Akun lataaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja homer, 29.12.2016.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aah ok, mulla vaan ollut yleensä mankkoja missä on vähintään kello tms pikku lediä, vaikka olis suljettuna. Aina oppii.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Sun, caprice305, kysymys oli niin hyvä, että menin ja tein sen testin radion sulakkeelta uudestaan.

    Olin epätarkka ensimmäisessä raportissani. Jätin mainitsematta, että ensin yleismittari näyttää hetken 0,6 A lukemia, jotain 2-3 sec. Sitten vakiintuu näyttämään nollaa. Ja johdot kummin päin vaan nollaa.

    Hyvää tässä prosessissa on se, että oppii tekemään muutakin yleismittarilla kuin mittaamaan akun jännitteen. Ja radion asetukset oppii kans aika hyvin, se kun resetoi itsensä joka kerta.
     
    caprice305 ja Saetkae tykkäävät tästä.
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    jos se radio ei yhtään virtaa lepotilassa vie niin ei se silloin asetuksiaankaan resetoi johtoja irroitellessa.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Niin luulis, mutta kanavat katoaa, kellonaika nollaantuu ja subwoofer, TA, Level ym. asetukset nollaantuu.

    Se 0,6 A "purske" (mikälieoikeatermi) varmaan selittää sen radion nollaantumisen. Mutta ei ole sen jälkeen vuotovirtaa.

    Pitäskö vaihtaa yleismittarin patteri ja jatkaa epäilemistä vai oisko vaan tyytyväinen pari päivää? Harrastajan vaihto tässä kohtaa ei ole relevantti vaihtoehto.
     
    GMies tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikroampeerit ei näy yleismittarin virta-alueella.
     
    GMies ja KajS tykkäävät tästä.
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    asuntoautoissa on ns oma akku alustalle eli millä toimii itse auto /alusta mikä tehtaalta lähtee.hupiakku on sitten vaunun valmistajan laitteille eli hupi toiminnoille eli alusta on eriytetty niin ei haittaa vaikka tv pauhaisi loppuun saakka.laturilta menee piuha boxille joka haistelee molempien akkujen virtaa ja syöttää sen mukaan kumpi tarvii.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä ainakin omassa 90 luvun alkupuolella ostamassani halpis mittarissa näkyy.
    Lisäksi ei kyllä ole tullu vastaan radiota jonka lepokulutus olis vain mikroamppeeri, kyllä ne yleensä pyörii liki 10 milliamppeerin lukemissa jotkut harvat pärjää milliamppeerilla.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Näyttääkö oikeasti mikroamppeerit? Melkoinen mittari halpis kapineeksi :eek:
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    näyttää löytyy oma valinta amppeereihin milliamppeereihin ja mikro amppeereihin.

    Ei se aivan halpa ollu ainakaan silloisilla tuloilla (taisin 7 luokalla olla) mutta kuitenkin noitakin olisi fluken hinnalla saanu monta. Jos en ihan väärin muista niin 180 markkaa maksoi. Piirilevy kun katsoo niin selvästi on halvalla tehty suojaukset loistaa poissaolollaan ja muutenkin varsin kamalan näköinen kötöstys, mutta automaattinen mittausalueen valinta sentäs löytyy, mikä oli tuolloin varsin harvinainen ominaisuus. Mittaresoluutio on ihan hyvä, mutta apsoluuttinen tarkkuus ei ole mitenkään mainitsemisen arvoinen.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Tässä mun slanttivaniprojektissa riittää Motonetista ostetun King-yleismittarin (12,00 €???) tarkkuus. Riittää, kunhan radio tai sisävalot tai joku muu ei kisko amppeerilla virtaa.

    Turbiini on kyllä oikeassa, kun joku siellä syö, vaikkei mun mittari näytä: tunti kotiintulon jälkeen akku näyttää 12,6 V ja 10 tunnin päästä 12,33 V. Tuohon se pojan Granadasta pöllitty akku sitten näyttää jäävän. Ja slantti käynnistyy riemulla seuraavana aamuna, kunhan muistaa polkaista kunnolla...

    Koko projektin syvin tarkoitus on se, että tällainen raatoautoilu ja siihen liittyvä ylihuolehtiminen on paljon hauskempaa, kun urakehitysvuosien "huoleton" kuukausierä- ja visakorttiautoilu. Tuo tekemättömyys autojen kanssa johtaa vain ennenaikaiseen alkoholismiin. Nyt availen konepeltiä päivittäin ykkösoluen voimalla.
     
    Pertti K tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!