Akun varaus 13V, ei edes pyöritä? Trans sport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja El C, 2.3.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Hä, missä ongelma?
    Akku ladattu, näyttää yleismittarilla 13,2V. Kun avaimesta kääntää ei edes mittarivalot syty.
    Kun laittaa laturin kiinni niin silloin mittarivalot syttyy mutta ei starttaa silloinkaan...

    Mielestäni hieman outo juttu, vai oonko ihan ulapalla??
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laitatko kummatkin laturin puristimet akunkenkien päälle? Vai maan johonkin pulttiin tai moottorin osaan?
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    En kumpaakaan. Trans sportissa + on tuotu paksulla kaapelilla siihen sulakerasian viereen ja - on pultissa.

    Eikös toi 13,2V oo ihan täyden akun jännite? Siis silloin kun auto ei käy.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se on vähän enemmänkin.

    Mistä mittaat sen jännitteen, suoraan akulta vai niistä mihin laitat latausliittimet?
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Akku on pöydällä, siinä mittasin. Siis suoraan akulta.

    Sen verran on lisättävä, että teki tuota samaa oireilua pari kertaa jokunen päivä sitten.
    Siis kun avaimesta käänsi niin mitään ei tapahdu. Muutaman minuutin kuluttua sai käyntiin.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja kun kytket akun paikalleen, mikään ei toimi?

    Eli niitä akunkaapeleita kannattaa ruveta tutkimaan.
     
  7. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mittari kuulostaisi olevan rikki.

    12v akun volttien pitäisi olla alle 12.7v, välittömästi laturista irrottaessa se voi olla korkeampikin koska laturit lataa 13-15voltilla. mutta sen luvun pitäisi tippua tasaisesti heti irroittamisesta lähtien.. muutaman minuutin päästä mittaamalla vasta saa "oikeamman" tuloksen.

    tosin.. minulla oli joskus exiden akku joka näytti 12.5v mutta ei kestänyt yhtään kuormaa.. saman tyyppinen toiminta.. näytti olevan virtaa mutta kun yritti startata kaikki meni pimeeksi. eli joku erikoinen oikosulku sisällä.. voltit ok, mutta amppeerit kadoksissa.
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Niin mutta kun silloin kun akku on paikallaan ja mitään ei tapahdu ja liität silloin laturiin niin valot mittaristoon syttyy.?.
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Nyt kun mittasin niin on pudonnut 13,1V.

    Ok, pystyykös noi ampeerit katsomaan luotettavasti yleismittarilla?
    Mitä pitäisi näyttää?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei pysty katsomaan yleismittarilla. Ainoastaan rasituskokeella.

    Mutta siis kun kytket akun kiinni, ei yksikään mittarivalo, keskuslukko tai muukaan toimi?

    Vaikkei se akku olisi edes paikallaan ja liität sen laturin, on toiminta edelleen sama, valot syttyy muttei lähde käyntiin.

    Tarkasta kaapelit.
     
  11. El C

    El C 3rd gear

    Vaikkei se akku olisi edes paikallaan ja liität sen laturin, on toiminta edelleen sama, valot syttyy muttei lähde käyntiin.

    Ööö, nyt meni kyllä ohi.
    Miten ne valot voi syttyä, jos akku ei oo ollenkaan kytketty?

    Mutta joo, tarkastan kaapelit.
    On siellä jonkin verran hapettumaa kuitenkin. Putsailen ja laitan uudet vaseliinit liittimiin, katsotaan mitä tapahtuu.
    Ei ainakaan huonommaksi voi muuttua.
    Kiitti Mikkis ja NonSenCe tässä vaiheessa.
     
    Muokattu: 2.3.2016
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis ilman akkua se akkulaturi toimittaa akun hommia, eli sähköistää sähköjärjestelmän.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Aaaa, sitä tarkotit. No nyt selkis.

    Mutta asiaan.
    Siellä se peikko tais piileskellä, plusnavassa, eikä kehdannu viitata vaikka kysyttiin ja tiesi vastauksen. Eli oletettavasti juuri sen verran hapettumaa ja sellaisessa paikassa, että aiheutti epäsäännöllisiä häiriöitä. Nyt on navat ja kaapelit putsattu, vaseliinioitu (?) ja kiristetty kunnolla.
    Tuntuis toimivan. Sitten vaan kohti seuraavaa ongelmaa.

    Over and out.
     

Kerro tästä muillekin!