akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 2.1.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    riittääkö 63 ampeeriin akku chevyn 305? moottoriin entä kuinka pitkään täytyy olla lämmityksessä 30 asteen pakkasessa??
     
  2. barfly

    barfly Gearhead

    Moi!

    Kyllä mulla ainakin riitti tommoinen akku.
    Eiköhän "ehdoton" minimi ole siinä 2 tunnin korvilla lohkolämppärissä.
    riippuu tietenkin, mitä öljyä käytät.
    Itselläni oli synteettiset (5 W 40).
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Ei varmaankaan ihan koko totuutta kerro Amppeeriluku vaan myös CCA (cold cranking amps) eli kuin iso potku saadaan startatessa.

    Ja tottakai koneen lämmitys helpottaa (lohkis pari tuntia...)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2003-01-02 14:46 ]</font>
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ei se Ah-luku kerro paljon mitään. Omassa Oldsissani on Optiman akku, antaa kylmävirtaa jotain 900 A, mutta kapasitteetti on muistaakseni 48Ah. Ennen oli 70Ah tarvikeakku joka antoi jotain 350A kylmävirtaa.

    Perusakuthan on yleensä 55-60 Ah-akkuja. Vakio-305:lle riittänee sellainen tavallinen perusakku.
     
  5. ykä

    ykä 1st gear

    Totta Ah ei kerro mitään mutta kattokaa kanssa akustanne millä normilla ne on ilmotettu ennen kuin rupeatte vertailee keskenään.Siellä voi olla DIN,EN,SAE tai
    cca.Vakioon pitäisä riittää jos kaikki on kunnossa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistä...lähinnä mihin hintaan olette ostaneet optiman akkuja??
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    halvin minkä pääkaupunkiseudulta löysin oli hessumobiili, hain suomi24.fi hakukoneella optima -hakusanalla ja soitin läpi paikat mitkä myyvät optimaa.
     
  8. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Turun joku akkumyynti taimikäseon Akselintiellä US-partsin lähellä. 155€, hinta oli alennettu. Muin Optima on "pieni punainen" eli niitä on eri Ah ja ampeeriluvuilla. Tosiaan joku alle 50 Ah se mun akku on.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Älkää takertuko Amperituntimäärään,vaan starttauavirtamäärään.Se ratkaisee kaiken.
     
  10. ykä

    ykä 1st gear

    Sepä se.Aika kinkinen juttu vertailla startti virtoja.400A/-18C SAE tarkoittaa sitä
    että akkua on purettu 25 A kuormalla -18 asteen pakkasessa niin kauan että napajännite on alle 10,5 V niin saatiin 400A.Kun taas on olemassa myös DIN ,EN ja CCA ja nämä eivät ole keskenään vertailukelpoisia.Tavallisille ostajalle vertailu on melkoisen hankalaan.
     
  11. asspen

    asspen 1st gear

    No kai se Ah-määräkin nyt sentään jotain kertoo....

    Mulla on 225 6-koneessa kiinni 95 Ah Pakkasakku joka on riittänyt tämän talven -27 pakkaseen ainakin ihan mainiosti. Pakkasen lisääntyessä pyöritysnopeus tippuu samassa tahdissa mutta sitä tahtia sitten pyöritelläänkin ihan mainiosti ainakin minuutin. Kyllä se sitten sillä starttailulla käynnistyy jos on edes käynnistyäkseen...

    Kai se kapasiteetti kertoo kauanko sillä mahtavalla 400 A käynnistysvirralla voi sitä konetta starttailla ja vastaavasti CCA-arvo kertoo sen millä virralla sitä kapasiteettia kulutetaan?

    Jos kapasiteetti on kovin pieni mutta käynnistysvirta on suuri niin eiköhän akku mene polvilleen aikasen nopeasti. Vai onko akkutekniikassa pistetty fysiikan laskukaavat uusiksi?

    Tietysti erilaiset autot vaativat erilaiset akut, aikanaan opiskeluaikana Fiat 127 vaati muutaman tosi nopean pyörähdyksen ennenkuin starttasi. Hitaalla tahdilla konetta sai startata akun hyytymiseen asti eikä varmasti startannut. Kuvittelisin että joku Optima olisi ollut varmasti ihan mainio valinta siihen koneeseen, annetaan kapasiteetti ulos kovaa tahtia jolloin saadaan iso startin nopeus.

    Nykyinen 6 vaatii sen sijaan aina hetken pyöritystä käynnistyäkseen joten minun mielestäni kapasiteetilla on suurempi vaikutus kuin käynnistysvirralla. Starttaillaan hieman pienemmällä nopeudella mutta nopeus ei tipu vaan kone lopulta starttaa...

    Että semmosta minun mielestäni...
     

Kerro tästä muillekin!