Akku takakonttiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 10.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosta tuuletuksesta tuli vaan mieleeni, että eipä taida asunto-autoissa/vaunuissa olla akulle mitn tuuletusta,sillä se köllöttää sängyn alla höyryinensä.
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ei muuten kökötä missään sängyn alla,vaan on akku, jossa on putki akulta ulkoilmaan,kaikissa vaunuissa.
     
  3. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Juu nyt rupeaa itselle pikkuhiljaa aukeamaan..täytyy tuota suunnitella tässä kevään mittaan vielä.

    Kiitoksia vastauksista
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Kilpa-autoissa (eli puhutaan ralli- ja jokkisautoista joiden kanssa olen ollut joskus tekemisissä...) homma pelaa yleensä näin:

    Akku peräkonttiin ja kunnolla kiinni! Ja suoja päälle ettei tule vahingossa oikosuljettua akkua työkalupakilla. Itseltäni on kerran kolarissa päässyt akku heilahtamaan juuri sen verran että se sai plussanapansa kiinnitysrautaa vasten. Hilpeä valokaari-ilmiö... Ja bensatankki oli 30 sentin päässä! Onneksi ei käynyt mitään!

    Hitsikaapeli on hyvää tavaraa, poikkipinta-ala riittää. Vaatii vain kuorma-auton akunkengät.

    Sulakkeet? Päävirtakaapeliin? Mielenkiintoinen ajatus! En vain ole koskaan nähnyt käytettävän. Ja kyllä sen piuhan voi vetää ulkokauttakin, esim. Minissä se kulkee pohjapellin ulkopuolella ilman mitään sen kummempia suojauksia. Ei suojaamisesta tietysti mitään haittaa varmaankaan ole.

    Ja se maakaapeli vaan suoraan koriin siihen akun viereen. Eiköhän se kori johda sen verran kuin tarvitsee...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-02-08 17:34 ]</font>
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Kaveri kyllästyi josku halpoihin apukaapeleihin ja värkkäsi kerralla pitkät ja jytäkät muovikuorisesta hitsauskaapelista. Sitten tuli kovat pakkaset niin kuoret katkeili 40cm pätkiin eli kannattaa olla tarkkana mitä kaapelia lattiamaton alle tunkee.
     
  6. Mr E

    Mr E 1st gear

    Tossa päävirta kaapelissa tarvitaan ne sulakkeet kuten karva kirjotti, vain idiootti jättää ne molemmista päistä pois kuvitelkaa tilanne jossa kaapeli menee keskellä autoa syystä tai toisesta maihin, siinä sitten ihmettelette jos kaapeli molemmissa päissä ei ole sulaketta. :-o
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo ja lattiamaton alla suojassa kulkeva 50 neliön kumieristekaapeli meneekin aina yllättäen itsestään poikki.. enivei laitoin ne turhaakin turhemmat sulakkeet kyllä omaan pirssiini kun katsastusmies niin neuvoi kun kysyin tuosta akun siirtämisestä.
     
  8. eemil von retee

    eemil von retee 1st gear

    Mistäs tommoisia sulakkeita saa ostaa???
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Noita teollisuus versioita jotka itte laitoin sapi tavallisesta hyvin varustellusta sähköliikkeestä malleja on monia, mitä siihen tulee jotta onko ne turhat suojatussa kaapelissa mattojen tai pohjan alla, saapi kukin päättää itte.

    Meillä tosin oli tossa just yksi saab johon ko, viritykset oli tehty ilman, ja nyt saa arvata mitä siitä autopalon jäljiltä korjattiin, ne kun oli ilmeiseti aluperin tehty päin pers, eli olivat hioroutuneet jotain terävää pintaa vasten rikki, lopun voitte arvata ...

    Niin tyyppi muuten sitten maksoi omasta pussista, ei vakuutusyhtiö...
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    :smile: Niinhän sitä luulis.
    Just loppukesästä vedeltiin vuokravaunua ja pitipäs todeta että 10v vanhassa soliferissa akku on just siellä sohvan alla ja tasan ilman mitään tuuletusta ulos.

    Impalassa oli iso akku paksissa ilman mitään muuta tuuletusta kuin huono paksin tiiviste. Mitään haittapuolia en huomannut.
     
  11. Mr E

    Mr E 1st gear

    Onko sillä väliä että oliko tuuletus alumperin vai ei jos katsastusmies rupeaa vaatimaan sitä kun systeemi on muutettu

    Tein itse muutokset mallia karva ja kävin juuri fennialla hakemassa alennusta sitä tuli kokonaista 10 prosenttia kun ukko näki auton sähköt kehu hyvin tehdyiksi ja lupas että alennus tulee luultavasti sen varashäly alennuksen lisäksi se kohta kuitenkin vähän epäselväksi ??? :grin: :grin:
     
  12. Mosse

    Mosse Gearhead

    Musseen tuli heitettyä akku takaronttiin. 60mm² kaapeli muovisessa "lörpässä", eli kierteisessä muoviletkussa, mitä esim. kivenmurskaimissa ja työkoneissa köytetään suojaamaan kaapeleita... Pitäs kestää, kun ei oo mitään teräviä särmiä vasten. Sulaketta en aatellut laittaa... Tuli vaan mieleen, että eikös sen sulakkeen vois saman tien laittaa akulle tulevaan miinus maa piuhaan? ( ei ymmärrä miksi sulake pitäis olla kummassakin päässä piuhaa???? )
     
  13. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Eihän huoltovapaissa akuissa luulis tarvittevan tuuletusta, koska sieltähän ei pitäisi haihtua mitään? Eihän se silloin olis huoltovapaa jos sieltä pääsis kiisselit haihtumaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä ne huoltovapaat akutkin tarvitsevat tuuletusta. Käsittääkseni se huoltovapaus on vain päätetty antaa kun akku ei kuluta nestettä n:n verran enempää. Oikeastaan se ei ole siis huoltovapaus, vaan huollon_mahdottomuus -vapaus.

    Optima ei taida tarvita mitään tuuletusta, koska se perustuu elektrolyyttikonkan tyyliseen rakenteeseen.

    Hazard
     
  15. Duster

    Duster 1st gear

    Kyllä meidän vaunussa on tuuletus aukko. Tämähän lataa akkua aina, kun on valovirrassa kiinni.
    Olen tainnut nähdä niitä ilman tuuletuksiakin just siellä sohvan alla.
     

Kerro tästä muillekin!