta kalliiksi se tulee noinkin, jos akkua pitää vaihtaa ½ vuoden välein.
     
  3. Lettu

    Lettu Gearhead

    ja akuthan EIVÄT ole kalliita, mutta niitä VOI ostaa kalliilla esim korjaamoista ja huoltoasemilta.
    Oulussa toimivasta Akkutalosta saa akun halvalla ja vanhan akun toimittavat eteenpäin. Esilataavat ja asentavat uuden akun heti paikanpäällä.
    Vastaavia akkuihin ja paristoihin keskittyneitä liikkeitä löytynee ympäri Suomea.
    Edellinen akku oli Vartan akku. Asennettu akkutalossa vuonna 96 ja uuden ostin samasta paikasta vasta viime jouluna. Laatutavaraa ja viimesen päälle laatupalvelua.
     
  4. Tapi

    Tapi Gearhead

    Juu, akuissa on eroja.

    Laitoin käyttöMantaani nyt siis kiinni "varaMantan" akun, joka on tuntemattoman ikäinen (minulla ollut jo 3 vuotta ja saadessani sen se oli seisonut varaamattomana ja puolikuivana muutaman vuoden). Viime talvena se jäätyessään halkesi ja korjasin sen kuumaliimalla. Yksi kenno vuotaa pikkuhiljaa vieläkin. Silti 3 kk seisottuaan laitoin vain pihat kiinni ja kappas: jaksoi startata uuden lailla!

    Voi kun jostain löytäisin vastaavia akkuja vastaavaan hintaan..

    _________________
    Manta GN

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tapi 2002-06-18 11:53 ]</font>
     
  5. ykä

    ykä 1st gear

    Akuissa tapahtuu talven aikana niin sanottua itsepurkatumista joka johtaa siihen että levyjen pinnalle muodostuu sulfidi kerros.Mikä taasen huonontaa virran vataanottoa ja purkua.Kerros rupeaa muodostua kun akun jännite laskee tarpeeksi. Tämän takia usein käy ettei keväällä akusta löydykkään potkua.Elikä talvi säilytykseen laittaessa varmista akun varaustila ja säilytä se viileässä. Mitä korkeampi on lämpötila sitä enemmän akku purkaa itseään.
     
  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    oletko käynyt näyttämässä akkuasi paikassa josta sen ostit??akuissahan on ainakin vuoden takuu ja esim. boscheissa 2v.Omassa pirssissä akkuna bosch silver(tai joku sinnepäin?)akku puolitoista vuotta vanha ja talvet autossa paikoillaan ja lataukset on sen verran kun välillä pistää auton käyntiin ja hyvin toimii vieläkin..
     
  7. ana57

    ana57 1st gear

    Olisko napa irronnut akun sisältä (jos ei ota eikä anna virtaa).
    Itse jouduin vaihtamaan vajaan neljä vuotta vanhan akun (volvo), ostin Genoliten, oli halpa ja täysin paska.
    Ennen akutkin kesti n. 8 vuotta.
     
  8. Tapi

    Tapi Gearhead

    Olen ostanut ne kaksi mainitsemaani akkua varaosaliikeestä ilman kunnon takuita. Kummallakin taisi olla vuoden takuu.

    Toinen luovutti virtaa talviseisokin jälkeen riittävästi esim valoille, mutta startti ei inahtanutkaan edes latauksen jälkeen.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Akun kunnon pystyy testaamaan kotioloissa helposti.60Ah:n akun kuormitusvirta on 180A ja jännite ei saa pudota alle 10,5 voltin 15 sekunnin aikana.Jos akku menee testistä läpi niin varmasti riittää virta starttaukseen.Kuormitusvastuksen voi tehdä itse kaapelinpätkällä. Kaava = U/I=R. Täysinäisen akun jännite on noin 13 volttia( 12,6-13,2V). R=kaapelin vastus,huomioi kaapelin paksuus(180A)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-26 16:44 ]</font>
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ai niin,piti vielä sanoa,että oletko mitannut akkujännitteen starttaushetkellä.Toinen starttaa ja toinen mittaa jännitemittarilla jännitteen akun navoista.Tämän selvittelyn tarkoitus on selvittää,miksi sun akut ei kestä.Siihen voi löytyä ihan lookinen vika.
     
  11. Tapi

    Tapi Gearhead

    Vanha laturi leikkasi kiinni. Uusi toimii nyt jotenkin kevyemmin. Ei ainakaan tahdo kuormittaa niin, että kylmä kone sammuisi.. Vanha siis taisi ladata turhalla voimalla?
     
  12. ykä

    ykä 1st gear

    Akkua kuormitettaessa on muistettava tarkistaa myös varaustila ominaispainomittarilla .Sillä jännite ei aina paljasta akun tilaa elikä jännite voi olla ok mutta ominaispainot mettässä.Tämä johtuu siitä että akkua varattaessa jännite nousee ensin normaaliin tasoon mutta ominispaino tulee vasta varauksen loppupuolella.Merkki keskusteluun senverran että on monta tekijää jotka vaikuttavat akun kestoon ja usein suurin syyllinen löytyy kun käy katsomassa vessan peiliin :Elikä tarkoitan sillä sitä että akutkin vaativat huoltoa !Esim napojen puhdistus ja akku veden lisäys sekä oikea säilytys.
     
  13. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    On totta,että ominaispainot on tarkastettava,mutta kun suoritetaan kuormitusmittaus,niin jos ominaipainot ei ole kohdallaan,niin ei akkua voi myöskään kuormittaa(ei kestä kuormaa vaan jännite putoaa jonnekki 5-10voltin välille).Mulla on sellainen tunne,että tässä tapauksessa on vika,jossain muualla,kuin akuissa.Esim.laturista yksi diodi oikosulussa ja vaihtovirta tulee läpi akulle.Akku ei tukkää hyvää moisesta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-26 19:10 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-26 19:12 ]</font>
     
  14. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Akku kannattaa aina ostaa akkuliikkeestä. Siellä ei voida myydä paskaa maineen takia ja siellä on asiantuntiat neuvomassa jos joku asia jää askarruttamaan. Paikallisessa akkuhuolto/myymälässä akunosto hetkellä akku otetaan pöydälle siihen stanssataan ostopäivä mitataan akun sen hetkinen kunto ja "herätetään" akku lataamalla sitä noin 5 sekunttia suurella jänniteellä. Ja auton akkua kannattaisi ladata muutenkin normaali käytön ja ajelujen välissä noin 2kk välein irrallisella akkulaturilla lisää kestoikää huomattavasti. Jos akku on pelkästään kesäkäytössä ja sitä ladataan talvellakin silloin tällöin niin tuollaisen hintaluokkaa 60 euroa olevan perusakun pitäisi kestää noin 6 vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!