Akujen yhtä äkkinen tyhjentyminen.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 0rs0n, 27.10.2019.

  1. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Pitääkö siirtyä täys sähkö????? Olis enempi akkuja :D
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites muuten, jos esim. teslan lataa duunissa täyteen ja aamulla on rangea 30km ja jäljet vieressä

    Mikä se on polttoaine anastus? vai kuittaa kuseen lumella
     
  3. juko7

    juko7 Gearhead

    Akut on tyhjentyny yhtäkkiä Iinekseen
     
    Pertti K, Jussi289, Poke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. f34

    f34 Gearhead

    Niin tosiaan, topicin otsikko on:
    Akujen yhtä äkkinen tyhjentyminen
    Sitä se tekee kun kekkuloi ilman housuja koko ajan...
     
    0rs0n ja juko7 tykkäävät tästä.
  5. Poke

    Poke Gearhead

    Höpön pöpön.
    [​IMG]
     
    Nikuzai, juko7, f34 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Chevy tyhjensi akun muutamassa sekunnissa ajellessani Hesassa ,1960 vuosimallia,teki ainakin kolmesti enkä löytänyt syytä .Aikamoinen mysteeri.
     
    Poke tykkää tästä.
  7. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Muutamassa sekunnissa? Siellä on sit joku käynyt todella lämpösenä..... Mm akku
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Poke

    Poke Gearhead

    Koska speksit ovat niukassa sanon: Wanhan auton wanhat sähöt ja wanha sulfatoitunut aku. Aku sulfatoituu jos latausjännite ei riitä pitämään akua täytenä. Ei voi kauan toimiakaan.

    Vaihtarina kerron kun eräs autopoppoo lähti tästä kiertelemään maailmaa niin yhtä äkkiä keskellä korpisuoraa hajosi pyöränlaakeri. Seuraavalla kerralla hajosi jotain muuta. Ja seuraavalla taas jotain muuta. Itselleni ei ole koskaan käynyt noin. Vikoja on tullut ja silti auto kulkenut perille.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Ei ollut edes lämmin kun laitoin apuvirtaa.Sen Hesan tapauksen jälkeen ei ollut sitä oiretta kertaakaan.Oli uusi Salama akku ja toimi moitteettomasti vaikka seisoi autossa yli vuoden ulkosalla.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Juu toki. Ymmärrän että autot vanhenee Ei siinä ja akkuja menee. Ei siinä ole mitään.

    se vain kun menee kaks kolme akkua samalla tyhjäksi. Se ihmetyttää.

    toisinaan akut ovat menneet entiseksi Koska eivät kestä tyhjänä olla.

    mutta nytkin tuon episodin jälkeen. Kaikki kolme akkua toimii. Ja molemmat autot toimii moitteetta. Ja ollu nyt pari päivää pikku pakkasta.

    sillon ei ollu. Eikä kumpikaan auto seisonut. Ja tämä kun on tapahtunut useamman kerran. Mut voi toki olla. Vanhoja autoja kyseessä ja raktoreita.
    Ehkä se sitten kuuluu autoiluun. Että samalla aikaa akut tyhjenee useammasta vehkeestä mitkä ovat muutaman metrin päässä toisistaan
     
  11. Poke

    Poke Gearhead

    Huomasitko vai et, että tuo vastaus ei ollut sinulle osoitettu? Keskusteluun kun tulee kaikkea sivusälää ja sille ei mahda mitn. Akulla on kengät ja housut, ja kummassakaan ei ole hapetusta.

    Juu, ei se noin mene koskaan. Joko yksi kerrallaan, tai kaksi kerralla ihmiselämän aikana. Kolme kerralla useasti samassa pihassa on todennäköisyyden ulkopuolella. Se kuka väittää muuta ei osaa olla tarpeeksi tieteellinen. Avaruussääkin on tuore seurattava. Ja universumissa ei ole yhtään mitään yliluonnollista vaan on joitain vielä toistaiseksi tuntemattomia ilmiöitä. Ja aloituksessa kerroit vianetsinnän olevan keskustelun ulkopuolella? Siitä oletan että laitteet on sitten ok. Speksejä olet jo kertonut.

    Oletko ajatellut minkälaisella laatalla tonttisi seisoo?
    Onko rautapitoisuus korkea?
    Kallio pinnassa?
    Onko ollut radio/tv -häiriöitä?
    Puhelinkuuluvuus?

    Itse tiedustelisin asiaa sähköpostilla ilmatieteenlaitokselta, koska muuten tuo jää mysteeriksi. Ja akut tulevat taas talvella tyhjenemäänkin, vaikka kuinka latailisit. Kertomasi mukaan that's a fact.

    https://ilmatieteenlaitos.fi/avaruustutkimus-ja-havaintoteknologiat

    TM hieman yläkanttailee, mutta noin se pahin skenario voi mennä:

    https://tekniikanmaailma.fi/varoitu...-paivassa-kannykat-pimenevat-sahko-katkeilee/
     
    juko7, 0rs0n ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  12. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    No niin. Sen verran aattelin vaan kertoa uteliaille. Sillon apuvirtaa annettuani molemmille. Sen perään ei ole kummassakaan autossa ollut mitään. Virta on riittänyt joka kerta käynnistyä. Taunuksen möin eilen. Sillä ajattelin päivittää tiedot. Sekä irto akku mikä sillon tyhjeni on pitänyt virrat.
    ja tässähän kerkes nyt olemaan pari päivää pakkasia jo jossain -15 astetta. Sillon ei ollut kun plussan puolella.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  13. Poke

    Poke Gearhead

  14. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Ei oo kyllä ollu. Sitä kans miettinyt voiko tehä jotain Jotain semmosta miettinyt kans.
     
  15. Poke

    Poke Gearhead

    Ainoat mitkä tulivat imuriin ovat, että sinne ilmatieteen avaruustutkimukselle kysymys voiko auringon hiukkaset aiheuttaa tuota. Ja mikä merkitys on maaperällä, tontilla, millä ajoneuvot ovat.

    Ja toinen sitten akujen suojaaminen metallikehyksillä. Akutelineet olisivat hienot jos ne olisivat umpinaiset, happoterästä, ja niissä olisi happoteräksiset kannetkin. Oletuksella tietenkin, että päävirtakytkin on asennettu ja sitä käytetään. Tietokoneohjatuissa ajoneuvoissa ei sitäkään voi käyttää ilman seuraamuksia. Ja silloin ei metallisesta suojausboksista olisi mitään hyötyä. Irtoakulle se olisi kyllä oiva.
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Faraday häkki vois olla parempi, vai meneekö aurinkosäteily sit läpi siitä


    Jotenkin muistelen, et aurinkosäteily paistaa kompoinentteja satelliiteissa jos sopivasti kohdalle osuu, vai oonkohan ihan hakoteillä
     
  17. Poke

    Poke Gearhead

    Faradayn häkki. Njaa, eikös kaikkea metallin ympäröimää voida kutsua sillä nimellä? Jos auto ajetaan merikonttiin, mistä on tehty talli niin sehän on faradayn häkki. Peltihalli, mutta laattia on avoin.

    Faradayn häkki on sähköä johtavasta materiaalista valmistettu häkki tai muu yhtenäinen kuori, jota staattinen sähkökenttä, audio- tai radiotaajuinen sähkömagneettinen säteily eivät läpäise. Toisin sanoen Faradayn häkin sisäpuolella oleva sähkömagneettisen kentän lähde ei vaikuta häkin ulkopuolella, ja sähkömagneettinen kenttä ei pääse häkin ulkopuolelta sen sisäpuolelle.

    Häkin vaikutus sähkömagneettiseen säteilyyn riippuu säteilyn aallonpituudesta ja verkon aukkojen läpimitasta. Esimerkiksi mikroaaltouunin säteily, jonka aaltopituus on 12 senttimetriä, ei läpäise mikroaaltouunin oven tiheää metalliverkkoa, mutta valon näkyvät aallonpituudet (350–700 nm) läpäisevät. Samoin atomirakenteeseen verrattuna lyhytaaltoinen röntgen- ja gammasäteily kykenevät tunkeutumaan yhtenäisenkin metallikalvon läpi.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_häkki

    Se sitten millä taajuudella mahdollinen ja mahdoton sähkömagneettinen säteily iskee. Tuleeko se niinkuin EMP -bommi? Sitten ei mikään toimi.

    Olihan siitä jo juttua, että kaikki elektroninen kärisee tarpeeksi voimakkaassa aurinkomyrskyssä. Sellainen oli 1859 Amerikan Yhdysvalloissa. 1860 ei ollut yhtään toimivaa tietokojetta - eikä lennätintä...siinä yhdessä kaupungissa...
     
  18. Poke

    Poke Gearhead

    Silti vielä on avoimena SE kysymys: Miksi juuri tuolla yhdellä tontilla akut tyhjentyvät?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nii, jotkut asiat on ihmeellisiä. Tein muijalle UrpoSaabin joskus 90-luvun alussa, millä se ajeli yli 10 vuotta. Se ei halunnu pääkaupunkiseudulta koskaan kotia. Useita kertoja, siis yli 10, se alko ontumaan ja rötäämään Keravan kohdalla. Minä sille hihittelin, kun se sitä aina valitti. Kunnes kävin ite sillä siellä. Ja vittu, Keravan kohdalla motarilla meinas meno hyytyä.
     
    Nikuzai, 0rs0n, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Sehän se ihmetyttää
     

Kerro tästä muillekin!