Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ihan yleisesti, laatumerkissä maksat lisää siitä että se tuote on tosiaan sitä mitä sulle on luvattu. Jos tavarassa lukee made in länsimaa, se on edes jonkunsorttinen tae laadusta sillä kalliilla työvoimalla ei ole lähtökohtasesti järkeä tehä paskaa ja korvata paskoja tuotteita takuuseen kalliilla työvoimalla. Mut mitä se made in länsimaa sitte tarkottaa tosiasiassa? Joku aika sitten oli höpinää siitä että paljonko voi tehä muualla kun sveitsissä kellosta jotta sitä voi kutsua sveitsiläiseksi? Tälläsetkin asiat kannattaa toki pitää mielessä. Melko moni valmistaja on silti laittanu tuotannon kiinaan, huonontanu laatua ja aatellu että kyllä brändi myy ikuisesti. Toiset ehkä tekee siellä laadukkaammin mutta mistä tiiät kuuluuko just tämä valmistaja hyviksiin vai pahiksiin? Ei mistään ja sitte tapahtuu ns. adverse selection.

    Jotkut valmistajat kertoo mistä raaka aineetton peräisin esim. Swedish steel yms. siinä alkaa jo olemaan jonkunsorttista taetta laadusta esim. Hultafors

    Mistä ihmestä olet saanu päähäsi että oikeet katanat alihankitaan jostain kiinasta? Ei alihankita, niitä saa tehdä harvat pitkän koulutuksen käyneet sepät jotka saa tehä tietyn määrän miekkoja vuodessa. Tuskin edes raaka ainetta alihankita kiinasta. Kiinassa tuskin edes kyettäisiin tekemään oikeeta katanaa, taisi kommunismin aikana ekana mennä telotettavaksi ne jotka moista bourgeosis käsityöläisyyttä oli harjuuttanut. Miekan muotosen rautakäikäleen nyt osaa kaikki tehä.
     
    juko7 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    No joo, mut niita jotka sepät tekee tilaustyönä harvoille valituille, ei niitä myydä halukkaille
    Hinta ei tainnu olla kalliskaan alle 50-100k mut jonotus aika tais olla 30 vuotta, siis niissä aidommissa aidoissa

    Eli vähä ku fabergen munat, ihan sama tekeekö faberge ne vai ei kun niitä ei tavalliselle tollukalle edes myydä

    Sitä paitti se oli jossain dokumentissa ja sen myötä kattelin ihan niiden japsien omia englannin kielisiä sivuja jossa kerrottiin et terät tehdään alihankintana kiinassa ja tarkastetaan japanissa ja viimeistellään japanissa
    Parempi tehdä kiinassa ammattilaisten toimesta, kun rahdata malmi kiinasta japaniin ja takoa terät japanissa

    Tiiätkö muuten mistä katanan kaarevuus tulee?


    Hyvänä esimerkkinä "laadusta" on knipex
    Mieluummin kattelen jotain 3x halvempia biltemaa ku oikeaa knipex;iä joka lokkasee leuat 1mm yli toisen leuan reunan

    Ei mulla ne vanhat knipex;it joista yhet katosi :odrealmad: lokkase niin paljoa vaikka on paljon käytettykkin
    Vaikka ois tehty germaniassa ei se silti ole tae laadusta


    Jos näitä kuuluisan vikasia vag;inoita tehtäisi kiinassa, tuntuu et ne vikaantumattomatkin ois paskoja ja ne turkissa tehdyt ois vaan ominaisuuksia et levähtelevät vähän väliä
     
    xarper, Karpov ja f34 tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo oon minäkin vapaakytkimiä vaihdellut mm vag niistä tuttu. Tosin ne yleistyi vasta 2000-luvulla. Tottakai silloin vaihdetaan pelkkä vapaakytkin jos se hajoaa eikä koko laturia. Harvemmin kiinteät hihnapyörät hajoaa vs vapaakytkinmalli.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ei tartte jonottaa, hinta on viisinumeroinen. Miekkakaupoissa noita myydään aitoistodistuksen kera.

    "Aidompi aito"...

    Se katana ei ole aito jos se on tehty kiinassa. En silti sano etteikö se kelpaisi mihinkään mutta aito se ei ole.

    Yks katanan teon hienouksista liittyy siihen että melko surkeanlaatusesta raaka aineesta saadaan tehtyä käsityötaidoilla maailman ykkösluokkaa olevia miekkoja.



    Misä maassa tehdyistä osista se vag on kasattu? Täs on taas se, onko kello sveitsiläinen jos kaikki osat tulee kiinasta?
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jotenkin tuntuu hassulta limited edition ei jonotus aikaa ja kaikki halukkaat saa
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ei limited edition tee jonoja vaan hintasääntely/väärä hinoittelu. Se on kuitenkin kourallinen väkeä ketkä pystyy ja ketkä haluaa maksaa viisnumeroisia summia miekasta.
     
    Muokattu: 20.10.2019
  7. f34

    f34 Gearhead

    Tollainen miekkahan on sitten hyvä pääkatkaisija, jos päättää laittaa akun sinne takakonttiin. Meneehän sillä hyvin kuparit poikki.
    Vaikka alunperin suunniteltu enemmänkin päänkatkaisijaksi.
     
    Bukero, sdfsd, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    tulee ajeltua rauhallisemmin kun tollanen miekka on ilman tuppea hattuhyllyllä.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    simeoni, Powerstroke ja sdfsd tykkäävät tästä.
  10. mpower

    mpower Gearhead

    Nyt kun miekat on taottu ja niillä päitä ja kaapeleita katkottu,niin onkos alumiinikaapeli jo käsitelty tässä ketjussa?Lähinnä painonsäästöä ajattelin.:rolleyes:
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ootte kaikki kyl ihan vitun sekasin :poff:
     
    Powerstroke ja mpower tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    OT maistuu parhaalta paikanpäällä.
     
    sdfsd, Camino'79, mpower ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ei mahda tommosessa ~5m kaapelissa kannattaa kun neliökokoa on kasvatettava jolloin se painonsäästökin on ERITTÄIN minimaalinen...
     
  14. Bukero

    Bukero 3rd gear

    fingerporilaista ainesta
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ja taas tarvitaan erikoisliittimiä, kun kupari ja alumiini tykkää huonosti toisistaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. 3964

    3964 2nd gear

    Joka gramma punnitaan.
     
  17. mpower

    mpower Gearhead

    Arvelisin noin 40% painonsäästöä kuitenkin?
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mä laitoin joskus 20v sitten akun konttiin. Ihan perus akkukaapelilla vetäisin plussan startille ja siitä sitten toinen piuha jatkoi konehuoneessa olevalle ”plussapisteelle”. Päävirtakytkin akun luokse, joku rallimalli us partsista. Hyvin on toiminut, miinus on kulkenut koria pitkin niinkuin aika monessa autossa tekee ja aina on startannut virtojen puolesta sähäkästi.

    katana on toki edelleen hankkimatta, viidakkoveitsiä on tallilla kyllä puuhailtu!
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Jos kuparisena riittää 50mm2 ja korvaat sen alumiinisella 75mm2 kaapelilla niin tuskin tule puolta kiloa 5metrisessä kaapelissa? En löytäny mitään valmista taulukkoa noiden painoista mutta 50mm2 hitsikaapeli oli ilmotettu että metri ~600gr eli 3kg olisi johdolla painoa...
     
  20. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kyl 5 metrisessä kaapelissa eristekin painaa sen puolkiloa, reilusti ylikin.
     

Kerro tästä muillekin!