Akselin krymppiliitos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ford59, 12.11.2007.

  1. ford59

    ford59 1st gear

    Kaksi vaihteiston akselia pitäisi liittää yhteen krymppi holkin, eli lämpösovituksen avulla. Mistä aineesta krymppiholkki,miten pitkä ja miten lasketaan kutistus/laajenemis varat?
     
  2. smuige

    smuige Gearhead

    tuota tuota, noille liitoksille on olemassa taulukot. Katotaan liitokselle sopiva tiukkuusluokka ja sitten holkille ja akselille sen perusteella mitat toisesta taulukosta. Noille on olemassa ihan standardit mutta sit taas joku viisampi voi neuvoa mistä ne saa kaivettua.
     
  3. ford59

    ford59 1st gear

    Juuri tuollaista taulukkoa kaivataan.
     
  4. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Joku H8/u7 liitos on Peren kirjan mukaan lujaahdistussovite. Vääntömomentin siirtoon ilman kiilaa. H7/s6 siirtää pienen vääntömomentin. Toisaalta liitos H7/u6 toimii kaikilla teräs navoilla, mutta jos holkki on liian ohut tapahtuu myötämistä ja pintapaine laskee.

    Liitos perustuu kitkaan ja siihen ei pinta-ala(=holkinpituus) vaikuta mutta pintapaineessa se on mukana. Pintapaineen saa laskettua Hooken lain avulla, jännitys sigma=E/epsilon. Kaavasta p(paine)=F(voima)/A(pinta-ala) saadaan voima. Kitkavoima saadaan kitkakertoimen avulla joka on n. 0.12. Kitkavoiman kautta taasen saadaan vääntömomentti jonka liitos siirtää.

    => T(momentti)=(pii/2)*halkaisija^2*liitospituus*0.12*(pintapainesallittu/varmuus)

    Jos hieman annat liitoksen halkaisijaa, akselien materiaalia ja vääntömomenttia ks. liitoksessa niin voin laskea jotain arvoja tarkemmin.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  6. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Pystyykö tuollaista liitosta enää purkamaan?
     
  7. ford59

    ford59 1st gear

    Pystyyhän sen purkamaan, laikkakoneella tai väkivallalla! Akselit hiotaan n. 26mm halkaisijaan. Materiaalista ei varmuutta, mitähän tuollaiset orkkis vaihdelaatikon aksilat on? Vääntöä löytyy n. 200 jalkapaunaa, ja ykkösen välitys on 2.4:1 elikkä onko akselin max rasitus sitten 480ftlb? = 650nm?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siis jos toi tulee esmes lootan ja perän väliin tai mihin tahansa väliin niin ei toi välitys kerro välttämättä mikä on mahdollisesti suurin voima jonka liitoksen pitää kestää?? Väittäisin että mikään krymppiliitos ei tollasta kuormaa kestä kovinkaan kauan. Noita on koitettu tehdä krympillä jotta ei tule hitsauksesta johtuvia heittoja mutta ei ne ole kestäny. Hitsaamalla oikeilla puikoilla saa heitosta riippumatta 100% kestävämmät saumat ja osat.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nova siirtää laskuharjoitukset OD:lle. :rotfl:

    Mitoissa toi liitoksen pituus kans tarpeen.

    Krympillä on kiinni monen laista osaa koneissa ja laitteissa.

    Meillä duunissa irrotellaan ja kiinnitellään tiukkojankin krymppejä mm. vetureiden pyöriä ja vetureiden perien yokeissa.
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    ihan mielenkiinnosta, irrotellaanko noita veturin rissoja paineöljyn kanssa?
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jep.
    1000-1200bar sinne napaan ja samalla ISOlla ulosvetäjällä tuurista (ja tyypistä) riippuen 0-250ton vetoa.
    Meidän tuotteissa on käytetty 1/200 kartiota pyörän sijalla, niin "tuoreet" (joitakin vuosia kiinni olleet) pyörät tulee pois pelkällä öljyllä. Parikyt vuotta muhineet vaatii joskus sen 200ton, kun ruoste on hiipinyt väliin.

    VR käyttää ihan suoraa pyörän sijaa ja ne jopa "jurskauttaa" pyöriä isolla prässillä kylmänä väkisin päälle. Krympin ollessa luokkaa 0,30mm halkasijan ollessa ~180mm. Se on tiukkaa. :rotfl:

    Karkaa vähän OTn puolelle. :)
     
  12. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Aamun laskareiden tulokset..... :poff:

    http://kuvablogi.com/nayta/764444/

    Aika tiukka paikka oli saada edes järkevät arvot kokoon. Akselin halkaisija on kovin pieni niin ei momentti oikein siirry kunnolla. :( Liitos H7/u6 ei riitä kunnolla. Sen maksimi ahdistus riittänee juuri ja juuri laskelman mitoilla. Toinen ongelma tulee mahdollisesti holkin ulkohalkaisijasta 62 mm? Lämpötila erokin pitää olla aika raju jos meinaa helposti liittää osat.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tää on vielä nippa nappa tehtävissä.
    Holkkia sinne uuniin ja paisto 250 C.
    Akselille neste typpeä tai hiilihappo jäätä ~-70C.

    Hommassa tulee KIIRE ja pitäis olla heti prässin päällä kokoamassa, että saa antaa voimaa jos/KUN alkaa nappaa kiinni.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikö niihin akseleihin voi jyrsiä kiilauraa? Mun mielestä vaan vähentäs tota ahdistuksen määrää tuntuvasti? Tai poorien jyrsiminen?
    Vanhat jarrut käytti työmaalla sellaista sovitetta kiilaurattomissa akseleissa että satku per alkava 10mm akselin halkasiassa. Toimii isoissa akseleissa hyvin mutta ei kai se noin pienessä riitä millään? Ja tietysti sovelluksestakin kiinni, joissain paikoissa kun välitetään 100nm 100mm akselillla...
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tuohon mun Hudsonin manuaalilootaan tehtiin yksi akseli kahdesta osasta.Se kun on sellainen ns. "kootut teokset" laatikko.Sen verran järeet palikat oli,että pysty toisen akselin sisälle tehdä reiän kun taas toisesta akselista otettiin päästä liikoja pois.Ja paikallinen "guru" laitto toleranssit kohdalleen eli niin tiukka puristesovite kun ammattimiehen mielestä on hyvä.Varmistus vielä hitsaamalla sopivalla puikolla.Viitisen vuotta ajoa takana (50000 km) eikä oo pottuillu.Ja suttiakin on joskus jopa otettu :wink: .
     
  16. ford59

    ford59 1st gear

    Holkin ulkohalkaisija (62mm) ei tuota ongelmaa. Kiilauran voisi lisätä varmuuden vuoksi. Vielä tarvitsee keksiä nopeatoiminen prässi jostain, käsi pumpulla en edes koeta!
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oliko se momentti siellä laskelmassa 850 Nm?

    Eipä taida moinen momentti riittää jos otetaan huomioon massan hitausmomentti. (vauhtipyörä)
     
  18. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Kiilaura ja tommonen tiukka krymppi on oma lukunsa väsymismitoituksellisesti. :( Kerros hieman lisää kohteesta missä toi on voimansiirrossa.?

    Laskelmat ovat parhaan tietämykseni mukaa tehty ja en ota kantaa onko lähtöarvot oikein mutta jokainen voi tulkita laskelmia miten haluaa. Jos jotain arvoja haluaa muuttaa niin homma onnistuu helposti kun toi laskelma on koneella. Tarvittaessa voin laskea jonkun kiilan tuonne mukaan jos kerrot minkäkokoinen vai laitanko suoraan sfs mukaisena? Mites liitoksen mut mitat? OK?
     
  19. rt68

    rt68 1st gear

    Esimerkiksi Scanian kuorma-auton vaihelootissa on rattaat pelkästään krympillä kiinni akselissa eikä ole lähtenyt pyörimään ja vääntöä 14l dieselissä on riittävästi mutta jos akseli on 20-30mm niin voi olla ettei kestä pelkällä krympillä, tiedä häntä.
     
  20. ford59

    ford59 1st gear

    Liitos tulisi aod lootan ulostulo akseliin, perään tulee Leycock ylivaihde yksikkö. Moottori vakio 5.0 efi 165hp. Valmiita sarjoja saa jenkeistä hintaan $2000. Ei viitsisi kaikkea ostaa, kun voi itsekin pilata laatikon :wink: Akselin hitsausta hieman vierastan. Kiilauran korvikkeeksi mietin myös esim 4mm läpiporattuja lukko tappeja, jolloin akselit kyllä hieman heikentyvät..
     

Kerro tästä muillekin!