Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. kojootti

    kojootti 2nd gear

    On se kultaisella ysärillä kohdannut, kun koffillakin oli miljoonan sponssi :odsmile:
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Surkuhupaisia on ratahankkeet sano,
    Artukainen jäi jyrän alle niin Saramäkeen peruskallioon lentokentän viereen suunniteltiin ympyrä ympyrä rata, löyty hyttiäinen joka ei löytynyt mistään muualta Suomesta, silloin....ja siihen jäi se prokkis 80 luvulla ja milli paloi Kaupungin rahaa.
    Keimola 1966 , paskahuusseja liian vähän, ruuhkainen infra jolle Vantaan kaupunginherrat lupasi parannuksen asap käytyään rata yhtiön piikkiin parissa skabassa Euroopassa toteutui vasta nyt....ja Keimola no More.

    Luin jostain Tupalan todenneen että ympyrä radan mitan laajennus on tärkein ja luvat sille herui. Paskahuussit sun muut toisarvoista juuri nyt, tulee myöhemmin Ehkä?! ( Back to Keimola 1966...)
    Sanotaan näin, että kusetuksen makuahan tässä on.
    Itse olen nähnyt rata-autoilua niin kisaajana kuin tiimijäsenenä jonkin verran , jopa Tupalan ajouran aikana ja ei kiinnosta jostain syystä laji enään, eikä ole aikaakaan.
    Drag racing harrastajana ja katsojana, siihen riittää aika mutta ei kiinnostus juosta embo rulla taskussa pitkin Alastaroa ja omat eväät repussa koska sellaisena tämän tulevaisuuden näen.
    No onneksi ostin offshore kilpaveneen Blower CBBllä ja merihän on iso leikkikenttä...vaikka lähin skaba löytyy Tierpin vierestä kipolle mutta näin tällä kertaa.
    Ei tarvii järjestäjien asvalttipuolella ihmetellä minne kansa lähtee... Varmaa että tästä sopasta lähtee kuitenkin.
    Tack och Adjö.
     
    Muokattu: 19.12.2017
    nalle71 tykkää tästä.
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    inttikaverini jopa...Money Talk$
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Ei, ei sijaitse, mutta nykyinen ympäristönsuojelulaki kieltää maaperän kaikenlaisen saastuttamisen (myös saastumisen uhan).
    Tämä tarkoittaa sitä että perussuojaustaso on aivan samanlainen pohjavesialueella(luokitus?), kuin alemman luokituksen pohjavesialueellakin.
    Eli ympäristöluvan kautta toimintaa pyöritetään ollaan missä tahansa ja jalkojen alla mitä tahansa ja luvassa määritellään myös perustason yli menevät suojausvaatimukset ja käyttöpäivät=riskianalyysi.

    Nykyinen ympäristönsuojelulaki on vieläpä siitä ikävä, että nykyään saastuttaja on myös maksaja ja näennäisen mitättömätkin päästöt maaperään voivat olla yht`äkkiä satojen tuhansien päästöjä.
    Ykkösluokan pohjavesialue on toki se korkeimman lisäsuojauksen vaativa alue, mutta kyllä hintalappu suojauksille kuitenkin syntyy pitkälti tämän riskianaluyysin kautta.
    Eli kuinka paljon ja kuinka kauan maaperälle vaarallisia aineita alueella käsitellään.

    Se mikä tässä keississä on toki kummallista, on juuri tuo korkeimman hallinto-oikeuden äkillinen vaatimus uudesta riskianalyysistä ja suojaustason nostosta, vaikka uusin myönnetty ympäristölupa on suhteellisen tuore, eikä alueella ole todettu minkäänlaisia raja-arvoja ylittäneitä päästöjä? Eli ehtojen rikkomisesta ei kuitenkaan ole kyse, tai ainakaan sitä ei missään ole tuotu ilmi?
    Ok, se toki on heidän oikeutensa analysoida riskejä tarvittaessa myös uudelleen, mutta sanotaan niin että kohtuullisen poikkeuksellista se on, koska ainakaan näin ulkopuolisen silmään ei mikään näy muuttuneen edellisen ympäristöluvan myöntämisestä?
     
  5. USA Car Club ry

    USA Car Club ry Gearhead

    Ei siis mitään sen ihmeellisempää, mutta kun tämä Alastaro-keskustelu käynnistyi ja uhkakuvia maalailtiin niin me olimme heti yhteydessä Pieksämäen kaupungin elinkeinojohtajaan ja tästä asiasta on informoitu myös kaupunginhallituksen jäseniä siltä varalta, että Motoparkin radan tärkeysaste lajille saattaa tämän keissin seurauksena nousta aivan uudelle tasolle ja radan kehittämiseen saatetaan tarvita pikaisestikin lisää resursseja jos huonosti Alastarossa käy.

    Toki lupatilanne ei Virtasalmellakaan (joka siis nykyisin on osa Pieksämäkeä) ole kummoinen ja lupakysymykset riippuu täälläkin AVIsta ja Keski-Savon ympäristölautakunnasta eikä Pieksämäen kaupunki voi suoraan lupiin vaikuttaa, mutta ainakin positiivisessa hengessä kaikkeen Motoparkin kehittämiseen ja moottorimatkailun lisäämiseen kaupunki suhtautuu ja radalla on myös uusi aiempaa aktiivisempi yrittäjä, jolla tuntuu olevan halua kehittää toimintaa vuosien hiljaisemman jakson jälkeen. Lisäksi meillä on sellainen käsitys, että muutamia radan toimintaa vastustavia piirejä lukuunottamatta suurin osa Motoparkin naapureista tahtoisi nähdä radalla nykyistä enemmän toimintaa.

    Kaupungilla ei kummoisia taloudellisia resursseja tietenkään ole, mutta kaupungin elinkeino-organisaatio voi mm. avustaa uusien rahoituslähteiden etsimisessä radan toiminnan kehittämiseen. Täällä Etelä-Savossa on nimittäin mahdollisuuksia saada EU-tukea erilaisiin matkailun kehittämisinvestointeihin ja sellaisestahan Motoparkin kehittämisessä on kyse.

    Näiden tukien jakoperusteet ja taso vaihtelee alueittain ja Etelä-Savossa mahdollisuudet matkailun investointitukiin ovat hyvät. "Moottorimatkailun" kehittämiseen suhtaudutaan Pieksämäellä myönteisesti ja Motoparkin toiminnan hiljaiseloa on täällä jo pidemmän aikaa harmiteltu. Kuluvana vuonna kun radalla on alkanut pitkästä aikaa tapahtua positiivista kehitystä niin tiedämme, että sitä on ilolla seurattu myös kaupungintalolla.

    Uskoisimme, että myönteistä kehitystä Motoparkissa tulee tapahtumaan lähivuosina riippumatta siitä mitä Alastarossa käy. Tietysti mekin toivomme, että toiminta Alastarossa jatkuisi ennallaan ja ymmärrämme hyvin miksi siellä on lajia ajatellen Motoparkia paremmat edellytykset kilpailutoiminnalle.

    Tarkoitus ei siis ole tungetella apajille tai luulla liikoja, mutta yhdistyksemme toimintaan kuuluu harrastuksen edistäminen ja edunvalvonta omalla alueellamme ja meillä on muutenkin läheinen suhde Motoparkiin, sillä rata sai aikoinaan alkunsa kerhomme perustamisesta ja mekin sitä aktiivisesti käytimme 80-90-luvuilla omien kiihdytystapahtumien järjestämiseen. Tänä vuonnahan Motoparkin dragstrippi täytti pyöreät 30 vuotta.
     
    MadMike, jknR, Catiska ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Hieno upeeta. Hyviä uutisia mielestäni. Kyllähän varmasti kiinnostaa tai ainakin pitäisi kiinnostaa kattojärjestöä..... Tai ainakin DRF:FFÄÄ .
     
    pile tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ikävä kyllä Virtasalmella radan naapurissa on muutama katkeroitunut suku/perhe jotka jäivät aikoinaan rahasta paitsi, niin aloittivat valitusten kierteen ja heidän lapset jatkavat kunniakkaasti tätä toimea. + yksi kesämökki asukas joka vartavasten ostin mökin siistä naapurustosta.
    Eli en pidätä hengitystä Motoparkin puolesta, koska valittaminen on nykyään helppoa.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Motoparkille, siis myös Pro-luokille toimivalle Motoparkille on ilman muuta tilausta, kävi Alastarolle kuinka tahansa. Alastaro tuskin saa edes uuden mahdollisen suojaustason toteutuessa ainakaan merkittävästi enempää ajopäiviä kiihdytysradalle.
    Mutta, mitä Motoparkin tämän hetkinen ympäristölupa oikeasti mahdollistaa? Entä melu ja sitä kautta ajopäivät?
    Eli näihin kun ei kunta itsessään voi oikein mitenkään vaikuttaa, vaan näistä päättää ympäristöpiirit.
    Pieksamäki kaupunkina varmasti näkisi toiminnan aktivoitumisen alueella pelkästään positiivisena asiana, mutta ehkä ihan ensiksi pitäisi olla yhteyksissä kaupungin+piirin ympäristöviranomaisiin, onko toiminnan laajentaminen ja sitä kautta rataan sijoittaminen järkevää?
    Onko Motoparkille näköpiirissä tiukennuksia ympäristölupaan (ok, kukaan ei silti takaa mitään, tämä nähtiin jo Alastarossa).
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Itse paikkakunnan kunnalliselämässä vaikuttavana sanoisin, että viimeisen parin vuoden aikana tilanne on kohentunut ja käsittääkseni uusi ratayrittäjä on tavallaan päässyt aloittamaan puhtaalta pöydältä. Ainakin myös näiden kriittisten piirien suhtautumisessa radan toimintaan on ollut havaittavissa jonkinlaista liennytystä. Itse olen radan vastustajienkin kanssa käynyt dialogia ja suhteellisen hyvässä hengessä. Toki joistain vanhoista kaunoista on vaikea päästä yli.

    Oma pointtinsa on sekin, että Virtasalmen entisen kunnan alueella on palvelut vähentyneet ja monella vastustajallakin on jo ikävä sitä aikaa kun Motoparkissa riitti toimintaa ja se toi seudulle tuloja sekä piti yllä elintarvikekioskien muutoin aika olematonta bisnestä.

    Liian optimistinen ei kannata olla, mutta toki aina kannattaa yrittää.
     
    dart -66, jknR, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Harrastajat voi ostaa myös lähiympäristöstä maata esim nillittäjien naapurista ja pitää biletystä ym aktiivia toimintaa kesäviikonloppuisin..:))
     
    rane58 ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    It
    Itse kanssa toivon, että asiat olisi jo lientynyt. Muistanut edes omaa ikää, niin taitaa minun ikästen (2sukupolvi) olla jo uudet "vastustajat" jotka ei välttämättä näe asiaa samalla tavalla kuin vanhemmat tai isovanhemmat.
    Riitelemällähän asiat saa taas kyllä kirkkaasti mieleen.
    Mutta esim moottoriurheilumelu vs jopa joskus väläytetty kaivoksen uudelleen avaus on jo ihan eriluokan asioita.
    Olikos se laskeskelma että 2030 viimeinen sammuttaa valot Virtasalmella. Ja siihen ei ole yllätys enää niin pitkä aika kuin 1990-2000 oli...
     
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    melkoinen ynnäilijä olet... nähdään sillalla...
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätäkin kuulema yritettiin kultavuosina, mutta ei onnistunut. Tosin nyt voisi lähteä paljon halvemmalla.
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Sen mitä olen Motoparkin radan vastustajien kanssa käynyt keskusteluja vuosien varrella niin tämä nykyiseen tiukkaan melulupaan johtanut vastakkainasettelu tuntuu alkaneen ja saaneen uudenlaista puhtia 1990-luvulla valmistuneesta ympyräradasta, joka toi alueelle huomattavasti enemmän ja uudenlaista melua. Useampi on todennut ettei drag race juurikaan haitannut tai se oli "vielä kestettävissä" mutta kun äänimaisemaan ilmestyivät kireästi kiertävät moottoripyörät "vinkumaan" niin se katkaisi aika monelta kamelilta selät - etenkin kun tämä laajennus taisi tapahtua hieman varkain ja juurikaan naapureita ajoissa kuulematta. Siinä kylvettiin siemen tähän nykyiseen soppaan.

    Lisäksi etenkin viime aikoina asiallista keskustelua ja asioista sopimista estivät valittajien ja ratayhtiön kiristyneet välit ja enemmän kuin melusta ja ympäristöstä, kyse tuntui olevan tulehtuneista henkilökemioista. Tähän tietysti nyt uusi yrittäjä ja uudenlainen ote ovat tuoneet parannusta.

    Kolmanneksi sivusta seuranneena edellisen yrittäjän loppuaikana oli jo ilmassa selkeää burnouttia - tuli sellainen fiilis, että ratayrittäjä oli jo niin loppuupalanut ja kyllästynyt ainaiseen vääntöön ja laittanut jo hanskat naulaan eli rata pääsi pikkuhiljaa rapistumaan. Ja silloinhan valittavat hiiret pääsee hyppimään pöydälle, jos kissaa ei enää jaksa kiinnostaa.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Olet aika lailla oikeassa. Mutta suurin syy on Suomen lainsäädäntö ja sen määräämät melu yms rajoitukset.
    Esim PV tappelee melkein vuosittaiin melusta eri ampuma-alueilla. Esim alue on ollut olemassa jo -50 luvulta lähtien. Kaavoituksen höllentämisen myötä asutus on päässyt hiipimään viereen (1-2km) ja PV ei pysty siirtämään toimintoja muualle. Sit onkin soppa valmis.
    Joissain tapauksissa PV on käyttänyt oikeutta maanpuolustuksellisten syiden takia pakkolunastukseen. Vaikka maanomistajaa se melu ei olisi haitnnut, mutta jos mittaus ylittää rajat, niin hups perkele sinne lähti tontti. Vaikka ei haittaisi ja tontin omistajan mukaan PV saisi ampua vaikka 24/7, mutta kun laki sanoo rajat.
     
  16. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Voisko mitenkään liittyä tuohon mutkaradan laajentamiseen?
     
    nalle71 tykkää tästä.
  17. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Kyä jos kymmenen vuotta on yrittänyt rataa pitää (
    yhden henkilön jatkuvasta valitusrumbasta huolimatta), nii kai sitä voi jo osaavaksi yrittäjäksi sanoa. Onhan toi Alastaro tunnettu jo monella meriitillä, on radan lisäksi ajettu jokkista, kiihdytyskisoja ja Virittäjätkin on eksyneet tuning-vehkeillään paikalle (välillä häpeemään :p) Voisko sanoo että Alastaro=Suomen Nürburgring?

    Tottaha se on että bisnes on bisnestä suomessakin, toisaalta jos radan omistaja haluais pitää kasvonsa kyläilyn kestävänä nii ehkä kannattaa vähän panostaa siihen lievään nöyryyteen, ken mitäkin hälle lie maksanutkaan. Toki jos omasta pussista ottaa yrittäjän riskin ja investoi miljoonia ja porukka sotkee paikkoja (esim), nii väkisinkin varmasti iskee tunne että paskat, pistän puljun kiinni ja ajelen ruohonleikkurilla rataa ympäri.

    Jännä muuten mitä toi rata muistuttaa tolta kantilta katottuna..:p https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alastaron_moottorirata

    Pohjavesi on kaikille tärkeä, se on tunnustettava. Madmaxithan tässä iskisi tännekkin jos siitä ei pidetä huolta. Mutta mikä on totuus ja mikä tarkoituksella liitoiteltua. Esim ne pohjavedet virtaa radasta poispäin, näin luki myös Pöyröön raportissa. Ja ymmärtääkseni yrittäjä on tehnyt voitavansa ettei "kakkat" laskisi maahan ja pohjavesiin. Talvivaaraahan ei moiti virallisesti juuri kukaan, no se nyt on ymmärrettävää kun on omat eläkerahat sinne laittaneet ja tiedossa on ettei suomalaisten rahat (kuulemma) riitä sen alasajoon..
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuskin kukaan yrittäjä vittuillakseen haluaa mitään tuottavaa businesta lopettaa. Todennäköisesti tarvittaviin investointeihin suhteutettuna suorarata ei tuota riittävästi.
    En usko että Tupala tässä ahne on, ei vaan halua vetää itseään velkakiikkuun kannattamattoman toiminnan takia.

    Motoparkkiin ei tule koskaan EM kisoja vaikka joku hyväntekijä löytyisikin joka sinne haluaa LAHJOITTAA miljoonan radanparannuksiin.

    Ilman Alastaron rataa, tai korvaavaa rataa länsirannikolla, kiihdytys harrastus menee takaisin pienten kuppikuntin harrasteluksi.
     
  19. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tässä on kyse ihan uutisoinnissta tapahtuneesta väärinkäsityksestä: Korkein hallinto-oikeus ei ole tehnyt mitään yllättävää tai äkillistä uutta vaatimusta, vaan riskianalyysiä ja suojaustasoa nostavia toimenpiteitä edellytettiin tuon jo myönnetyn ympäristöluvan yhteydessä ja nyt siis vaan toteutetaan sitä mikä ympäristöluvan myöntämisen yhteydessä jo aiemmin velvoitettiin tehtäväksi. Selvitystä ei anneta KHO:lle vaan AVI:lle, joka tarkentaa sitten toimintaehtoja.

    Eli homma on mennyt näin:

    KHO myönsi ympäristöluvan, mutta samalla ratayhtiö velvoitettiin selvittämään suojaustason parannusta ja toimittamaan selvitys AVI:lle ---> Ratayhtiö tilasi aiheesta selvityksen Pöyry Oy:ltä ---> Pöyry Oy selvitti asiaa ratayhtiöltä saamiensa tietojen perusteella ja listasi myös toimenpiteet, joihin ratayhtiö on valmis ryhtymään -> Ratayhtiön lausunto toimitettiin AVI:lle (huom! se on siis jo toimitettu) ---> AVI pyysi lausuntoa myös ympäristönsuojeluviranomaiselta eli Huittisten ympäristö- ja rakennuslautakunnalta ---> Ympäristönsuojeluviranomainen antoi lausunnon (huom! se on siis jo annettu) AVI:lle ja lausunnossaan esittää kiihdytyskilpailujen lopettamista pohjautuen ratayhtiön omaan lausuntoon.

    Tässä siis tavallaan paskakikkare on jo heitetty ilmaan ja kiitää kovaa vauhtia kohti tuuletinta, kun tuollainen selvitys on laadittu ja toimitettu eteenpäin viranomaisille ja toinenkin viranomainen on jo ehtinyt antaa virallisen lausuntonsa tähän selvitykseen perustuen.

    Lajin kattojärjestö FHRA:n ja ratayhtiö Resykli Oy:n välillä olisi pitänyt neuvotella tarvittavista toimenpiteistä ja niiden rahoituksesta jo ennen tuon lausunnon laatimista ja toimittamista eteenpäin. Toisin sanoen FHRA ja mielellään myös kilpailijoiden edustajat (DRF?) olisi pitänyt kutsua mukaan Pöyry Oy:n raportin laadintaan lajin asiantuntijoina ja siinä vaiheessa selvittää mitä on tehtävissä ja esittää sitten näitä toimenpiteitä tuossa lausunnossa. Nyt ollaan pahasti myöhässä.

    Mieleen nousee myös muutama jatkokysymys: Mitä jos paikallislehti ei olisi uutisoinut tuota Huittisten ympäristö- ja rakennuslautakunnan lausuntoa? Tai mitä jos se ei olisi osunut harrastajien silmiin? Nythän koko keskustelu on lähtenyt käyntiin tuosta someen levinneestä pikku-uutisesta. Olisiko asioita hoidettu kaikessa hiljaisuudessa paremalle mallille vai olisiko juna mennyt menojaan?
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  20. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Johtokunnam jäsenten mukaan ratayhtiö ei ole ottanut minkäänlaista yhteyttä tahi tiedottanut. Tämä on siis se juttu missä omasta mielestäni Tupala toiminut todella mulkusti, jos näitä papereita ja selvityksiä puuhattu aivan käyttäjien tietämättä.
     
    Pate-68, JuhaKuu, cutlass cruiser ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!