Akku tavaratilaan, kuinka oikeaoppisesti??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Lutra, 9.3.2011.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Oikeoppisesti, kuinka?

    Ei olle rakettitiedettä mutta onko jotain säädöksiä tai sääntöjä mitä pitäs ottaa huomioon?

    -Kotelo pitänee olla suljettu, putki kotelosta ulos korin ulkopuolelle saakka jotta lataushöyryt pääsee pois hengitysilmasta
    -tukeva kiinitys kotelolla sekä akulle ettei äkkipysähdyksessä tule akku koteloineen takapenkistä läpi
    -akun koko 100 Ah koko 353 x 175 x 190mm, huoltovapaa

    1. Mistä tällainen akkukotelo? Summitilla &co näyttää olevan mutta mikä on hyvä ja turvallinen? Silti järkevä hinta&laatu kesäkäyttöautoon

    2. Mistä löytyisi akun napaan/koteloon luotettava päävirtakytkin jonka voi ohjata myös sisätiloista?

    Muuta:
    - 33mm2 virtajohto DLS, (oli joustavaa.)
    -Suojaputkitettuna sisätilojen kautta konehuoneeseen.
    -Läpiviennit kumitulpattu
    -ei sulaketta (tehostartti repii virtaa)
    -tukeva maakytkentä akusta koriin
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Hmm, mulla on tollanen muistaakseni 110ah about vastaavan kokonen huoltovapaa akku kontissa, tukeva teline on tietty mutta ei mitään sen kummempaa. Ei ole leimalla tullut sanomista eikä höyryjä omaan nenään ainakaan oo sattunu. Kaapeli on 35mm2 akkukaapelia, ainakin tähänasti riittänyt hyvin, olen vetänyt myös maadotuksen kaapelilla suoraan moottorille niin ei ole tuo kori siinä vastustamassa välissä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kai niissä sen kummempia säädöksiä ole?
    Esim. farkku Bemareissa akku on takalootassa irtonaisen lattialevyn alla, eli höryt (vety) tulee kabiiniin.
    Suositeltavaa se tuuletus varmaan olisi.

    Mites olis pellistä kantaten tukeva kotelo ja kanneksi vaneria tai muovia, jottei navat ota kiinni.

    Laita päävirtakytkin siihen koteloon ja toinen sitten ohjaamoon ohjaamon läpi menevän johdon väliin.
    Sulla vaan on sitten 2 kytkintä.

    Suojaputki (ryppyputki/letku) koko matkalle.

    Mahtaiskos sulake löytyä jostain kuitenkin?
    Olisi turvallisempi kolaritilanteessa.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ja monessa Audissa, Bemarissa jne ihan vaan takapenkin alla ilman koteloita.
     
  5. charger-69

    charger-69 1st gear

    Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ei mulla ainakaan katsuri sanonut mitään. Akku takarontissa hyvin kiini ja kaapelit auton sisällä konehuoneeseen. Ei kyllä ollut sitten minkäänlaisia koteloita ympärillä. :-?
     
  6. MercComet

    MercComet Gearhead

    Normilaitteeseen maksaa 10-20e akkukotelot vaikkapa jos bil-teemaan sisu riittää. Varmasti noinkin ronttiin purkitettuna parempi esim. kesäjakkaroita vastaan kuin nakuna.
    Venekamoista/liikkeistäkin vois kuvitella löytyvän kalliimmalla.
     

Kerro tästä muillekin!