Akselin pätkäisy / uudet boorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja eno, 3.11.2017.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    oletko tekemässä etuperästä takaperää? mihin käyttöön vetari tulee? mimmosia voimia tullee saamaan osakseen?
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Tuota lähinnä tarkotin viimestä lausetta.joskus tullu siihen tulokseen et johonki on syytä raja vetää millonka järjen äänen ois syytä voittaa.
     
  3. eno

    eno Gearhead

    Toi on ison Jeepin eli FSJ koppasen akselista kavennettu CJ5:een sopivaksi, ja edessä edelleen, siinähän ei niin suuria voimia esiinny, jos vertaa vaikka takaperää ja asfaltilla rieskomista.

    Nyt meni vaan ristikko paskaksi ensin ja tuli runtattua lukko päällä kivikossa kunnolla, kun en heti huomannut.
     
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei tartte tehdä uusia booreja, jos katkaiset akselin ja hitsaat pätkät yhteen, tarvittaessa vahvistat hitsaamalla putken liitoskohdan päälle. kun leikkaat akselinpäät sopivasti saat tukevamman liitoksen ks. piirrokseni
    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  5. eno

    eno Gearhead

    Tosta Rytarin vinkistä valaistuneena, taidan tilata jenkeistä ne Chrome-moly akselit.
    Mittojen mukaan tehtynä toi sisempi 180$ ja samalla se ulompi 100$.
    Toiselle puolelle sitten kun sieltä hajoaa.

    Jos niitä ei sitten tarvis ihan joka vuosi vaihtaa, tai jos kokeilis kevyempää kaasujalkaa,
    no ei sentään.
     
  6. jarona

    jarona Gearhead

    Mitenkäs leikkaat että varmasti kohillaan?
    Parempi mahdollisimman suurella kulmalla esim . 50 astetta sahalla
    koskematta asetuksiin.
    Seevit luokkaa 8,5mm ja tukipukissa hitsaus.
     
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei niiden tartte olla kohillaan ennen kuin heppailet ja naputtelet ne kohilleen heittokelloavusteisesti akselia pyöritellen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Viimeks kun tein tollasen akselimuutoksen niin sorvilla, ei mitään rälläkkäsiivuja pikku pierussa unkefäär. Toiseen pätkään reikä ja toiseen pikkasen reikää isompi tappi. Lämpösovitteella ekaks paikalleen ja Certaniun puikolla V- sauma täyteen. Tää siis vaihdetoosan ulostuloakseliin kun sen perään tuli erimerkkinen ja -mainen jakotoosa. On pysyny nipussa jo reilusti yli 10v.
     
    KajS, Saetkae, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tästä poorien tekoa ja vähän muutakin kotikonstein.

     
    Saetkae tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi video on iha veikki

    Kaikki kelle oon moista ehdottanu, on sanonu ettei se onnistu tai tule onnistumaan
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No mikäs
    No mikäs tossa on ihmeellistä? Tehny tuommoisen jo 10v sitten. Helppo kai se nyt valmiista osista on tehdä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onhan noita tehty kautta aikojen.
     
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kun kavensin 12 pulttisen letukan perän ,niin ainut vaihtoehtoehto oli kaventaa laipanpäästä. Akseli kapeni boorien jälkeen ja oli lisäksi toispuoleinen. Ja lopulta kuitenkin tilasin Moserin vetarit ,kun poikki meni.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotkut vaan on sitä mieltä ettei rattaitakaan voi tehdä kotona

    Tosin 40 luvulla ne tehtaan olot ja koneet ei pahemmin eroa niistä mitä tänään on jokaisella harrastekoneistajalla kotona tallissa


    Mun mielestä kaikkea voi tehdä mikä ei ole magnesiumia, epäilisin et sekin vaatii vaan sinnikkyyttä

    Se on eriasia osaako joku, mutta ei ne palikat avaruudestakaan tipu, kyllä joku ne jossain tekee.




    Miten liitit laipan vetariin?
    En tiiä meniskö oikein, mutta ite oisin sorvaamalla poistanu akselin laipasta ja uudelleen liittäny sen vetarin siihen laipan keskelle tehtyyn reikään
     
    Saetkae ja KajS tykkäävät tästä.
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

    Juurikin näin tein. Lisäksi akselin päähän pieni kartio ettei akseli "karkaa" irrotessaan+ krympillä liitos+liitos-saumaan tops ruuvi+ päästä puikolla kiinni. Kuvakin jossain tästäkin on. Ja mikä parasta moserin vetarit oli 5 satkua liian paksut laakeri pinnasta, sorviin meni nekin.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mistä kohtaa katkesi?

    Parempihan se on, että ne aihiot on liian paksut kuin 3satkua ohuet
     
  17. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jostai boorin jälkeen hajos. Aikaa tapahtumasta taitaa olla jo 10v.
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Onhan tämä jo käsitelty, mutta yksi seppä samalla saarella kuin Mudacer teki vetarin lyhennyksen katkaisemalla akselin, pala pois välistä (siis alkup. Boorit säilyi), muotoilemalla päät kartioiksi. Sitten puristinsysteemillä yhteen, jotta on suorat ja sitten hitsausta. Ja päälle vielä putkenpalat.

    Kuvat on Insatgramissa, mutta isä ei saa linkitettyä...
     
    jorkat tykkää tästä.
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Miksi top ruuvi? Krympillähän ne on alkuperäisetkin vetoakselit laipoissa kiinni.

    Noista hitsaamalla tehdyistä liitoksista. Siitä tulee aina paljon heikompi kuin alkuperäinen, mutta lujuutta voi parantaa kun sorvaa sen hitsatun kohdan sileäksi ja vielä kiillottaa sen.
     
  20. rodhot

    rodhot Gearhead

    Siinä vain varmisteltiin ,ettei pääse pyörähtämään. Ja tosiaan akseli petti muualta kuin laipasta.
     

Kerro tästä muillekin!