Akuuttia apua! Ohjaus täysin jäykkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja J00ppis, 11.9.2018.

  1. J00ppis

    J00ppis 1st gear

    Hei, nyt olis akuutti tilanne menossa.

    Autostamme hajosi alkuperäinen ohjastehostinpumppu, rupesi ääntämään.
    Firmalle auto parissa päivässä, ja uusi pumppu tilalle, uudella pumpulla rupesi esiintymään ajottaista jähmettymistä ohjauksessa matalilla kierroksilla, varsinkin parkkipaikka käännöksissä piti silloin tällöin kaasutella jotta nestettä virtaisi enemmän ohjauksen pelaamiseksi. Tämän ensimmäisen pumpun kanssa ajeltiin n. 3kk. Oli ihan ajettava auto, mutta ihan siis randomilla silloin tällöin rupesi ohjaus jäykistymään ja sit piti kaasutella hieman, kunnes rupesi menee pahemmaksi, piti laittaa kytkintä asti pohjaa ja kaasuttaa reilusti mutkissa.

    bookattiin uusi aika firmalle, epäilin että pumpun oltava viallinen ja samalla sanoin että vaihtakaa apulaite hihnat suoraan. uusi pumppu pahensi asian, ohjaus meni täysin kelvottomaksi samana päivänä, keveni ratti aluksi kaasuttamalla kunnes lopetti kokonaan avustuksen, ratti ei liiku mihinkään.

    Firmalle soitto, seuraavaksi hammastanko ilmeisesti rikki, lopulta saimme hammastangon kaivettua kun ei meinannu mistään löytyä, " marmori tiski hinta 1900+ ", saimme 370e oem version. Hammastanko vaihdettiin ja vika ei korjaantunu... Missä helvetissä voi olla

    vanhassa hammastangossa 1mm klappi, 117tkm ajettu.
    uusi on nyt parempi, tiivimpi paketti. Olen itse sitä mieltä että vaikka olisikin 1mm klappi, niin ei ole ollut vaihtokuntoinen

    olivat myös kaikki linjat puhaltaneet paineilmallakin, sekä ilmeisesti välijäähdyttäjänkin.

    nyt meinataan letkunippaa virittää pumpulle ja mittailee mitä pumppu tuottaa.
    Ihmettelevät myös tätä keissiä, täysin mystinen vika että eivät ole koskaan vastaavaa nähneet.


    heittivät seuraavan epäilyn että letkujen sisuskalut kääntyisi paineessa sisäänpäin estäen virtauksen. ( letkut / linjat olisi rispaantuneet sisältä )

    nyt rupee olee naurut loppu kun ilmeisesti vanhassa hammastangossa ei ollutkaan mitään vikaa ku ei korjaantunutkaan, kiva maksaa arvailuista?

    auto chevrolet cruze, opelin kone ja tekniikka käytännössä

    Hammastanko

    - 2x vaihdettu ohjaustehostin pumppu
    - 1x hammastanko
    Vika ei ole korjaantunut.

    Tän hetkinen tilanne ilmeisesti se että kun kaikki nämä on vaihettu, niin tyhjäkäynnillä ei meinaa ohjaustehostus toimia toivotulla tavalla


    Ratti meni tälläiseksi pari tuntia toisen ohjaustehostin pumpun vaihdon jälkeen
     
    Muokattu: 14.9.2018
  2. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Itse varmaan ensimmäiseksi tarkastaisin, että tehostinöljyä varmasti on ja kokeilisin ilmata järjestelmää ja myöskin yrittäisin hämmästellä vuotaako mistään. Joku syy todennäköisesti on miksi alkup. pumppu on ottanut nokkiinsa.
    Ja kait sitä voi "juoksuttaa" huuhdella pumpun niin näkee onko ihan terveen näköistä öljyä.
    Tällai itse hämmästelisin "halvalla" mitään tietämättä mistään.

    Joku viisaampi voi tietää onko nuissa jotain sähköisiä paineantureita/kytkimiä tms.
    Ja viimeistään tähän voisi helpottaa vähän tarkemmat tiedot autosta..

    - Jussi
     
    Sounderi tykkää tästä.
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Itse veikkaan letkurikkoa, sisäinen vaurio letkussa ja aina vaan pahenee..
    Kun nopsaan näyttää siltä että menee "hydrolukkoon" ohjaus, eli jäykemmäksi mitä auton sammuksissa ollessa.
    Jos olisi ilmaa vaan järjestelmässä, niin ohjaus toimisi lähestulkoon samalla jäykkyydellä kuin normaali tehostamaton. Nyt kun öljyn kulku tulppaantunut ja nestehän ei jousta se tekis tuon totaali jumin.
    Noin itse nopsaan ajattelisin, jos uusi hammastanko ei susi, eikä mikään pyöräntuennassa jumissa.
     
    Muokattu: 11.9.2018
    belair54 tykkää tästä.
  4. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Hmmm.. Joo,ei nuo tiedot paljo kerro vielä. Opeleissa ei oo tainnu olla "mekaanista" tehostinta enää 2000 luvulla. Sähköinen pumppu,jota ohjaa taaskin joukunen hieno boxi.Eli toiminta riippuu monista eri asioista.
     
  5. J00ppis

    J00ppis 1st gear

    Aluksi kiitos kaikille jotka viittii jeesaa!

    Update.

    Auto Chevolet cruze 2013vm, 1.6 litranen kone. moottorikoodi F16D4 muistaakseni.
    ajettu 117tkm.

    On täysin mekaaninen systeemi, ei ole sähköistä ohjausta erikseen hammastangossa.

    Olen itse suorittanut järjestelmä huuhtelun ensimäisen pumpun aikana, nostin auton keulan ilmaan ja säilön paluuletku pulloon ja sit nestepinta kokoajan täynnä rattia kääntäen, joo tuli hieman tummahkoa punasta mutta olen kyllä helvetisti paheminkia nähny. Ei auttanut järjestelmä huuhtelu. Ilmattu on omasta toimesta sekä firman toimesta.

    Öö, enää vaihtoehdoiksi jää varmaankin tämä sisäinen letkuvaurio, jos siellä liikkuu jokin virtauksen mukana ja näin tukkisi sen?

    Nyt loppuu vaihtoehdot käytännössä.

    mites tuota tämä hammastangon vaihto, onko edes ollut aiheellinen kun ei ole korjaantunu sillä?

    Tässä video miten keveni kaasuttaessa toisella pumpun vaihdolla, ja tästä meni tunti niin sit se teki ton täyden lukon mikä ylläolevas videos.


    Sit taas ensimmäisellä pumpun vaihtokerralla auto siis toimi ihan hyvin, mutta ajoittain piti "vähä kaasutella " kuten videossa, ja ratti rupesi kevenee samalla tavalla kunnes päädyin tähän toiseen pumppuun takuu vaihtona.
     
    Muokattu: 14.9.2018
  6. J00ppis

    J00ppis 1st gear

  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kaverin vaimon Skodasta lakkasi ohjaustehostin toimimasta. Joku sähköboxi oli hajonnut. Eikä ollut ihan pikkujuttu, kun piti olla juuri oikea varaosa, koska se boxi ohjasi kaikenlaista muutakin, eli piti olla alkuperäinen varaosa joka oli kallis.
     
  8. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Meillä on ollut työmaalla pari tapausta (VW T5) ,jossa Spidan merkkinen tarvikepumppu on melkein heti vaihdon jälkeen mennyt tuommoseksi, että ei tehosta kuin kierroksilla. Molemmissa tapauksissa alkuperäisosan vaihdolla vika korjaantui.
     
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Joo,noi tarvike osat on vähän sinne päin yleensä.. Mites ohjaus-akselin nivelristikot? onko ok? Tojotissa on niitä menny aika paljon,ohjaus tuntuu "kulmikkaalta" tahmaa välillä alkuun.
     
  10. J00ppis

    J00ppis 1st gear

    Päivitys tilanteeseen, hammastanko vaihdettiin ja vika ei korjaantunut. Turha vaihto siis kaiken kaikkiaan. Viaksi ilmeisesti paljastui roska / paska linjoissa. Olivat pesseet joka osan hammastangon vaihdon jälkeen. Tärkein asia toteutui että auto tuli ajokelvolliseksi, harmitukseksi hinta uudesta hammastangosta.

    Vaikka myös itse suoritin järjestelmä huuhtelun mutta en erityisen likaista nestettä sieltä saannu, siellä vissiin ollut tukos
     
    caprice305 tykkää tästä.
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hyvä että tuli kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!