Akun kuormitusmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pertti K, 29.3.2015.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meillä sellainen koko peltinen jostain ilmeisesti halpakaupasta, kertoo se sen mitä kalliimpikin mittari, ainoo mihin kiinnittäisin huomiota on se, et se vastus tosiaan on kunnollinen eli myös rasittaa sitä akkua, meillä se kuumenee kunnolla muutamassa sekunnissa jos akku on todella kunnossa, mut hiemankaan heikompi akku jolla auto vielä starttaa ei nouse niin nopeasti viisari ja laskee uudessa rasituksessa alemmas

    Melkein viisarillisen ite ottaisin näkee jotain myös kennojen kunnosta kuin nopeasti akku palaa lepojännitteeseen ja tossa 35e laitteessa tuskin on ajastinta joka mittaa akun kunnon jännitteen noususta, kuten kalliimmissa on, mut niissä ei ole viiksinappia vaan ihan painike josta painetaan ja sit laite tekee mittaukset ite ja ilmoittaa lukemat ja vielä akun kunnon prosentteina.

    Hinta tosin oli pikku auton vuoden vakuutuksen verran :oops:
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Ääni tolle viisari-näytölle. Itsellä samanlainen. Tietysti olisi parempi jos voisi kuormituksen suuruutta säätää. Käynnistys-akullehan oli vanha muisti-sääntö kuormitukselle 3 x Ah määrä (esim. 60Ah akkua kuormitetaan 180 A virralla) 15 sek, ajan. Kuormituksen aikana ei jännite saisi laskea alle 9,6 V. Myös jännitteen palautuminen kuormituksen jälkeen kertoo akun kunnosta paljon. Tämä ainakin toimii myös 6-volttiselle akulle.

    Tämän päivän akuille olisi tietysti parempi digitaalinen mittari, jossa on vielä korjaukset akkutyyppien mukaan ja vertailu tapahtuu akun ilmoitetun käynnistysvirran mukaan. Niissä on mukana myös akun lämpötilan huomiointi. Ovat kyllä tosi kalliita (600 €) ja tarpeellisia(pakollisia) vain merkki-organisaatioissa akun takuu vaihtojen yhteydessä.

    t.AM
     
  4. pujar

    pujar 1st gear

Kerro tästä muillekin!