Akun purkautuminen ja vian etsintä mittaamalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Potakka, 5.5.2011.

  1. Potakka

    Potakka 1st gear

    Akku purkautuu kun auto seisoo. Purkaa akun jo erittäin lyhyessä ajassa.
    Riittää kun on 2 tuntia käyttämättä. Lähtee kyllä käyntiin sitten apuvirtaa isosta laturista antamalla.

    Kyseessä 82 camaro sbc tekniikalla.
    Epäilen itse starttia.

    Miten mittaan yleismittarilla ampeeripuolella tuota purkautumista?
    Tarkoituksena olisi sitten vaikka sulakkeita irroittelemalla löytää mikä sitä akkua purkaa..

    Laitanko mittarin sarjaan eli irroitan vaikka + navan akusta ja tökkään mittarin siihen väliin?
     
  2. Ombo

    Ombo 1st gear

    Khyyl. Virtaa, Ampeereita mitattaessa mittari aina sähkön reitille. Eli mittari laitetaan "johdon tilalle".

    Tarkkana mittariasteikon kanssa ettei mene voltti ja virta-asteikko mitattaessa sekaisin. Mittari ilmaisee virhekäytön savuamalla.
     
  3. tabi

    tabi Gearhead

    mitä ymmärsin niin virta mikä purkaa akun alkaa olee (10A oma mittari max.) suuri esim 15A ottasin valokynän ja plussa napa irti ja kynän johto maihin ja sitten kokeilee missä palaa kirkkaasti (jos ei ole niin sellasen voi tehdä jostain polttimosta) itse etittiin kaverin mersusta ensin valokynällä mikä sulake se on ja kun kynä palo vaan himmeesti niin sitten mitattiin vasta mittarilla
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mittari antaa savumerkin myös ohmipuolen käyttämisestä ampeerien mittaamiseen :oops: :rotfl: .
    Valokynä toimii tosiaan hyvin kun oikari on vahva niinkuin tässä.
    Laturi ja/tai jännitteensäädin voi myös vetää oikoseen, minäpä veikkaan sitä.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mulla '87 Camaron akun tyhjensi takaluukun vetomoottori. Meinas olla hieman mystinen vika haeskella....
    Eli pistäppä korva perähutlaarin reunaan ja kuuntele kuuluuko ääntä kun auto seisoo.
     
  6. Potakka

    Potakka 1st gear

    Ei ole tuota varustetta ko. autossa..
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos parissa tunnissa tyhjenee niin olisko akku sökö.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    ott 21w poltin ja ota akun maa johto irti...laita toienen polttimen nasta akun napaan, ja toinen siihe maajohtoon...jos hehkuu niin johki hävii!! sit voi allustaa selvittämist sillä et ottaa kaik salakkeet irti? jos viel häviini startin ja laturin kaapelit...ja sit o hauskaa jos viel hävii/hehkuu....ja jos tuntuu et ei hävii ni vaihtaa pienmpään viel ..eli 2w:nen viimiseks :eek:
     
  9. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  10. Potakka

    Potakka 1st gear

    Joo kyllä se akkukin voi jo entinen olla mutta pitää ensin koittaa paikallistaa "vuoto" kun ei se uusikaan akku muuten pitkään kestä kunnossa.

    Koitain huomenissa tehdä tutkimuksia.

    Tämä päivä meni hömppähommissa eli toisen auton ratioasennuksissa...
     
  11. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Niin mäkin luulin ettei omassani ole...... 8)
     
  13. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mä olen joskus etsinyt tuollaista vikaa ihan vaan irrottamalla jomman kumman akkukaapelin. Jos kuluttaa joku laite sähköä niin akunkenkä kyllä kipinöi irrotettaessa. Ja jos parissa tunnissa tyhjää akun niin kipinöi reilusti. Veikkaisin noin nopeasti tyhjentyessä että itse akku on oikosulussa.

    Niin aina on tietysti akkuräjähdyksen vaara kun akunkenkien kipinöinnillä vikaa etsii.
     
  14. Potakka

    Potakka 1st gear

    Vaihdoin startin hiilet ja solenoidin.
    Vaihdoin myös uuden akun. Hyvin muuten pyörittää Bilteman 62ah hopea cadmium akku. Starttivirta 600A. 64,90€. Voin suositella.

    Ei ainakaan enää akunkenkiä kiinnilaittaessa kipinöinyt yhtään. Huomenissa sen näkee tuliko kuntoon eli lähteekö käyntiin kuin taatelipuun alta.

    Raportoin sitten..
     
  15. hangover

    hangover 1st gear

    Bilteman akuista mulla huono kokemus. Poltti veneestä laturin. kun meni oikkariin kesken ajon. perke**n kallis oli vielä, kun kyseessä oli dynastartti. Vanissa oli 2 kpl biliskaupan pattereita, ja tuli vaihdettua laturi ja muutakin sälää, kun latausjännite pomppi miten sattuu. Vika olikin akuissa. Ilmeisesti akuissa oli jotain irti sisällä.

    Kengän kipinöintio ei välttämättä kerro totuutta, koska mm. poppivehkeissä on konkkia, etc, jotka ottaa virtaa hetkellisesti.

    Jos kelvollinen akku tyhjenee parissa tunnissa, niin jossain pitää olla jo runsaasti lämmintä. Sähkö kun ei mitenkään häviä, vaan muuttuu lämmöksi. 100 ah akkun pystyy tuottamaan n. kilowatin (1000 W)lämpötehon yhden tunnin ajan. (vrt vaikka 300 w:n halogeeni, ja makkarat paistuu.. :D )
     

Kerro tästä muillekin!