Akku takakonttiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 10.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedetäänkö +kaapeli sisä- vai ulkokautta startille,kuinka paksua kaapelin on syytä olla,pitääkö muutoskatsastaa?
     
  2. Tinde

    Tinde 1st gear

    Mulla kulkee sisäkautta 50mm^2 hitsauskaapelia. Ei ole erikseen muutoskatsastettu eikä aiheesta katsastuksella naristu.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No sisäkautta. En ainakaan itse ole koskaan noita muutoskatsastanut; joku tuuletus on hyvä järjestää "huuruille" ja akun + napa täytyy suojata. Kaapelina olen käyttänyt sähköhitsin maakaapelia, se on yleensä ollut halvempaa kuin autoon tarkoitettu ja kooltaan riittävää.
     
  4. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Kaikkien kaapelien muovikuoret ei vältämättä kestä pakkasta, tietysti jos on kumiset niin sitten ei broblem.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Itse vedän mieluummin ulkokautta. Jos epäilee kaapelin pakkaskestävyyttä, niin sittten vedetään päälle vaikka kutistesukka. Jos oikein vahvaa haluaa, niin päälle kirkasta vesiletkua. Ei mielellään sitä vihreää puutarhaletkua, koska se on niin saamarin rumaalin... vaikka toimii kyllä.
     
  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Minkälaisen tuuletuksen Mopeman olet yleensä tehnyt?
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Vastaan tähän omalta osaltani vaikka Mopemanilta kyseltiinkin.

    Akkuihin löytyy (linja-autojen akut ny ainakin) korkkeja joissa on lyhyt valettu putkenlähtö. Korvataan orkkis korkit joka kennosta tuollaisilla ja liitetään korkit sarjaan letkun kanssa. Sit viimeisestä korkista pidempi kumiletku johonkin ulkotilaan. Sinne letkun päähän pullo jossa päässä pikku reikä. (löytyy ihan tuohon tarkoitettuja pulloja)
    Tuo pullo on sitten kerääjänä jos nestettä alkaa nousemaan ylös letkua pitkin. Näin akkuvesi ei tule pihalle akuista koskaan.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-12-17 05:26 ]</font>
     
  8. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    juu saa siihen kaikki vastata.mitenkäs tuon toteutus ns.huoltovapaissa akuissa??
     
  9. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Niistä huoltovapaista akuista kannattaa kysyä, saako sitä korkkia edes avata. Saattaa mennä akku kokonaan vituiksi, jos saa vähänkin ilmaa sisäpinnoilleen. On merkkikohtainen asia.
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Niin, mäkään en uskalla sanoa mitään noista huoltovapaista. Noihin korkillisiin ns. tavallisiin on noita sarjoja saatavana, joten niissä ne ovat ihan soveliaita.
    Jos varman akun haluaa joka ei tarvii tuuletusta, niin sit se on hyytelöakku. Ja niitähän on se yksi ja ainoa oikea merkki. Joskaan ei halpa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistetaan sitten se "turha" sulake sinne akun viereen. Se voi huonolla tuurilla estää koko auton palamisen. Sen jälkeen vakuutusyhtiökin voi jättää maksamatta koska vika oli itse aiheutettu. Sulakkeen jälkeen kaapelin voi turvallisin mielin vetää vaikka sisälle, kuitenkin hieman suojattuna. En keksi oikein mitään syytä miksi kapelin tulisi mennä ulkokautta, siellä se on paljon helpommin vaurioitumassa. Kertokaa miksi se on parempi ulkona?

    Hazard
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Toi ulkokautta veto on turhaa snopailua ja sitä paitti ne kaapelit on kaiken pask, ja muiden vaarojen ulottuvilla.

    Sulakkeet olis syytä laittaa molempiin päihin, koska ei sitä tiedä milloin ja mistä pitkässä kaapelissa sattuu jotain. Molempiin päihin koska edessä laturi painaa virtaa ja takana on akku, lukekaa noita autohifi lehtiä niissä on hyviä vihjeitä ... ja jos sitä sulaketta ei ole molemmissa päissä voi heittää vakuutus kirjat roskiin.

    Sitten noita on akkuja ja sitten on leluja opitima maksaa muttasen voi laittaa minne vaan ja miten päin vaan eikä vaadi tuuletusta joka kyllä yleensä vaaditaan kun katsastus mies huomaa akku viritykset.

    Sitten yleensä väitetään jotta noita auto hifi järjestelmiä tehdesä noita akkuja tarvitaan kaksi ja latureita myös, ja sitten sanotaan jotta ne sähköpiirit pitää pitää erillään, no mulla on ollut vuosia kaksi laturia molemmat noita tavallisia Bosch ja olikos ne 80 A kumpanenkin ovat vielä kotosin jostain Golf tai audin pellin alta.

    Nämä on kytketty siten jotta esimmäinen laturi lataa akkuja jotka on rinnan kytketty ja siinä on kaikki noi alkuperäiset startin yms, kaapelit, ja se toinen laturi on omalla + kaapelilla kytketty siihen toiseen akkuun, jotka sitten ovat takapaksissa, ja rinnan kytkettyjä, kaikkien ohjeiden mukaan tämä ei toimi ja minä en ymmärrä miksi, olen nimittäin ko, yhdistelmällä ajanut jo 6 vuotta, noi akut on muuten niitä ekoja optiman punasia, oliko se 60 Ah vastaava.

    Se väite jotta noi laturin aikaan saamat piikit jännitteessä rikkoo rinnan kytketyn laturin on täyttä roskaa, mulla ne pyörii kokoajan ja hyvin pelittää, jos on moiselle tarvetta onnistuu se ainakin noilla Bosch latureilla.
     
  13. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    lisää tyhmiä kysymyksiä

    1.mitenkäs maadoitus?
    koneesta kunnolla koriin ja akulta takapaksissa koriin vai?

    2. tulipa mieleen että mites noissa kuplavolkkareissa onko niissä jonkin näköinen tuuletus (akun)ihan tehtaalta asti
    niissähän on tuo akku tungettu takapenkin alle.
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Joo koriin kiinni sekä motti ja ne akut takapaksissa ja sitten kunnolliset maadotus kaapelit estää paljon ongelmia, vaikuttaa nimittäin vähän kaikkeen, jopa käynti paranee kun moottorin maadotusta tehostetaan.

    Niitä siirto kaapeleita eli + piuhoja tarvittee sitten vähän mieluusti suojata se puutarhaletku tai jokin muu sukka on hyvä keksintö ja noi hitsaus kaapelit pelaa hyvin liikaa neliöitä ei oikeastaan voi olla.

    Kuplissa alumperin ilmeisesti rakenne oli semmonen jotta se tila sieltä penkin alta tuuletetaan tonne takapilareiden sisälle ja sieltä ulos, semmoinen se on ollut ainakin noissa myöhemmin tehdyissä audeissa joissa jossakin mallissa akku on penkin alla.
     
  15. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jossakin neuvottiin että pitäis vetää miinuskaapelikin akulta moottorin kylkeen.
    Ei ole kyllä ittelläni kuten ei monella muullakaan.
     
  16. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Itselläni oli Caminossa Akku lavan alla. Siellä pikku lokerossa. Lokeroon pääsi käsiksi lavalta (avaamalla luukku) tai kabiinista luukun takaa. Siis '72 Camino.

    Kaapelit oli vedetty kabiinin kautta, molemmat. Miinus oli vedetty koneeseen kiinni, kuten vakio paikalla olevasta akustakin. Lisäksi oli akulta vedetty toinen maadoitus suoraan runkoon, n. 50cm akusta. Ei muutoskatsastusta tai muutakaan..

    Leimalla ukkoja kiinnosti vain, että onko akun navat turvassa mahdollisilta osumilta siihen kansi luukkuun. Siihen riitti kuminen matto akun päällä. :smile:

    Akkuna oli milloin mitäkin, budjetin mukaan..
     
  17. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    No onkos mielipiteitä että onko tuo tarpeellista vetää akulta maajohto koneelle asti vai riittäkö jos kunnolla maadoittaa koneen koriin ja akun takaluukussa taas koriin?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    minkä kokoinen sulake sen pitäs olla?
     
  19. Karva

    Karva Gearhead

    Noita maadotuksia ei kyllä tarvi vetää tonne koneelle saakka, koska kone tarvii olla hyvin eli enemmän kuin yhdellä piuhalla maadoitettu runkoon, koriin tai mitä se nyt kulloinkin on, ja akku vastaavasti kunnolla runkoon tai koriin yms, silloin ne on varmasti samassa potentiaalissa tai niin pienistä eroista kuin tossa tulee ei ole haittaa.

    Ne sulakkeet on tapauskohtaiset mutta mulla on kunnon poppi koneet tosin ikäloput mutta äkkiä arveltuna ne vie sanotaan nyt vaikka 100 A ja startti voi ottaa tommosen 150 A samoin laturit puskee takas noin 80 A / kpl, tosin nämä ei yleensä ole samanaikaisia kuormia ja laturit lataa eikä kuormita, elikkäs mulla on pelannut noi 180 A teollisuus sulakkeet hyvin eli en ole yhtään polttanut, toisin sanoen ei ole vikoja tullut, mutta ne kuitenkin kärähtää jos vaikka kaapelit menee keskeltä poikki.

    Elon laskuopin mukaan noi akut 2 kpl on tommoset 60 Ah / kpl elikkäs yht, 120 Ah joka kait alumperin tarkoittaa jotta niiden pitäis kestää 120 A kuormitusta kokonaisen tunnin, jota ne ei kyllä varmaan kestä, eli tahtoo sanoa jotta ei noilla akusta saatavilla tehoilla ja tolla 120 A virralla pitäis sulake palaa vaikka syntyisi oikosulku, no se ei kuitenkaa mene niin vaan oikosulun syntyessä palaa jomman kumman pään sulake, eli suoja toimii.

    Noille muille värkeille kuten poppi ja muut auton vehkeet on sitten lisäksi vielä omat normalit sulakkeet ja piuhat, siitä siirto kaapeleiden välistä ei lähde mitään haaroituksia vaan niillä on vain siirretty akut takapaksiin, ja molemmissa päissä on siis sulakkeet kummallekkin siirtokaapelille, yhteensä sulakkeita on siis 4 kpl, auton muut sähköt on aivan nomaalit, eli siitä pisteestä missä se akkun + napa normaalisti oli lähtee kaikki alkuperäiset auton sähöt ja poppi yms, koneiden syötöt. Samasta kohtaa lähtee sitten lisäksi se sulakkeella suojattu siirtokaapeli, ja mulla siitä lähtee vielä toinen sulakkeella suojattu siirtokaapeli siltä exstra laturilta.


    Selkiskös ????
     
  20. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ei ole tarpeellista vetää maajohtoa koneelle asti, kunhan akku ja moottori on kunnolla maadoitettu koriin.
     

Kerro tästä muillekin!