Akku tyhjenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vuppe, 21.3.2008.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ...kun auto on viikon parkissa. Teki saman vanhalla akulla ja nyt myös ekan kerran uudella. Aiemmin kesti 2 liki viikon jaksoa käyttämättä ja hyvin hörähti. Jos auto on muutaman päivän parkissa niin ei ongelmia. Mikähän akkua mahtaa purkaa, joku viallinen sähkölaite?

    -97 Stratus kyseessä.

    Edit: Latauspuoli on kunnossa, 14.1V pukkaa akulle.
     
  2. idiot

    idiot Gearhead

    Joku sähkölaitehan sitä syöpi, monesti kyseessä huonot liitokset
    tai vastaavaa, ekana vaan maadoitukset läpi ja sitten mittarilla tutkimaan.

    jos löytyy yleismittaria niin pääsee näppärästi tutkimaan onko
    virrankulutusta havaittavissa. ekana katsoo akulta millaisia lukemia
    näyttää ja sitten esim sulakerasialta lähtee etsimään niin saa
    karsittua ylimääräisiä pois. sitä tehden etsien ja kyllä se
    jostain löytyy :wink:
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla oli vastaava ongelma (ermerkkinen auto),
    vika oli keskuslukituksen releessa
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Joskus myös mahdollista että uusi(kin) akku on viallinen....
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Takaluukun valo on erinäisiä kertoja ollut syyllinen...

    ... eri merkeissä (useissa)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo toi peräluukun valokatkaisija pitääkin tsekata, valo syttyy kun luukkua raottaa vähänkin. Saattaapi olla että valo jää päälle.

    Akkukin voi tietty olla syypää mutta tosiaan 2 viikon jaksoa akussa pysyi virta ja nyt se tyhjeni 4:ssä päivässä eli luulisin että joku laite jää välillä päälle..

    Karttavalo tyhjensi akun viime kesänä mutta pimeään aikaan sen kyllä huomaa jos jää päälle.
     
  7. 454GM/302Ford

    454GM/302Ford 1st gear

    Laturi silti

    Tsekkaa laturi kumminkin mikäli et ole tehnyt mitään sähkö muutoksia.
    Tosin laturi tyhjentää aika hätäseen sit kun tyhjentää mut olen tässä vuoden aikana vaihtanut 2 laturia ja kolmas on tilauksessa et vaihtoon menossa. yks tyhjensi yössä (joka päivä käytössä) toisella meni pari päivää. ja tässä kolmannessa meni aluksi pari viikkoa nyt menee jo parissa päivässä. silti kaikki latas hyvin.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Yks ns. patenttiratkaisu asiaan olis laittaa päävirtakytkin ja sammuttaa se jos auto jää seisomaan pitkäksi aikaa. Ei tosin korjaa vikaa ja sen jälkeen on kellot ja soittimen yms. asetukset taas pielessä.....
     
  9. mke77

    mke77 3rd gear

    aika pienenkin "vuodon" löytää kun ottaa maajohdon akusta irti ja laittaa 2-4w polttimon maajohdon ja akun miinus navan väliin...ja jos valo palaa ni sit vaan irrottamaan sulakkeita niin kauan et vuoto löytyy.... ja laturista joutuu tosiaan ottamaan johdot irti jos meinaa et se jää"vetopäälle"....
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kiitokset vinkeistä. jos mitään selkeätä vikaa ei löydy (=silmämääräistä :) ) niin käyn näyttämässä autoa sähkärille.

    Mitään sähköpatentteja/asennuksia en ole autoon tehnyt. Vaiva alkoi ihan itekseen.

    Joo otin illalla kengän irti. Eipä siinä juuri muuta vaivaa ole kun se että rammari kysyy koodia.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näppärää! Tuo kokeillaan.
     
  12. tha022

    tha022 Gearhead

    Mulla oli rammari syyllinen.
    Löyty hyvin syvältä koelaudan sisältä monen sokerin palan takaa että että herätä virta oli kytketty yhteen päävirran kanssa.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Autossa on orggis-rammari/vaihtaja omilla piuhoilla ja liittimillä. Muussa tapauksessa syytä olisi haettu sieltä.
     
  14. J.M

    J.M 1st gear

    akun miinus irti ja virtamittari väliin,ja kokeile myös keskuslukko päällä/pois ja sitten niitä sulakkeita nyppimällä pitäs löytyä syyllinen,lepovirta ei oo paljon mitään jos kunnossa esim.0,01a
     
  15. arttu

    arttu Gearhead

    Ou jee, sama vika mulla Park Avenue Ultrassa tyhjää akun parin päivän aikana. Täytyykin kokeilla "diagnosointia" jota tässä neuvoitte, kiitos!

    Mitenkä se laturi voi muka purkaa akkua? Miten se testataan?
     
  16. mke77

    mke77 3rd gear

    ne malli tlaturureista missä ei ole "ignition" nastaa voi säädin luulla et täytyy viel ladata(eli sammutus hetkellä saa sopivan piikin ja kentän ja antturin diodisillan välille sähkö jää ns."kiertämään")vaikka auto ei käy ja pyörimätön ankkuri ja vaste kenttä jää tuottamaan "magneettikentää" ja purku tapahtuu tätä kautta.....

    oliko tarpeeks selvästi!

    sähkö on helppoa ja hauskaa......jos johdon päästä laittaa sähköa sisään pitäis sen toisest päästä tulla ulos...ja jos ei usko kokeilee kielellä!!

    ja toinen viisaus "ammattilaiselta": väri väriin ja loput maihin.....jos ei sillä kytkennällä toimi.....vaihda suurempaan sulakkeeseen!!
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuli mittailtua. Mittari miinuskengän ja kaapelin välissä näyttää 147mA. Sain toiselta foorumilta vinkin että esim -01 Sebun normaali virrankulutus on 5-35mA. Stratuksessa ei välttämättä ole ihan sama mutta on se varmaan suuntaa antava.

    Menin veljen kanssa kaikki näkyvissä olevat sulakkeet läpi, eli mittari miinus-navan ja kaapelin välissä ja nypittiin sulakkeet ja releet yksitellen irti. Välillä tietty mittari irti ettei sulakkeet räpsy. "radio mem. int lamps" sulakkeen irrotus pudotti lukemat 70:een mA:iin ja kun konehuoneen puolelta otti irti 20 A:n EATX-sulakkeen niin virtaa oli hukassa enää 6mA. Mitähän tuo EATX (ainakin se oli sinnepäin) mahtaa tarkoittaa??

    Tuo 6mA siis silloin kun molemmat mainitut sulakkeet oli irti.

    Poppikoneen vilkkuva Anti-thief valokaan tuskin haukkaa reilua 70mA:a??

    Kojelaudan alta on riisuttu toimimaton HF-laite mutta johdot on vielä paikallaan, ne pitää vielä perata poes.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sain vähän apuja rysleri-lupin voorumilta:

    Eli katseet kohdistuu rammariin/irrallisiin HF-piuhoihin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!