Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Potentiaalisesti monta sataa amppeeria virtaa pitäs saada kulkemaan liki nollavastuksella, aika pöljää yrittää laittaa se sitten koripeltien ja ruuvien läpi startille. Varsinkin kun plussapuolelle on ensin laitettu joku vitun merikaapeli. Mitä iloo siitä enää on?

    Pääkytkin mieluummin miinusnapaan kun siinä paremmin tilaa, plussapuolella on niitä piuhoja ja sulakkeita jo tarpeeksi niinkun kuvastakin näkyi..

    Itse ajattelen niinkin että kun miinuspuoli yleensä on lyhyemmällä kaapelilla, ja päävirtakytkimestä aiheutuu aina pieni virtahäviö, niin se ei miinuspuolella näy yhtä paljon kun kaikki häviöt lasketaan yhteen.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just tuo vähemmän tavaraa ja helppous on pointti miinuspuoleen.
    Häviöt on aina samat oli se missä vaan, kun koko kierroksen häviöt pitää laskea yhteen. Kaikki plussan ja kaikki miinuksen on ihan yhtä haitallisia, kun sille virralle ne kaikki on "matkalla".
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Työkoneessa on mullakin toki akut maadotettu runkoon, ja siitä kuparipunoksella lohkoon, mutta runko onkin ratakiskoa paksumpi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tottatosiaan, ei niitä erikseen lasketa.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Valot lakkaa vilkkumasta kun vahvistimelle vetää akulta maatto piuhan sen sijaan et runkoon pulttaa kaapelin pään

    Niijja heikommalla akulla jaksaa pyöräyttää käyntiin, kun apukaapeleilla jatkaa miinuksen suoraan koneelle takakontin akusta
     
  6. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Niin mihin te sen miinuskaapelin akulta sitten kytkette jos akku on takakontissa?
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Laittaisin plus kaapelin takakontissa olevalta akulta suoraan startille. Miinus kaapelin päävirtakytkimen kautta moottorilohkoon esim. startin kiinnitysruuvin alle.
    Startin plus navasta riittävän paksulla johdolla virta eteenpäin sähkölaitteille.
    Moottori lohkosta miinus johto riittävän paksulla johdolla koriin kiinni.
    Tollai mulla kytketty. Apuvirta kaapeleista saa edullisesti akkukaapelia. Halppis kaapeleiden laadusta ei ole varmuutta, mutta suojaputkeen kannattaa ainakin plus kaapeli laittaa varmuuden vuoksi.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    En mä halluu väitellä vaa faktat kiinnostaa vaa. Hyvin ku o ennenki toiminu noin et koriin maa suoraan.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    En pitäis teräskoria huonona johtimena mutta se johto pitäisi saada kiinni isolta alata tai useammasta pisteestä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ihan yhtä isolta alalta kuin vaikkapa akkuun. Ei se kori sen kummoisempi/huonompi ole johtamaan kuin mikään muukaan.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ite ainakin hitsaisin 12mm pultin koriin ja siihen sit miinuskaapeli kiinni jos haluaisin koria käyttää maadoittimena
     
    xarper tykkää tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Ohutta teräslevyä vastaan moottorin lohko tai kupari jonka ominaisresistanssi on paljon pienempi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Mutta onhan korissa toisaalta pinta-alaa, joka kompensoi huonompaa johtavuutta.
    Jääkö nyt jonkun auto oikeasti käynnistymättä, jos menee korin kautta?
    On mun auto käynnistynyt kesät talvet 12 vuotta, vaikka akku takakontissa ja miinus korin kautta. Ollut näin jo tehtaalta lähtien.
    Mutta toisaalta eihän nuo autotehtaan insinöörit tiedä, mikä on riittävän hyvä ratkaisu.
     
    Muokattu: 10.10.2019
    Catiska, Diktaattori ja xarper tykkäävät tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käynnistyskaapeleilla on kyllä kätevä tehdä pitkiäkin virransiirtoja, niissä kun on ne hauenleuatkin valmiina joilla on nopea kytkeä vaikka kuinka monta kaapelinpätkää peräkkäin.
    Vetää sen piuhan auton sisäpuolelta kardaanitunnelia pitkin ja hauenleukaliitos penkkien väliin, niin siinä on se päävirtakatkaisijakin jo samalla, ja kivasti kuskin ulottuvilla.
     
    Herje, Volvo_5.7, Karpov ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hitsauskaapeli on notkeeta ripustella.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko kukaan aatellu sellaista tohon startin virran tarpeeseen, et laittais sulakkeen rinnalle solenoidin joka ohittaa startissa sen 80Amp päävirta sulakkeen

    Mun mielestä sulake joka kestää enemmän kuin akusta tulee, ei oikeen suojaa oikarissa
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vuppe. Riippuu onko hitsauskaapelissa 0.8, vai oikee 1.2mm lanka.. Eikä se kyllä mun mielest kovin hyvi taivu.....
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jep, se riippuu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaapissa oli pätkä jotain ruåttalaista 35mm2 kaapelia, tönäritarkkuudella 0.3mm säikeitä mutta kuori on kankee. Tehtiin prätkään hitsauskaapelista ja se oli notkeempaa, vissiin eriste oli sit jotai pehmosempaa, en muista.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mä kyl yritin viisastella siit et migin se kolvin kaapeli....
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!