Akselin kaventamisesta Chrysler 9.25

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Dr.Rubber, 11.2.2015.

  1. Dr.Rubber

    Dr.Rubber 1st gear

    Mro,

    Uusi käyttäjä ja tumpelo ilmoittautuu. Ja heti kysyttävää!

    Onko kellään kokemusta Chryslerin 9.25 perän kaventamisesta? Olisi tuollainen mahdollisesti saatavilla ja tarkoitus olisi asetella se YJ Wrangler Jeepin alle d35:n tilalle. Vähän nyt mittauksista riippuen 4-6" olisi kokonaisleveyttä tarkoitus vähentää. Lain puitteissa ehkä saattaisi mennä näinkin, mut sit kyllä leviää perä tosi leveäksi ja menee taas levikesarjat ja systeemit uusiksi. Ja raideväli olisi tuon 4-6" etupäätä leveämpi, mikä nyt ei hirveesti metsäajoa ajatellen houkuta.
    Vetarit tuossa on sellaiset, että kapenevat heti poorien jälkeen, eli varmaan pitäis sitten kepit katkoa ja hitsata kiinni. Koneistamolta kyselin ja sinällään kuulemma pitäs kestää tuolleenkin tehtynä.
    Miten paskamainen homma on akseliputkien lyhentäminen tuossa? Eikös tuossa oo kuitenkin putket eri kappaletta kuin tuo perä itse eli ei liene yhtä valua koko takasilta?

    Missä ootte tehny, mitä maksoi? Kiitos!
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ihan tehtävä homma, mutta ei kyllä millään tavalla kustannustehokas. Miksi juuri se 9.25" pitää saada alle? Puhuit että metsäajo-ominaisuudet menevät perseelleen 4-6" leveemmälä takaraidevälillä, mutta kokeilepa ajaa maantiellä sellaisella, se on ihan tajutonta touhua.

    Samalla rahalla ostat 9" fordin banjon oikealla leveydellä+vetarit laakereineen ja murikan jossa sama tai 99.5% sama välitys ja hitsaat kiinnikkeet itse oikeille paikoilleen.
     
  3. Dr.Rubber

    Dr.Rubber 1st gear

    No, tommonen ois tarjolla valmiiksi sopivilla välityksillä +lukolla, kun on siis tarkoitus laittaa välitykset uusiksi heepistä. Danan 35 on sen verran heikko akseli, ettei kannata siitä lähtee tekemään.
    Jos jostain akselista joutuu lähtökohtaisesti uusimaan kaikki sisuskalut, eli välitykset, vetarit ja laakerit, niin en oikein usko, että tulisi töiden jälkeen enää kovin halvaksi sekään, kyllä siihen taitaa tonneja upota. Ite en rupea siihen savottaan, menee hermot ja rahat hukkaan, ei riitä kyky ja pitäisi upottaa melkoinen summa jo työkaluihinkin. Siksi etsinkin järkeviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja ja aattelin, josko tuosta tyrkyllä olevasta akselista olisi semmoiseksi. Mullahan olisi olemassa yksi Dana 44 aihiokin, mutta siinä on juurikin se ongelma, että joutuisi uusimaan käytännössä ihan kaiken sisällä olevan osan.

    Mun tausta näistä hommista on niin lyhyt, että jääpi noitten kiinnikkeidenkin hitsaaminen semmoiselle, kuka sen oikeesti osaa,

    Mistä noita askeleita sitten kannattaa etsiä? Saapi vinkata! Tähän mennessä on tosi nihkeesti tullut minkään romiksen/purkamon sivuilta vastaan esim Danan 44 tai Fordin 8.8 akseleita, jotka taitaa tähän kiesiin olla ne yleisimmät ja helpoimmat swapit. Vielä vähemmän on sattunut silmään valmiiksi 4.56 tai 4.11 välityksellä olevia lukollisia sellaisia. Ja niitäkin on vissiin sit eri levyisiä...

    EDIT: tuossa kyseisessä ysivarttisessa osuu muuten pulttijako kohdalleen, on siis melkein bolt-on! :lol:
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pihalt löytyy lukoton Dana 60 floater akseleilla 4.56 välityksellä. Ei kai noihiin lukot mitään miljuunaa maksa ja saa sit just sellasen ku haluu ja pitäis kestää. Kaventaa tietty tarvis sekin.
     
  5. Dr.Rubber

    Dr.Rubber 1st gear

    Suattaapa olla, että on hullun hommaa, mut näillä näkymin lähen tätä yrittämään. Kerronpa sitten tässä, miten äijän kävi.
     

Kerro tästä muillekin!