Akkujen oikeaoppinen lataus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Deltapete, 18.1.2010.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Kun akku/akut ovat autossa kiinni laturin ohjekirjassa suositellaan, että
    toinen johto ( musta, en tiedä onko sama kumpi) laitetaan kiinni moottorin maadoitukseen ja toinen akun +-kenkään.
    - Nyt olen kuullut huomoioita, että sama vaikka vetää molemmat suoraan akkuun: toisen miinukseen ja toisen plussaan.
    - Mikä on tuo runkoon vetämisen "sähkötieteellinen" selitys?
    -
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aivan samahan se on, että mistä sen maadoittaa. Itte laitan aina suoraan akunkenkään, kun ei se johto siitä eteenpäin ainakaan häviöitä vähennä.

    Olisko selityksenä se, että jos ei osaa sammuttaa laturia ennen kuin irroittaa leuat, niin otettaessa ensteks maajohto irti, ne mahdolliset kipinät eivät siellä kauempana jysäytä akkua taivaalle jos sattuu olemaan vähän vetyä kehittynyt. Mene ja tiedä.

    Mutta tottakait sun tarttee musta (tai miinus) kytkeä maahan/runkoon, eli akun miinukseen ja plussa plussaan :eek:
     
  3. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - No, eikö tuossa ole vaara, että ladatessa kipinöi ja löytää akun ja laturin
    lähimmästä puusta...?
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei ladatessa mitään kipinöitä tule, jos hauenleuat ovat kunnolla kiinni. Mutta laturista pitää olla virta poikki silloin, kun piuhoja kytketään akkuun ja siitä irti.
    Miinusjohdon runkoonlaittamisen merkitys ei ole sähkö- vaan työturvallisuustieteellinen. Jännitehäviötä ei näillä virroilla vielä merkittävästi tule.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No juuri noin saattaa teoriasta kiinnostuneille käydä...
    Itse olen aina ladatessa (ja apuvirralla startatessa) akkuun piuhat laittanut...
    No usein myös tankatessa tupakkakin palaa... :oops:
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aika vähäistä se vedyn tuotanto on normi laturilla. Ja ulkoilmassa se häviää kyllä taivaalle melkoisen vikkelään.

    Ikinä en ole itte saanut akkua jysähtämään lataamalla, mutta toki siinäkin voi onnistua jos jostain kuorkista työntää 24 volttia 12 voltin akkuun :D Kerran olen n. 25 vuotta sitten moista tilannetta vierestä todistanut ja poksahduksesta kesti ehkä puoli minuuttia ennenkuin akun napa laskeutui takaisin maan pinnalle :lol:

    Paitakin oli kuin haulikolla ammuttu, kun rikkihappoa roiskui joka suuntaan :odroll:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mää olen onnistunu räjäyttämään 3 akkua matkan varrella :rotfl: . Yx autossa paikallaan kun säädin oli sökö ja akku sai liikaa latausta ja menin antamaan sitten virtaa yhteen mosse monacoon niin että ekaks kaapelit mosseen ja sitten oma akku silmille :rotfl: . Kax muutakin oli sellaisessa pikalaturissa kiinni ja sai sitten varmaan liikaa annosta kun silmille tulivat.
     
  8. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Todella paljon tullu autoja starttailtua ja ladattua ihan työnkin puolesta ja aina on lyöty lussa lussaan ja miinus miinukseen, räpsiny on ja hapot ollut jopa akun päällä mutta ikinä ei ole mossahtanut. Menee turhaa aikaa jos joka käynnistyshommassa rupee etsimään sitä hyvää maata ettei omat kaapelit lämpiä.

    Sillon kun nenä todella sanoo että hapot käryää niin on parempi jättää apuvirrat antamatta ja vaihdettava akut!!


    Yhden oma nakun mossautin kun säädin meni sököksi ja kiehui, starttasin auton muutaman päivän latauksen jälkeen niin mossahti.
     
  9. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Akun latauksesta ...

    Niinpä ...niin :D

    Onhan noita akkuja tullut jo pojankoltiaisesta huoltsikalla kesätöissä ollessa ladattua ... VAAN ...kävipä tuossa sitten joskus -90 luvun alkupuolella niin, että olin noita sreteoita Buickin STW:n ( jossa oli 6.2 D ja tupla akut ) laittamassa. Luki laturin päällä 4A ja latailin lämpimässä hallissa sen ajan mitä asentelu kesti.

    Kun sitten irottelin laturin hauenleukoja , niin hieman räpsähti ( laturista oli virta jo katkaistu ) ja sitten pamahti :-?
    Minun onneni oli että se akun kiinnityspanta, joka oli poikittain akun yli ja 1" leveä, esti jotenkin muovinkappaleiden osumisen suoraan silmiini,kun olin osittain kumartuneena akun päälle. Niitä akun kuoren kappaleita nimittäin löytyi 24 metrisen hallin viimeisestäkin nurkasta :odroll:

    Toinen onnen kantamoinen oli, että auton keula sattui olamaan WC oven kohdalla ja pääsin heti pesemään happoroiskeet silmistäni. Siis selvisin tosi hyvällä tuurilla tuosta räjähdyksestä (ääni oli kuin olisi isolla pistoolilla ammuttu ) :odroll:

    Kun sitten ihmettelin ja kavereilta aloin kyselemään, että mites tuossa noin kävi, niin totesivat , että se laturi lykkää 6-7A ulos.

    Tuon jälkeen olen aina muistanut , että vety räjähtää helposti ja sitä voi muodostua riittävästi , kun laturissa vaan tehoja on ja olosuhteet sopivat... eli tuulletus ei toimi riittävästi. :poff:

    En suosittele kokemusta kellekään ... siinä voi näkökyky mennä helposti. :soosoo:
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tiedän yhden isännän (ei Mudracer), joka on onnistunut räjäyttämään 3 akkua kipinällä. Yhden tapauksen näinkin. Se herra ei uskalla näiden jälkeen enää edes tarkistaa vesiä akustaan itse.
    Joten kyllä sitä kannattaa ihan tosissaan varoa kipinöitä akun navoissa, etenkin latauksen aikana ja sen jälkeen. :soosoo:
    Sehän ei ole akkuhappo, joka räjähtää, vaan latauksessa syntyvä vety. Se 'haponkäry' on kai enemmänkin haposta erittyvää rikinkatkua. Kuka osaa kertoa, miltä vety haisee?
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Normaalissa ilmanpaineessa huoneenlämmössä vety on väritön, hajuton ja mauton, tulenarka, ilmaa huomattavasti kevyempi kaasu,
     
  12. hannux

    hannux 1st gear

    Ei nyt suorastaan lataamiseen liity, mutta...
    Kuuskytluvun lopulla korjailtiin akkuja vaihtamalla niihin jopa yksittäisiä levyjä.
    Purkasin yhtä rikkinäistä traktorin akkua sulattelemalla kosanilla ensin pikikerroksen pois. Tätä ennen huuhtelua paineilmalla. En huudellut tarpeeksi ennen kaasutöhöttimen käyttöä. Kennon kansi tuli suoraan otsaan.
    Onneksi oli silmälasit (niistäkin jotain hyötyä) päässä. Selvisin pelkällä kasvopesulla. Olin huolellisempi seuraavalla kertaa.
     
  13. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kumma uskomus on sekin, että akun korkkien pitäisi olla latauksen aikana irti. Miksi ihmeessä? Ei sitä kaasua sieltä niin paljoa tule ettei se korkin rei'istä pääsisi, onhan akkulaturin virta pienempi kuin auton laturin. Eikä huoltovapaissa akuissa ole edes korkkeja mitä avata.

    Kerran oli varmaan naamanahka vaarassa, kun yhden työkaverin Seat Malagasta jäi jotenkin virtalukko ja startti jumiin. Minä siinä sitten irroitin kuumenevaa maajohtoa ja akku kihisi kuin vedenkeitin. Onneksi löytyi sentään arskat päähän suojaksi. Sain piuhan irti ennen kuin posahti.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No ehkä vähän toi korkkien avaaminen/ poistaminen pienentää sitä vaaraa että koko akku räjähtää kun pääsee paine siinä tilanteessa vähän paremmin ulos sisältä.
    Itsellänikin on joskus vanhoja akkuja (irrallaan) ladatessa noi korkit poksahdelleet irti kun ei ollut niitä muistanut avata ennen lataamista.
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    siin korkkien avaamises o se jääne ajalta kun akut oli viel kovaa piki-pakkauksia!!

    sillon viel kattokaas ku akut makso paljon ni niil tehti montaa lai kommer venkkei ja "herätyksiä" viel vanhanaki et ei vaan tarvinnu mennä uutta ostaa...joten aina "vippas-konstei" tehdes sinne pohjal rapisee likaa ja sinne valuu kenno levyistä muutenki lietettä koko ajan. ja kun sitä heilutellaan ja kannetaan ja hiukan viel pudotetaan lattial/pöydäl varomattomaste se lika lähtee sielt pohjalt liikkeel ja "voi" aiheuttaa oikosulun...siis tosiaan "voi" jolloin se kenno /kennot voi räjähtää. jolloin sillon aikanaan kun akut oli viel pikeä se helposti räjähti ympäriinsä eikä vaan heittä kantta mäkeen kuten uudemmat "muovi"akut... uudemmat mitkä on muovia venyy aikalailla kyljistä ja kansi on aika heppuliste kiine...
     
  16. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Vielä sekin, että kannattanee akkulaturin piuhat laittaa niin että ensin plus ja sitten maadoitus, ei kipinöi läheskään niin paljoo. Ja pois päinvastoin. Kuten akkua autoonkin laitettaessa.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    No niin. Kytkin taas puoliltapäivin hienon kasarilaturin (BG vm '89) syytämään virtaa '05 taunusturnierin hienoon foordakkuun. Ja innolla otti virtaa vastaan neljällä amppeerilla. Klo 16 jälkeen kävin tsiigaamassa, nyt imi 2,5 A. Joten, kannattaa ladata, varsinkin näissä trooppisissa lämpötiloissa, nyt on niinku plusmiinusnolla täällä saaristossa.

    Hauska havainto: Kun laitoin taannoin noin miinuskympissä viikonlopun seisseen focuksen lataukseen (yhtä tuore akku kun mondeossa eli '06), laturi näytti pari tuntia vain 2A, kunnes akku lämpeni ja sitten meni enempi ampeereita.
     
  18. Mamixer

    Mamixer 1st gear

    Tuli avattua korkit kun just laitoin akun lataukseen. Syytä en täysin pysty perustelemaan, mutta jotenkin tuntuu paremmalta ettei paine pääsisi liian kovaksi. Olen myös mennykesänä yhden polkuveneen akun räjäyttänyt, kun kaverin kanssa sitä herätettiin kohtalaisen kovalla ylivirralla (jos oikea termi). Muistaakseni laitoin 24v 12v akkuun. Joskus se on kyllä onnistunutkin. Mutta en suosittele kokeilemaan kuin kottikärryissä, järven rannassa.
     
  19. ilu

    ilu 1st gear

    Sitten on vielä sellainen seikka et nämä halvat laturin joissa on vain on/off nappula lataavat ihan keposasti yli 15 volttia et ne jos unohtaa pitemmäksi aikaa kiinni niin akkuhan siinä kärsii ylijännitteestä, eli automaattilaturi joka osaa katkaista latauksen kun on täynnä.
     
  20. kepak

    kepak 2nd gear

    crx319 ylläpitolaturi
     

Kerro tästä muillekin!